Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.372.2017.1.EB
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2017 r. (data wpływu 28 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. „U…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. „U…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat realizuje projekt pn. „U…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2010. Na realizację powyższego projektu Powiat, po złożeniu wniosku, otrzymał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego – umowa z 6 lipca 2016 r.

Powiat realizuje powyższy projekt wspólnie z Gminą, przy czym partnerem wiodącym jest Powiat. W ramach powyższego projektu Powiat, przy wykorzystaniu środków własnych, otrzymanego dofinansowania oraz środków Gminy, dokona adaptacji budynków Zespołu … przy Muzeum poprzez wykonanie prac projektowych i budowlanych oraz zakup wyposażenia wewnętrznego i zewnętrznego obiektu. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji zadania dotyczące Powiatu będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca i odbiorca będzie wskazany Powiat. Po zakończeniu inwestycji, Powiat przekaże zaadaptowane obiekty swojej jednostce organizacyjnej, tj. Muzeum, które jako samorządowa instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, nie podlegało centralizacji VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Powiat ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 814 ze zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Właściwym do rozliczeń podatku od towarów i usług, po dokonanej centralizacji od 1 stycznia 2017 r., jest Powiat, działający w zakresie ustawowych zadań poprzez swoje jednostki organizacyjne. Jednostką taką jest Muzeum, które jest odrębnie od Powiatu zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, gdyż jako samorządowa instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, nie podlegało centralizacji w zakresie podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710, ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Pomimo, że Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, to towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat przekaże bowiem zaadaptowane obiekty dla Muzeum, które będzie jedynym użytkownikiem tych obiektów.

Powiat pomimo przekazania przedmiotowych obiektów dla samorządowej jednostki kultury, nie będzie pobierał odpłatności z tytułu dzierżawy tych obiektów oraz innych odpłatności związanych z korzystaniem z przekazanych obiektów.

Ponadto należy stwierdzić, że przekazanie do użytkowania przez Powiat przedmiotowych obiektów na rzecz Muzeum, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu, gdyż świadczenie to odbywa się w związku z wykonywaniem przez Powiat we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych. Zatem czynność przekazania w użytkowanie przedmiotowych obiektów nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym zarówno w zakresie nabywania towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, jak i przekazania obiektów w użytkowanie, nie została wypełniona przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj.: wykorzystanie towarów i usług do działalności opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj