Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.124.2017.4.MŁ
z 22 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymanych na realizację projektu oraz uznania czy działania realizowane na rzecz Beneficjentów projektu, na które otrzymana zostanie dotacja, stanowią nieodpłatne świadczenie usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymanych na realizację projektu oraz uznania czy działania realizowane na rzecz Beneficjentów projektu, na które otrzymana zostanie dotacja, stanowią nieodpłatne świadczenie usług. Dnia 19 czerwca 2017 r. oraz 8 sierpnia 2017 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, która działa jako osoba prawna w oparciu o ustawę o rzemiośle i inne ustawy, w tym ustawę o VAT. Cech prowadzi działalność statutową dla zrzeszonych członków, w ramach której wykonuje czynności opodatkowane (np. doradztwo podatkowe), a także czynności zwolnione z VAT (usługi szkoleniowe, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego). Prowadzona jest również działalność gospodarcza, w ramach której wykonywane są usługi dla osób, firm i instytucji niezrzeszonych w Cechu, a dochód otrzymywany z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wydatkowany jest na bieżącą działalność statutową Cechu. Ponieważ główną działalnością Wnioskodawcy jest działalność oświatowa zwolniona z podatku VAT, z faktur dotyczących zakupu towarów lub usług na potrzeby działalności oświatowej (szkoleniowej) nie jest odliczany podatek VAT.

Od czerwca 2017 r. Wnioskodawca realizował będzie w partnerstwie ze Starostwem Powiatowym projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 7.3 Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, w ramach którego osoby zrekrutowane do projektu skorzystają z następujących bezpłatnych form wsparcia: poradnictwa zawodowego, szkoleń zawodowych, szkoleń z zakresu zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, bezzwrotnego wsparcia finansowego na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Projekt zakłada poziom dofinansowania w wysokości 96,47% oraz wkład własny w wysokości 3,53%. Cała otrzymana na realizację projektu dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, będą to koszty bezpośrednie, takie jak: wynagrodzenie doradcy zawodowego i doradcy biznesowego, wynagrodzenie oficera dotacyjnego, udzielenie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, udzielenie wsparcia pomostowego w wys. 2000 zł przez okres 12 miesięcy oraz koszty pośrednie, takie jak: materiały biurowe, wyposażenie, środki czystości, art. przemysłowe. Szkolenia zawodowe zostaną w całości zrealizowane przez Partnera. W związku z otrzymaniem dotacji, która w całości zostanie przekazana na realizację zadań związanych z projektem, Wnioskodawca uważa, iż beneficjenci projektu nie zostaną objęci art. 8 ustawy o VAT, czyli nie będzie miała w stosunku do nich nieodpłatna dostawa usług, która wymagałaby wystawienia wewnętrznej faktury VAT i odprowadzenia podatku VAT. Świadczenia, które otrzymają beneficjenci projektu są świadczeniami gwarantowanymi wytycznymi Programu Operacyjnego Województwa, a sami beneficjenci projektu nie będą z grona osób wymienionych w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług nie będzie też wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza, gdyż realizacja projektów odbywa się w ramach prowadzonej działalności statutowej lub działalności gospodarczej.

W związku z tym brak jest podstaw do potraktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług, a czynności świadczone w ramach projektu na rzecz beneficjentów projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Potwierdza to również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 maja 2010 r. (IBPP4/443-574/10/EJ). Również czynność wypłaty pieniężnej jako dotacji na inwestycje przy założeniu działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowanego projektu, gdyż w ramach projektu nie będą świadczone żadne usługi odpłatne, a cały projekt polegał będzie na świadczeniu nieodpłatnych usług doradczych na rzecz beneficjentów oraz wypłaty im wsparcia pomostowego i dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Projekt nie będzie więc generował po stronie Wnioskodawcy żadnych przychodów, gdyż całość otrzymanych środków przeznaczona będzie na realizację projektu.

Wnioskodawca uważa również, iż dotacja, którą otrzyma wraz z Partnerem (Starostwem Powiatowym) nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż nie ma ona związku ze sprzedażą, nie będzie też przyznawana jako dopłata do ceny towaru. Zgodnie z art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług VAT podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy do podstawy opodatkowania powinny być wliczane tylko te dotacje, które bezpośrednio wpływają na cenę towaru lub usługi. Dofinansowanie jakie Wnioskodawca uzyska wspólnie z Partnerem projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy będzie dotacją na pokrycie kosztów realizacji projektu dotyczącego aktywizacji zawodowej i przeciwdziałaniu bezrobociu. Ponieważ wszystkie działania będą udzielane bezpłatnie, a wsparcie na otwarcie działalności gospodarczej i wsparcie pomostowe będą miały charakter wypłaty pieniędzy, Wnioskodawca uważa, iż czynności te nie stanowią czynności opodatkowanej VAT, wymienionej w art. 5 ustawy. Wszystkie otrzymane środki przeznaczone są bowiem na pokrycie kosztów realizacji projektu, nie stanowią więc obrotu w myśl art. 29a ustawy o VAT. Potwierdza to również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2015 r. (ITPP2/4512-201/15/PS).

Z uzupełnienia z dnia 19 czerwca 2017 r. do wniosku wynika, że:

Ad. 1.

Projekt „Moja (…)” realizowany jest od 1 czerwca 2017 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej: VII. Regionalny rynek pracy dla działania: 7.3. Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, dla poddziałania: 7.3.2. Promocja samozatrudnienia na obszarach rewitalizowanych – RIT.

Ad. 2.

Wnioskodawca – w ramach projektu będzie świadczył następujące zadania:

  1. rekrutacja uczestników projektu na tym etapie przeprowadzone zostanie doradztwo zawodowe; powołana będzie Komisja Rekrutacyjna, która wyłoni spośród 10 osób 5 beneficjentów ostatecznych projektu: następnie zostanie przeprowadzone doradztwo indywidualne przez doradcę biznesowego,
  2. indywidualne doradztwo w ramach przygotowania biznesplanu – polegające na zatrudnieniu tzw. oficera dotacyjnego,
  3. udzielenie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej poprzez wypłatę środków finansowych,
  4. wsparcie pomostowe finansowe – polegające na wypłacie beneficjentom ostatecznym projektu wsparcia pomostowego w postaci środków wypłacanych do 12 m-cy w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Ad. 3.

Wkład własny w kwocie 1600,00 zł zostanie poniesiony w postaci udostępnienia sali szkoleniowej Cechu (czyli Wnioskodawcy) dla doradcy zawodowego i doradcy biznesowego. Wartość wkładu własnego jest zgodna z cennikiem najmu sali szkoleniowej obowiązującym u Wnioskodawcy.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż cały projekt rozliczany będzie kwotami ryczałtowymi, zgodnie z Wytycznymi dla poddziałania 7.3.2. Promocja samozatrudnienia na obszarach rewitalizowanych – RIT, ponieważ wartość wkładu publicznego (środków publicznych) nie przekracza w PLN równowartości 100 tys. EUR.

Z uzupełnienia z dnia 8 sierpnia 2017 r. do wniosku wynika, że:

Ad. 1.

Dotacja na realizację projektu przyznana została na całość realizowanego projektu, a więc zarówno na zadania realizowane przez Wnioskodawcę, jak i zadania realizowane przez Partnera (Powiat).

Ad. 2.

Otrzymana dotacja stanowi środki na realizację projektu w 93,29%, gdyż pozostałe 6,71% to wkład własny, zaś otrzymanie dotacji nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług na rzecz beneficjentów projektu, gdyż wynikają one z cen rynkowych, a także z Wykazu dopuszczalnych stawek dla towarów i usług zwanym Taryfikatorem. Dotacja otrzymana z Wojewódzkiego Urzędu Pracy nie została przyznana jako dopłata do cen świadczonych usług, a jako środki, które mają być przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu, m.in. wypłatę dotacji na rozpoczęcie działalności, wsparcie pomostowe, zapłatę za doradztwo zawodowe i szkolenia. Gdyby projekt nie został zatwierdzony do realizacji przez Wojewódzki Urząd Pracy, beneficjenci nie rozpoczęliby działalności gospodarczej bez otrzymania dotacji, gdyż dotacja taka stanowi dla nich ogromne wsparcie finansowe.

Ad. 3.

Dotacja, którą otrzyma Wnioskodawca wraz z Partnerem projektu nie jest zależna od zadań wykonywanych przez doradcę zawodowego, doradcę biznesowego oraz oficera dotacyjnego. Została ona skalkulowana w oparciu o Wytyczne programowe w zakresie kwalifikowania wydatków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i zatwierdzone przez Zarząd Województwa.

Ad. 4.

Ilość osób, którym zostanie przyznana dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach projektu wynika z wartości wskaźników określonych w zakresie rzeczowym i finansowym wniosku o dofinansowanie realizacji projektu. Zaś dotacja otrzymana z Wojewódzkiego Urzędu Pracy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z realizacją projektu odnosi się także do kosztów rekrutacji tych osób, które zostaną zakwalifikowane do projektu, ale nie otrzymają dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, co będzie wynikało z regulaminu przyznawania dotacji, zaakceptowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Ad. 5.

Beneficjenci projektu, którzy otrzymają dotację na rozpoczęcie działalności będą zobligowani przedstawić dokumenty rozliczeniowe, z których wynikać będzie, na co środki finansowe wypłacone im jako wsparcie na rozpoczęcie działalności gospodarczej zostały przeznaczone.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż dnia 8 czerwca 2017 roku została wydana interpretacja indywidualna dla naszego Partnera projektu, w której potwierdzono, iż Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy działania realizowane na rzecz Beneficjentów projektu w ramach projektu, na które otrzymana zostanie dotacja stanowią nieodpłatne świadczenie usług i należy od czynności tych wystawić fakturę wewnętrzną VAT (gdyż Beneficjenci nie będą płacić za działania projektowe) i odprowadzić podatek należny?
  2. Czy środki otrzymane na realizację projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli czynności realizowane w ramach projektu nie stanowią czynności opodatkowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjenci projektu nie zostaną objęci art. 8 ustawy o VAT czyli nie będzie miała w stosunku do nich nieodpłatna dostawa usług, która wymagałaby wystawienia wewnętrznej faktury VAT i odprowadzenia podatku VAT. Świadczenia które otrzymają beneficjenci projektu są świadczeniami gwarantowanymi wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, a sami beneficjenci projektu nie będą z grona osób wymienionych w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług nie będzie też wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza, gdyż realizacja projektów odbywa się w ramach prowadzonej działalności statutowej lub działalności gospodarczej. Wszystkie usługi na rzecz Beneficjentów projektu będą dla nich bezpłatne, nie będą od nich pobierane żadne opłaty. W związku z tym brak jest podstaw do potraktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług, a czynności świadczone w ramach projektu na rzecz beneficjentów projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Również czynność wypłaty pieniężnej jako dotacji na inwestycje przy założeniu działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Ponieważ projekt nie będzie generował po stronie Wnioskodawcy żadnych przychodów, gdyż całość otrzymanych środków przeznaczona będzie na realizację projektu, tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowanego projektu, gdyż w ramach projektu nie będą świadczone żadne usługi odpłatne, a cały projekt polegał będzie na świadczeniu nieodpłatnych usług doradczych na rzecz beneficjentów oraz wypłaty im wsparcia pomostowego i dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Wnioskodawca stoi również na stanowisku, iż dotacja, którą otrzyma wraz z Partnerem (Starostwem Powiatowym) nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż nie ma ona związku ze sprzedażą, nie będzie też przyznawana jako dopłata do ceny towaru.

Zgodnie z art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług VAT podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy do podstawy opodatkowania powinny być wliczane tylko te dotacje, które bezpośrednio wpływają na cenę towaru lub usługi. Dofinansowanie jakie Wnioskodawca uzyska wspólnie z Partnerem projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy będzie dotacją na pokrycie kosztów realizacji projektu dotyczącego aktywizacji zawodowej i przeciwdziałaniu bezrobociu. Ponieważ wszystkie działania będą udzielane bezpłatnie, a wsparcie na otwarcie działalności gospodarczej i wsparcie pomostowe będą miały charakter wypłaty pieniędzy, Wnioskodawca uważa, iż czynności te nie stanowią czynności opodatkowanej VAT, wymienionej w art. 5 ustawy.

Wszystkie otrzymane środki przeznaczone są bowiem na pokrycie kosztów realizacji projektu, nie stanowią więc obrotu w myśl art. 29a ustawy o VAT. Oba stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2015 r. ITPP2/4512-201/15/PS oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 maja 2010 r. IBPP4/443-574/10/EJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie – czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.


Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Cech jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, która działa jako osoba prawna w oparciu o ustawę o rzemiośle i inne ustawy, w tym ustawę o VAT. Cech prowadzi działalność statutową dla zrzeszonych członków, w ramach której wykonuje czynności opodatkowane (np. doradztwo podatkowe), a także czynności zwolnione z VAT (usługi szkoleniowe, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego). Prowadzona jest również działalność gospodarcza, w ramach której wykonywane są usługi dla osób, firm i instytucji niezrzeszonych w Cechu, a dochód otrzymywany z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wydatkowany jest na bieżącą działalność statutową Cechu. Ponieważ główną działalnością Wnioskodawcy jest działalność oświatowa zwolniona z podatku VAT, z faktur dotyczących zakupu towarów lub usług na potrzeby działalności oświatowej (szkoleniowej) nie jest odliczany podatek VAT. Od czerwca 2017 r. Wnioskodawca realizował będzie w partnerstwie ze Starostwem Powiatowym projekt pn. „Moja (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej: VII. Regionalny rynek pracy dla działania: 7.3. Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, dla poddziałania: 7.3.2. Promocja samozatrudnienia na obszarach rewitalizowanych – RIT. Projekt zakłada poziom dofinansowania w wysokości 96,47% oraz wkład własny w wysokości 3,53%. Cała otrzymana na realizację projektu dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, będą to koszty bezpośrednie, takie jak: wynagrodzenie doradcy zawodowego i doradcy biznesowego, wynagrodzenie oficera dotacyjnego, udzielenie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, udzielenie wsparcia pomostowego w wys. 2000 zł przez okres 12 miesięcy oraz koszty pośrednie, takie jak: materiały biurowe, wyposażenie, środki czystości, art. przemysłowe. Szkolenia zawodowe zostaną w całości zrealizowane przez Partnera. Świadczenia, które otrzymają beneficjenci projektu są świadczeniami gwarantowanymi wytycznymi Programu Operacyjnego Województwa, a sami beneficjenci projektu nie będą z grona osób wymienionych w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług nie będzie też wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza, gdyż realizacja projektów odbywa się w ramach prowadzonej działalności statutowej lub działalności gospodarczej. W ramach projektu nie będą świadczone żadne usługi odpłatne, a cały projekt polegał będzie na świadczeniu nieodpłatnych usług doradczych na rzecz beneficjentów oraz wypłaty im wsparcia pomostowego i dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Projekt nie będzie więc generował po stronie Wnioskodawcy żadnych przychodów, gdyż całość otrzymanych środków przeznaczona będzie na realizację projektu. Dotacja nie ma związku ze sprzedażą i nie będzie też przyznawana jako dopłata do ceny towaru. Dofinansowanie jakie Wnioskodawca uzyska wspólnie z Partnerem projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy będzie dotacją na pokrycie kosztów realizacji projektu dotyczącego aktywizacji zawodowej i przeciwdziałaniu bezrobociu a wszystkie działania będą udzielane bezpłatnie. Wsparcie na otwarcie działalności gospodarczej i wsparcie pomostowe będą miały charakter wypłaty pieniędzy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy środki otrzymane na realizację projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymana dotacja przeznaczona będzie w całości na pokrycie kosztów związanych z realizacja projektu – wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Wszystkie usługi w ramach projektu na rzecz beneficjentów będą świadczone bezpłatnie, a projekt nie będzie generował żadnych przychodów po stronie Wnioskodawcy.

Skoro – jak wskazano powyżej – pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie ponoszonych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Szczególnie, że Wnioskodawca wskazał, że jego działania co do realizowanego projektu obejmują rekrutację uczestników, indywidualne doradztwo, udzielenie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej poprzez wypłatę środków finansowych oraz wsparcie pomostowe.

Ponadto dotacja, którą otrzymuje Wnioskodawca nie jest zależna od zadań wykonywanych przez doradcę zawodowego, doradcę biznesowego oraz oficera dotacyjnego. Została ona skalkulowana w oparciu o wytyczne programu w zakresie kwalifikowania wydatków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Z powyższego wynika zatem, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja pokrywa koszty poniesione w związku z realizacją projektu dotyczącego wsparcia dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej pn. „Moja (…)”. Wobec tego otrzymana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki wynikającej z art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, w związku z realizacją przedmiotowego projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie kwotę, która pokryje poniesione koszty. Tym samym, otrzymane na realizację projektu środki nie będą stanowiły czynności opodatkowanej VAT, bowiem otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego czy działania realizowane na rzecz Beneficjentów projektu w ramach projektu, na które otrzymana zostanie dotacja stanowią nieodpłatne świadczenie usług i czy należy od czynności tych wystawić fakturę wewnętrzną i odprowadzić podatek należny.

Decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie należy traktować jako odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega bowiem każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Warunki, których spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie), natomiast w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Wobec powyższego, dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wskazano powyżej, również decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie należy traktować jako odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega bowiem każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.


Z opisu sprawy wynika, że cały projekt polega na rekrutacji, świadczeniu nieodpłatnych usług doradczych na rzecz beneficjentów oraz wypłaty im wsparcia pomostowego i dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Świadczenia które otrzymają beneficjenci projektu są świadczeniami gwarantowanymi wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, a sami beneficjenci projektu nie należą do grona osób wymienionych w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Nieodpłatne świadczenie usług nie będzie też wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza, gdyż realizacja projektów odbywa się w ramach prowadzonej działalności statutowej lub działalności gospodarczej. Wszystkie usługi na ich rzecz są bezpłatne – nie będą od nich pobierane żadne opłaty.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że istnieje związek pomiędzy oferowanymi na rzecz Beneficjentów nieodpłatnymi usługami – usługi doradcze, wsparcie pomostowe i dotacja, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością statutową i gospodarczą. W takiej sytuacji, uwzględniając art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca realizując projekt w partnerstwie ze Starostwem Powiatowym świadczył będzie usługi nieodpłatnie, w związku z otrzymaną dotacją na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 2 ustawy, czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Beneficjentów projektu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie będzie stanowić czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie (pyt. nr 1) należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem i własnym stanowiskiem w sprawie, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj