Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.130.2017.1.BJ
z 21 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2017 r. (data wpływu 12 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług budowlanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług budowlanych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, który jest równocześnie podwykonawcą świadczy usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016r. poz. 710).


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT nabywając usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, Wnioskodawca (Podwykonawca) staje się podatnikiem jeżeli łącznie spełni następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


W kontekście wskazanych przepisów, tylko wykonawca (generalny wykonawca) świadczy usługę na rzecz inwestora, a tym samym stosuje stawkę podatku. Wszystkie pozostałe podmioty objęte będą odwrotnym obciążeniem.


Wnioskodawca (Podwykonawca ) świadczy usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT na rzecz wykonawcy (generalnego wykonawcy) o następującym symbolu PKWiU:


  • roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych PKWiU 43.21.10.2,
  • roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu PKWiU 43.21.10.1,
  • roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych PKWiU 42.22.22.0.


W wykonaniu tych usług Wnioskodawca występuję jako Podwykonawca i wystawia na rzecz wykonawcy (generalnego wykonawcy) fakturę w odwrotnym obciążeniu.

Do wykonania usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 ustawy o VAT na rzecz generalnego wykonawcy, Wnioskodawca (Podwykonawca) jest zmuszony skorzystać z usług kolejnego podwykonawcy. W tym celu kupuje od niego usługi: podnośnik koszowy wraz z obsługą (Wnioskodawca nie posiada własnego podnośnika) oraz usługę wykonania przecisku pod drogą.

Usługa wykonywana przez podwykonawcę polega na tym, że podwykonawca przyjeżdża na miejsce świadczenia usługi swoim podnośnikiem. Operator podnośnika, który jest pracownikiem podwykonawcy na wysięgniku podnosi na pewną wysokość pracownika Wnioskodawcy (podwykonawcy). Pracownik Wnioskodawcy (podwykonawcy) stojąc na podnośniku wykonuje usługę budowlaną - roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (PKWiU 43.21.10.2)

Podwykonawca wykonuje również usługę przecisku pod drogą w celu ułożenia przewodów elektrycznych. Usługa wykonania przecisku jest konieczna do wykonania usługi budowlanej - roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (PKWiU 43.21.10.2) oraz do usługi budowlanej - roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych (PKWiU 42.22.22.0).


Podwykonawca za wykonaną usługę podnośnikiem koszowym oraz przecisku pod drogą, które służyły wykonaniu przez Wnioskodawcę usług budowlanych o symbolu PKWiU:


  • 43.21.10.1 roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu
  • 43.21.10.2 roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych
  • 42.22.22.0 roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjncyh i elektroenergetycznych,


wystawił fakturę VAT w stawce 23%. Podwykonawca został poinformowany o statusie podwykonawcy w świadczeniu usługi budowlanej oraz jej symbolu PKWiU.


W związku z powyższym opisem ostatecznie zadano następujące pytanie.


Czy podwykonawca Wnioskodawcy (Podwykonawcy) biorąc udział w świadczeniu usługi budowlanej o symbolu:



wymienionych w pozycji 12, 22 i 23 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług jako podwykonawca, prawidłowo wystawił fakturę za usługę podnośnikiem koszowym oraz przecisku pod drogą w stawce VAT 23%, czy powinien wystawić ją w odwrotnym obciążeniu?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług nabywając usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, stanie się podatnikiem jeżeli łącznie spełni następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. podatek od towarów i usług rozlicza nabywca usługi budowlanej wykonanej między dwoma podatnikami VAT czynnymi przy czym nabywca uzyskuje usługę, by samemu świadczyć dalej inną usługę budowlaną. Odwrotne obciążenie nie wystąpi natomiast w przypadku usługi świadczonej na rzecz zamawiającego ostatecznie usługę — a zatem korzystającego z niej do własnych potrzeb — i to zarówno w przypadku, gdy jest on przedsiębiorcą — podatnikiem VAT, jak i osobą fizyczną, konsumentem. Zamawiającego uznać należy bowiem w takim przypadku za inwestora, a świadczącego usługę, za wykonawcę (a nie za podwykonawcę).


W Kodeksie cywilnym w art. 6471 ustawodawca posługuje się trzema pojęciami: inwestora, wykonawcy (generalnego wykonawcy) oraz podwykonawcy. Brak definicji tych sformułowań w przepisach K. c nakazuje odwołać się do ich rozumienia potocznego. W tym ujęciu niewątpliwie inwestorem będzie podmiot angażujący środki finansowe w projekt, generalnym wykonawcą podmiot, który świadczy usługi na rzecz inwestora, a podwykonawcą podmiot świadczący usługę budowlaną na rzecz wykonawcy. Oznacza to, że pod pojęciem podwykonawcy rozumieć należy każdy podmiot, który spełniał będzie łącznie dwie przesłanki:


  1. wykonywał będzie usługę budowlaną w rozumieniu załącznika nr 14 do ustawy o VAT;
  2. usługa będzie wykonywana na rzecz podmiotu innego niż końcowy odbiorca (inwestor) inwestycji.


W kontekście wskazanych przepisów, tylko wykonawca (generalny wykonawca) świadczy usługę na rzecz inwestora, a tym samym stosuje stawkę podatku. Wszystkie pozostałe podmioty objęte będą odwrotnym obciążeniem.

Zdaniem Wnioskodawcy (Podwykonawcy) firma świadcząca na jego rzecz usługę podnośnikiem koszowym oraz usługę przecisku pod drogą, występuje w świadczeniu tej usługi budowlanej o symbolu PKWiU 43.21.10.1 - roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu, usługi budowlanej o symbolu PKWIU 43.21.10.2 - roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych oraz usługi budowlanej o symbolu PKWiU 42.22.22.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, jako podwykonawca i powinna wystawić fakturę za wykonaną usługę w odwrotnym obciążeniu.

Nie można bowiem usługi podnośnikiem koszowym i usługi przecisku pod drogą potraktować jako odrębnych usług, niezwiązanych z usługą budowlaną świadczoną przez Wnioskodawcę (podwykonawcę).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Wskazuje się również, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj