Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.173.2017.2.RSZ
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 maja 2017 r. (data wpływu 8 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 7 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 8% dla świadczonych usług realizowanych w trakcie budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 8% dla świadczonych usług realizowanych w trakcie budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu 7 sierpnia 2017 r, będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1. 4012.173.2017.1.RSZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z rozbieżnymi informacjami udzielanymi przez Urząd Skarbowy, Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o indywidualną interpretację dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usługi budowlanej polegającej na wyprodukowaniu masy betonowej oraz dowiezieniu jej na budowę przy użyciu własnych tudzież wynajętych środków transportu specjalistycznego, a także na jej wylaniu do form i szalunków z użyciem własnego oraz wynajętego sprzętu.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją betonu oraz galanterii betonowej a także świadczy usługi przy budowie, remoncie, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowie budynków mieszkalnych (lub ich części) kwalifikujących się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. W skład świadczonej przez firmę Wnioskodawcy usługi wchodzi produkcja masy betonowej, jej transport do miejsca budowy przy użyciu własnych tudzież wynajętych środków transportu specjalistycznego (takich jak betonomieszarki, pompogruszki), a następnie jej wylanie (rozładowanie) do form oraz uprzednio przygotowanych szalunków z użyciem własnego a także wynajętego sprzętu. Sprzęt ten obsługiwany jest wyłącznie przez pracowników jego firmy od samej produkcji masy, aż po jej wylanie do form.

Po wykonaniu usługi ustalona zostaje cena za wyprodukowanie masy betonowej, jej transport oraz przepompowanie do form i na stropy wraz z jej zagęszczeniem.

Wnioskodawca zaznaczył, iż każdorazowo sprawdzane jest spełnienie przez zamawiającego warunków koniecznych dla uznania miejsca świadczenia usługi za budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku w zakresie przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wyjaśnił, iż:

  1. Dominującym elementem dla świadczenia objętego pytaniem będzie usługa wylania (zabudowania) mieszanki betonowej do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie.
  2. Zgodnie z umową, przedmiotem zamówienia będzie kompleksowa usługa polegająca na:
    • wyprodukowanie przez firmę Wnioskodawcy masy (mieszanki) betonowej,
    • transporcie tej mieszanki betonowej na miejsce wykonania usługi specjalnymi środkami transportu (betonomieszarkami, pompogruszkami) będącymi w posiadaniu Wnioskodawcy jak również, w przypadku dużej ilości zleceń - przy użyciu wynajętych środków transportu specjalistycznego,
    • wylaniu (rozładowaniu, zabudowaniu) tej mieszanki do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie, wszystkie w/w czynności będą wykonywane przez pracowników firmy Wnioskodawcy, począwszy od produkcji masy betonowej, jej transport, wylanie oraz zagęszczenie i zatarcie.
  3. Wnioskodawca nie rozróżnia żadnych pomocniczych czynności wykonywanych w ramach zamówienia, które to stanowiły by dla nabywcy cel sam w sobie.
  4. Wszystkie czynności pomocnicze są niezbędne i nierozerwalnie związane z czynnością główną. Żadna z nich nie może być pominięta w procesie prawidłowego (zgodnie ze sztuką budowlaną) wykonania usługi będącej przedmiotem zamówienia.
  5. Wnioskodawca w ramach wykonywanej usługi będzie:
    • produkował masę (mieszankę) betonową, o składzie zgodnym z zapotrzebowaniem,
    • transportował tą mieszankę betonową na miejsce wykonania usługi specjalnymi środkami transportu (betonomieszarkami, pompogruszkami) będącymi w posiadaniu Wnioskodawcy jak również, w przypadku dużej ilości zleceń - przy użyciu wynajętych środków transportu specjalistycznego,
    • wylewał (rozładowywał, zabudowywał) tą mieszankę do form, szalunków i na stropy oraz zagęszczał ją mechanicznie bądź ręcznie oraz zacierał,

    Wszystkie w/w czynności wykonywane będą przez pracowników firmy Wnioskodawcy, począwszy od produkcji masy betonowej, jej transport, wylanie oraz zagęszczenie i zatarcie.
  6. Cena za usługę obejmować będzie wyprodukowanie mieszanki betonowej o potrzebnym składzie, jej dostawę na budowę, przepompowanie pompą do betonu do form, szalunków i na stropy wraz z jej zagęszczeniem i zatarciem .
  7. Wnioskodawca dokumentuje wykonaną usługę poprzez sporządzanie dokumentów wydania materiałów z magazynu, których ilość wynika z kalkulacji opartej na dostarczonym projekcie budowlanym, wypełnianie dokumentów przewozowych oraz poprzez odbiory techniczne wykonanych prac u zamawiającego. Finalnie - sporządzana jest faktura za wykonaną usługę.
  8. Zużyte materiały są mniejszościowym składnikiem ceny ich wartość kształtuje się na poziomie od 45 do 48% wartości całego zamówienia.
  9. Nie. Fakturowana jest cała usługa.
  10. Tak. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją betonu oraz galanterii betonowej, a także świadczy usługi przy budowie, remoncie, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowie budynków mieszkalnych (lub ich części) w formie usługi wylania (zabudowania) mieszanki betonowej do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie, kwalifikujących się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczoną przez firmę Wnioskodawcy zgodnie z zamówieniem bądź umową usługę powinno się opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki 8% zgodnie z art. 41 ust. 2, w związku z ust. 12-12c, jeśli jest ona realizowana w trakcie budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowane przez jego firmę prace winny być kwalifikowane jako usługi budowlane, roboty związane z fundamentowaniem, które realizowane są na podstawie zamówienia na zalanie fundamentów, stropów lub innych elementów betonowych budynków, budowli lub innych obiektów budowlanych wraz z usługą kierowców i operatorów betonomieszarek i pompogruszek, z zaznaczeniem, iż zamawiający potwierdza wyczerpanie przez budowę definicji budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym. Świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi winny być zakwalifikowane jako roboty związane z fundamentowaniem (PKWiU 45.25.2), roboty betoniarskie związane z betonem zbrojeniowym (PKWiU 45.25.31) bądź też pozostałe roboty betoniarskie (PKWiU 45.25.32).

W związku z powyższym, a także przypadkiem wystąpienia świadczenia złożonego (jednolitego), Wnioskodawca uważa, iż właściwe jest zastosowanie w przypadku świadczonych przez jego firmę usług stawki podatku 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z przepisem art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

I tak, na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, „termo- modernizacja”, w celu wyjaśnienia ich znaczenia należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku powszechnym.

I tak, według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m. in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś, natomiast termomodernizacja to modernizacja dotycząca ocieplenia budynku (pierwszy człon wyrazu wskazuje na związek z ciepłem tego, co oznacza człon drugi) - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Przy czym – wziąwszy pod uwagę przywołane wyżej definicje – czynności budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji powinny dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem, należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie jej elementy (koszty).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją betonu oraz galanterii betonowej a także świadczy usługi przy budowie, remoncie, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowie budynków mieszkalnych (lub ich części) kwalifikujących się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. W skład świadczonej przez firmę Wnioskodawcy usługi wchodzi produkcja masy betonowej, jej transport do miejsca budowy przy użyciu własnych tudzież wynajętych środków transportu specjalistycznego (takich jak betonomieszarki, pompogruszki), a następnie jej wylanie (rozładowanie) do form oraz uprzednio przygotowanych szalunków z użyciem własnego a także wynajętego sprzętu. Sprzęt ten obsługiwany jest wyłącznie przez pracowników jego firmy od samej produkcji masy, aż po jej wylanie do form.

Każdorazowo sprawdzane jest spełnienie przez zamawiającego warunków koniecznych dla uznania miejsca świadczenia usługi za budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym.

Dominującym elementem dla świadczenia objętego pytaniem będzie usługa wylania (zabudowania) mieszanki betonowej do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie,

Zgodnie z umową, przedmiotem zamówienia będzie kompleksowa usługa polegająca na:

  • wyprodukowanie przez firmę Wnioskodawcy masy (mieszanki) betonowej,
  • transporcie tej mieszanki betonowej na miejsce wykonania usługi specjalnymi środkami transportu (betonomieszarkami, pompogruszkami) będącymi w posiadaniu Wnioskodawcy jak również, w przypadku dużej ilości zleceń - przy użyciu wynajętych środków transportu specjalistycznego,
  • wylaniu (rozładowaniu, zabudowaniu) tej mieszanki do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie, wszystkie w/w czynności będą wykonywane przez pracowników firmy Wnioskodawcy, począwszy od produkcji masy betonowej, jej transport, wylanie oraz zagęszczenie i zatarcie.

Wnioskodawca nie rozróżnia żadnych pomocniczych czynności wykonywanych w ramach zamówienia, które to stanowiły by dla nabywcy cel sam w sobie.

Wszystkie czynności pomocnicze są niezbędne i nierozerwalnie związane z czynnością główną. Żadna z nich nie może być pominięta w procesie prawidłowego (zgodnie ze sztuką budowlaną) wykonania usługi będącej przedmiotem zamówienia.

Wnioskodawca w ramach wykonywanej usługi będzie:

  • produkował masę (mieszankę) betonową, o składzie zgodnym z zapotrzebowaniem,
  • transportował tą mieszankę betonową na miejsce wykonania usługi specjalnymi środkami transportu (betonomieszarkami, pompogruszkami) będącymi w posiadaniu Wnioskodawcy jak również, w przypadku dużej ilości zleceń - przy użyciu wynajętych środków transportu specjalistycznego,
  • wylewał (rozładowywał, zabudowywał) tą mieszankę do form, szalunków i na stropy oraz zagęszczał ją mechanicznie bądź ręcznie oraz zacierał,

Wszystkie w/w czynności wykonywane będą przez pracowników firmy Wnioskodawcy, począwszy od produkcji masy betonowej, jej transport, wylanie oraz zagęszczenie i zatarcie.

Po wykonaniu usługi ustalona zostaje cena za wyprodukowanie masy betonowej, jej transport oraz przepompowanie do form i na stropy wraz z jej zagęszczeniem.

Cena za usługę obejmować będzie wyprodukowanie mieszanki betonowej o potrzebnym składzie, jej dostawę na budowę, przepompowanie pompą do betonu do form, szalunków i na stropy wraz z jej zagęszczeniem i zatarciem .

Wnioskodawca dokumentuje wykonaną usługę poprzez sporządzanie dokumentów wydania materiałów z magazynu, których ilość wynika z kalkulacji opartej na dostarczonym projekcie budowlanym, wypełnianie dokumentów przewozowych oraz poprzez odbiory techniczne wykonanych prac u zamawiającego. Finalnie - sporządzana jest faktura za wykonaną usługę. Fakturowana jest cała usługa. Zużyte materiały są mniejszościowym składnikiem ceny ich wartość kształtuje się na poziomie od 45 do 48% wartości całego zamówienia.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją betonu oraz galanterii betonowej a także świadczy usługi przy budowie, remoncie, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowie budynków mieszkalnych (lub ich części) w formie usługi wylania (zabudowania) mieszanki betonowej do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie, kwalifikujących się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące zastosowania stawki 8% dla czynności, opisanych we wniosku, realizowanych w trakcie budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym.

Jak wskazuje Wnioskodawca, dominującym elementem dla świadczenia objętego pytaniem będzie usługa wylania (zabudowania) mieszanki betonowej do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego pozwala zatem stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania w przedstawionej w opisie sprawy sytuacji, jest skategoryzowana usługa, nie zaś dostawa towaru czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie rozróżnia żadnych pomocniczych czynności wykonywanych w ramach zamówienia, które to stanowiłyby dla nabywcy cel sam w sobie. Wszystkie czynności pomocnicze są niezbędne i nierozerwalnie związane z czynnością główną. Żadna z nich nie może być pominięta w procesie prawidłowego (zgodnie ze sztuką budowlaną) wykonania usługi będącej przedmiotem zamówienia.

Zatem, w przypadku świadczenia usług, opisanych we wniosku, mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, która obejmuje wyprodukowanie masy betonowej, dostarczenie jej na miejsce wykonania usługi specjalnymi środkami transportu (betonomieszarkami, pompogruszkami) oraz wylanie (rozładowanie, zabudowanie) tej mieszanki do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie, przez pracowników firmy Wnioskodawcy, realizowaną w trakcie budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym.

W analizowanym przypadku nie zachodzą przesłanki do podziału czynności dokonywanej przez Wnioskodawcę na dostawę masy betonowej, jej transport a następnie wylanie (rozładowanie, zabudowanie) tej mieszanki do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie. Podział taki byłby sztuczny i nieuzasadniony.

W konsekwencji całość świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę należy opodatkować z zastosowaniem zasad właściwych dla czynności głównej, która jak wyjaśnił Wnioskodawca jest usługą wykonania mieszanki betonowej do form, szalunków i na stropy.

Z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Skoro, w przypadku świadczenia usług, opisanych we wniosku, przedmiotem sprzedaży będzie opisana wyżej kompleksowa usługa budowlana, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport narzędzia, zużyta energia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że skoro usługa - opisana we wniosku - polegająca na sprzedaży:

  • wyprodukowanej przez firmę Wnioskodawcy masy (mieszanki) betonowej,
  • transporcie tej mieszanki betonowej na miejsce wykonania usługi specjalnymi środkami transportu (betonomieszarkami, pompogruszkami) będącymi w posiadaniu Wnioskodawcy jak również, w przypadku dużej ilości zleceń - przy użyciu wynajętych środków transportu specjalistycznego,
  • wylaniu (rozładowaniu, zabudowaniu) tej mieszanki do form, szalunków i na stropy oraz jej zagęszczenie i zatarcie, wszystkie w/w czynności będą wykonywane przez pracowników firmy Wnioskodawcy, począwszy od produkcji masy betonowej, jej transport, wylanie oraz zagęszczenie i zatarcie,

powstającego budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, za wykonanie której klient otrzyma jedną fakturę, która obejmować będzie łączne wynagrodzenie za wykonane prace, a ww. czynności wykonane będą w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, tj. budowy budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c cyt. Ustawy o podatku od towarów i usług, to czynności te traktować należy jako świadczenie jednej kompleksowej usługi budowlanej i do całej wartości usługi zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 41 ust. 12b ustawy.

Zatem, mając na uwadze powyższe, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku wystąpienia świadczenia złożonego (jednolitego), właściwe jest zastosowanie w przypadku świadczonych przez jego firmę usług stawki podatku 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność, w szczególności w przypadku błędnego zaklasyfikowania budynków do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o VAT lub wykonywanych świadczeń do czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone, w szczególności, czy świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi winny być zakwalifikowane jako roboty związane z fundamentowaniem (PKWiU 45.25.2), roboty betoniarskie związane z betonem zbrojeniowym (PKWiU 45.25.31) bądź też pozostałe roboty betoniarskie (PKWiU 45.25.32), gdyż powyższe zaklasyfikowanie do właściwego grupowania PKWiU nie należy do właściwości rzeczowej tut. Organu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj