Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.258.2017.2.MN
z 2 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 maja 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: „xxx”. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 14 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 12 lipca 2017 r., znak: 0111-KDIB3-2.4012.258.2017.1.MN.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 14 lipca 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem inwestycji jest przebudowa odcinków dróg gminnych w miejscowościach: C. (…), G. – W. (…), Ł.(…), P. (…) i S. (…) na terenie Gminy w ramach programu „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energią odnawialną i w oszczędzanie energii” tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.

Odcinki dróg relacji: C”, G, Ł, P i S o łącznej długości ok. 5 643 mb do przebudowy w ramach realizacji operacji posiadają zbyt wąską, zniszczoną nawierzchnię asfaltową (liczne ubytki), w większości brak utwardzonych poboczy oraz zamulone, niedrożne rowy odprowadzające wody opadowe. Z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników kołowych i pieszych zaistniała konieczność przebudowy przedmiotowych odcinków dróg.

1. Droga C. (….)

Przebudowa drogi gminnej (…) relacji C.realizowana jest od km 0+000,00 do km 0+999,00 w istniejącym pasie drogowym (długość – 999 mb). Zakres prac polega na wykonaniu poszerzenia istniejącej jezdni do szerokości 5,50 m wraz z wykonaniem poboczy o szerokości 0,5 – 0,75 m z kruszywa gr. 10 cm. Zaprojektowano nakładkę bitumiczną na istniejącej jezdni, a w miejscach poszerzenia jezdni zaprojektowano pełną konstrukcję nawierzchni. Odwodnienie drogi gminnej zostaje utrzymane na dotychczasowych zasadach tj. odwodnienie przez odpowiednie wyprofilowanie jezdni przez spadki podłużne i poprzeczne. Wszelkie wody opadowe zostaną zagospodarowane w pasie drogowym i odprowadzone przez istniejące rowy drogowe, które należy odtworzyć.

KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI:

Nakładka bitumiczna na istniejącej jezdni: warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, warstwa wyrównawcza z betonu asfaltowego,

Konstrukcja jezdni na poszerzeniu: warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego, kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie 0/31,5 mm, kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie 0/63 mm.

2. Droga G.(…) :

Przebudowa drogi gminnej … relacji G.od km 0+000,00 do km 1+381,00 w istniejącym pasie drogowym (długość – 1381 mb). Przebudowa drogi polega na wykonaniu poszerzenia istniejącej jezdni do szerokości 5,00 m wraz z wykonaniem poboczy o szerokości 0,5 – 0,75 m z kruszywa gr – 10 cm. Projektuje się nakładkę bitumiczną na istniejącej jezdni, a w miejscach poszerzenia jezdni projektuje się pełną konstrukcje nawierzchni.

Odwodnienie drogi gminnej zostaje utrzymane na dotychczasowych zasadach tj. powierzchniowo przez odpowiednie wyprofilowanie jezdni przez spadki podłużne i poprzeczne. Wszelkie wody opadowe zostaną zagospodarowane w pasie drogowym i odprowadzone do istniejących rowów, które należy odtworzyć.

KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI :

Nakładka bitumiczna na istniejącej jezdni: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 3 cm warstwa wyrównawcza z betonu asfaltowego,

Konstrukcja jezdni na poszerzeniu: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 4 cm warstwa wiążąca z betonu asfaltowego, 20 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie, 22 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie.

3. Droga Ł.(…)

Przebudowę drogi gminnej … relacji Ł.od km 0+000,00 do km 1+083,00 w istniejącym pasie drogowym (długość 1083 mb). Przebudowa drogi polega na wykonaniu poszerzenia istniejącej jezdni do szerokości 5,00 m wraz z wykonaniem poboczy o szerokości 0,5 – 0,75 m z kruszywa gr. 10 cm. Projektuje się nakładkę bitumiczną na istniejącej jezdni w miejscach poszerzenia jezdni oraz pełną konstrukcję nawierzchni. Odwodnienie drogi gminnej zostaje utrzymane na dotychczasowych zasadach, tj. powierzchniowo przez odpowiednie wyprofilowanie jezdni przez spadki podłużne i poprzeczne. Wszelkie wody opadowe zostaną zagospodarowane w pasie drogowym i odprowadzone przez istniejące rowy drogowe, które należy odtworzyć.

KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI:

Nakładka bitumiczna na istniejącej jezdni: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 4 cm warstwa wyrównawcza z betonu asfaltowego.

Konstrukcja jezdni na poszerzeniu: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 4 cm warstwa wiążąca z betonu asfaltowego, 20 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie, 22 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie.

4. Droga P.(…):

Przebudowę drogi gminnej … relacji P.od km 0+000,00 – 157,53 km i od km 0+162,99 do km 0+328,36 w istniejącym pasie drogowym (długość – 322,9 mb).

Przebudowa drogi polega na wykonaniu poszerzenia istniejącej jezdni do szerokości 5,00 – 6,00 m wraz z wykonaniem poboczy o szerokości 0,5 – 0,75 m z kruszywa gr. 10 cm. Projektuje się nakładkę bitumiczną na istniejącej jezdni w miejscach poszerzenia jezdni oraz pełną konstrukcję nawierzchni. Odwodnienie drogi gminnej zostaje utrzymane na dotychczasowych zasadach, tj. powierzchniowo przez odpowiednie wyprofilowanie jezdni przez spadki podłużne i poprzeczne.

KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI:

Nakładka bitumiczna na istniejącej jezdni: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 4 cm warstwa wyrównawcza z betonu asfaltowego.

Konstrukcja jezdni na poszerzeniu: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 4 cm warstwa wiążąca z betonu asfaltowego, 20 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie, 22 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie.

5. Droga S.(…):

Przebudowa istniejącej drogi gminnej … relacji S.od km 0+000,00 do km 1+857,00 w istniejącym pasie drogowym (długość – 1857 mb).

Przebudowa drogi polega na wykonaniu poszerzenia istniejącej jezdni do szerokości 4,00 m wraz z wykonaniem poboczy o szerokości 0,5 – 0,75 m z kruszywa gr. – 10 cm. W miejscach gdzie występuje nawierzchnia żwirowa drogi projektuje się wzmocnienie korpusu drogi 15 cm i nakładkę bitumiczną, a na poszerzeniach pełną konstrukcje nawierzchni. Zamówienie obejmuje również wykonanie przepustów o średnicy 40 cm i łącznej długości 21 m.

Odwodnienie drogi gminnej zostaje utrzymane na dotychczasowych zasadach tj. powierzchniowo przez odpowiednie wyprofilowanie jezdni przez spadki podłużne i poprzeczne. Wszelkie wody opadowe zostaną zagospodarowane w pasie drogowym i odprowadzone przez istniejące rowy drogowe, które należy odtworzyć i wyprofilować.

KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI GDZIE WYSTĘPUJE NAWIERZCHNIA ŻWIROWA:

Nakładka bitumiczna na istniejącej jezdni: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 4 cm warstwa wyrównawcza z betonu asfaltowego, 15 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie.

Konstrukcja jezdni na poszerzeniu: 3 cm warstwa ścieralna z betonu asfaltowego, 4 cm warstwa wiążąca z betonu asfaltowego, 20 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie, 22 cm kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie.

Poniesione wydatki na przedmiotową inwestycję zostały udokumentowane fakturami VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że wszystkie inwestycje dotyczące przebudowy opisanych we wniosku odcinków dróg realizowane są jako jeden projekt w ramach PROW na lata 2014–2020 „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich; typ operacji: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych.

Tytuł inwestycji „…”, z okresem realizacji: od dnia podpisania umowy o przyznaniu pomocy, tj. 27 października 2016 roku do dnia rozliczenia tj. 31 lipca 2017 r.

Wszystkie inwestycje dotyczące przebudowy opisanych we wniosku odcinków dróg realizowane są na podstawie jednej umowy nr xxx z dnia 27 października 2016 r.

Zakupy związane z realizacją wszystkich opisanych we wniosku inwestycji udokumentowane zostały fakturami VAT, na których Wnioskodawca figuruje jako nabywca.

Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (realizacja zadań własnych – art. 7 ust. 1 pkt 2 USG).

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją wszystkich przedmiotowych inwestycji nie będą wykorzystywane przez wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie przebudowane odcinki dróg w ramach zrealizowanych inwestycji będą bezpłatne i ogólnodostępne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowych inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z 14 lipca 2017 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją wszystkich przedmiotowych inwestycji, tj. projektu pod nazwą: „xxx.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje inwestycję pn. „xxx”. Okres realizacji 27 października 2016 r. do 31 lipca 2017 r. Wszystkie inwestycje dotyczące przebudowy opisanych we wniosku odcinków dróg realizowane są na podstawie jednej umowy nr xxx z dnia 27 października 2016 r. Zakupy związane z realizacją wszystkich opisanych we wniosku inwestycji udokumentowane zostały fakturami VAT, na których Wnioskodawca figuruje jako nabywca. Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją wszystkich przedmiotowych inwestycji nie będą wykorzystywane przez wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie przebudowane odcinki dróg w ramach zrealizowanych inwestycji będą bezpłatne i ogólnodostępne.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Należy zatem przyjąć, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania inwestycji, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy. Wszystkie efekty projektu będą wykorzystane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych).

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „xxxx”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj