Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.286.2017.1.MD
z 26 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.), pismem z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.) oraz pismem z 13 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D….. i DW….. – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej w miejscowości R…. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P….., D……i DW……,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej w miejscowości R……..

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 5 czerwca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.206.2017.1.MD, pismem z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.) oraz pismem z 13 lipca 2017 r.

We wniosku uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2017 r., pismem z 26 czerwca 2017 r. oraz pismem z 13 lipca 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2017 r. Gmina będzie realizowała inwestycje: Budowa kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D…..i D.W….– inwestycja 2a, oraz sieci wodociągowej w miejscowości R… – inwestycja 2b, z dofinansowaniem ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 jako operacja typu „gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki na realizację inwestycji wystawiane będą na Gminę.

Przedmiotem inwestycji jest budowa kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P……, D…. i DW….. oraz sieci wodociągowej w miejscowości R…. W ramach robót inwestycyjnych wykonana zostanie sieć kanalizacji sanitarnej; pompowniami, rurociągami tłocznymi i instalacjami energetycznymi do gospodarstw domowych w miejscowościach P…., D….. i DW… o łącznej długości 12,344 km – inwestycja 2a oraz sieć wodociągowa do gospodarstw domowych w miejscowości R… o łącznej długości 0,840 km – inwestycja 2b.

Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna – inwestycja 2a, zostanie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który jest samorządowym zakładem budżetowym. Zakład, który jest objęty centralizacją podatku VAT, w imieniu Gminy będzie obciążał mieszkańców, podmioty gospodarcze i jednostki organizacyjne gminy za odbiór ścieków.

Sieć wodociągowa – inwestycja 2b, zostanie przekazana w administrowanie Zakładowi Usług Wodnych z siedzibą w .... Zakład Usług Wodnych jest zakładem budżetowym Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich w …., który został powołany przez pięć gmin w tym Gminę …..... Celem administrowania ujęcia wody dla gmin R…. i W…. Górne został powołany Międzygminny Związek Zaopatrzenia w wodę obu gmin. Międzygminny Związek Zaopatrzenia w Wodę Gminy R…. i W…. zawarł porozumienie z Zarządem Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich w ...w sprawie oddania do użytkowania urządzeń zaopatrzenia w wodę za ustalaną corocznie odpłatnością. Powstała w wyniku inwestycji sieć wodociągowa będzie służyć Zakładowi Usług Wodnych w ...do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zrealizowaniu inwestycji sprzedaż usług polegająca na odprowadzaniu ścieków – inwestycja 2a i dostawie wody – inwestycja 2b realizowana będzie na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy.

W związku z inwestycją 2a Gmina będzie odprowadzała ścieki z jednostki organizacyjnej jaką jest Zespół Szkolno-Przedszkolny w D W….

Do wybudowanej sieci kanalizacji odprowadzane będą ścieki z Niepublicznej Szkoły Podstawowej w D….i Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w P…., które prowadzone są przez Stowarzyszenie „...” i nie są to jednostki organizacyjne Gminy. Placówki te za odbiór ścieków będą obciążane fakturami z 8% stawką VAT.

W budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w DW…wykonywane są czynności zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT w zakresie usług stołówkowych świadczonych na rzecz uczniów i nauczycieli własnej szkoły, czynności niepodlegające podatkowi VAT to np. wydawanie świadectw i legitymacji szkolnych.

Zespół Szkolno-Przedszkolny w DW… prowadzi działalność inną niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, poprzez nieodpłatne udostępnianie sali gimnastycznej własnym uczniom.

Planowana inwestycja – 2b będzie przekazana odpłatnie – w ramach umowy dzierżawy Związkowi Międzygminnemu Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich w ….

Przedmiotem dzierżawy będzie całość wybudowanego odcinka sieci wodociągowej. Wraz z zakończeniem poszczególnych zadań Gmina udostępni do eksploatacji wybudowaną infrastrukturę wodociągową na rzecz Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich w ...w celu świadczenia odpłatnych usług zbiorowego dostarczania wody mieszkańcom miejscowości R…. Od momentu przekazania Gmina będzie świadczyła usługi dzierżawy wybudowanej sieci wodociągowej, będzie wystawiała faktury VAT, które będą ujmowane w rejestrze sprzedaży. Wybudowana sieć wodociągowa, wobec faktu odpłatnego wydzierżawienia, będzie służyła opodatkowanej działalności Gminy. Odpłatne wydzierżawienie infrastruktury będzie czynnością cywilnoprawną, od której odprowadzany będzie podatek należny. Gmina będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanych inwestycji pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D…. i DW…. oraz sieci wodociągowej w miejscowości R….”, o którym mowa w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.)?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane pismem z 13 lipca 2017 r):

Inwestycja 2 „Budowa kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P….., D… i DW…. oraz sieci wodociągowej w miejscowości R….”.

Realizacja inwestycji nr 2 pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D…. i DW…. – inwestycja 2a oraz sieci wodociągowej w miejscowości R…”– inwestycja 2b, polegająca na budowie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej na terenie Gminy R…. oraz na wykonaniu przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców należy do zadań własnych gminy. Po zakończeniu inwestycji 2a, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w imieniu Gminy będzie dokonywał sprzedaży polegającej na odprowadzaniu ścieków z sieci powstałych w wyniku zrealizowanej inwestycji na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z odbiorcami tych usług. Na fakturach VAT sprzedawcą usług będzie Gmina R…., wystawcą faktur Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Jednostki organizacyjne Gminy, między innymi szkoły w miejscowościach objętych inwestycją będą obciążane notami obciążeniowymi. Sprzedaż ścieków dla jednostek organizacyjnych Gminy jest traktowana jako dostawa na cele osobiste, które są zrównane z czynnościami w ramach działalności gospodarczej. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zakład obsługujący Gminę, w zakresie odprowadzania ścieków nie wykonuje czynności innych niż działalność gospodarcza, więc nie będzie on zobowiązany do stosowania współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ww. ustawy w odniesieniu do zakupów związanych ze świadczeniem tych usług.

Sieć wodociągowa – inwestycja 2b zostanie przekazana w administrowanie Zakładowi Usług Wodnych, który również będzie dokonywał sprzedaży opodatkowanej 8% stawką VAT usług polegających na dostawie wody na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy. Zakład Usług Wodnych w ...obciąża Gminę, jak i jej jednostki organizacyjne fakturami VAT ze stawką sprzedaży opodatkowanej 8%. Zakład Usług Wodnych w ...jest Zakładem Budżetowym Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich w ....

Wobec faktu, że Zakład Gospodarki Komunalnej w … i Zakład Usług Wodnych w ...będą prowadzić działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, której służyć będą poniesione przez Gminę wydatki w związku z realizacją ww. zadania, Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od tych wydatków. W myśl art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów.

Wnioskodawca pod pojęciem odzyskania podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych rozumie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanych inwestycji pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D…. i DW… oraz sieci wodociągowej w miejscowości R….”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D…. i DW…. – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej w miejscowości R…. – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym wyżej przepisie art. 86 ust. 1 generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…, D…. i DW…. (inwestycja 2a). Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna – inwestycja 2a, zostanie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który jest samorządowym zakładem budżetowym. Zakład, który jest objęty centralizacją podatku VAT, w imieniu Gminy będzie obciążał mieszkańców, podmioty gospodarcze i jednostki organizacyjne gminy za odbiór ścieków. Po zrealizowaniu inwestycji sprzedaż usług polegająca na odprowadzaniu ścieków – inwestycja 2a realizowana będzie na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy. W związku z inwestycją 2a Gmina będzie odprowadzała ścieki z jednostki organizacyjnej jaką jest Zespół Szkolno-Przedszkolny w DW….. Jak podał Wnioskodawca w budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wykonywane są czynności zwolnione z podatku oraz czynności niepodlegające podatkowi VAT. Zespół Szkolno-Przedszkolny prowadzi działalność inną niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, przez nieodpłatne udostępnianie sali gimnastycznej własnym uczniom. Do wybudowanej sieci kanalizacji odprowadzane będą także ścieki z Niepublicznej Szkoły Podstawowej w D….i Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w P…., które nie są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Placówki te za odbiór ścieków będą obciążane fakturami z 8% stawką VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P.., D… i DW…. – inwestycja 2a.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zatem należy wskazać, że od dnia dokonania centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy z podległymi jej jednostkami wszelkie czynności dokonywane w ramach Wnioskodawcy (zarówno pomiędzy jej jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) będą miały charakter wewnętrzny.

Oznacza to, że czynności które będą wykonywane przez jednostki budżetowe bądź zakłady budżetowe będą czynnościami Gminy, bowiem od momentu „centralizacji” Gmina (obsługujący ją Urząd Gminy), nie działa w charakterze odrębnego od swoich jednostek organizacyjnych, podatnika podatku VAT.

To, że Gmina oraz jej jednostki po dokonaniu centralizacji będą działały w ramach jednego podatnika, nie zmienia faktu, że działania w ramach reżimu publicznoprawnego (tj. świadczenia nieodpłatnych usług w ramach zadań statutowych przez jednostki organizacyjne Gminy) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy podkreślić, że o kwalifikacji wydatków związanych z odprowadzaniem ścieków (tzn. ustalenia czy związane są one z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą, a jednostką organizacyjną z tytułu świadczenia usług w zakresie odprowadzana ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę (Zespół Szkolno-Przedszkolny w DW…) służy kanalizacja sanitarna z pompowniami. W opisanym przypadku będzie ona służyć, poza działalnością gospodarczą, także działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT oraz w ramach działalności gospodarczej również działalności zwolnionej z podatku VAT.

Zatem wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…, D… i DW… będą dotyczyły działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę za pośrednictwem jej jednostki organizacyjnej, jak również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności gospodarczej i do działalności innej niż działalność gospodarcza, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy nadmienić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w pierwszej kolejności jego obowiązkiem jest przypisanie kwoty podatku naliczonego do celów działalności gospodarczej z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. Ponadto należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, że po centralizacji rozliczeń, Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D…… i DW… (inwestycja 2a) jedynie w zakresie, w jakim zakupy te będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej z pompowniami w miejscowości P…., D….. i DW…, jest nieprawidłowe.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegającą na budowie sieci wodociągowej w miejscowości R… (inwestycja 2b). Po zakończeniu inwestycji sieć wodociągowa będzie przekazana odpłatnie – w ramach umowy dzierżawy Związkowi Międzygminnemu Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich w .... Przedmiotem dzierżawy będzie całość wybudowanego odcinka sieci wodociągowej. Wybudowana sieć wodociągowa, wobec faktu odpłatnego wydzierżawienia, będzie służyła opodatkowanej działalności Gminy. Odpłatne wydzierżawienie infrastruktury będzie czynnością cywilnoprawną, od której odprowadzany będzie podatek należny. Gmina będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a ww. czynność jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupów związanych z planowaną realizacją inwestycji – w zakresie budowy sieci wodociągowej znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej w miejscowości R…. – inwestycja 2b. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu w części polegającej na budowie sieci wodociągowej w miejscowości R…. będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanej tym podatkiem. Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało Gminie pod warunkiem nieistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej w miejscowości R…. jest prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował działalność wykonywaną w budynku jednostki organizacyjnej do poszczególnych kategorii działalności tj. opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element argumentacji Wnioskodawcy i nie było ono przedmiotem oceny.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj