Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.3.2017.2.AJ
z 6 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 16 maja 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczenia usług w zakresie organizacji i realizacji w ramach Ośrodka studiów wyższych I i II stopnia oraz studiów podyplomowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 16 maja 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczenia usług w zakresie organizacji i realizacji w ramach Ośrodka studiów wyższych I i II stopnia oraz studiów podyplomowych.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka, jako osoba prawna, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest organem prowadzącym dla: C., którego zgodnie z ustawą z dnia i 5 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U, z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.) dane identyfikacyjne jako niepublicznej placówki oświatowej zostały wprowadzone do Krajowego Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO).

Wszystkie szkolenia i kursy, które prowadzi Spółka w ramach ww. placówki, stanowią usługi w zakresie kształcenia.


Spółka, jako organ prowadzący dla C., zawarła umowę z uczelnią, kształcącą na poziomie wyższym wpisaną do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ramach ww. umowy Spółka podjęła współpracę w zakresie tworzenia i rozwijania Ośrodka edukacyjnego w oparciu o potencjał akademicki uczelni wyższej. Podstawowymi płaszczyznami działalności w ramach współpracy są:


  • organizacja i prowadzenie Ośrodka edukacyjnego,
  • organizacja i realizacja w ramach Ośrodka studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych.


Ośrodek podlega organizacyjnie wydziałowi uczelni wyższej. Studia prowadzone w Ośrodku realizowane są i będą przez uczelnię wyższą,


Do zadań głównych Spółki jako Partnera należy:


  • przygotowanie infrastruktury technicznej i lokalowej odpowiadającej standardom Uczelni niezbędnej do prowadzenia studiów,
  • przygotowanie warunków do realizacji procesu kształcenia praktycznego,
  • prowadzenie biura obsługi studenta ośrodka, jako filii dziekanatu,
  • prowadzenie biura rekrutacji,
  • tworzenie harmonogramu zjazdów i rozkładu zajęć,
  • obsługa logistyczna wykładowców,
  • kontrola organizacyjna przebiegu studiów,
  • prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej,
  • udział w procesie windykacji należności finansowych od studentów,
  • wsparcie organizacji różnych form aktywacji studentów,
  • wsparcie uczelni w zakresie tworzenia kandydackich programów zniżkowych,
  • udział w opracowaniu programów nauczania studiów podyplomowych,
  • zapewnienie materiałów dydaktycznych na zajęcia na studiach podyplomowych.


Spółka, jako Partner, pokrywa koszty infrastruktury niezbędnej do realizacji zajęć dydaktycznych i funkcjonowania administracji Ośrodka oraz promocji bezpośredniej.

Wpływy natomiast to udział procentowy z opłaty rekrutacyjnej, wpisowej oraz czesnego uiszczanego przez studentów Ośrodka. Na podstawie wykazu wpłat opłat, zgodnie z okresem rozliczeniowym, Spółka wystawi fakturę.

Faktury za świadczenie usług szkolenia i kursów wystawia Spółka, gdyż C. nie jest wydzielone organizacyjnie i nie posiada zdolności do wykonywania czynności prawnych, chociaż jest ona objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka posiada także inne działy niewymienione w treści wniosku, w ramach których prowadzi różnorodne kursy i szkolenia. Działy te także nie są wydzielone organizacyjnie.

Umowy ze studentami zawiera we własnym imieniu i na rzecz studentów uczelnia wyższa.


Zadania i kompetencje (oprócz prowadzenia zajęć w ramach studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych) uczelni wyższej na mocy zawartej umowy z D. S.A. jako organu prowadzącego dla D.:


  • przygotowanie planu studiów i programów nauczania oraz ich ostateczne zatwierdzanie,
  • zatwierdzanie harmonogramu zjazdów i rozkładu zajęć,
  • zatwierdzanie propozycji programów studiów podyplomowych,
  • ustalenie obsady wykładowców poszczególnych modułów przedmiotowych (przedmiotów),
  • umożliwienie korzystania z platformy edukacyjnej e-WSG,
  • opracowanie wzorów druków i zaświadczeń niezbędnych do prowadzenia dokumentacji związanej ze studentami oraz realizacji procesu dydaktycznego studiów (w tym podyplomowych),
  • opracowanie systemu ewaluacji jakości kształcenia,
  • stworzenie programu stypendialnego,
  • zatwierdzanie programów aktywizacji studentów,
  • potwierdzanie systemu rozliczeń i windykacji należności finansowych studentów,
  • opracowywanie założeń strategii i kampanii promocyjnej.


Uczelnia w ramach świadczonych usług wystawia faktury na rzecz studentów.

Spółka - organ prowadzący dla C. wystawia faktury na rzecz uczelni wyższej jako procent z wpływów z tytułu opłaty rekrutacyjnej i uiszczanego czesnego przez studentów.

Wyżej wymieniona umowa z uczelnią wyższą oprócz studiów wyższych I i II stopnia oraz studiów podyplomowych nie przewiduje świadczenia innych usług polegających na prowadzeniu przez Spółkę kursów i szkoleń.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w ramach umowy o współpracy z uczelnią kształcącą na poziomie wyższym, prowadzone przez Spółkę, jako organ prowadzący dla C., usługi w zakresie organizacji i realizacji w ramach Ośrodka studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a), ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024), czy należy zastosować stawkę 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy usługi prowadzone w zakresie organizacji i realizacji w ramach Ośrodka studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych, są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 lit. a), ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024).

Po powołaniu treści art. 2 pkt 3a, art. 5 ust. 1 i art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Spółka wskazała, że warunkiem uzyskania statusu jednostki objętej systemem oświaty jest posiadanie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, dany podmiot musi posiadać stosowny wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, przez co staje się jednostką objętą systemem oświaty.

Przez jednostki objęte systemem oświaty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, należy zatem rozumieć między innymi osoby prawne oraz osoby fizyczne, które prowadzą szkoły bądź placówki niepubliczne wpisane do odpowiednich dla tych podmiotów ewidencji.

Spółka posiada wpis jako organ prowadzący dla C.. Potwierdzeniem tego faktu jest uzyskanie przez Spółkę zaświadczenia dla C. o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Powiat D. Zaświadczenie zawiera elementy wymagane przepisami ustawy o systemie oświaty.

Nie ulega zatem wątpliwości, że Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty.

Wszystkie kursy i szkolenia prowadzone w ramach tej placówki stanowią usługi w zakresie kształcenia.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT określa, że zwolnieniu z VAT podlegają usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenia usług ściśle związane z tymi usługami - świadczone przez podmioty objęte systemem oświaty.


Zgodnie z art. 43 ust. 17 zwolnienia, o których mowa w ust 1 pkt 18,18a, 22-24, 26, 28,29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18,18a, 22-24,26,28,29, 31,32 i 33 lita lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W związku z powyższym, Spółka - organ prowadzący dla C., jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wykonująca usługi w ramach Ośrodka edukacyjnego studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Podobnie rzecz się ma w przypadku zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, przy czym usługi w nim wymienione korzystają ze zwolnienia tylko w przypadku ich świadczenia przez podmioty, które posiadają wskazany w nim status.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).


Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W świetle art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami kształcenia i wychowania, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, że nie dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa TSUE.


Zgodnie z tymi regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (usługi kształcenia) mają zastosowanie, jeżeli:


  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Przy czym wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą szkoleniową i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazane przepisy.

Jak wynika z powołanego wyżej wyroku C-434/05, po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).

Zastosowanie zwolnienia z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów ściśle związanych z działalnością edukacyjną wymaga w szczególności tego, ażeby podmiot dokonujący tej czynności można było uznać za odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inną instytucję działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie (w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE). Podmiotem takim może być podmiot, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jeżeli zatem dany podmiot jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, to zostanie spełniona ww. przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia przy świadczeniu przez ten podmiot innej usługi niebędącej usługą edukacyjną, jeśli tylko ta usługa jest usługą ściśle związaną z usługą kształcenia.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, treści powołanych przepisów oraz orzecznictwa TSUE pozwala na stwierdzenie, że świadczone przez Spółkę usługi za pośrednictwem C. (jako jednostki objętej systemem oświaty), nie będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu jest to, by usługi były świadczone przez uprawniony do tego podmiot (jednostka objęta systemem oświaty) oraz muszą to być usługi kształcenia i wychowania. Przy czym co istotne, przesłanki te muszą być spełnione łącznie. Co prawda spełniony będzie pierwszy ze wskazanych warunków, jednak Spółka nie będzie świadczyć usług kształcenia i wychowania. Katalog czynności wykonywanych przez Spółkę wskazuje, że będą miały one na celu zapewnienie prawidłowej organizacji zajęć prowadzonych przez uczelnię wyższą, (np. przygotowanie infrastruktury technicznej i lokalowej odpowiadającej standardom Uczelni niezbędnej do prowadzenia studiów, prowadzenie biura obsługi klienta, udział w procesie windykacji należności finansowych od studentów) a nie realizację procesu kształcenia i wychowania na poziomie studiów I i II stopnia.

Tym samym świadczone przez Spółkę usługi należy opodatkować 23% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1ustawy.

Końcowo wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka, zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla uczelni wyższej, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj