Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.239.2017.2.RSZ
z 7 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z 28 lipca 2017 r. znak: … (data wpływu 28 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przebudowę infrastruktury drogowej w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących:

  • zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury,
  • zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej,
  • przebudowę infrastruktury drogowej w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego,

w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z uzupełniony pismem z 28 lipca 2017 r. znak: … (data wpływu 28 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 19 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.239.2017.1.RSZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane ww. pismem uzupełniającym z 28 lipca 2017 r.):

Wnioskodawca (Gmina S.), która jest czynnym podatnikiem podatku VAT, umową Nr … z dnia 24 kwietnia 2017 r. otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. „…” współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województw na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V Infrastruktura komunikacyjna. Działanie 5.4. Niskoemisyjny transport miejski, który stanowi element szerokiego zakresu działań podjętych przez Gminę mających na celu poprawę warunków rozwoju gospodarczego i społecznego. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Gminami wchodzącymi w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, tj. Gminą Z., Gmina P. oraz Gminą i Miastem N.. Celem strategicznym projektu jest zmniejszenie oddziaływania systemu transportowego na środowisko i klimat, oraz poprawa dostępności i jakości transportu publicznego na terenie gmin. Projekt zakłada zwiększenie roli transportu miejskiego, jako alternatywy dla motoryzacji indywidualnej w gminach poprzez tworzenie ekologicznych warunków przyjaznych dla podróżnych i zintegrowanego systemu transportu miejskiego.

Zgodnie z zapisami art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2016, poz. 446 ze zm.) świadczenie usług transportu publicznego należy do zadań własnych Gminy. Usługi publiczne z zakresu lokalnego transportu zbiorowego Gmina wykonuje za pośrednictwem podmiotu wewnętrznego, w rozumieniu Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70. W przedstawionej sytuacji takim podmiotem jest Miejski Zakład Komunalny Sp. z o.o. w S.. Gmina S. jest jedynym założycielem i jedynym udziałowcem tej spółki.

Przedmiotowa usługa wykonywana jest na podstawie:

  1. Uchwały … Rady Miejskiej w S. z dnia 25 listopada 2016 r. w sprawie bezpośredniego powierzenia wykonywania zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego na lata 2016-2023.
  2. Umowy wykonawczej Nr … z dnia 30 listopada 2016 r. o powierzenie podmiotowi wewnętrznemu Gminy S. wykonywania zadań własnych Gminy S. w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Miasta S. i Gmin sąsiednich, z którymi Gmina S. zawarła stosowne porozumienia na lata 2016-2023 - powierzając Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu sp. z o.o. świadczenie usług transportu publicznego.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

1. Gmina S.:

  1. zakup 19 sztuk niskoemisyjnych autobusów (10 elektrycznych oraz 9 spalinowych z normą spalania EURO VI) przeznaczonych do przewozu komunikacją miejską wraz z niezbędną infrastrukturą do użytkowania autobusów (tj. m.in.: stacje ładowania autobusów elektrycznych, kasowniki, komputer pokładowy, system zapowiedzi głosowych),
  2. zakup nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej m.in: 30 tablic informacji pasażerskiej umieszczonych na przystankach, 3 sztuk biletomatów stacjonarnych, karty miejskiej, wyposażenia serwerowni i dyspozytorni,
  3. przebudowę infrastruktury drogowej poprzez budowę ronda na skrzyżowaniu … w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego,
  4. utworzenie nowych, wydłużenie dwóch linii komunikacyjnych, oraz zwiększenie częstotliwości kursów.

Zakupione w ramach realizacji projektu autobusy wraz z infrastrukturą niezbędną do ich użytkowania oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej po zakończeniu realizacji projektu zostaną przekazane na podstawie umowy dzierżawy Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. w S..

Koszty eksploatacji i napraw zakupionego w ramach projektu taboru oraz systemu dynamicznej informacji pasażerskiej będą stanowiły wydatek spółki. Przychody z tytułu sprzedaży biletów za korzystanie z komunikacji miejskiej stanowią dochód MZK Sp. z o.o.

Natomiast w piśmie z 28 lipca 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w następującym zakresie:

  1. Projekt pn. : …i realizowany będzie w okresie od 08.05.2017 r. - 31.10.2018 roku. Wliczając 5 - letni okres trwałości projekt zakończy się w 2023 roku.
  2. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu pn. „…” udokumentowane będą fakturami VAT, wystawionymi na Gminę S., jako Zamawiającego.
  3. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu:
    • na zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury będą w całości wykorzystywane przez Gminę S. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • na zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej będą w całości wykorzystywane przez Gminę S. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • na przebudowę infrastruktury drogowej w celu poprawy funkcjonowania systemu transportu publicznego będą wykorzystywane przez Gminę S. do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  4. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura, tj.
    • Niskoemisyjne autobusy przeznaczone do przewozu osób komunikacją miejską wraz z niezbędną infrastrukturą do użytkowania autobusów (tj. m.in.: stacje ładowania autobusów elektrycznych, kasowniki, komputer pokładowy, system zapowiedzi głosowych),
    • Nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej tj.: 30 tablic informacji pasażerskiej umieszczonych na przystankach, 3 sztuki biletomatów stacjonarnych, karty miejskiej, wyposażenia serwerowni i dyspozytorni,
    będą stanowiły mienie komunalne Gminy S..
  5. Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej był zakup autobusów wraz z niezbędną do ich użytkowania infrastrukturą, zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz przebudowa infrastruktury drogowej w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego. Zakupione w ramach projektu autobusy oraz system informacji pasażerskiej wykorzystywane będą przez Miejski Zakład Komunalny Sp. z o.o. (100% własność Gminy) świadczący usługi transportu publicznego na terenie Gminy S. na podstawie umowy nr … z 30 listopada 2016 roku, natomiast przystanki autobusowe nie są przedmiotem projektu.
  6. Przebudowana w ramach projektu infrastruktura drogowa zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.
  7. Efekty realizacji inwestycji w postaci:
    • Zakupu autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • Zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • Przebudowę infrastruktury drogowej w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  8. Opłata wynagrodzenia z tytułu umowy dzierżawy zakupionych w ramach projektu autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury, a także nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej będzie określona uchwałą Rady Miejskiej w S.. W związku z powyższym na dzień dzisiejszy Gmina nie jest w stanie określić czy opłata (cena) będzie stanowić realne wynagrodzenie (rzeczywista równowartość) na świadczenie tego typu usług na rynku. Obecnie trwa procedura wyłonienia Wykonawcy, który dostarczy planowane do zakupu autobusy.
  9. W związku z informacją zawartą w pkt 8 na dzień dzisiejszy Gmina nie jest w stanie określić stosunku poniesionych nakładów na zakup autobusów oraz infrastruktury do rocznej kwoty wartości czynszu.
  10. Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie określona uchwałą Rady Miejskiej w S. w związku z powyższym na dzień dzisiejszy Gmina nie jest w stanie określić sposobu skalkulowania czynszu dzierżawnego. Czynsz dzierżawny nie będzie obejmował kosztów zakupu ww. towarów.
  11. Po zakończonej realizacji projektu Gmina S. planuje sprzedaż zakupionych w ramach projektu autobusów wraz z niezbędną do ich użytkowania infrastrukturą oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. Cena sprzedaży zostanie określona po przeprowadzeniu wyceny przez rzeczoznawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizacji projektu pn. „…”, Gminie S. przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących:

  1. zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury?
  2. zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej?
  3. przebudowę infrastruktury drogowej w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2016, poz. 710) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W związku z powyższym w ramach realizacji zadań w zakresie:

  1. zakupu autobusów wraz z niezbędną do ich funkcjonowania infrastrukturą,
  2. zakupu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących w/w zakupy.

Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). W omawianym przypadku powyższe warunki zostają spełnione: Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem od towarów i usług, a towary i usługi, o których mowa w pkt a i b będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - staną się przedmiotem dzierżawy, czynności, która co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jeśli zaś chodzi o realizację zadań związanych z infrastrukturą drogową (pkt c pytania), to Wnioskodawca nie będzie posiadał prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie będzie występował w omawianym przypadku jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zgodnie z zapisami art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2016, poz. 446 ze zm.) zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, natomiast przepisy wynikające z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) mówią, że: „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przebudowę infrastruktury drogowej w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221; z późn. zm.) dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”).

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo – prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno

tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie

z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności
o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem, Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym) oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym
z organizacjami pozarządowymi.

Jak stanowi art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym zadaniami użyteczności publicznej, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Natomiast działalność Wnioskodawcy polegająca na świadczeniu odpłatnych usług oraz odpłatnej dostawy towarów stanowi działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy
o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
(Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc, dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę (najemcę).

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Z powyższych unormowań wynika, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku VAT dla usług dzierżawy autobusów, w związku z czym usługi te będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT zamierza realizować projekt pn. „…”, współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województw na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V Infrastruktura komunikacyjna. Działanie 5.4. Niskoemisyjny transport miejski. Projekt realizowany jest od 08.05.2017 r. - 31.10.2018 roku. 5 - letni okres trwałości projekt zakończy się w 2023 roku. Usługi publiczne z zakresu lokalnego transportu zbiorowego Gminy (zadanie własne - art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym) Gmina wykonuje za pośrednictwem podmiotu wewnętrznego, Miejskiego Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. w S.. Gmina S. jest jedynym założycielem i jedynym udziałowcem tej spółki.

Gmina dokona zakup:

  • 19 sztuk niskoemisyjnych autobusów (10 elektrycznych oraz 9 spalinowych z normą spalania EURO VI) przeznaczonych do przewozu komunikacją miejską wraz z niezbędną infrastrukturą do użytkowania autobusów (tj. m.in.: stacje ładowania autobusów elektrycznych, kasowniki, komputer pokładowy, system zapowiedzi głosowych),
  • nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej m.in: 30 tablic informacji pasażerskiej umieszczonych na przystankach, 3 sztuk biletomatów stacjonarnych, karty miejskiej, wyposażenia serwerowni i dyspozytorni,

Zakupione w ramach projektu autobusy oraz system informacji pasażerskiej wykorzystywane będą przez Miejski Zakład Komunalny Sp. z o.o. (100% własność Gminy) świadczący usługi transportu publicznego na terenie Gminy S. na podstawie umowy.

Zakupione w ramach realizacji projektu autobusy wraz z infrastrukturą niezbędną do ich użytkowania oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej po zakończeniu realizacji projektu zostaną przekazane na podstawie umowy dzierżawy Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. w S..

Przychody z tytułu sprzedaży biletów za korzystanie z komunikacji miejskiej stanowią dochód MZK Sp. z o.o.

Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego przedmiotowego projektu udokumentowane będą fakturami VAT, wystawionymi na Gminę S., jako Zamawiającego.

Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu:

  • na zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury będą w całości wykorzystywane przez Gminę S. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • na zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej będą w całości wykorzystywane przez Gminę S. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wytworzona w ramach projektu infrastruktura, tj.:

  • Niskoemisyjne autobusy przeznaczone do przewozu osób komunikacją miejską wraz z niezbędną infrastrukturą do użytkowania autobusów (tj. m.in.: stacje ładowania autobusów elektrycznych, kasowniki, komputer pokładowy, system zapowiedzi głosowych),
  • Nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej tj.: 30 tablic informacji pasażerskiej umieszczonych na przystankach, 3 sztuki biletomatów stacjonarnych, karty miejskiej, wyposażenia serwerowni i dyspozytorni,

będą stanowiły mienie komunalne Gminy S..

Efekty realizacji inwestycji w postaci:

  • Zakupu autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • Zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Po zakończonej realizacji projektu Gmina S. planuje sprzedaż zakupionych w ramach projektu autobusów wraz z niezbędną do ich użytkowania infrastrukturą oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. Cena sprzedaży zostanie określona po przeprowadzeniu wyceny przez rzeczoznawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących:

  1. zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury,
  2. zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć również na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazuje Wnioskodawca, wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu na zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury i nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, będą w całości wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

Biorąc pod uwagę przytoczony powyżej opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten został spełniony gdyż nabyte towary i usługi, o których mowa w pkt a i b, w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą służyć – jak wskazał Wnioskodawca we wniosku - wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT (tj. dzierżawa). Zatem, zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki, o których mowa w pkt a i b, poniesione na zakup autobusów oraz niezbędnej do ich użytkowania infrastruktury i nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, w ramach realizacji ww. projektu pn. „…”, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku
jako pkt a) i pkt b), jest prawidłowe.

Ponadto, z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że realizowany przez Wnioskodawcę projekt pn. „…” obejmuje także przebudowę infrastruktury drogowej poprzez budowę ronda na skrzyżowaniu … w celu poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego, utworzenie nowych, wydłużenie dwóch linii komunikacyjnych, oraz zwiększenie częstotliwości kursów. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu na przebudowę infrastruktury drogowej w celu poprawy funkcjonowania systemu transportu publicznego będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przebudowana w ramach projektu infrastruktura drogowa zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy. Efekty realizacji inwestycji w postaci przebudowanej infrastruktury drogowej będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także prawa do odliczenia podatku VAT w całości wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę infrastruktury drogowej, o których mowa w pkt c) w związku z realizacją ww. projektu.

Z opisu sprawy wynika, że efekt realizacji projektu w postaci przebudowanej infrastruktury drogowej mający na celu poprawę jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego będzie służył do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie przebudowa drogi gminy odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując tę inwestycję działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

W analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Analizując okoliczności przedstawione w opisie sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku w zakresie przebudowy infrastruktury drogowej, ze względu na brak związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Bowiem - jak wskazał Wnioskodawca – powstała w wyniku realizacji przedmiotowego projektu infrastruktura drogowa nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług będą związane z zadaniami własnymi Gminy, czyli zarządzaniem drogami publicznymi (przebudowa infrastruktury drogowej).

W związku z powyższym, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku pkt c), Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z przebudową infrastruktury drogowej.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pkt c), że Wnioskodawca nie będzie posiadał prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie będzie występował w omawianym przypadku jako podatnik podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub pojawienia się innych okoliczności sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę.

Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Wszelkie kwestie poruszone w stanowisku a niebędące przedmiotem zapytania nie były przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji, w szczególności opodatkowanie opłat za korzystanie z przystanków.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj