Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.150.2017.1.BKD
z 26 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka prowadzi kilka szkół, tj. szkołę podstawową, gimnazjum, liceum oraz wykonuje inne aktywności gospodarcze, tj. prowadzi m.in. szkołę językową, wynajmuje powierzchnię, wykonuje działalność sportową. Spółka osiąga przychody zarówno z działalności szkolnej (tj. z prowadzenia szkół), jak i z pozaszkolnej, tj. z innych wymienionych rodzajów działalności. Spółka ponosi również koszty związane z prowadzeniem szkół, jak i z działalnością niezwiązaną z prowadzeniem szkół. Spółka ustala dochód osiągany z poszczególnych rodzajów działalności w następujący sposób:

  1. koszty i przychody dające się przypisać do poszczególnych działalności księgowane są na wyodrębnione dla tych działalności konta księgowe;
  2. koszty nie dające się przypisać do poszczególnych działalności np. wydziałowe, związane z prowadzeniem szkół oraz działalności innej niż związanej ze szkołami w jednym budynku, oraz ogólnozakładowe przypisywane są do poszczególnych rodzajów działalności wg tzw. klucza przychodowego, a więc proporcjonalnie do wysokości przychodów uzyskiwanych z poszczególnych działalności.

Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób Spółka mogłaby skorzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT, jeżeli po zakończeniu roku podatkowego, w którym osiągnięto dochód z prowadzenia szkół, w okresie od stycznia do listopada kolejnego roku Spółka poniesie wydatki na cele inne niż wskazane w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT w wysokości wyższej niż kwota dochodu osiągnięta z prowadzenia szkół, a w grudniu tego roku poniesie wydatki, o których mowa w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT w kwocie równej kwocie dochodu z prowadzenia szkół osiągniętego w minionym roku, mając na uwadze mechanizm przewidziany w art. 25 ust. 4 Ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro zwolnienie z art. 17 ust 1 pkt 45 Ustawy CIT nie wymaga od podatnika przeznaczenia dochodu w ustalony sposób w jakichkolwiek terminach, to zdaniem Spółki możliwe jest korzystanie ze zwolnienia tak długo, jak Spółka zamierza przeznaczyć osiągnięty dochód zadeklarowany jako zwolniony na cele szkoły. Dopiero gdy Spółka definitywnie dokonana przeznaczenia dochodu na inne cele niż na cele szkoły, wówczas będzie obowiązana do opodatkowania dochodu z prowadzenia szkoły w części, w jakiej kwota dochodu przeznaczona została na te inne cele.

Zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, iż nawet w sytuacji, gdy w trakcie roku przeznaczy ona dochód w pierwszej kolejności na cele inne niż wskazane w art. 17 ust. 8 Ustawy CIT, ale w dalszej kolejności dodatkowo na cele wskazane w omawianym przepisie, to w części, w jakiej przeznaczy dochód na cele określone przez ustawodawcę, zwolnienie winno podatnikowi przysługiwać. Przeznaczenie dochodu z prowadzenia szkoły na określone cele stanowi warunek wystarczający dla możliwości zastosowania zwolnienia. W związku z powyższym, skoro zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy CIT nie wymaga od podatnika przeznaczenia dochodu w ustalony sposób w jakichkolwiek terminach, to zdaniem Spółki możliwe jest korzystanie ze zwolnienia, jeżeli Spółka nadal zamierza przeznaczyć osiągnięty dochód zadeklarowany jako zwolniony na cele szkoły. Dopiero gdy Spółka nie będzie w stanie wskazać dowodów na przeznaczenie dochodu na cele szkoły w wysokości odpowiadającej kwocie zadeklarowanego dochodu zwolnionego, wówczas będzie obowiązana do opodatkowania dochodu z prowadzenia szkoły w części, w jakiej nie będzie w stanie udokumentować odpowiedniego przeznaczenia dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika z kolei, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy o CIT, wolne od podatku są, dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 8 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;
  2. organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zgodnie z art. 17 ust 1b Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi kilka szkół, szkołę podstawową, gimnazjum, liceum oraz wykonuje inne aktywności gospodarcze, m.in. prowadzi szkołę językową, wynajmuje powierzchnię, wykonuje działalność sportową. Spółka osiąga przychody zarówno z działalności szkolnej (tj. z prowadzenia szkół), jak i z pozaszkolnej, tj. z innych wymienionych rodzajów działalności. Spółka ponosi również koszty związane z prowadzeniem szkół, jak i z działalnością niezwiązaną z prowadzeniem szkół.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że katalog opisanych w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT wydatków podlegających zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest zamknięty. Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT określa wprost, które dochody są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele, które nie zostały wymienione w tym artykule nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zwolnieniem objęte są zatem tylko te dochody podatnika, które zostają przeznaczone na ściśle określone cele. Ustawodawca nie określa jednak w jakim terminie mają zostać wydatkowane dochody uzyskane z działalności szkolnej. Art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT wskazuje natomiast, że wydatkowanie środków, w tym przypadku dochodów, ma być dokonane „bez względu na termin” – zostawia zatem dowolność w zakresie terminu wydatkowania dochodów uzyskanych z prowadzonej działalności. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca może przeznaczyć uzyskany dochód z działalności szkolnej w dowolnym terminie na cele związane z działalnością szkolną, i o ile cele te będą zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy o CIT, dochody te będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Dochody przeznaczone zaś na cele niezgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 45 Ustawy o CIT nie będą podlegały zwolnieniu przedmiotowemu, niezależnie od terminu w jakim zostaną poniesione. W odniesieniu do tych dochodów zastosowanie znajdzie art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT, zgodnie z którym, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 i 5 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj