Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.356.2017.1.RR
z 28 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku nadanym w dniu 3 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją programu Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją programu Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest państwową osobą prawną utworzoną na podstawie ustawy. Zgodnie z tym aktem prawnym Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach programów rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w tym mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Erasmus for Young Entrepreneurs (Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców - EYE) podjętej w celu realizacji założeń Small Business Act [Komunikat z dnia 25 czerwca 2008 r. Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - „Najpierw myśl na małą skalę” Program „Small Business Act” dla Europy (COM(2008) 394)] finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw i Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 29 października 2014 r., C (2014) 8044, w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Jest to transgraniczny program wymiany, który daje początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach UE. Do wymiany doświadczeń dochodzi podczas pobytu u doświadczonego przedsiębiorcy, który pomaga początkującemu przedsiębiorcy w zdobywaniu umiejętności koniecznych do prowadzenia małej firmy. Zarówno dla młodych, jak i doświadczonych przedsiębiorców program niesie ze sobą istotną wartość dodaną: potencjalne korzyści obejmują wymianę wiedzy i doświadczenia, możliwości budowania sieci kontaktów biznesowych, nawiązywanie nowych stosunków handlowych i poznawanie rynków zagranicznych. W ramach programu EYE Komisja finansuje granty młodym przedsiębiorcom z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów pobytu za granicą (koszty przejazdu i zakwaterowania) u przedsiębiorcy przyjmującego. Pobyt zagraniczny może trwać od 1 do 6 miesięcy.

KE dokonała wyboru instytucji wdrażających program EYE na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. instytucje pośredniczące zrzeszone w konsorcjach, który został ogłoszony w kwietniu 2016 r. i rozstrzygnięty w IV kwartale 2016 r. Jedną z instytucji pośredniczących wybranych przez KE do realizacji programu EYE jest Wnioskodawca, zrzeszony w konsorcjum U. i EYE, w skład którego wchodzą następujące organizacje: C. (Hiszpania) - lider, X. (Hiszpania), V. (Słowacja), T. GmbH (Niemcy), E. (Węgry), O. (Francja), S.(Armenia), K. (Belgia), A. (Włochy). Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu na mocy umowy z KE (umowa ramowa została zawarta na okres 6 lat 2016-2021, umowa szczegółowa na lata 2017-2018).

Do zadań instytucji pośredniczących realizujących program EYE należy: (1) informowanie o zasadach aplikowania do programu EYE, (2) ocena wniosków aplikacyjnych do programu, (3) pomoc przy poszukiwaniu przedsiębiorcy przyjmującego, (4) podpisanie umowy z młodym przedsiębiorcą i wypłata grantu na dofinansowanie pobytu, (5) przyjęcie sprawozdania z pobytu.

W ramach programu EYE, Wnioskodawca świadczy ww. usługi przedsiębiorcom oraz osobom planującym rozpocząć własną działalność gospodarczą bezpłatnie. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji programu EYE (świadczone usługi) są pokrywane w 75% grantu KE a w 25% ze środków dotacji podmiotowej Wnioskodawcy (środki budżetu państwa). Wsparcie wypłacane młodym przedsiębiorcom na pokrycie kosztów pobytu za granicą jest w 100% finansowane z grantu KE.


W związku z realizacją zadań projektu Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu oraz konsultant ds. informacji.


Budżet projektu (część Wnioskodawcy) wynosi 148.257,00 euro, (z czego 108.000 euro przeznaczone jest na wypłatę wsparcie dla młodych przedsiębiorców). Umowa grantowa wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety, inne koszty. Zgodnie z art. 5.4 umowy SGA1 kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba, że partner projektu (instytucja pośrednicząca) może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.

Wnioskodawca realizował wcześniej analogiczny projekt pn. Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców, w ramach którego uzyskała interpretację indywidualną o numerze IPPP2/4512-986/15-4/MMa, potwierdzającą, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową osoba prawną realizującą zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach programów rozwoju gospodarki. Wnioskodawca uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pn. Erasmus for Young Entrepreneurs (Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców – EYE). W ramach programu EYE, Wnioskodawca świadczy ww. usługi przedsiębiorcom oraz osobom planującym rozpocząć własną działalność gospodarczą bezpłatnie. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji programu EYE (świadczone usługi) są pokrywane w 75% grantu KE a w 25% ze środków dotacji podmiotowej Wnioskodawcy (środki budżetu państwa). Projekt (jak wskazał Wnioskodawca) nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. W zakresie realizacji projektu nabywane towaru i usługi nie będą związane z działalnością opodatkowaną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Mianowicie jak wskazał Wnioskodawca dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu.

Reasumując skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego programu Erasmus dla Młodych Przedsiębiorców.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj