Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.318.2017.2.BW
z 30 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 22 czerwca 2017r.), uzupełnionym pismem z 17 sierpnia 2017 r. (data wpływu 18 sierpnia 2017 r.) oraz pismem z 17 sierpnia 2017r. (data wpływu 29 sierpnia 2017r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 8% dla wynajmu lokalu mieszkalnego dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług krótkotrwałego zakwaterowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 8% dla wynajmu lokalu dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 sierpnia 2017r. (data wpływu 18 sierpnia 2017r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 9 sierpnia 2017r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.318.2017.1.BW.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie wyłącznie lokali usługowych. Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest czynnym podatnikiem VAT. Jednocześnie posiada prywatną nieruchomość mieszkalną (apartament), który nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i zamierza go wynajmować firmie pośredniczącej zajmującej się usługami krótkotrwałego najmu czyli podmiotom trzecim (pośrednikom), którzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług krótkotrwałego zakwaterowania PKWiU pozycja 55. Z umów zawartych między Wnioskodawcą a firmami pośredniczącymi jednoznacznie wynika, iż lokale mieszkalne mogą być wykorzystywane jedynie dla świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania.

Natomiast w piśmie z 17 sierpnia 2017r. Wnioskodawca oświadczył, że PKWiU dla świadczonych przez niego usług wynajmu lokalu mieszkalnego (apartamentu) na cele krótkotrwałego zakwaterowania to: 55.20.19.0 (Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 sierpnia 2017r.):

Czy wynajem lokalu mieszkalnego (apartamentu) przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym opisanym we wniosku na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na cele prowadzonej przez nie działalności polegającej na świadczeniu usług krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU: 55.20.19.0) będą podlegały opodatkowaniu stawką 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 sierpnia 2017r.):

Zdaniem wnioskodawcy wynajem lokalu przez wnioskodawcę o którym mowa w powyższym wniosku tj. wynajem lokalu mieszkalnego (apartamentu) na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na cele prowadzonej przez nie działalności polegającej na świadczeniu usług krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU: 55.20.19.0) w lokalach mieszkalnych (apartamentach) jest opodatkowany stawką 8%.

Zgodnie z artykułem 43 ustęp 1 punkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości na własny rachunek wyłącznie na cele mieszkaniowe. Jednocześnie zwolnienie o którym mowa w ustępie 1 punkt 36 nie ma zastosowania w zakresie usług związanych z zakwaterowaniem PKWiU 55.

Zdaniem Wnioskodawcy celem innym niż mieszkaniowy jest cel związany z tymczasowym pobytem ale nie z zamieszkaniem a więc nie stałym interesem życiowym osoby będącej najemcą lub lokatorem. Tym samym wnioskodawca uważa że świadczone przez niego usługi nie mają celu mieszkaniowego więc nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie 43 ustęp 1 punkt 36 ustawy o podatku od towarów.

Ponieważ Wnioskodawca będzie wynajmował lokal mieszkalny (apartament) firmie zajmującej się świadczeniem usług krótkotrwałego zakwaterowania, a więc sam będzie świadczyły przy pomocy pośrednika usługi krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20.19.0) usługi te będą opodatkowane stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wedle art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka ta wynosi 8%) – pod pozycją nr 163 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. „Usługi związane z zakwaterowaniem”.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie wyłącznie lokali usługowych. Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest czynnym podatnikiem VAT. Jednocześnie posiada prywatną nieruchomość mieszkalną (apartament), który nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i zamierza go wynajmować firmie pośredniczącej zajmującej się usługami krótkotrwałego najmu czyli podmiotom trzecim (pośrednikom), którzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług krótkotrwałego zakwaterowania. Z umów zawartych między Wnioskodawcą a firmami pośredniczącymi jednoznacznie wynika, iż lokale mieszkalne mogą być wykorzystywane jedynie dla świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania.

PKWiU dla świadczonych przez niego usług wynajmu lokalu mieszkalnego (apartamentu) na cele krótkotrwałego zakwaterowania to: 55.20.19.0 (Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi).

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia czy czynności wynajmu lokalu mieszkalnego na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na cele prowadzonej przez nie działalności polegającej na świadczeniu usług krótkotrwałego zakwaterowania, podlegają opodatkowaniu stawką 8%.

Biorąc pod uwagę opis sprawy w kontekście wskazanych przepisów ustawy o VAT należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca świadczy usługę wynajmu lokalu mieszkalnego na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, na cele prowadzonej przez nich działalności gospodarczej w zakresie usług krótkotrwałego zakwaterowania, i jednocześnie usługi te, jak wskazał Wnioskodawca, będą usługami krótkotrwałego zakwaterowania mieszczącymi się pod symbolem PKWiU 55.20.19.0, to podlegać one będą opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2, jako wymienione w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj