Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.173.2017.1.MR
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prace wykonywane przez Spółkę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prace wykonywane przez Spółkę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jednym z obszarów biznesowych działalności Spółki jest produkcja energii elektrycznej i ciepła we własnych elektrociepłowniach. W procesie wytwórczym energii, spalane są paliwa których pozostałością są popioły o zróżnicowanym składzie chemicznym. Realizując swoje cele biznesowe, Spółka na bieżąco analizuje i podejmuje się przedsięwzięć badawczo-rozwojowych, które służyć mają m.in. optymalizacji jej działalności. Jednym z takich realizowanych projektów było zbadanie możliwości oraz ewentualnego sposobu zagospodarowania popiołów pochodzących z procesu spalania paliw w elektrociepłowni w kierunku wykorzystania handlowego.


Pierwszym z etapów realizacji projektu były prace badawcze (badania naukowe), w ramach których Spółka zdobyła nową wiedzę co do składu oraz zawartości pierwiastków chemicznych o potencjale handlowym w popiołach pochodzących ze spalania paliw w elektrociepłowni należącej do Spółki.


Bazując na tej wiedzy. Spółka rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad weryfikacją możliwości i opracowaniem metody odzyskiwania związków chemicznych, które mogą stanowić cenny surowiec dla różnych zastosowań.

Dla realizacji ww. celu Spółka zakupiła usługę od jednostki naukowej, polegająca na wykonaniu badań i analiz prowadzących do opracowania koncepcji zagospodarowania popiołów powstających w trakcie spalania paliwa w elektrociepłowni Spółki w celu wyodrębnienia związków chemicznych o potencjale handlowym. Prace zostały podzielone na 2 etapy ze względu na swój zakres i charakterystykę.

W ramach Etapu I podwykonawca (jednostka naukowa) jest zobligowana do przeprowadzenia niezbędnych badań laboratoryjnych, jak również wykorzystać posiadaną wiedzę inżynierską dla określenia możliwych sposobów (rozwiązań technologicznych) pozwalających na wyodrębnienie poszczególnych zawartych w popiołach powstających w procesie spalania paliwa. Tym samym efektem Etapu I prac będzie raport zawierający informację o możliwych, potencjalnych technologiach zagospodarowania popiołów lotnych wraz z ich ceną, bazujący na przeprowadzonych badaniach i analizach podwykonawcy. Efekt Etapu I będzie zatem obejmował wykaz zaleceń badawczo-technologicznych co do możliwego do zaprojektowania rozwiązania technologicznego.

Prace realizowane przez podwykonawcę w ramach Etapu II będą koncentrowały się na zaproponowaniu dedykowanego, opracowanego rozwiązania technicznego umożliwiającego odzysk związków chemicznych, wybranego jako najbardziej optymalny, na bazie wyników prac Etapu I. Opis rozwiązania będzie zawierać m.in.: podstawowe schematy technologiczne, wykaz urządzeń, założenia procesowe etc. Tym samym, efektem Etapu II będzie opracowany, dedykowany schemat technologii pozwalający na realizację procesu odzysku związków o potencjale handlowym, który docelowo może zostać wdrożony w działalności gospodarczej Spółki. Etap ten stanowi zatem przełożenie i wykorzystanie wyników i wiedzy zdobytej na etapie badań przemysłowych (Etapu I) w celu zaprojektowania nowego, dedykowanego procesu, który docelowo może zostać wdrożony w działalności Spółki.

Efektem całościowych prac będzie zatem koncepcja zagospodarowania popiołów (rozumiana jako analiza techniczno-ekonomiczna, dla finalnie proponowanego rozwiązania technicznego, określająca podstawowe schematy technologiczne, założenia procesowe, dane ekonomiczne) wykorzystująca wiedzę zdobytą w trakcie zrealizowanych prac, w pełni indywidualna i dopasowana do indywidualnego składu popiołów powstających w elektrociepłowni i procesów w niej zachodzących. Z całą odpowiedzialnością można przy tym stwierdzić, iż koncepcja taka będzie stanowiła nowość dla Spółki, a potencjalnie także może mieć znamiona innowacyjności w skali międzynarodowej. Badania, analizy i usługi nabyte przez Spółkę w ramach niniejszego projektu niewątpliwie mają na celu zdobycie i wykorzystanie zupełnie nowej wiedzy, która pozwoli na wypracowanie nowej technologii, którą Spółka będzie mogła wykorzystać w swojej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prace opisane powyżej i wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym (etap I i II) prace i badania prowadzone przez Wnioskodawcę, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy CIT, nową ulgę stosuję się poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wybranych kosztów uzyskania przychodów. Aby wspomniane odliczenie mogło być zastosowane koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową.


Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy CIT, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Dalej w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy CIT, zdefiniowano dodatkowo wspomniane w pkt 26 tego samego artykułu, badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:

  1. Badania naukowe to:
    1. badania podstawowe, czyli oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane, czyli prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe, czyli badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych;
  2. Prace rozwojowe to działania dotyczące nabywania, łączenia, kształtowania wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Zdaniem Spółki, czynności opisane w stanie faktycznym, wypełniają przesłanki wskazane w ustawowej definicji działalności badawczo - rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy CIT. Tak jak opisano w stanie faktycznym Spółka podejmuje szereg czynności, których planowanym celem jest możliwość gospodarczego wykorzystania związków chemicznych powstających w wyniku spalania paliw w elektrociepłowni należącej do Spółki. Celem prowadzonych działań ma być wykorzystanie zdobytej wiedzy dotyczącej składu chemicznego powstających popiołów w celu określenia możliwości i metod odzysku z tych popiołów związków chemicznych o potencjale handlowym. Podejmowane czynności niezaprzeczalnie służą zdobyciu nowej, dotychczas niedostępnej wiedzy i w konsekwencji powiększeniu zasobów wiedzy w Spółce.

Efektem zdobycia tej wiedzy będzie wykaz zaleceń badawczo-technologicznych służących do zaprojektowania rozwiązania technologicznego, a dalej także rozwiązania technicznego możliwego do wykorzystania w praktyce, tj. w działalności gospodarczej Spółki. W szczególności w wyniku zdobycia nowej wiedzy możliwe będzie opracowanie rozwiązania technologicznego w postaci m.in.: schematów technologicznych, wykazu urządzeń, założeń procesowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb Spółki i warunków panujących na jej instalacjach.

Efektem całościowych prac będzie koncepcja zagospodarowania popiołów (rozumiana jako analiza techniczno-ekonomiczna, dla finalnie proponowanego rozwiązania technicznego, określająca podstawowe schematy technologiczne, założenia procesowe, dane ekonomiczne) wykorzystująca wiedzę zdobytą w trakcie zrealizowanych prac, w pełni indywidualna i dopasowana do indywidualnego składu popiołów powstających w elektrociepłowni i procesów w niej zachodzących. Z całą odpowiedzialnością można przy tym stwierdzić, iż koncepcja taka będzie stanowiła nowość dla Spółki, a potencjalnie także może mieć znamiona innowacyjności w skali międzynarodowej. Badania, analizy i usługi nabyte przez Spółkę w ramach niniejszego projektu niewątpliwie mają na celu zdobycie i wykorzystanie zupełnie nowej wiedzy, która pozwoli na wypracowanie nowej technologii, którą Spółka będzie mogła wykorzystać w swojej działalności gospodarczej. Jednocześnie czynności opisane przez Spółkę w stanie faktycznym, są podejmowane w sposób przemyślany i zorganizowany, a ich wyniki mają służyć zaplanowanym przez Spółkę celom gospodarczym. Tym samym należy uznać, że posiadają one przymiot czynności realizowanych w sposób systematyczny.


Mając powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj