Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.140.2017.2.ICz
z 31 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług budowlanych wykonywanych w ramach umowy konsorcjum - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2017r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług budowlanych wykonywanych w ramach umowy konsorcjum.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 lipca 2017 r. (data wpływu 13 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 czerwca 2017r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.140.2017.1.ICz.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w M. świadczy usługi głównie w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków, czy też usług odbioru nieczystości stałych. Poza wymienionymi działalnościami również świadczy usługi w sektorze budowlanym. W celu realizacji usług spółka zawiera umowy konsorcjum razem ze swoimi partnerami biznesowymi.

Konsorcjantami są podmioty świadczące usługi budowlane (m.in. układanie kostki, położenie nawierzchni asfaltowej). Na początku bieżącego roku spółka zawarła umowę konsorcjum, co pozwoliło złożyć ofertę w postępowaniu przetargowym, które nie mogło by być zrealizowane przez spółkę samodzielnie z uwagi na brak środków i odpowiedniej, specjalistycznej wiedzy oraz zaplecza technicznego. Zasady współpracy reguluje zawarta umowa konsorcjum w ramach której Liderem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w M.

To upoważniało spółkę do prowadzenia spraw konsorcjum i reprezentowania jego interesów podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Lider złożył też ofertę Zamawiającemu. Uczestnicy konsorcjum zachowują pełną odrębność i samodzielność. Zgodnie z zapisami umowy konsorcjum każdy z Partnerów będzie wykonywał przypisany mu zakres zadań na własny koszt i ryzyko. W takim też zakresie każdy Partner będzie miał prawo do samodzielnego zawierania umów ze swoimi dostawcami lub ewentualnymi usługodawcami, bądź podwykonawcami. Partnerzy odpowiadają solidarnie przed Zamawiającym za wykonanie umowy, co wynika z ustawy Prawo zamówień publicznych. Partnerzy ustalili także, że faktury za wszystkie prace przez nich wykonane na podstawie umowy z Zamawiającym będą wystawione Zamawiającemu przez Lidera. Natomiast Partnerzy będą wystawiać faktury Liderowi za prace przez nich wykonane i protokolarnie odebrane przez Zamawiającego. Lider będzie płacił Panterom należne im wynagrodzenie w następnym dniu roboczym po dacie wpływu na rachunek Lidera należności zapłaconych przez Zamawiającego.

Reasumując podstawą zapłaty przez Zamawiającego wynagrodzenia należnego konsorcjum będzie faktura wystawiona przez spółkę czyli Lidera konsorcjum. Umowa konsorcjum zawiera załącznik określający szczegółowy podział świadczonych usług przez poszczególnych uczestników konsorcjum.

Wszyscy członkowie konsorcjum są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

W piśmie uzupełniającym z 14 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał co następuje:

  1. Dla świadczonych przez Partnerów usług w ramach umowy konsorcjum symbol PKWiU: 42.11.20.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych,

Na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2018r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

  1. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (wnioskodawca) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Partnerzy konsorcjum są podatnikami o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016., poz.710 z późn. zm.).
  3. W ramach zawartej umowy konsorcjum Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. jako Lider konsorcjum jest odpowiedzialny za wszystkie rozliczenia z Zamawiającym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy faktury wystawione na Lidera konsorcjum w zakresie robót budowlanych (załącznik nr 14 do ustawy Vat) przez Partnerów konsorcjum ze stawką 23% w przypadku gdy Lider konsorcjum wystawia na rzecz Zamawiającego faktury obejmujące zakres całościowych prac wykonanych przez poszczególnych Partnerów konsorcjum zawierają prawidłową stawkę podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem spółki faktury wystawione przez Partnerów konsorcjum na Lidera w zakresie robót budowlanych zawartych w załączniku nr 14 do ustawy Vat zawierające stawkę 23% VAT są prawidłowo wystawione.

Ustawa o Vat nie definiuje, kto jest podwykonawcą robót budowlanych.

W ocenie spółki, Partnerzy konsorcjum wykonujący prace na rzecz Zamawiającego, (fakturujący zakres tych zadań na Lidera konsorcjum, zgodnie z zapisami umowy konsorcjum) nie mogą być potraktowani jako podwykonawcy. Wszyscy Partnerzy konsorcjum, w tym także Lider stanowią Wykonawcę generalnego danej inwestycji.

Potwierdza to także wyjaśnienie Ministra Finansów, w którym czytamy, że Podwykonawca to firma lub osobą wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.

Jeżeli generalny wykonawca zleci wykonanie usług w ramach swojej umowy zawartej z inwestorem kolejnemu podatnikowi wówczas ten podatnik staje się podwykonawcą. Spółka nie zleciła „dalej” żadnych prac podwykonawcom. Umowa konsorcjum w swoim załączniku szczegółowo opisuje prace jakie mają na rzecz Zamawiającego wykonać Partnerzy konsorcjum.

Natomiast zgodnie z zapisami umowy konsorcjum Lider wystawia na Zamawiającego faktury za całość prac, w ślad za tym Partnerzy konsorcjum wystawiają faktury na Lidera za zakres usług wykonanych zgodnie z załącznikiem do umowy konsorcjum na rzecz Zamawiającego.

Zgodnie z zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia (art. 23 ustawy). Jest to konsorcjum wykonawców działających wspólnie a nie konsorcjum generalnego wykonawcy i podwykonawców (Pzp wyraźnie rozróżnia wspólny udział wykonawców (konsorcjum) od podwykonawstwa.

W związku z powyższym spółka uważa, że Partnerzy konsorcjum prawidłowo wystawiają faktury ze stawkę 23% dla prac budowlanych na Lidera konsorcjum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika. Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. lh ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana lub budowlano-montażowa, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające jest posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego, podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Z kolei przy dalszych „podzleceniach” przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest - w stosunku do swojego podwykonawcy - głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i w konsekwencji rozliczy „podzlecone” usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).

Trzeba przy tym zaznaczyć, że fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku - świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentująca sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów i wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi, faktura powinna zawierać wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Z kolei zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca, faktura nie zawiera – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, świadczy usługi w sektorze budowlanym. W celu realizacji usług spółka zawiera umowy konsorcjum razem ze swoimi partnerami biznesowymi. Konsorcjantami są podmioty świadczące usługi budowlane (m.in. układanie kostki, położenie nawierzchni asfaltowej).

Na początku bieżącego roku spółka zawarła umowę konsorcjum, co pozwoliło złożyć ofertę w postępowaniu przetargowym, które me mogło by być zrealizowane przez spółkę samodzielnie z uwagi na brak środków i odpowiedniej, specjalistycznej wiedzy oraz zaplecza technicznego. Zasady współpracy reguluje zawarta umowa konsorcjum w ramach której Liderem jest Wnioskodawca. To upoważniało spółkę do prowadzenia spraw konsorcjum i reprezentowania jego interesów podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Lider złożył też ofertę Zamawiającemu. Uczestnicy konsorcjum zachowują pełną odrębność i samodzielność. Zgodnie z zapisami umowy konsorcjum każdy z Partnerów będzie wykonywał przypisany mu zakres zadań na własny koszt i ryzyko. W takim też zakresie każdy Partner będzie miał prawo do samodzielnego zawierania umów ze swoimi dostawcami lub ewentualnymi usługodawcami, bądź podwykonawcami. Partnerzy odpowiadają solidarnie przed Zamawiającym za wykonanie umowy, co wynika z ustawy Prawo zamówień publicznych. Partnerzy ustalili także, że faktury za wszystkie prace przez nich wykonane na podstawie umowy z Zamawiającym będą wystawione Zamawiającemu przez Lidera. Natomiast Partnerzy będą wystawiać faktury Liderowi za prace przez nich wykonane i protokolarnie odebrane przez Zamawiającego. Lider będzie płacił Panterom należne im wynagrodzenie w następnym dniu roboczym po dacie wpływu na rachunek Lidera należności zapłaconych przez Zamawiającego.

Reasumując podstawą zapłaty przez Zamawiającego wynagrodzenia należnego konsorcjum będzie faktura wystawiona przez spółkę czyli Lidera konsorcjum. Umowa konsorcjum zawiera załącznik określający szczegółowy podział świadczonych usług przez poszczególnych uczestników konsorcjum.

Dla świadczonych przez Partnerów usług w ramach umowy konsorcjum symbol PKWiU: 42.11.20.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Partnerzy konsorcjum są podatnikami o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W ramach zawartej umowy konsorcjum Wnioskodawca jako Lider konsorcjum jest odpowiedzialny za wszystkie rozliczenia z Zamawiającym.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwość, czy od członków konsorcjum za wykonaną przez nich w ramach zlecenia usługę powinien otrzymywać faktury ze stawką VAT 23% czy też z adnotacją odwrotne obciążenie.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy na wstępie wskazać, że w praktyce gospodarczej bardzo często inwestycje budowlane realizowane są przez wykonawców funkcjonujących w formie konsorcjum, które jest związkiem kilku przedsiębiorstw zawartym w celu dokonania wspólnego przedsięwzięcia.

W prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje definicja konsorcjum, jednakże przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459 z pózn. zm.), w ramach tzw. swobody umów. W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia).

Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Konsorcjum nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum, a przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. W konsekwencji działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej.

Jak wyżej wskazano mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Z kolei podwykonawcą jest każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku, ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę.

W przedmiotowej sprawie schemat rozliczeń pomiędzy uczestnikami Konsorcjum a Zamawiającym wygląda następująco: Partnerzy ustalili, że faktury za wszystkie prace przez nich wykonane na podstawie umowy z Zamawiającym będą wystawione Zamawiającemu przez Lidera. Partnerzy będą wystawiać faktury Liderowi (Wnioskodawcy) za prace przez nich wykonane i protokolarnie odebrane przez Zamawiającego. Lider (Wnioskodawca) będzie płacił Panterom należne im wynagrodzenie w następnym dniu roboczym po dacie wpływu na rachunek Lidera należności zapłaconych przez Zamawiającego. Podstawą zapłaty przez Zamawiającego wynagrodzenia należnego konsorcjum będzie faktura wystawiona przez Lidera konsorcjum (czyli Wnioskodawcę).

Wobec powyższego w przedstawionym schemacie członkowie konsorcjum występują w charakterze podwykonawcy Lidera konsorcjum (tj. Wnioskodawcy), działającego w takim przypadku jako Generalny wykonawca względem inwestora (Zamawiającego).

W przedmiotowej sprawie konsorcjum na zewnątrz, przed Zamawiającym reprezentuje jeden podmiot – Wnioskodawca – Lider konsorcjum i to Lider wystawia na rzecz Zamawiającego faktury za faktycznie wykonane usługi przez danego członka konsorcjum. Ponadto Zamawiający płaci Liderowi konsorcjum za wykonane zlecenie. Tym samym należy uznać, że wykonywane przez poszczególnych członków konsorcjum usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy w ramach umowy konsorcjum, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, są usługami wykonywanymi przez podwykonawców, gdyż to Lider konsorcjum wystawia za całość faktury na zamawiającego i on tez dokonuje rozliczenia z zamawiającym za wykonanie usługi.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy uznać, że członkowie konsorcjum będący podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, świadczą usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o symbolu PKWiU 42.11.20.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, na rzecz Wnioskodawcy – Lidera konsorcjum, podmiotu zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego inwestorem, spełniają przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT do uznania ich za podwykonawców w omawianym schemacie.

W konsekwencji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT każdy z członków konsorcjum świadcząc usługi budowlane o symbolu PKWiU 42.11.20.0 jest zobowiązany do wystawienia na rzecz Lidera konsorcjum (Wnioskodawcy) faktury bez podatku VAT, tj. z zastosowaniem mechanizmu odwróconego obciążenia, jako podwykonawca robót budowlanych. Faktura powinna zawierać wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Natomiast świetle obowiązujących przepisów należy uznać, że obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wykonanych usług budowlanych będzie ciążył na Liderze Konsorcjum tj. Wnioskodawcy.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj