Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.206.2017.2.MD
z 26 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) oraz pismem z 13 lipca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji pn. „…”– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji pn. „….”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 5 czerwca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.206.2017.1.MD oraz pismem z 13 lipca 2017 r.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2017 r. oraz pismem z 13 lipca 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2017 r. Gmina będzie realizowała inwestycję pn. „…..”, na którą otrzyma dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020; oś priorytetowa IV. Ochrona środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego; Działanie 4.3 Gospodarka wodnościekowa; Poddziałanie 4.3.1 Gospodarka ściekowa.

Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków (Q=402 m3/d) do przepustowości Q=804 m3/d w miejscowości P… wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej o łącznej długości 254,7 mb. Zakres robót obejmuje: pompownię główną, technologię oczyszczania w zblokowanym sekwencyjnym reaktorze z fazami napełniania, napowietrzania, zbiornik wody płucznej, wiatę stalową na osad, komorę pomiarową, dozowanie koagulantów, zasilanie energetyczne, zautomatyzowanie procesów oczyszczania, fotowoltaikę z kontenerem złączeniowym dla oczyszczalni, pomiar ścieków, place, drogi z przebudową ogrodzenia, rurociągi i instalacje technologiczne, instalacje elektryczne między obiektowe. Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie połączona z instalacją elektryczną oczyszczalni. Wyprodukowana energia w całości będzie wykorzystywana na potrzeby własne oczyszczalni. W ramach zakresu robót wykonany zostanie również odcinek kanalizacji sanitarnej z pompowniami, rurociągami tłocznymi, zasileniami energetycznymi. Inwestycja będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Za odbiór ścieków faktury VAT wystawia Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, sprzedawcą usług jest Gmina. Z oczyszczalni ścieków w P…. korzystają gospodarstwa domowe, podmioty gospodarcze i jednostki organizacyjne gminy. Jednostki organizacyjne obciążane są notami obciążeniowymi.

Podatek VAT w tej inwestycji jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

Po zakończeniu inwestycji Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać ww. majątek trwały dotyczący oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej samorządowemu zakładowi budżetowemu jakim jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Zakład będący samorządową jednostką budżetową został objęty centralizacją rozliczeń VAT Gminy wraz z innymi jednostkami organizacyjnymi. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w imieniu Gminy realizuje jej zadania własne, polegające na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz oczyszczaniu ścieków. Jest to działalność odpłatna i opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zgodnie ze statutem przedmiotem działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jest m.in. utrzymanie kanalizacji gminnej i administrowanie siecią wodociągową i urządzeniami w zakresie zaopatrzenia gminy w wodę. Mienie Zakładu jest mieniem komunalnym. Dyrektor Zakładu działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Burmistrza. Bezpośredni nadzór nad Zakładem sprawuje Burmistrz. Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać inwestycje dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, które będą służyć Zakładowi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki na realizację inwestycji wystawiane będą na Gminę.

Oczyszczalnia ścieków w P…. odprowadza ścieki z następujących jednostek organizacyjnych Gminy:

  • Urząd Miejski R….,
  • Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w R….,
  • Gimnazjum Publiczne w R….,
  • Szkoła Podstawowa w R….,
  • Szkoła Podstawowa w Z….,
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w P….,
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w D…..

Gmina zaznacza, że udział ścieków odebranych w 2016 roku z jednostek organizacyjnych Gminy w stosunku do wszystkich ścieków przyjętych na oczyszczalnię ścieków w P… wynosi 1,3%.

W wymienionych powyżej jednostkach organizacyjnych Gminy prowadzone są następujące czynności w zakresie podatku VAT:

  1. Urząd Miejski R… wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu.
    Czynności opodatkowane podatkiem VAT realizowane są na podstawie umów cywilnoprawnych i będzie to sprzedaż gruntów, wynajem lokali, dzierżawa gruntów, garaży, użytkowanie wieczyste gruntów (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).
    Czynnościami zwolnionymi z podatku VAT to sprzedaż gruntów niezabudowanych (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT), usługi finansowe (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT), odpłatności z tytułu świadczenia usług kształcenia i wychowania w szkołach i w przedszkolach – ponadprogramowa podstawa kształcenia w samorządowych przedszkolach (art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT) i dzierżawa gruntów na cele rolnicze (§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień ).
    Czynności niepodlegające podatkowi VAT to świadczenia wewnętrzne między jednostkami i zadania własne gminy, do których należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
  2. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu.
    Czynności opodatkowane podatkiem VAT realizowane są na podstawie umów cywilnoprawnych i będzie to sprzedaż ścieków mieszkańcom Gminy i podmiotom gospodarczym oraz wynajem pomieszczeń.
    Czynności zwolnione z podatku VAT to usługi najmu mieszkaniowego (art. 43 ust 1 pkt 36 ustawy VAT).
    Czynności niepodlegające podatkowi VAT to świadczenia wewnętrzne między jednostkami dokumentowane notami obciążeniowymi m.in. odbiór ścieków, sprzątanie ulic, przystanków, utrzymanie zieleni w mieście.
  3. Gimnazjum Publiczne w R…wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT i niepodlegające podatkowi.
    Czynności zwolnione z VAT to usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli gimnazjum (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.a ustawy o VAT).
    Czynności niepodlegające podatkowi VAT to np. wydawanie świadectw i legitymacji szkolnych.
  4. Szkoła Podstawowa w R….wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT i niepodlegające podatkowi.
    Czynności zwolnione z VAT to usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT).
    Czynności niepodlegające podatkowi VAT to np. wydawanie świadectw i legitymacji szkolnych.
  5. Szkoła Podstawowa w Z…. wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT i niepodlegające podatkowi.
    Czynności zwolnione z VAT to usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT).
    Czynności niepodlegające podatkowi VAT to np. wydawanie świadectw i legitymacji szkolnych.
  6. Zespól Szkolno-Przedszkolny w P… wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT i niepodlegające podatkowi.
    Czynności zwolnione z VAT to usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT).
    Czynności niepodlegające podatkowi VAT to np. wydawanie świadectw i legitymacji szkolnych.
  7. Zespół Szkolno-Przedszkolny w D…. wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT i niepodlegające podatkowi.
    Czynności zwolnione z VAT to usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT).

    Czynności niepodlegające podatkowi VAT to np. wydawanie świadectw i legitymacji szkolnych.

Wymienione jednostki organizacyjne Gminy w budynkach prowadzą działalność inną niż gospodarcza:

  • Urząd Miejski prowadzi działalność statutową gminy poprzez nieodpłatne udostępnianie budynków użyteczności publicznej w celu organizacji zebrań wiejskich, zebrań rad sołeckich, zebrań ochotniczych straży pożarnych, klubów sportowych itp.
  • Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej wykonuje działalności inną niż gospodarcza przez świadczenia wewnętrzne między jednostkami organizacyjnymi dokumentowane notami obciążeniowymi.
  • Gimnazjum Publiczne prowadzi działalność inną niż gospodarcza poprzez nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń szkoły własnym uczniom oraz uczniom innych szkół z terenu Gminy R….
  • Szkoła Podstawowa prowadzi działalność inną niż gospodarcza poprzez nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń szkoły własnym uczniom oraz uczniom innych szkół z terenu Gminy.
  • Szkoła Podstawowa w Z…. prowadzi działalność inną niż gospodarcza przez nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń szkoły własnym uczniom.
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w P… prowadzi działalność inną niż gospodarcza przez nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń szkoły własnym uczniom.
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w D…. prowadzi działalność inną niż gospodarcza przez nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń szkoły własnym uczniom.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji pn. „…..”, o którym mowa w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.)?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 13 lipca 2017 r.):

„Przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków w P…. wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej”

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w otrzymywanych fakturach VAT w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. „…..”, ponieważ realizowana inwestycja jest w sposób bezpośredni związana z obrotem opodatkowanym. Gmina ponosi wydatki inwestycyjne na przebudowę i rozbudowę oczyszczalni ścieków i budowę sieci kanalizacyjnej. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej wykorzystuje tę infrastrukturę do realizacji opodatkowanych podatkiem VAT zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki komunalnej i działa w tym zakresie w imieniu Gminy. Wytworzony w wyniku inwestycji majątek pozostanie w dalszym ciągu własnością gminy i wykorzystywany jest do realizacji jej ustawowych zadań. Po zrealizowaniu inwestycji sprzedaż usług polegająca na odprowadzaniu ścieków realizowana będzie na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy. W związku z powyższym, wystąpi sprzedaż opodatkowana 8% stawką VAT. Dlatego w tym zakresie Gmina może być traktowana jako podatnik podatku VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Do oczyszczalni ścieków podpięte są budynki mieszkalne i budynki, w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Sprzedawcą usług odbioru ścieków jest Gmina, wystawcą faktur VAT Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Do oczyszczalni podłączone są również budynki stanowiące własność Gminy: szkoły, świetlice wiejskie. Formą rozliczenia sprzedaży usług dla jednostek organizacyjnych jest nota obciążeniowa. Sprzedaż ścieków dla jednostek Gminy jest traktowana jako dostawa na cele osobiste, które są zrównane z czynnościami w ramach działalności gospodarczej. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, obsługujący Gminę, w zakresie odprowadzania ścieków nie wykonuje czynności innych niż działalność gospodarcza, więc nie będzie on zobowiązany do stosowania współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ww. ustawy w odniesieniu do zakupów związanych ze świadczeniem tych usług.

Wobec faktu, że Zakład Gospodarki Komunalnej w R….będzie prowadzić działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, której służyć będą poniesione przez Gminę wydatki w związku z realizacją ww. zadania, Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od tych wydatków. W myśl art. 86 ust 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów.

Wnioskodawca pod pojęciem odzyskania podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych rozumie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji pn. „….”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym wyżej przepisie art. 86 ust. 1 generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegająca na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków w P… wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej. Po zakończeniu inwestycji Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać ww. majątek Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, który jest samorządowym zakładem budżetowym. Jak wskazał Wnioskodawca z oczyszczalni ścieków w P… korzystają gospodarstwa domowe, podmioty gospodarcze i jednostki organizacyjne gminy. Oczyszczalnia ścieków w P… odprowadza ścieki z następujących jednostek organizacyjnych Gminy: Urzędu Miejskiego, Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Gimnazjum Publicznego, Szkoły Podstawowej, Szkoły Podstawowej w Z…., Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w P…, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w D….. Okoliczności sprawy wskazują, że charakter czynności wykonywanych w budynkach jednostek organizacyjnych jest różny, tj. w budynkach tych wykonywane są czynności opodatkowane, zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków w P… wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zatem należy wskazać, że od dnia dokonania centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy z podległymi jej jednostkami wszelkie czynności dokonywane w ramach Wnioskodawcy (zarówno pomiędzy jej jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) będą miały charakter wewnętrzny.

Oznacza to, że czynności które będą wykonywane przez jednostki budżetowe bądź zakłady budżetowe będą czynnościami Gminy, bowiem od momentu „centralizacji” Gmina (obsługujący ją Urząd Gminy), nie działa w charakterze odrębnego od swoich jednostek organizacyjnych, podatnika podatku VAT.

To, że Gmina oraz jej jednostki po dokonaniu centralizacji będą działały w ramach jednego podatnika, nie zmienia faktu, że działania w ramach reżimu publicznoprawnego (tj. świadczenia nieodpłatnych usług w ramach zadań statutowych przez jednostki organizacyjne Gminy) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy podkreślić, że o kwalifikacji wydatków związanych z odprowadzaniem ścieków (tzn. ustalenia czy związane są one z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą, a jednostkami z tytułu świadczenia usług w zakresie odprowadzana ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę (Urząd Miejski, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Gimnazjum Publiczne, Szkoła Podstawowa, Szkoła Podstawowa w Z….., Zespół Szkolno-Przedszkolny w P…, Zespół Szkolno-Przedszkolny w D….) służy oczyszczalnia ścieków w P… wraz z siecią kanalizacji sanitarnej. W opisanym przypadku będzie ona służyć, poza działalnością gospodarczą, także działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT oraz w ramach działalności gospodarczej również działalności zwolnionej z podatku VAT.

Zatem wydatki inwestycyjne związane z przebudową i rozbudową oczyszczalni ścieków w P… wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej będą dotyczyły działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę i jej jednostki organizacyjne, jak również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności gospodarczej i do działalności innej niż działalność gospodarcza, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy nadmienić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w pierwszej kolejności jego obowiązkiem jest przypisanie kwoty podatku naliczonego do celów działalności gospodarczej z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. Ponadto należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, że Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków w P… wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej – jedynie w zakresie, w jakim zakupy te będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji pn. „….” jest nieprawidłowe.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował działalność wykonywaną w budynkach jednostek organizacyjnych do poszczególnych kategorii działalności tj. opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element argumentacji Wnioskodawcy i nie było ono przedmiotem oceny.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj