Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.58.2017.2.MGO
z 12 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących. Wniosek został uzupełniony pismem z 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 29 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.58.2017.1.MGO oraz pismem z 30 czerwca 2017 r. data wpływu 3 lipca 2017 r.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 6 czerwca 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej jako „Wnioskodawca”, „Gmina” lub „Podatnik”) jest zarejestrowanym podatkiem podatku VAT czynnym i składa deklaracje VAT-7. W związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 2016. 1454 z dnia 13 września 2016 r.), Gmina od 1 stycznia 2017 r. dokonuje rozliczeń podatku wraz ze swoimi jednostkami. Powyższa ustawa z dnia 5 września 2016 r. będzie określana w niniejszym wniosku mianem „ustawy centralizacyjnej”. W związku z dokonaniem centralizacji rozliczeń od 1 stycznia 2017 r., Wnioskodawca w zakresie sprzedaży towarów lub usług w swoich jednostkach organizacyjnych, może być zobowiązany do dokonania rejestracji obrotu za pomocą kas rejestrujących.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca w swoich jednostkach organizacyjnych dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, jednak tylko w tych jednostkach, które przed dniem 1 stycznia 2017 r. miały obowiązek posiadać kasy rejestrujące. Po dniu 31 grudnia 2016 r. Wnioskodawca nie nabył żadnej nowej kasy rejestrującej dla jednostek, które przed dniem 1 stycznia 2017 r. nie miały obowiązku posiadać kasy. Wnioskodawca korzysta w tym zakresie ze zwolnienia przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177).

Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, że przed tzw. centralizacją (czyli przed 1 stycznia 2017 r.) Urząd Miasta, jako jednostka dokonująca w imieniu Gminy (traktującej się jako odrębny podatnik podatku VAT) rozliczeń w podatku VAT, nie miał obowiązku posiadania kasy rejestrującej.

W celu uniknięcia wątpliwości Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, że potwierdzając, że w swoich jednostkach organizacyjnych dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, rozumie przez to dokonywanie sprzedaży na rzecz jednej z ww. grup podmiotów lub obu z nich, czyli dokonywanie sprzedaży na rzecz takich podmiotów, która obliguje przez ten fakt Wnioskodawcę do ewidencji sprzedaży w danej jednostce organizacyjnej za pomocą kasy rejestrującej. Oznacza to, że jeśli w danej jednostce organizacyjnej istniał w dniu 31 grudnia 2016 r. obowiązek posiadania kasy rejestrującej, to w jednostce tej może występować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i jednocześnie nie występować sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych (lub odwrotnie) lub może występować sprzedaż na rzecz obu tych grup jednocześnie.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2016 r. korzystał ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wykonywanych przez jego jednostki organizacyjne, jeżeli te jednostki w dniu poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczania z Wnioskodawcą korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku?”, Wnioskodawca odpowiedział, że nie mógł „realnie” skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w pytaniu drugim. Wnioskodawca dokonał bowiem tzw. „centralizacji” w podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Dopiero od tej daty Wnioskodawca dokonuje rozliczeń podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. „Dniem poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczenia”, o który pyta organ podatkowy jest więc dzień 31 grudnia 2016 r. Sposób zadania pytania wskazuje, że organ podatkowy odnosi się do brzmienia art. 8 ust. 2 tzw. ustawy centralizacyjnej (ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego - Dz.U. z 2016, poz. 1454 z dnia 13 września 2016 r.). Zgodnie z tym przepisem, do dnia 31 grudnia 2016 r. zwalnia się jednostki samorządu terytorialnego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, jeżeli te jednostki organizacyjne w dniu poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Powyższe oznacza, że skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie wymaga następującej chronologii:

  1. w dniu poprzedzającym centralizację, jednostki organizacyjne Gminy korzystają ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych;
  2. następnie dochodzi do centralizacji Gminy z tymi jednostkami;
  3. skutkiem czego jest korzystanie przez Gminę ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych, z którego korzystały jej jednostki organizacyjne – ale tylko do 31 grudnia 2016 r.

Gmina nie miała więc, nawet teoretycznie, możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia, jeśli do centralizacji doszło z dniem 1 stycznia 2017 r. Aby móc skorzystać z omawianego zwolnienia, wcześniej musi dojść do centralizacji. W przypadku Wnioskodawcy centralizacja nastąpiła po dniu 31 grudnia 2016 r., a więc Wnioskodawca nie mógł do dnia 31 grudnia 2016 r. skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w pytaniu organu. Przy czym sformułowanie „nie mógł skorzystać ze zwolnienia” nie oznacza, że „nie chciał” (gdyż to zakłada wybór) lub że „nie było mu wolno” (gdyż to zakłada zakaz ustawowy), ale oznacza, że w stosunku do Wnioskodawcy norma prawna wynikająca z przepisu przewidującego to zwolnienie (tj. wynikająca z art. 8 ust. 2 ustawy centralizacyjnej) nie mogła znaleźć zastosowania.

Natomiast niektóre jednostki organizacyjne Wnioskodawcy w dniu 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kas rejestrujących, jednak każda traktując się jako odrębny podatnik podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 30 czerwca 2017 r.):

Czy Gminę obowiązuje ograniczenie czasowe przewidziane w art. 8 ust. 3 ustawy centralizacyjnej (ustawy z dnia 5 września 2016 r.), czy też Gmina może skorzystać z ulgi na zakup kas rejestrujących również w sytuacji, gdy rozpocznie prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu tych kas po dacie 30 czerwca 2017 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 30 czerwca 2017 r.):

Gminę nie obowiązuje ograniczenie czasowe przewidziane w art. 8 ust. 3 ustawy centralizacyjnej (ustawy z dnia 5.09.2016). Gmina może skorzystać z ulgi na zakup kas fiskalnych również w sytuacji, gdy rozpocznie prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących po dacie 30 czerwca 2017 r. Stanowisko to wynika z następującej wykładni przepisów:

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, która w zakresie czynności wykonywanych przez jej jednostki organizacyjne korzystała ze zwolnienia na podstawie ust. 2, rozpoczynająca w zakresie tych czynności prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, może odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup w okresie do dnia 30 czerwca 2017 r. każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Ograniczenie czasowe dotyczy więc jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 2 tego artykułu (odwołanie do ustępu 2 zamieszczono wprost w ustępie 3). Zgodnie z art. 8 ust. 2, do dnia 31 grudnia 2016 r. zwalnia się jednostki samorządu terytorialnego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, jeżeli te jednostki organizacyjne w dniu poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Art. 8 ust. 2 ustawy centralizacyjnej w oczywisty sposób nie może dotyczyć Gminy, gdyż nie jest możliwe jego zastosowanie w odniesieniu do Gminy. Przepis ten może mieć zastosowanie jedynie do jednostek, które dokonały centralizacji przed dniem 1 stycznia 2017 r. Na przykład, jeśli centralizacji dokonano na dzień 1 października 2016 r., to na podstawie tego przepisu jednostka samorządu terytorialnego mogłaby korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wykonywanych przez jej jednostki organizacyjne, jeżeli te jednostki organizacyjne w dniu poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego (czyli w tym przykładzie w dniu 30 września 2016 r.) korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku. Przepis ten nie może znaleźć zastosowania do jednostek samorządu terytorialnego, które - tak jak Wnioskodawca - dokonały centralizacji w dniu 1 stycznia 2017 r., gdyż w zakresie takich jednostek nie da się go faktycznie zastosować.

Skoro zaś termin 30 czerwca 2017 r. o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy centralizacyjnej dotyczy jedynie jednostek, o których mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, a - jak wskazano wyżej - art. 8 ust. 2 ww. ustawy nie dotyczy Gminy - to Wnioskodawcę nie obowiązuje ograniczenie czasowe, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy centralizacyjnej. W tej sytuacji Wnioskodawca może skorzystać z ulgi na zakup kas fiskalnych na zasadach ogólnych, bez ograniczeń czasowych, również wówczas, gdy dokona zakupu tych kas i rozpocznie prowadzenie ewidencji za ich pomocą po dniu 30 czerwca 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy. Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

W tym zakresie wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 163).

Na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Na podstawie § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  1. złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia – w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;
  2. dokonaniem fiskalizacji kasy.

Przez fiskalizację kasy, o której mowa § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, rozumie się jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.

Zgodnie z § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu, Wnioskodawca od 1 stycznia 2017 r. dokonuje rozliczeń podatku wraz ze swoimi jednostkami. W związku z dokonaniem centralizacji rozliczeń od 1 stycznia 2017 r., Wnioskodawca w zakresie sprzedaży towarów lub usług w swoich jednostkach organizacyjnych, może być zobowiązany do dokonania rejestracji obrotu za pomocą kas rejestrujących. Wnioskodawca w swoich jednostkach organizacyjnych dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, jednak tylko w tych jednostkach, które przed dniem 1 stycznia 2017 r. miały obowiązek posiadać kasy rejestrujące. Po dniu 31 grudnia 2016 r. Wnioskodawca nie nabył żadnej nowej kasy rejestrującej dla jednostek, które przed dniem 1 stycznia 2017 r. nie miały obowiązku posiadać kasy. Wnioskodawca korzysta w tym zakresie ze zwolnienia przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177). Wnioskodawca wskazuje, że przed tzw. centralizacją (czyli przed 1 stycznia 2017 r.) Urząd Miasta, jako jednostka dokonująca w imieniu Gminy (traktującej się jako odrębny podatnik podatku VAT) rozliczeń w podatku VAT, nie miał obowiązku posiadania kasy rejestrującej.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących w sytuacji, gdy rozpocznie prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu tych kas po dacie 30 czerwca 2017 r.

W tym miejscu koniecznym jest przywołanie przepisów ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), dalej zwanej ustawą z dnia 5 września 2016 r.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. określa szczególne zasady dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego:

  1. rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi;
  2. korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi;
  3. zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów w przypadku zmiany kwalifikowalności podatku w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zwanym dalej „wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości”.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. jednostki samorządu terytorialnego, których jednostki organizacyjne dokonujące sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, były obowiązane zgodnie z przepisami prawa podatkowego dotyczącymi podatku do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, mogą nadal wykorzystywać kasy, za pomocą których jednostki organizacyjne rozpoczęły prowadzenie tej ewidencji i które były przez nie wykorzystywane na dzień poprzedzający dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy do dnia 31 grudnia 2016 r. zwalnia się jednostki samorządu terytorialnego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, jeżeli te jednostki organizacyjne w dniu poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, która w zakresie czynności wykonywanych przez jej jednostki organizacyjne korzystała ze zwolnienia na podstawie ust. 2, rozpoczynająca w zakresie tych czynności prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, może odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup w okresie do dnia 30 czerwca 2017 r. każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454 i 1948):

  1. które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo
  2. jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących w sytuacji, gdy rozpocznie prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu tych kas po dacie 30 czerwca 2017 r. Wnioskodawcę tym samym nie będzie obowiązywało ograniczenie czasowe, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. bowiem Wnioskodawca będący jednostką samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez jego jednostki organizacyjne nie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 8 ust. 2 tej ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca w odniesieniu do jednostek organizacyjnych, które przed dniem 1 stycznia 2017 r. nie miały obowiązku posiadać kasy, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak wynika z powołanego przepisu, prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przysługuje Wnioskodawcy do 31 grudnia 2017 r. Zatem w przypadku kas rejestrujących zakupionych dla jednostek, które przed dniem 1 stycznia 2017 r. nie miały obowiązku posiadać kasy, Wnioskodawca może skorzystać z ulgi na zakup kas rejestrujących, w sytuacji gdy rozpocznie prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowania tych kas po dacie 30 czerwca 2017 r.

Należy zaznaczyć, że prawo do skorzystania z ulgi będzie Wnioskodawcy przysługiwało, jeżeli spełni wszystkie, określone przepisami warunki uprawniające do dokonania odliczenia z tytułu zakupu kas rejestrujących.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, Delegatura w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj