Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.78.2017.1.BKD
z 26 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • Spółka ma prawo nie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT w odniesieniu do całości dochodów pochodzących z prowadzenia szkół, nawet w przypadku gdy część dochodów spełnia warunki do zwolnienia w zakresie ich odpowiedniego wydatkowania, o których mowa w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • do momentu, w którym Spółka nie przeznaczy dochodu osiągniętego po zakończeniu roku podatkowego z prowadzenia szkoły na wypłatę dywidendy dla wspólników lub na pokrycie straty z lat ubiegłych, Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT i nie ma obowiązku opodatkować dochodu na podstawie art. 25 ust. 4 Ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka prowadzi kilka szkół, tj. szkołę podstawową, gimnazjum, liceum oraz wykonuje inne aktywności gospodarcze, tj. prowadzi m.in. szkołę językową, wynajmuje powierzchnie, wykonuje działalność sportową. Spółka osiąga przychody zarówno z działalności szkolnej (tj. z prowadzenia szkół), jak i z pozaszkolnej, tj. z innych wymienionych rodzajów działalności. Spółka ponosi również koszty związane z prowadzeniem szkół, jak i z działalnością niezwiązaną z prowadzeniem szkół. Spółka ustala dochód osiągany z poszczególnych rodzajów działalności w następujący sposób:

  1. koszty i przychody dające się przypisać do poszczególnych działalności księgowane są na wyodrębnione dla tych działalności konta księgowe;
  2. koszty nie dające się przypisać do poszczególnych działalności np. wydziałowe, związane z prowadzeniem szkół oraz działalności innej niż związanej ze szkołami w jednym budynku, oraz ogólnozakładowe przypisywane są do poszczególnych rodzajów działalności wg tzw. klucza przychodowego, a więc proporcjonalnie do wysokości przychodów uzyskiwanych z poszczególnych działalności.

Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo nie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT w odniesieniu do całości dochodów pochodzących z prowadzenia szkół, nawet w przypadku gdy część dochodów spełnia warunki do zwolnienia w zakresie ich odpowiedniego wydatkowania, o których mowa w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
  2. W przypadku twierdzącej odpowiedzi ze strony tut. Organu na pytanie nr 1 - czy Spółka ma prawo uwzględnić dochód z prowadzenia szkół, w odniesieniu do którego Spółka nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT, w kwocie dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego, nawet w przypadku gdy dochód z prowadzenia szkół spełniałby przesłanki wymienione w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
  3. Jak Spółka winna rozumieć warunki do zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym wskazane w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT, tzn., czy jeżeli odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1 i 2 będzie negatywna, to czy do momentu, w którym Spółka nie przeznaczy dochodu osiągniętego po zakończeniu roku podatkowego z prowadzenia szkoły na wypłatę dywidendy dla wspólników lub na pokrycie straty z lat ubiegłych, Spółka ma obwiązek korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT i nie ma obowiązku opodatkować dochodu na podstawie art. 25 ust. 4 Ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo nie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT w odniesieniu do całości dochodów pochodzących z prowadzenia szkół, nawet w przypadku gdy część dochodów spełnia warunki do zwolnienia w zakresie ich odpowiedniego wydatkowania, o których mowa w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT. Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie od opodatkowania stanowi uprawnienie podatnika, a nie jego obowiązek. Tym samym, nie ma w przepisach jednoznacznego nakazu stosowania zwolnień lub zakazu ich niestosowania. Zwolnienie podatkowe stanowi preferencję dla podatników, a ich niestosowanie nie powoduje powstania jakiejkolwiek zaległości podatkowej lub uszczuplenia zobowiązań publicznoprawnych, a wręcz prowadzi do zapłaty podatku w wysokości wyższej niż konieczna. Niezasadne byłoby zatem zakazywanie niestosowania zwolnień. Podjęcie decyzji o niestosowaniu zwolnienia, przy braku nakazu stosowania, jest bowiem wolą podatnika, którą może wyrazić poprzez opodatkowanie dochodu z ww. tytułu, w szczególności w przypadku, gdy podatnik nie przewiduje wydatkowania dochodu na cele pozwalające zwolnić dochód z tytułu prowadzenia szkoły z opodatkowania. Zwolnienie dochodu z tytułu prowadzenia szkoły może znajdować zastosowanie wyłącznie po spełnieniu warunków ściśle sprecyzowanych w przepisach Ustawy CIT. Nie ulega wątpliwości, że Spółka nie jest uprawniona do stosowania zwolnienia w sytuacji, gdy nie zostają spełnione przesłanki określone w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT. Niemniej, zdaniem Spółki, nawet w sytuacji gdy zostają spełnione warunki dotyczące sposobu przeznaczenia osiągniętego dochodu z prowadzenia szkół, zwolnienie może nie być stosowane, jeżeli podatnik tak zdecyduje. Tak więc, Spółka ma prawo nie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT w odniesieniu do całości dochodów pochodzących z prowadzenia szkół, w przypadku gdy nie przewiduje, że przeznaczy dochód na cele określone w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT, a także w przypadku gdy część dochodów spełnia warunki do zwolnienia w zakresie ich odpowiedniego wydatkowania, o których mowa w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo uwzględnić dochód z prowadzenia szkół, w odniesieniu do którego Spółka nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT, w kwocie dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego, nawet w przypadku gdy dochód z prowadzenia szkół spełniałby przesłanki wymienione w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT.

Zdaniem Spółki, skoro podatnik podejmie decyzję o niekorzystaniu ze zwolnienia od podatku i dobrowolnie zdecyduje o opodatkowaniu określonych dochodów, wówczas zasadną wydaje się możliwość potraktowania zbiorczo osiąganych przez podatnika przychodów i kosztów podatkowych dla celów obliczenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych Wprawdzie w myśl art. 7 ust. 3 Ustawy CIT, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, niemniej zdaniem Wnioskodawcy przepis ten nie znajduje zastosowania w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku. Trudno twierdzić, że dochody osiągane przez Wnioskodawcę pochodzą ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku - jak wskazywano już w treści niniejszego wniosku, zwolnienie dochodu osiąganego z prowadzenia szkół jest zwolnieniem warunkowym, tak więc dochód ten co do zasady nie może być traktowany jako pochodzący ze źródeł, z których dochody są wolne od podatku, gdyż konieczne jest spełnienie szczególnych przesłanek dla zastosowania tego zwolnienia. Ponadto, analiza omawianych przepisów prowadzi do wniosku, że wyłącznie część dochodu może korzystać ze zwolnienia, i to jedynie ta, która zostanie przeznaczona na cele enumeratywnie wskazane w katalogu zamkniętym art. 17 ust. 8 Ustawy CIT. Powyższe potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2011 r. Znak: ILPB3/423-966/10-2/JG, w sprawie dotyczącej innego wprawdzie zwolnienia podatkowego, niemniej o podobnej konstrukcji, w której to uznał, iż zarówno przychody jak i koszty ich uzyskania niezależnie od tego, jakich źródeł dotyczą są przychodami i kosztami podatkowymi. Natomiast ewentualny dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi podlega zwolnieniu tylko w przypadku, gdy zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, w sytuacji, gdy dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie powstanie lub nie zostanie spełniony warunek przekazania go na utrzymanie tych zasobów, to zgodnie z art. 7 ust 2 ww. ustawy, opodatkowaniu podlegać będzie cała nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób (...) w przypadku wydatkowania uzyskanych dochodów na ściśle oznaczony cel, określony w tym przepisie, w sytuacji, gdy nie przeznacza dochodu na te cele ciąży na nim zobowiązanie podatkowe. W związku z tym, Spółka ma prawo uwzględnić dochód z prowadzenia szkół, w odniesieniu do którego Spółka nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT, w kwocie dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej dla celów obliczenia zobowiązania w podatku dochodowych, nawet w przypadku gdy dochód z prowadzenia szkół spełniałby przesłanki wymienione w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, do momentu, w którym Spółka nie przeznaczy dochodu osiągniętego po zakończeniu roku podatkowego z prowadzenia szkoły na wypłatę dywidendy dla wspólników lub na pokrycie straty z lat ubiegłych, Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT i nie ma obowiązku opodatkować dochodu na podstawie art. 25 ust. 4 Ustawy CIT.

Dochody z tytułu prowadzenia szkoły mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jedynie w części, w jakiej zostaną przeznaczone na cele szkoły wymienione w art. 17 ust. 8 CIT. Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 8 Ustawy CIT, zwolnienie to ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;
  2. organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Zdaniem Wnioskodawcy, taka konstrukcja omawianych przepisów powoduje, że przez przeznaczenie dochodu należałoby rozumieć poniesienie wydatków o określonej wysokości. Aby skorzystać ze zwolnienia, wydatkowanie dochodu winno nastąpić na jeden z wyżej wymienionych celów, przy czym fakt ten następuje dopiero po ustaleniu i zadeklarowaniu tego dochodu. Jeżeli więc Wnioskodawca nie będzie miał prawa rezygnacji ze zwolnienia (vide pytanie 1 i 2), to tym samym, dopiero przeznaczenie dochodu na inne cele, niewymienione w tym przepisie powoduje, że w tej części dochód nie może korzystać ze zwolnienia. Przykładem takiego innego celu, na który dochód może być przeznaczony jest przeznaczenie go na wypłatę dywidendy dla wspólników spółki lub przeznaczenie go na pokrycie straty z lat ubiegłych. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest (jeżeli odpowiedzi na pytanie nr 1 i 2 byłyby negatywne), że dopóki Spółka nie przeznaczy (wydatkuje) dochodu na cele niewymienione w przepisie art. 17 ust. 8 Ustawy CIT, tj. np. wypłatę dywidendy lub pokrycie strat z lat ubiegłych, dopóty musi korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT. Podsumowując, zdaniem Spółki do momentu, w którym Spółka nie przeznaczy dochodu osiągniętego po zakończeniu roku podatkowego z prowadzenia szkoły np. na wypłatę dywidendy dla wspólników lub na pokrycie straty z lat ubiegłych, Spółka ma obowiązek korzystać ze zwolnienia dochodu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT i nie ma obowiązku opodatkować dochodu na podstawie art. 25 ust. 4 Ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie pytania określonego we wniosku:

  • nr 1 jest nieprawidłowe,
  • nr 2 - jest bezprzedmiotowe,
  • nr 3 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika z kolei, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy o CIT, wolne od podatku są, dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 8 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;
  2. organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zgodnie z art. 17 ust 1b Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi kilka szkół, szkołę podstawową, gimnazjum, liceum oraz wykonuje inne aktywności gospodarcze, m.in. prowadzi szkołę językową, wynajmuje powierzchnię, wykonuje działalność sportową. Spółka osiąga przychody zarówno z działalności szkolnej (tj. z prowadzenia szkół), jak i z pozaszkolnej, tj. z innych wymienionych rodzajów działalności. Spółka ponosi również koszty związane z prowadzeniem szkół, jak i z działalnością niezwiązaną z prowadzeniem szkół.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że katalog opisanych w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT wydatków podlegających zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest zamknięty. Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT określa wprost, które dochody są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele, które nie zostały wymienione w tym artykule nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zwolnieniem objęte są zatem tylko te dochody podatnika, które zostają przeznaczone na ściśle określone cele. Zbiór przepisów dotyczących zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT tworzy spójny system, który nie pozwala podatnikowi arbitralnie decydować, które przychody i koszty będzie rozliczał w ramach wyniku podatkowego na zasadach ogólnych, a w stosunku do których woli zastosować zwolnienie podatkowe. Takie stosowanie przepisów o zwolnieniach z opodatkowania byłoby sprzeczne z ich funkcją i celem. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość skorzystania przez podatnika lub nie skorzystania z konkretnego zwolnienia przedmiotowego, wyraźnie stwierdziłby to w ustawie, przykładowo poprzez zastosowanie sformułowania „wolne od podatku mogą być”. Nie może zaistnieć sytuacja, w której podatnik raz decyduje o zaliczeniu dochodu uzyskanego z działalności danej szkoły jako zwolnionego z opodatkowania, a innym razem dochodu uzyskanego z tego samego źródła, jako podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Biorąc pod uwagę powyższe nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w sytuacji gdy zostają spełnione warunki dotyczące sposobu przeznaczenia osiągniętego dochodu z prowadzenia szkół, zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy o CIT może nie być stosowane, jeżeli podatnik tak zdecyduje. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za nieprawidłowe. W konsekwencji ocenę stanowiska dot. pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, mającego charakter warunkowy – uzależniony od pozytywnej oceny stanowiska dotyczącego pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 – należy uznać za bezprzedmiotową.

Jednocześnie, mając na uwadze powyższe należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytania określonego we wniosku nr 3. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi bowiem odpowiedź na pytanie, czy do momentu, w którym Spółka nie przeznaczy dochodu osiągniętego po zakończeniu roku podatkowego z prowadzenia szkoły na wypłatę dywidendy dla wspólników lub na pokrycie straty z lat ubiegłych, Spółka ma obwiązek korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT i nie ma obowiązku opodatkować dochodu na podstawie art. 25 ust. 4 Ustawy CIT.

Jak wynika z powyższych przepisów Spółka nie może sama decydować, które przychody i koszty będzie rozliczała w ramach wyniku podatkowego na zasadach ogólnych, a w stosunku do których woli zastosować zwolnienie podatkowe. Zwolnieniem objęte są dochody podatników, przeznaczone na ściśle określone cele, natomiast zwolnienie nie obejmuje dochodów przeznaczonych na cele inne, nie wymienione w Ustawie o CIT. Zgodnie zaś z art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek wykazania, że dochód został wydatkowany na cele zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT. Jeżeli zatem Spółka dochody osiągnięte z prowadzenia szkół przeznaczy na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy o CIT, dochody te będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast, w momencie, kiedy Spółka dochody osiągnięte z prowadzenia szkół przeznaczy na cele sprzeczne z określonymi w Ustawie o CIT, w tym m.in. na wypłatę dywidendy dla wspólników lub pokrycie straty z lat ubiegłych, dochód ten nie będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45, i tym samym znajdzie zastosowanie art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 4 i 5 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj