Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.79.2017.2.KK
z 27 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów i kosztów odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (pytanie Nr 1 i Nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów i kosztów odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zastosowania ulgi mieszkaniowej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 28 czerwca 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.79.2017.1.KK, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 29 czerwca 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 30 czerwca 2017 r.). W dniu 11 lipca 2017 r. (nadano w dniu 7 lipca 2017 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni w dniu 26 stycznia 2015 r. na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego położonego w …. przy ul. ….., za łączną kwotę 435 000 zł. W celu finansowania zakupu ww. nieruchomości, Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyt hipoteczny na kwotę całkowitą 460 000 zł, w tym 435 000 zł na zakup nieruchomości oraz 25 000 zł na finansowanie remontu nieruchomości. W dziale IV księgi wieczystej nieruchomości wpisana była na rzecz banku, z siedzibą w Polsce, hipoteka umowna kaucyjna zabezpieczająca wierzytelność z tytułu kredytu wraz z odsetkami i innymi należnościami wynikającymi z umowy kredytu. W momencie dokonania transakcji lokal mieszkalny znajdował się w zasobach spółdzielni mieszkaniowej z siedzibą w Warszawie.

Z powodu zmiany sytuacji życiowej, w dniu 7 listopada 2016 r. Wnioskodawczyni zbyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego za kwotę 599 000 zł, całkowicie spłacając kredyt zaciągnięty na finansowanie zakupu i remontu nieruchomości, przed dniem uzyskania przychodu. W dziale I księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu mieszkalnego wpisana była, w momencie zbycia, spółdzielnia mieszkaniowa z siedzibą w …. W dziale IV wpisana była hipoteka umowna łączna na rzecz banku z siedzibą w Polsce, na podstawie umowy kredytu z dnia 19 stycznia 2015 r., zaciągniętego przez Wnioskodawczynię na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz na remont tego lokalu mieszkalnego. W ciągu dwóch lat od zbycia wskazanego wyżej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, Wnioskodawczyni zamierza nabyć – w zależności od dostępnych na rynku ofert oraz ich atrakcyjności z punktu widzenia Jej potrzeb mieszkaniowych - budynek mieszkalny lub jego część lub udział w takim budynku, lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość lub udział w takim lokalu lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Cały przychód ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego pozostały po spłacie kredytu zostanie przeznaczony przez Wnioskodawczynię na nabycie prawa lub nieruchomości, w celu zaspokojenia Jej potrzeb mieszkaniowych.

Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyt na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w banku mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zatem mającym siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Kredyt został spłacony w dniu 9 listopada 2016 r. Dodatkowe opłaty związane z kredytem to odsetki, kwoty należne od Wnioskodawczyni z tytułu umów ubezpieczenia zawartych w związku z umową kredytu, opłata pobrana przez bank za weryfikację wartości nieruchomości oraz prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu.

Jedynym dokumentem potwierdzającym wykonanie prac remontowych mieszkania, jakim aktualnie dysponuje Wnioskodawczyni jest umowa kredytu, w której wskazano przeznaczenie części kwoty kredytu, to jest 25 000 zł, na remont lokalu. Wnioskodawczyni nie dysponuje aktualnie innymi dokumentami w tym zakresie. Prace remontowe polegały na renowacji podłóg, wyburzeniu ściany, malowaniu ścian, a także na remoncie (odnowieniu) przedpokoju oraz aneksu kuchennego.

Wnioskodawczyni korzystała z usług pośrednictwa agencji przy nabyciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Usługa wykonana przez agencję pośrednictwa miała cechy kompleksowej usługi pośrednictwa w nabyciu nieruchomości, co oznacza, że obejmowała ona kojarzenie stron umowy, udział w negocjacjach, załatwienie formalności (pomoc w uzyskaniu zaświadczeń z banków i spółdzielni, przy podpisaniu aktu notarialnego, a także przy przekazaniu lokalu). Koszty są udokumentowane fakturami VAT.

Wpłaty na fundusz remontowy dokonywane były na rzecz spółdzielni mieszkaniowej w okresie, w jakim Wnioskodawczyni przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Wnioskodawczyni poniosła koszt opłat pobieranych przez bank za wydanie zaświadczenia o kredycie, a fakt poniesienia opłaty potwierdzony jest w treści zaświadczenia. Koszt ten został poniesiony w grudniu 2016 r.

Koszty umów ubezpieczenia były ponoszone w okresie od udzielenia kredytu do momentu jego spłaty. Ponoszenie tych kosztów może zostać potwierdzone wyciągami rachunków bankowych lub zaświadczeniem od ubezpieczyciela.

Umowy ubezpieczenia, z tytułu których Wnioskodawczyni ponosiła wydatki, stanowiły dla banku zabezpieczenie spłaty kredytu. Były to umowy oferowane przez bank, ale wystawcami polis ubezpieczeniowych były zakłady ubezpieczeń posiadające siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jeśli chodzi o przedmiot ubezpieczeń, to umowy dotyczyły:

  1. ubezpieczenia lokalu mieszkalnego, którego hipoteka stanowiła zabezpieczenie kredytu (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zostało nabyte za środki z kredytu) - ubezpieczonym była Wnioskodawczyni,
  2. ubezpieczenia lokalu mieszkalnego, którego hipoteka stanowiła zabezpieczenie kredytu (inny lokal należący do innej osoby fizycznej, na którym również została ustanowiona hipoteka na potrzeby zabezpieczenia kredytu) - ubezpieczonym był właściciel ubezpieczonego lokalu mieszkalnego,
  3. ubezpieczenia na wypadek zgonu oraz jednego z dwóch ryzyk: zgon w wyniku nieszczęśliwego wypadku albo na wypadek utraty stałego źródła dochodu - ubezpieczonym była Wnioskodawczyni.

Koszty związane z powyższymi ubezpieczeniami ponoszone były w okresie od zawarcia umowy kredytu do jego spłaty, a ich poniesienie może zostać potwierdzone wyciągami z rachunków bankowych lub zaświadczeniem od ubezpieczyciela.

Odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w dniu 7 listopada 2016 r. nie nastąpiło w wykonywaniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie prowadziła w momencie zbycia prawa działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 7 lipca 2017 r.:

  1. Czy do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni może - wyliczając dochód z tego tytułu - zaliczyć cenę nabycia (waloryzowaną zgodnie z art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wynikającą z umowy sprzedaży z dnia 26 stycznia 2015 r., wydatki na remont lokalu mieszkalnego, którego to prawo dotyczyło, kwotę główną kredytu, odsetki od kredytu, prowizję za wcześniejszą spłatę kredytu, związane z kredytem koszty ubezpieczenia (ubezpieczenie nieruchomości i koszty ubezpieczenia na życie), opłatę pobraną przez bank za weryfikację wartości nieruchomości (niezbędnej do udzielenia kredytu), koszty wynagrodzenia agencji świadczącej na rzecz Wnioskodawczyni usługi pośrednictwa przy nabyciu tego prawa, wpłaty na fundusz remontowy oraz koszt zaświadczeń uzyskanych od banku, niezbędnych do zawarcia umowy zbycia?
  2. Czy wskazane wyżej wydatki, Wnioskodawczyni powinna rozpoznać jako wskazany w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszt odpłatnego zbycia uwzględniany przy kalkulacji przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego?
  3. Czy spłata kwoty głównej kredytu, odsetek od kredytu, prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu, związane z tym kredytem koszty ubezpieczenia (ubezpieczenie nieruchomości i koszty ubezpieczenia na życie) oraz opłata pobrana przez bank za weryfikację wartości nieruchomości (niezbędnej do udzielenia kredytu), stanowią kwoty wydatkowane na własne cele mieszkaniowe, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwzględniane w myśl tego przepisu w celu wyliczenia kwoty dochodu wolnego od podatku?
  4. Czy do wydatków na własne cele mieszkaniowe, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwzględnianych w myśl tego przepisu w celu wyliczenia kwoty dochodu wolnego od podatku, będzie zaliczona cała kwota wydatkowana przez Wnioskodawczynię na zakup - w terminie dwóch lat od zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - budynku mieszkalnego lub jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które Wnioskodawczyni nabędzie w celu zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 i Nr 2 dotyczące zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów i kosztów odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. W zakresie odpowiedzi na pytania Nr 3 i Nr 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania Nr 1, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy stanowi, że źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast ust. 2 ww. przepisu podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Z treści art. 22 ust. 6c ww. ustawy wynika natomiast, że koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Ponadto, według art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

W związku z powyższym, opodatkowaniu podlega dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 19 ww. ustawy) oraz kosztami uzyskania tego przychodu (art. 22 ust. 6d ustawy).

Stosownie do art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. la pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Należny podatek, wynikający z tego zeznania jest płatny w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 4 pkt 4 w zw. z art. 45 ust. 1b ww. ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Ponieważ zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nabytego w dniu 26 stycznia 2015 r., nastąpiło w dniu 7 listopada 2016 r., to należy uznać, że zbycie nastąpiło przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie prawa. Biorąc pod uwagę powyższe, a także fakt, że Wnioskodawczyni nie dokonywała zbycia w ramach działalności gospodarczej, należy przychód uzyskany z tej transakcji zakwalifikować do źródła, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Koszty uzyskania przychodów z tytułu dokonanego przez Wnioskodawczynię zbycia należy zatem ustalić na podstawie art. 22 ust. 6c w związku z ust. 6f.

W szczególności, przepis ten wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć udokumentowane koszty nabycia prawa. Nie ma wątpliwości co do tego, że cena wyrażona w umowie sprzedaży z dnia 26 stycznia 2015 r., na podstawie której Wnioskodawczyni nabyła prawo do lokalu, stanowi koszt nabycia prawa, co oznacza że kwota ta stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu jego zbycia.

Ponieważ Wnioskodawczyni - w celu nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu - zaciągnęła kredyt w banku z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to koszty tego kredytu także stanowiły dla niej koszt nabycia prawa. Zaciągnięcie kredytu było niezbędne dla nabycia prawa do lokalu, a z drugiej strony, niewątpliwie nie zostałby on zaciągnięty, gdyby nie cel w postaci nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. W związku z powyższym, w zakresie w jakim kredyt służył sfinansowaniu ceny nabycia z umowy sprzedaży z dnia 26 stycznia 2015 r., wszelkie związane z nim niezbędne koszty, takie jak odsetki od kredytu, związane z nim koszty ubezpieczenia (ubezpieczenie nieruchomości i koszty ubezpieczenia na życie - stanowiące w rzeczywistości rodzaj dodatkowego zabezpieczenia spłaty), opłata pobrana przez bank za weryfikację wartości nieruchomości (niezbędna do udzielenia kredytu), stanowią koszty uzyskania przychodu ze zbycia prawa, jako wskazane w art. 22 ust. 6c „koszty nabycia prawa”.

Podobnie, za koszt nabycia prawa uznać należy, zdaniem Wnioskodawczyni, koszty wynagrodzenia agencji pośrednictwa, które umożliwiły Wnioskodawczyni znalezienie odpowiedniego lokalu mieszkalnego i wydatnie przyczyniły się do nabycia prawa do tego lokalu.

Sumę powyższych kosztów nabycia należy przy tym wyliczyć przy zastosowaniu waloryzacji, o której mowa w art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, art. 22 ust. 6c ww. ustawy nakazuje za koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy uznać również nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Z tego tytułu za koszt podatkowy uznać należy również koszty remontu poniesione przez Wnioskodawczynię, do których to poniesienia zobowiązana była w umowie kredytu. W związku z powyższym, ponieważ poniesienie tych nakładów możliwe było dzięki zaciągnięciu kredytu - analogicznie jak w przypadku zapłaty ceny nabycia - wszelkie związane z kredytem niezbędne koszty, takie jak odsetki od kredytu, związane z nim koszty ubezpieczenia - w zakresie, w jakim można przypisać je części kredytu przeznaczonej na remont lokalu - stanowią koszty uzyskania przychodu ze zbycia prawa, jako wskazane w art. 22 ust. 6c „nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych”.

Podobną klasyfikację przypisać należy wpłatom na fundusz remontowy, dokonywanym przez Wnioskodawczynię w okresie, gdy przysługiwało Jej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Środki z funduszu remontowego zostały przez spółdzielnię mieszkaniową przeznaczone na remont części wspólnych budynku (klatki schodowe, dach), co w znaczący sposób przyczyniło się do zwiększenia wartości przysługującego Wnioskodawczyni spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie będzie stanowiła kosztu podatkowego spłata kwoty głównej kredytu.

Nie będą też stanowiły kosztu podatkowego zaświadczenia od banku oraz prowizja za wcześniejszą spłatę, które zdaniem Wnioskodawczyni rozliczone powinny zostać jako koszt odpłatnego zbycia pomniejszający przychód.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania nr 2, w celu ustalenia przychodu z odpłatnego zbycia przez Nią spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, zastosować należy cytowany wyżej art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W celu obliczenia kwoty przychodu należy zatem cenę z umowy zbycia pomniejszyć o koszty odpłatnego zbycia, o których mowa w tym przepisie. Zdaniem Wnioskodawczyni, kosztem odpłatnego zbycia będzie w szczególności prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu, ponieważ to spłata kredytu przed terminem przewidzianym w umowie kredytu stanowiła warunek przystąpienia przez nabywcę do umowy zbycia. Podobny cel i związek ze sprzedażą spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego miało uzyskanie z banku zaświadczenia o kredycie, które stanowiło dla nabywcy wiarygodną informację o rzeczywistym obciążeniu prawa będącego przedmiotem transakcji.

Biorąc pod uwagę, że poniesienie powyższych wydatków było ściśle związane z umożliwieniem zawarcia umowy zbycia, Wnioskodawczyni uważa, że stanowią one koszty odpłatnego zbycia i jako takie zmniejszają przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego położonego przy ul. …..

Pozostałe wymienione w pytaniu nr 1 wydatki nie stanowią, zdaniem Wnioskodawczyni, kosztów odpłatnego zbycia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Tym samym, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 26 stycznia 2015 r. na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego za łączną kwotę 435 000 zł. W celu finansowania zakupu ww. prawa do lokalu Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyt hipoteczny na kwotę całkowitą 460 000 zł, w tym 435 000 zł na zakup tego prawa oraz 25 000 zł na finansowanie remontu lokalu mieszkalnego. W dziale IV księgi wieczystej nieruchomości wpisana była na rzecz banku, z siedzibą w Polsce, hipoteka umowna kaucyjna zabezpieczająca wierzytelność z tytułu kredytu wraz z odsetkami i innymi należnościami wynikającymi z umowy kredytu. W momencie dokonania transakcji lokal mieszkalny znajdował się w zasobach spółdzielni mieszkaniowej z siedzibą w …...

Z powodu zmiany sytuacji życiowej, w dniu 7 listopada 2016 r. Wnioskodawczyni zbyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego za kwotę 599 000 zł, całkowicie spłacając kredyt zaciągnięty na finansowanie zakupu i remontu niniejszej nieruchomości przez podatnika, przed dniem uzyskania przychodu. W dziale IV wpisana była hipoteka umowna łączna na rzecz banku z siedzibą w Polsce, na podstawie umowy kredytu z dnia 19 stycznia 2015 r., zaciągniętego przez Wnioskodawczynię na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz na remont tego lokalu. Kredyt został spłacony w dniu 9 listopada 2016 r.

Dodatkowe opłaty związane z kredytem to odsetki, kwoty należne od Wnioskodawczyni z tytułu umów ubezpieczenia zawartych w związku z umową kredytu, opłata pobrana przez bank za weryfikację wartości nieruchomości oraz prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu.

Jedynym dokumentem potwierdzającym wykonanie prac remontowych mieszkania, jakim aktualnie dysponuje Wnioskodawczyni jest umowa kredytu, w której wskazano przeznaczenie części kwoty kredytu, to jest 25 000 zł, na remont lokalu. Wnioskodawczyni nie dysponuje aktualnie innymi dokumentami w tym zakresie. Prace remontowe polegały na renowacji podłóg, wyburzeniu ściany, malowaniu ścian, a także na remoncie (odnowieniu) przedpokoju oraz aneksu kuchennego.

Wnioskodawczyni korzystała z usług pośrednictwa agencji, przy nabyciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Usługa wykonana przez agencję pośrednictwa miała cechy kompleksowej usługi pośrednictwa w nabyciu nieruchomości, co oznacza, że obejmowała ona kojarzenie stron umowy, udział w negocjacjach, załatwienie formalności, w tym pomoc w uzyskaniu zaświadczeń z banków i spółdzielni przy podpisaniu aktu notarialnego, a także przy przekazaniu lokalu. Koszty te są udokumentowane fakturami VAT.

Wpłaty na fundusz remontowy dokonywane były na rzecz spółdzielni mieszkaniowej w okresie, w jakim Wnioskodawczyni przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Wnioskodawczyni poniosła koszt opłat pobieranych przez bank za wydanie zaświadczenia o kredycie, a fakt poniesienia opłaty potwierdzony jest w treści zaświadczenia Koszt został poniesiony w grudniu 2016 r. Koszty umów ubezpieczenia były ponoszone w okresie od udzielenia kredytu do momentu jego spłaty, a ich ponoszenie może zostać potwierdzone wyciągami rachunków bankowych lub zaświadczeniem od ubezpieczyciela.

Umowy ubezpieczenia, z tytułu których Wnioskodawczyni ponosiła wydatki, stanowiły dla banku zabezpieczenie spłaty kredytu. Były to umowy oferowane przez bank, ale wystawcami polis ubezpieczeniowych były zakłady ubezpieczeń posiadające siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Koszty związane z powyższymi ubezpieczeniami ponoszone były w okresie od zawarcia umowy kredytu do jego spłaty, a ich poniesienie może zostać potwierdzone wyciągami z rachunków bankowych lub zaświadczeniem od ubezpieczyciela.

Odnosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż w dniu 7 listopada 2016 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiła przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostało nabyte i stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Z przytoczony przepisów wynika, że jednym z elementów mającym wpływ na podstawę opodatkowania są koszty odpłatnego zbycia. Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszt odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości lub prawa przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości lub prawa, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości lub prawa, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. - pod warunkiem, że takie koszty poniósł zbywający. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć bezpośredni związek przyczynowo - skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód. Należy zauważyć, że już sama literalna wykładnia pojęcia „kosztów odpłatnego zbycia” nie pozostawia wątpliwości, że chodzi o koszty poniesione przez sprzedającego, a więc tego kto wyzbywa się określonego majątku.

Kosztów odpłatnego zbycia nie należy natomiast utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu, które są kolejnym elementem mającym wpływ na podstawę opodatkowania przychodu z tytułu odpłatnego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1299/11, stwierdził m.in., że „(…) kosztem nabycia w rozumieniu analizowanego przepisu będzie więc cena nabycia nieruchomości określona w akcie notarialnym, wraz z kosztami tegoż aktu notarialnego (…). Według art. 22 ust. 6c u.p.d.o.f. kosztem uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 jest udokumentowany koszt wyłącznie związany z nabyciem nieruchomości lub prawa majątkowego, a nie koszt uzyskania przychodu związany z określonym źródłem przychodu (…). Zaciągnięcie kredytu jest więc sposobem na pozyskanie pieniędzy na zapłatę ceny nabywanej nieruchomości a kosztem uzyskania przychodu nie są w świetle art. 22 ust. 6c u.p.d.o.f. koszty spłaty kredytów zaciągniętych na sfinansowanie zakupu nieruchomości, lecz wyłącznie koszty nabycia tej nieruchomości (…).”

W art. 22 ust. 6c w zw. z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca przewidział, że do kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia zaliczyć można:

  • udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia,
  • udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych poczynione w czasie ich posiadania, których wysokość ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Przywołane przepisy jednoznacznie wskazują, że kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia mogą być tylko udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia zbywanej nieruchomości powiększone o udokumentowane nakłady zwiększające wartość tej zbywanej nieruchomości. Przepis ten formułuje katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu innych wydatków niż wymienione. Zatem, sam fakt poniesienia przez podatnika wydatku nie upoważnia go jeszcze do zaliczenia tego wydatku do kosztów nabycia, wytworzenia lub nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie wystarczy samo subiektywne przekonanie podatnika, że ponieważ wydatek w jakiś sposób z różnych względów towarzyszy, np. nabyciu, to należy uznać go za wydatek mający wpływ na wysokość podstawy opodatkowania. Nie każdy bowiem wydatek ma bezpośredni wpływ na nabycie bądź wytworzenie zbywanej nieruchomości lub prawie, podobnie jak nie każdy wydatek będzie uznany za nakład na nieruchomość zwiększający jej wartość. Określając zatem koszty uzyskania przychodu należy brać pod uwagę tylko te wydatki, które mają bezpośredni wpływ na uzyskany przychód i zostały wymienione w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kosztem nabycia bez wątpienia jest cena jaką zapłacił nabywca zbywcy za nieruchomość będącą przedmiotem sprzedaży. Koszt nabycia, co do zasady, określa notarialna umowa sprzedaży, na podstawie której podatnik staje się właścicielem nieruchomości. Kosztem nabycia są również wydatki notarialne, czyli wydatki związane ze sporządzeniem aktu notarialnego związanego z nabyciem nieruchomości, pod warunkiem, że w istocie nabywca takie wydatki poniósł.

Koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” (art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stosując ten przepis, można corocznie podwyższać poniesione koszty nabycia lub koszty wytworzenia, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że cena nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wskazana w umowie z dniu 26 stycznia 2015 r. stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia tego prawa w dniu 7 listopada 2016 r., w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wydatki Wnioskodawczyni poniesione na wynagrodzenie agencji świadczącej na Jej rzecz usługi pośrednictwa przy nabyciu ww. prawa do lokalu mieszkalnego, nie stanowią kosztów nabycia w dniu 7 listopada 2016 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gdyż wydatek ten nie spełnia wymogów określonych w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatek na usługi pośrednictwa przy nabyciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie mieści się w pojęciu kosztu nabycia wynikającego z ww. przepisu.

We wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że do kosztów uzyskania przychodów lub kosztów odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego należy zaliczyć: kwotę główną kredytu, odsetki od kredytu, prowizję za wcześniejszą spłatę kredytu, związane z kredytem koszty ubezpieczenia (ubezpieczenie nieruchomości i koszty ubezpieczenia na życie), opłatę pobraną przez bank za weryfikację wartości nieruchomości (niezbędnej do udzielenia kredytu), koszt wydania zaświadczenia związanego kredytem. Wydatki Wnioskodawczyni związane z kredytem bankowym, zaciągniętym na nabycie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, nie stanowią kosztów odpłatnego zbycia tego prawa, gdyż są to wydatki związane z pozyskaniem środków pieniężnych na zakup ww. prawa. Powyższe wydatki związane z warunkami udzielenia kredytu i zabezpieczeniem jego spłaty, nie mogą być także potraktowane jako nakłady, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy, poczynione w trakcie posiadania zbywanego lokalu mieszkalnego, gdyż w żaden sposób nie wpływają na podwyższenie wartości jego wartości. Wobec powyższego, wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię, związane z kredytem bankowym zaciągniętym na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego tj. odsetki od kredytu, prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu, koszty ubezpieczenia (ubezpieczenie nieruchomości i koszty ubezpieczenia na życie), opłata pobraną przez bank za weryfikację wartości nieruchomości, koszty zaświadczeń, nie stanowią również kosztów uzyskania przychodów z tytułu nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gdyż nie spełniają warunków wymienionych w art. 22 ust. 6c ww. ustawy.

Wnioskodawczyni w stanowisku zajętym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącym pytania Nr 2, stwierdziła, że do kosztów odpłatnego zbycia w dniu 7 listopada 2016 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, należy zaliczyć prowizję banku za wcześniejszą spłatę kredytu oraz koszt zaświadczeń związanych z udzieleniem kredytu. Oba wskazane przez Wnioskodawczynię wydatki nie są związane bezpośrednio ze sprzedażą spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w dniu 7 listopada 2016 r., ale z uzyskaniem przez Nią kredytu na nabycie w dniu 26 stycznia 2015 r. ww. prawa oraz spłatę kredytu. W związku z tym, wskazane wydatki nie spełniają warunków wymienionych w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, a także kosztów odpłatnego zbycia prawa, o których mowa w art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu natomiast do wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię na remont sprzedanego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz wydatków na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej zauważyć należy, że zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego zalicza się m.in. udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa, co należy rozumieć pod pojęciem nakładów w rozumieniu ww. przepisu. Z brzmienia przepisu, jak i z poglądów reprezentowanych przez doktrynę wynika jednak, że za nakłady poniesione na lokal mieszkalny rozumie się wydatki ulepszające, modernizujące dany lokal mieszkalny, czy też nawet wydatki remontowe, które zwiększają wartość rynkową lokalu.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa podatkowego wynika zatem, że nakłady na lokal mieszkalny mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem, że:

  • zwiększyły jego wartość,
  • poniesione zostały w czasie jego posiadania,
  • zostały udokumentowane fakturami VAT lub dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych.

Wnioskodawczyni we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stwierdziła, że poniosła nakłady na remont lokalu mieszkalnego nabytego w dniu 26 stycznia 2015 r., a jedynym dokumentem potwierdzającym wykonanie prac remontowych mieszkania, jakim aktualnie dysponuje jest umowa kredytu, w której wskazano przeznaczenie części kwoty kredytu na remont lokalu. Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie posiada faktur VAT dokumentujących wydatki na prace remontowe, wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, gdyż stosowanie do art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokumentem stwierdzającym wysokość poniesionych nakładów zwiększających wartość spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego są faktury VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, nie zaś umowa kredytu przewidująca wydatkowanie kredytu na remont lokalu mieszkalnego. Nie stanowi ona dokumentu, na podstawie którego przepis art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala ustalić wysokość nakładów zwiększających wartość zbywanego prawa, tj. faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Kwestie dotyczące opłat wnoszonych na rzecz spółdzielni mieszkaniowych zarówno przez członków spółdzielni, jak i osoby niebędące członkami spółdzielni określa art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1222, z późn. zm.). Stosownie do treści art. 4 ust. 1 ww. ustawy, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. W świetle powyższego, fundusz remontowy jest to wydzielona zaliczka przeznaczona na remonty. Celem powołania funduszu remontowego jest rozłożenie w czasie ciężaru utrzymania nieruchomości. Kwestie szczegółowe dotyczące opłat wnoszonych na fundusz remontowy zarówno przez członków spółdzielni jak i właścicieli lokali niebędących ich członkami, określa statut spółdzielni. Może on w różny sposób regulować kwestie wnoszenia opłat na rzecz spółdzielni. Wydatki ponoszone ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym spółdzielni, na rzecz której Wnioskodawczyni uiszczała opłaty zgodnie ze statutem spółdzielni, nie są remontem lokalu mieszkalnego, do którego Wnioskodawczyni przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Są to wydatki dotyczące całego budynku wielorodzinnego, który nie jest własnością Wnioskodawczyni. Podkreślić równocześnie należy, że wpłaty dokonywane na fundusz remontowy stanowią jeden ze składników opłaty wymaganej statutem spółdzielni. Opłata uiszczana przez Wnioskodawczynię była związana z utrzymaniem lokalu, a nie nakładem na ten lokal. W związku z tym, wydatki Wnioskodawczyni na fundusz remonty spółdzielni mieszkaniowej nie stanowią nakładów, w rozumieniu w art. 22 ust. 6c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że cena nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wskazana w umowie z dniu 26 stycznia 2015 r. stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia tego prawa w dniu 7 listopada 2016 r., w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego wysokość podlega podwyższaniu w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, na zasadach określonych w art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast kosztami odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i kosztami uzyskania przychodów wynikającymi z art. 22 ust. 6c ww. ustawy nie są wydatki Wnioskodawczyni związane z warunkami udzielenia kredytu bankowego, jego zaciągnięciem i zabezpieczeniem spłaty, a także jego spłatą, z którego sfinansowano nabycie w dniu 26 stycznia 2015 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Wpłaty Wnioskodawczyni na fundusz remontowy w spółdzielni mieszkaniowej, nie stanowią nakładów zwiększających wartość zbywanego prawa w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie posiada faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług dokumentujących remont lokalu mieszkalnego, do kosztów uzyskania przychodu podlegających uwzględnieniu przy ustalaniu podstawy opodatkowania z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowego prawa do lokalu mieszkalnego, nie można zaliczyć wydatków związanych z tym remontem.

W związku z powyższym, uznano stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe, gdyż wszystkie z wydatków wymienionych w opisie stanu faktycznego zostały przez Nią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub kosztów odpłatnego zbycia prawa do lokalu mieszkalnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj