Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.354.2017.1.MM
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu budowy hali sportowej i sposobu dokonania tego odliczeniajest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu budowy hali sportowej i sposobu dokonania tego odliczenia.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina … (dalej: „Gmina”) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”), zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Gmina realizuje aktualnie inwestycję polegającą na budowie hali sportowej w … przy szkole podstawowej. W jej wyniku powstanie samodzielna wielofunkcyjna hala z osobnym wejściem, połączona łącznikiem ze szkołą. W hali będzie można rozgrywać m.in. mecze siatkówki, koszykówki, czy piłki halowej. Na zapleczu hali gimnastycznej zaprojektowane zostały szatnie, sanitariaty i pomieszczenia trenerskie, a także magazyn sprzętu sportowego. Hala w założeniu ma być wykorzystywana na cele sportowe zarówno przez uczniów szkoły (nieodpłatnie w ramach lekcji wychowania fizycznego), jak i komercyjnie przez podmioty zewnętrzne. Budowa rozpoczęła się w lutym 2017 r., a oddanie obiektu do użytkowania planowane jest na koniec września 2017 r. i wówczas Gmina wprowadzi obiekt na swoje środki trwałe.

Niezwłocznie po oddaniu do użytkowania, Gmina zamierza przekazać halę w zarządzanie gminnej spółce komunalnej – … sp. z o. o. (dalej: „Spółka") na podstawie umowy dzierżawy. Na podstawie tej umowy, Gmina będzie otrzymywała czynsz dzierżawny od Spółki. Spółka będzie zarządzać obiektem, ponosić koszty jego utrzymania oraz będzie miała prawo do pobierania na własną rzecz dochodów z wynajmu hali. Z tytułu usług dzierżawy hali, Gmina będzie wystawiała faktury na spółkę i odprowadzała podatek należny.

Gmina od początku realizuje inwestycję z zamiarem jej przeznaczenia do odpłatnej dzierżawy. Spółka, która ma być dzierżawcą hali została utworzona 31 sierpnia 2016 r., a w uchwale Rady Gminy z dnia ….., nr …, o jej powołaniu wskazano, iż przedmiotem działalności Spółki będzie m. in. eksploatacja budynków komunalnych i obiektów sportowych. Ponadto w uchwale … z dnia … Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników zobowiązano zarząd Spółki, (poprzez ustalenie celów zarządczych) m.in. do lepszego wykorzystania obiektów komunalnych ze szczególnym uwzględnieniem hali sportowej w …. Lepsze wykorzystanie hali ma realizować się poprzez zawieranie umów z podmiotami zewnętrznymi na odpłatne korzystanie z hali. Od liczby zawartych umów uzależniona została zmienna część wynagrodzenia członków zarządu Spółki.

Celem dzierżawy hali sportowej Spółce jest zapewnienie efektywnego zarządzania obiektem. Z uwagi na wielość i różnorodność innych zadań, Gmina nie jest w stanie efektywnie zarządzać halą poprzez pracowników zatrudnionych w Urzędzie Gminy. Gmina dąży do tego, by hala sportowa była centrum sportowym miejscowości, odwiedzanym przez mieszkańców oraz grupy zorganizowane, jak również w godzinach lekcyjnych służyła uczniom. Zarządzanie halą przez wyspecjalizowany podmiot, motywowany pobieraniem uzyskanych dochodów na własną rzecz, pozwoli na maksymalne skomercjalizowanie obiektu (poza godzinami lekcji wychowania fizycznego).

Przekazanie hali sportowej do Spółki będzie dla Gminy również bardziej efektywne finansowo, ponieważ od momentu zawarcia umowy dzierżawy, koszty utrzymania obiektu będą ciążyć na Spółce.

Gmina do dnia złożenia niniejszego wniosku nie odlicza podatku VAT związanego z kosztami budowy hali sportowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę hali sportowej?
  2. W jaki sposób Gmina powinna dokonać odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę hali sportowej?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie nr 1: Będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę hali sportowej.

Pytanie nr 2: Będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia w rozliczeniu za okres otrzymania faktury VAT od wykonawcy robót budowlanych lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli Gmina nie odliczyła dotąd podatku naliczonego w ww. okresach, to po ich upływie, będzie mogła dokonać korekty stosownych deklaracji VAT za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Pytanie nr 1:

Prawo do odliczenia VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się jednak za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT jedynie wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowa dzierżawy jest nazwaną umową cywilnoprawną, uregulowaną w art. 693 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W świetle powyższego, udostępniając Spółce halę sportową na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie dokonywać odpłatnego świadczenia usług jako podatnik VAT. W rezultacie, w opinii Gminy, pierwszy z ww. warunków zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy uznać za spełniony.

Odnosząc się natomiast do drugiej ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, istnieje bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy ponoszonymi przez nią wydatkami, a planowanym świadczeniem odpłatnych usług w zakresie udostępniania hali na podstawie umowy dzierżawy. Ponoszone przez Gminę wydatki inwestycyjne dotyczą bowiem infrastruktury, która będzie przedmiotem zawartej przez Gminę umowy. Z uwagi na zawarcie umowy dzierżawy, hala sportowa będzie przez Gminę w pełni wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Co więcej, należy podkreślić, że związek dokonywanych przez Gminę zakupów ze sprzedażą opodatkowaną istnieje od samego początku inwestycji, gdyż jeszcze w fazie planowania budowy obiektu Gmina postanowiła przeznaczyć „go” do wykonywania czynności opodatkowanych. W tym celu Gmina podjęła czynności (polegające m. in. na utworzeniu Spółki oraz wprowadzeniu mechanizmów mających zapewnić aktywne poszukiwanie najemców hali przez zarząd Spółki), które mają za zadanie umożliwić jej rozpoczęcie planowanej działalności gospodarczej od chwili oddania inwestycji do użytkowania.

Trzeba zauważyć, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej kluczowe znaczenie dla prawa do odliczenia podatku VAT ma zadeklarowany przez podatnika zamiar przeznaczenia danego towaru lub usługi na cele związane ze sprzedażą opodatkowaną:

„Ponadto, zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT w zakresie obciążenia podatkowego dla przedsiębiorstwa pierwsze wydatki inwestycyjne, poniesione w celu i z zamiarem rozpoczęcia działalności, należy uznać za działalność gospodarczą. Opóźnienie rozpoczęcia działalności do momentu faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. do momentu rozpoczęcia uzyskiwania z tej nieruchomości dochodu do opodatkowania, byłoby sprzeczne z tą zasadą. Każda inna interpretacja art. 4 Dyrektywy oznaczałaby obciążenie przedsiębiorcy kosztem VAT w trakcie prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, bez umożliwienia mu odliczenia tego podatku zgodnie z art. 17, i wprowadzałaby nieuzasadnione rozróżnienie między wydatkami inwestycyjnymi, poniesionymi przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatkami poniesionymi w trakcie ich wykorzystywania.” (wyrok w sprawie C-268/83 Rompelman).

„Zgodnie z zasadą neutralności VAT w zakresie obciążeń podatkowych nakładanych na przedsiębiorstwo, pierwsze wydatki inwestycyjne poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia działalności należy traktować jako działalność gospodarczą; jednocześnie niezgodna z tą zasadą byłaby sytuacja, w której działalność ta rozpoczęłaby się dopiero z chwilą faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. z chwilą rozpoczęcia generowania dochodu do opodatkowania. Jakakolwiek inna interpretacja artykułu 4 Dyrektywy obciążałaby przedsiębiorcę kosztem z tytułu podatku VAT w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej bez przyznania mu prawa do jego odliczenia zgodnie z artykułem 17 i prowadziłaby do arbitralnego rozróżnienia między wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatkami poniesionymi w trakcie ich użytkowania” (wyrok w sprawie C-110/94 INZO).

W związku z powyższym, należy uznać że z uwagi na ujawniony jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji, zamiar przeznaczenia hali do czynności opodatkowanych, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycję.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie wystąpią ponadto żadne z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Co więcej, w związku z tym, iż intencją Gminy jest całkowite wykorzystanie efektów inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, nie znajdą w tym przypadku zastosowania przepisy dotyczące odliczeń częściowych (art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy o VAT).

Wobec powyższego, w ocenie Gminy, przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę hali sportowej.

Pytanie nr 2:

Jak wykazano wyżej, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na ww. inwestycję na zasadach ogólnych. Oznacza to, iż Gmina będzie miała prawo do zrealizowania swojego uprawnienia poprzez odliczenie podatku zawartego w fakturach VAT związanych z budową hali sportowej w rozliczeniu za okresy, w których zostały łącznie spełnione następujące przesłanki: powstał obowiązek podatkowy w stosunku do nabywanych towarów lub usług, a Gmina otrzymała fakturę dokumentującą ich nabycie – zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT. Mając na uwadze, iż obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury, w praktyce Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia w rozliczeniu za okres otrzymania faktury VAT od wykonawcy robót budowlanych. Jeśli Gmina nie zrealizuje tego uprawnienia w rozliczeniu za okres otrzymania faktury, wówczas będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (por. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Jednocześnie, w świetle art. 86 ust. 13 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w terminach o których mowa w ust. 10, 10d, 10e, i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego.

Oznacza to, że jeżeli Gmina nie odliczyła dotąd podatku naliczonego z faktur VAT związanych z wydatkami na halę sportową w ww. okresach, to po ich upływie, będzie mogła dokonać korekty stosownych deklaracji VAT za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj