Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.131.2017.2.AR
z 14 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 4 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, składających się z dwóch odrębnych mieszkań – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 czerwca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Swoje usługi realizuje zarówno jako generalny wykonawca, jak również jako podwykonawca.

Wnioskodawca będzie w przyszłości świadczyć usługi w zakresie prac budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych. W tym przypadku Wnioskodawca świadczyć będzie usługi budowlane jako generalny wykonawca na rzecz inwestora. Przedmiotem inwestycji będzie budowa budynku o zabudowie bliźniaczej, czyli składającego się z dwóch jednorodzinnych domów bliźniaczych. W zakres prac Wykonawcy wchodzą wszystkie czynności niezbędne do wybudowania domu w stanie surowym, łącznie z wykonaniem fundamentów, wykonaniem podjazdu, doprowadzeniem kanalizacji, instalacji wodnej i elektronicznej. W ocenie Wnioskodawcy, zakres prac należy uznać za kompleksową usługę budowy domów jednorodzinnych.

Poszczególne domy, tj. części bliźniaka będą miały własne wejścia, instalacje oraz będą wykorzystywane oddzielnie. Każde mieszkanie, tj. dom stanowiący połowę „bliźniaka” będzie miał własne wejście z poziomu gruntu. Wszystkie elementy konstrukcyjne jednorodzinnych budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej będą stanowić konstrukcyjnie samodzielną całość i będą oddzielone od siebie przerwą dylaktacyjną, począwszy od fundamentu aż po sam dach (każda część budynku musi funkcjonować samodzielnie). W takim przypadku w sensie prawnym, będzie to inwestycja którą będziemy kwalifikować jako jednorodzinny budynek mieszkalny w zabudowie bliźniaczej (czyli posiadający dwie odrębne części w sensie technicznym).

Powierzchnia jednego z mieszkań wchodzących w skład budynku o zabudowie bliźniaczej wynosić będzie 140 m2, natomiast powierzchnia drugiego mieszkania wynosić będzie 180 m2. Łączna powierzchnia „bliźniaka” wyniesie 320 m2.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 czerwca 2017 r., stanowiącym doprecyzowanie opisu sprawy w poniższym zakresie:

  1. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Posiada numer identyfikacji podatkowej NIP.
  2. Opisane we wniosku usługi budowlane mieszczą się w zakresie czynności opisanych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), tj. stanowią budowę obiektów budowlanych, tj. domów jednorodzinnych o zabudowie bliźniaczej, składających się z dwóch jednorodzinnych domów bliźniaczych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
    W przedmiotowych budynkach, każde mieszkanie (tj. dom stanowiący połowę „bliźniaka”) będzie miał własne wejście z poziomu gruntu, i będzie stanowił oddzielny budynek mieszkalny zgodnie z art. 3 pkt 2 a ustawy – prawo budowlane.
  3. W ramach usług kompleksowych budowy domów jednorodzinnych w zabudowie „bliźniaczej” czynności wykonywane będą zarówno w zakresie bryły budynku, jak i poza bryłą budynku.
    Zakres prac obejmuje:
    • wykonanie fundamentów,
    • budowę budynków pod klucz,
    • doporowadzenie kanalizacji,
    • doporowadzenie instalacji wodnej i elektronicznej,
    • wykonanie podjazdów.
    Powyższe usługi stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, budowę obiektów budowlanych w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 710).
  4. Domy, których dotyczą pytania we wniosku będą, zdaniem Zainteresowanego, zakwalifikowane w dziale 11 PKOB „Budynki mieszkalne”, klasa 1121, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowalnych PKOB – Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawkę podatku VAT lub jakie stawki podatku VAT należy zastosować do usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, składających się z dwóch odrębnych mieszkań o powierzchni 140 m2 i 180 m2 (łączna powierzchnia budynku o zabudowie bliźniaczej wynosi 320 m2)?
  2. Czy dla mieszkania o powierzchni 140 m2 należałoby zastosować stawkę VAT obniżoną, tj. 8%, a dla mieszkania o powierzchni 180 m2 stawkę podatku VAT należałoby podzielić proporcjonalnie do powierzchni, tj. stawkę VAT obniżoną w wysokości 8% zastosować do powierzchni 150 m2, a dla pozostałych 30 m2 – stawkę VAT podstawową w wysokości 23% (zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w nawiązaniu do art. 41 ust. 12b tej ustawy)?

Zdaniem Wnioskodawcy, każdy z elementów budynku o zabudowie bliźniaczej stanowi odrębny budynek mieszkalny, w szczególności, każdy z nich może być wykorzystywany oddzielnie, posiada odrębne wejście z poziomu gruntu oraz osobne instalacje. W konsekwencji do każdego z elementów „bliźniaka” ma zastosowanie stawka VAT obniżona 8%, zgodnie z definicją budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oraz zgodnie z art. 3 pkt 2a Ustawy – prawo budowlane.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka podatku VAT wynosi odpowiednio: podstawowa – 23%, obniżona 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku o której mowa w ust. 2, tj. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawkę 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na podstawie art. 2 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowie świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku obniżoną, tj. 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zatem, warunkiem objęcia usług budowlanych, związanych z budową domu stawką VAT obniżoną w wysokości 8% jest łączne spełnienie dwóch warunków:

  1. budowany dom musi być obiektem budownictwa mieszkaniowego, czyli budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB,
  2. powierzchnia budowanego domu, który jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, nie może przekraczać 300 m2.

Dział 11 PKOB obejmuje m.in. klasę 1110 – „budynki mieszkalne jednorodzinne”, w której mieszczą się m.in. „domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu” oraz wszystkie elementy konstrukcyjne jednorodzinnych budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej będą stanowić konstrukcyjnie samodzielną całość i będą oddzielone od siebie przerwą delaktacyjną, począwszy od fundamentu aż po sam dach. (Każda część budynku musi funkcjonować samodzielnie i posiadać dwie odrębne części w sensie technicznym).

Domy budowlane w ramach inwestycji objętej zapytaniem będą bliźniaczymi domami mieszkalnymi, w których każda część „bliźniaka” będzie miała oddzielne wejście z poziomu gruntu. Pierwszy warunek objęcia inwestycji stawką podatku VAT obniżoną wydaje się zatem spełniony.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia budynku mieszkalnego jednorodzinnego. W ślad za art. 41 ust. 12a oraz art. 2 pkt 12 ustawy o VAT należy zatem sięgnąć do PKOB. Zgodnie z „Objaśnieniami Wstępnymi” do PKOB – pkt 2 „Pojęcia podstawowe” budynki „to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych (...). W przypadku budynków połączonych między sobą (np. domy bliźniacze lub szeregowe), budynek jest budynkiem samodzielnym, jeśli jest oddzielony od innych jednostek przerwą dylaktacyjną, począwszy od fundamentu aż po sam dach. Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy – prawo budowlane. W związku z powyższym będzie to jednorodzinny, budynek mieszkalny i jego powierzchnia 180 m2 będzie się mieściła, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT pkt 2, w metrażu 300 m2. Zatem drugi warunek również będzie spełniony. Wobec powyższego każda z części bliźniaka będzie stanowiła odrębny budynek mieszkalny jednorodzinny i spełnia powyższe przesłanki, a co za tym idzie spełnia dwa warunki łącznie.

Posiadają przerwę delaktacyjną, wówczas budynki połączone między sobą uważane są za budynki odrębne, jeśli mają własne wejścia z poziomu gruntu, są wyposażone w instalacje i są oddzielnie wykorzystywane”. Dalej, zgodnie z PKOB za budynki mieszkalne uznaje się „obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem”.

W przypadku inwestycji objętej zapytaniem poszczególne części bliźniaka będą miały własne wejścia, instalacje oraz będą wykorzystywane oddzielnie. W przypadku każdej części bliźniaka cała ich powierzchnia będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Zatem należy uznać, że każda z części budowanego „bliźniaka” spełnia przesłanki uznania za odrębny budynek mieszkalny jednorodzinny. Każda z części „bliźniaka” charakteryzuje się powierzchnią użytkową mniejszą niż 300 m2 – pierwsza z nich liczy 140 m2, a druga 180 m2.

W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, zostały w pełni spełnione przesłanki warunkujące uznanie obu części „bliźniaka” za obiekty budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego przy jednoczesnym spełnieniu warunku limitu powierzchni użytkowej, co pozwala na zastosowanie do całości inwestycji obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Ponadto stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – według art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111 – czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113 – czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Na mocy art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Ponadto zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy Prawo budowlane, wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem natomiast jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Podkreślić należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (tj. dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest także od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości – to należna stawka będzie 8%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Swoje usługi realizuje zarówno jako generalny wykonawca jak również jako podwykonawca.

Zainteresowany będzie w przyszłości świadczyć usługi w zakresie prac budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych. W tym przypadku świadczyć będzie usługi budowlane jako generalny wykonawca na rzecz inwestora. Przedmiotem inwestycji będzie budowa budynku o zabudowie bliźniaczej, czyli składającego się z dwóch jednorodzinnych domów bliźniaczych. Zakres prac będzie obejmować wszystkie czynności niezbędne do wybudowania domu w stanie surowym, łącznie z wykonaniem fundamentów, wykonaniem podjazdu, doprowadzeniem kanalizacji, instalacji wodnej i elektronicznej. W ocenie Wnioskodawcy, zakres prac należy uznać za kompleksową usługę budowy domów jednorodzinnych.

Poszczególne domy, tj. części bliźniaka będą miały własne wejścia, instalacje oraz będą wykorzystywane oddzielnie. Każde mieszkanie, tj. dom stanowiący połowę „bliźniaka” będzie miał własne wejście z poziomu gruntu. Wszystkie elementy konstrukcyjne jednorodzinnych budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej będą stanowić konstrukcyjnie samodzielną całość (każda część budynku musi funkcjonować samodzielnie). W takim przypadku w sensie prawnym, będzie to inwestycja, którą Wnioskodawca zakwalifikował jako jednorodzinny budynek mieszkalny w zabudowie bliźniaczej (czyli posiadający dwie odrębne części w sensie technicznym).

Opisane we wniosku usługi budowlane mieszczą się w zakresie czynności opisanych w art. 41 ust. 12 ustawy, tj. stanowią budowę obiektów budowlanych, tj. domów jednorodzinnych o zabudowie bliźniaczej, składających się z dwóch jednorodzinnych domów bliźniaczych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W ramach usług kompleksowej budowy domów jednorodzinnych w zabudowie „bliźniaczej” czynności wykonywane będą zarówno w zakresie bryły budynku, jak i poza bryłą budynku.

Wnioskodawca zakwalifikował domy, których dotyczą pytania we wniosku, w dziale 11 PKOB „Budynki mieszkalne”, klasa 1121, zgodnie z Polską Klasyfikacja Obiektów Budowlanych wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowalnych PKOB.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania stawki podatku VAT dla usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, składających się z dwóch odrębnych mieszkań o powierzchni 140 m2 i 180 m2, gdzie łączna powierzchnia budynku będzie wynosić 320 m2.

Zamiarem Wnioskodawcy jest budowa domów jednorodzinnych, składających się z dwóch wyszczególnionych w budynku lokali mieszkalnych. Wskazane lokale mieszkalne ww. budynku jednorodzinnym (dwulokalowym) o charakterze bliźniaczym będą miały własne wejście z poziomu gruntu, własne instalacje i będą oddzielnie wykorzystywane. Należy tym samym zgodzić się z Zainteresowanym, że przedmiotem usług budowlanych w aspekcie ekonomicznym będą domy mieszkalne jednorodzinne, co potwierdza klasyfikacja PKOB – gdyż zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, budynki opisane we wniosku mieszczą się w dziale 11.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Zainteresowany będzie wykonywał usługi budowlane w ramach budowy budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11, a zatem stanowiących obiekty budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.

Zatem wskazane okoliczności sprawy prowadzą do uznania, że dla usług budowlanych związanych z budową opisanych we wniosku lokali mieszkalnych w budynkach jednorodzinnych (dwulokalowych) o charakterze bliźniaczym zastosowanie znajdzie obniżona 8% stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 12-12c w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że kompleksowa realizacja budowy obiektów budowlanych, tj. domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, składających się z dwóch jednorodzinnych domów bliźniaczych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowanych – jak wskazał Wnioskodawca – w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, klasa 1121, opodatkowana będzie preferencyjną 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Podsumowując, usługi budowlane, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z budową domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej (składających się z dwóch odrębnych mieszkań o powierzchni 140 m2 i 180 m2) sklasyfikowanych – jak wskazał Zainteresowany – w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, klasa 1121, opodatkowane będą preferencyjną 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy. Bez znaczenia dla zastosowania obniżonej stawki podatku VAT do świadczonych usług pozostanie fakt, że w przedmiotowym budynku będą znajdować się dwa odrębne mieszkania, gdyż – jak wskazał Zainteresowany – każde mieszkanie będzie stanowiło oddzielny budynek mieszkalny, zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Tym samym, zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% będzie dotyczyć zarówno budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchni 140 m2, jak i budynku o powierzchni 180 m2.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2, uznano za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji indywidualnej rozstrzygnięto kwestię dotyczącą zdarzenia przyszłego w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2). Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy każdy z elementów budynku o zabudowie bliźniaczej powinien być traktowany jako oddzielny budynek mieszkalny jednorodzinny (pytanie oznaczone we wniosku nr 3), zostało wydane postanowienie w dniu 22 czerwca 2017 r. nr 0112-KDIL4.4012.206.2017.1.AR.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia zawartego w pytaniach, tj. zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, składających się z dwóch odrębnych mieszkań o powierzchni 140m2 i 180m2, nie rozstrzyga natomiast pozostałych kwestii zawartych w opisie sprawy Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem. Zatem tut. Organ nie rozstrzygał kwestii określenia stawki podatku VAT dla usług związanych z doprowadzeniem kanalizacji, doprowadzeniem instalacji wodnej i elektronicznej oraz wykonania podjazdów (robót dokonywanych poza bryłą budynku), ponieważ kwestie te nie były przedmiotem zapytania.

Ponadto zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Tut. Organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Zatem to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku, a w razie wątpliwości może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj