Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1265/11-4/JW
z 2 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1265/11-4/JW
Data
2012.03.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
koszt przesyłki
książka
sprzedaż za pośrednictwem internetu
stawki podatku


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku należy zastosować dla kosztów przesyłki, związanej ze sprzedażą książek oznaczonych (na podstawie odrębnych przepisów) symbolami ISBN, a jaką dla książek i innych publikacji nieoznaczonych numerem ISBN? Czy przy sprzedaży książek oznaczonych (na podstawie odrębnych przepisów) symbolami ISBN, stawka podatku dla kosztów przesyłki realizowanej przez firmę kurierską, jak i dla kosztów przesyłki realizowanej przez Pocztę Polską S.A jest taka sama? Czy na fakturach sprzedaży osobno należy wyszczególnić koszty przesyłki i cenę towaru?



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7.11.2011 r. (data wpływu 9.11.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 14.02.2012 r. (data wpływu 20.02.2012r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27.01.2012 r. sygn. IPPP2/443-1265/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki ponoszonych w związku ze sprzedażą książek i innych publikacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9.11.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki ponoszonych w związku ze sprzedażą książek i innych publikacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W połowie listopada 2011 roku Wnioskodawca zamierza rozpocząć sprzedaż książek sklasyfikowanych (PKWIU 47.00.61), oznaczonych stosowanymi - na podstawie odrębnych przepisów - symbolami ISBN ze stawką 5% lub według stawki 23% książek i innych publikacji nieoznaczonych numerem ISBN. Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż za pomocą oprogramowania sklepu internetowego lub serwisów aukcyjnych - wyłącznie przez Internet. Sprzedawane towary będą nowe, a ich zakup Wnioskodawca dokumentował będzie fakturami VAT. Zapłata przez kupujących odbywać się będzie przelewem, „za pobraniem” lub kartą kredytową (wyłącznie przez Internet). Wysyłka towarów realizowana będzie przez P. S.A. lub firmę kurierską. Na fakturach VAT będą wyszczególniane w osobnych pozycjach koszty przesyłki i należność za książki.

Prowadząc sprzedaż książek Wnioskodawca nie będzie zawierał z kontrahentami i osobami kupującymi umowy, w oparciu o którą otrzyma pełnomocnictwo do reprezentowania w czyimkolwiek imieniu na czyjkolwiek rachunek osób kupujących wobec P. S.A., na świadczenie na ich rzecz usług pocztowych oraz z firmy kurierskiej na świadczenie na ich rzecz usług kurierskich.

Koszty przesyłki nigdy nie będą usługą samodzielną - zawsze będą ściśle związane ze sprzedażą książek i/lub publikacji, choć na fakturze VAT, która zostanie wystawiona do zamówienia lub przesłana kupującym drogą elektroniczną, osobno wyszczególniane będą wszystkie sprzedane książki i/lub publikacje oraz osobno koszty przesyłki.

Koszty wysyłki będą zawsze nierozerwalnie związane ze sprzedażą innych artykułów (książek i publikacji) - jako koszty dodatkowe. Przy czym świadczeniem głównym będzie sprzedaż książek i/lub publikacji, natomiast koszty wysyłki nigdy nie będą stanowić świadczenia podstawowego.

W uzupełnieniu z dnia 14.02.2012 r. (data wpływu 20.02.2012 r.) Wnioskodawca wskazał, iż książki i publikacje, które zamierza sprzedawać należą do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 58.11.1 PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawkę podatku należy zastosować dla kosztów przesyłki, związanej ze sprzedażą książek oznaczonych (na podstawie odrębnych przepisów) symbolami ISBN, a jaką dla książek i innych publikacji nieoznaczonych numerem ISBN...

Czy przy sprzedaży książek oznaczonych (na podstawie odrębnych przepisów) symbolami ISBN, stawka podatku dla kosztów przesyłki realizowanej przez firmę kurierską, jak i dla kosztów przesyłki realizowanej przez P. S.A jest taka sama...

Czy na fakturach sprzedaży osobno należy wyszczególnić koszty przesyłki i cenę towaru...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z obowiązującym art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na tej podstawie dla sprzedaży książek i publikacji sklasyfikowanych symbolem PKWU 58.11.1 posiadających symbol ISBN Wnioskodawca zamierza stosować stawkę 5% VAT, i wobec kosztów przesyłki doliczanego na fakturze VAT analogicznie zamierza stosować stawkę 5% VAT.

Dla sprzedaży książek i publikacji nieposiadających symbolu ISBN Wnioskodawca zamierza stosować stawkę 23% VAT, i wobec kosztów przesyłki doliczanego na fakturze VAT analogicznie zamierza stosować stawkę 23% VAT.

Gdy dostawa dotyczyć będzie towarów opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki Wnioskodawca zamierza przyporządkować proporcjonalnie do wartości towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami. Koszty przesyłki, które będą doliczone do sprzedaży towarów (tj. książek i innych publikacji) przez Internet nie będą stanowić samodzielnej usługi lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Koszty dodatkowe, między innymi, koszty przesyłki są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, iż koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla sprzedawanych towarów.

Taką wykładnię prawa zaprezentował również Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04: Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien punkt 30 czytamy:

„Mając na uwadze wszystkie te czynniki, na pierwsze pytanie lit. a) i b) należy odpowiedzieć że:

- artykuł 2 ust. 1 szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętnego konsumenta, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT <…>”.

Zważając na powyższe należy zauważyć, że dostawę książek należałoby rozumieć jako świadczenie główne, natomiast koszty wysyłki jako świadczenie pomocnicze, a rozdzielenie tych świadczeń byłoby sprzeczne ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa (art. 5 K.c).

Pierwsza Izba Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w wyżej przytoczonym wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie Levob Verzekeringen BV oraz OV Bank NV potwierdza powyżej przedstawione stanowisko orzekając, że:

Orzeczenie podpunkt 1 „Artykuł 2 ust. 1 szóstej dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”.

W konkluzji Wnioskodawca rozumie, że koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek będą zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz będą opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 5%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku).

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 14.02.2012 r. (data wpływu 20.02.2012 r.) Wnioskodawca zajął stanowisko, iż w brzmieniu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Zakładając, że koszty przesyłki mają wpływ na świadczenie główne, tak że zwiększają kwotę żądaną od nabywcy Wnioskodawca wnioskuje, że nie ma wpływu na stawkę opodatkowania, podmiot który świadczy usługi przesyłu towaru. Do kosztów wysyłki (rozumianych jako część składowa świadczenia głównego) należy zastosować stawkę podatku właściwą dla towarów, których bezpośrednio te koszty dotyczą. W praktyce, jeżeli składnikami jednej transakcji sprzedaży są książki i publikacje opodatkowane różnymi stawkami podatku (5%; 23%) to koszty przesyłki Wnioskodawca zamierza przyporządkować proporcjonalnie do tych towarów z tożsamą z tymi towarami stawką podatku.

W brzmieniu art. 29 ust 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Świadczenie pomocnicze, dzieli los prawny świadczenia głównego. Zgodnie z powyższym, usługa transportu zakupionych przez klienta towarów nie stanowi usługi samoistnej, lecz część składową świadczenia złożonego jakim jest dostawa towarów. Zakładając, że koszty przesyłki mają wpływ na świadczenie główne, tak że zwiększają kwotę żądaną od nabywcy Wnioskodawca wnioskuje, że należy cenę towaru i koszty wysyłki zaewidencjonować na fakturze w jednej pozycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć sprzedaż książek sklasyfikowanych (PKWIU 47.00.61), oznaczonych stosowanymi - na podstawie odrębnych przepisów - symbolami ISBN - ze stawką 5% lub według stawki 23% książek i innych publikacji nieoznaczonych numerem ISBN. Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż za pomocą oprogramowania sklepu internetowego lub serwisów aukcyjnych - wyłącznie przez Internet. Sprzedawane towary będą nowe, a ich zakup Wnioskodawca dokumentował będzie fakturami VAT. Zapłata przez kupujących odbywać się będzie przelewem, „za pobraniem” lub kartą kredytową (wyłącznie przez Internet). Wysyłka towarów realizowana będzie przez P. S.A. lub firmę kurierską. Na fakturach VAT będą wyszczególniane w osobnych pozycjach koszty przesyłki i należność za książki. Prowadząc sprzedaż książek Wnioskodawca nie będzie zawierał z kontrahentami i osobami kupującymi umowy, w oparciu o którą otrzyma pełnomocnictwo do reprezentowania w czyimkolwiek imieniu na czyjkolwiek rachunek osób kupujących wobec P. S.A., na świadczenie na ich rzecz usług pocztowych oraz z firmy kurierskiej na świadczenie na ich rzecz usług kurierskich. Koszty przesyłki nigdy nie będą usługą samodzielną - zawsze będą ściśle związane ze sprzedażą książek i/lub publikacji, choć na fakturze VAT, która zostanie wystawiona do zamówienia lub przesłana kupującym drogą elektroniczną, osobno wyszczególniane będą wszystkie sprzedane książki i/lub publikacje oraz osobno koszty przesyłki. Koszty wysyłki będą zawsze nierozerwalnie związane ze sprzedażą innych artykułów (książek i publikacji) - jako koszty dodatkowe. Przy czym świadczeniem głównym będzie sprzedaż książek i/lub publikacji, natomiast koszty wysyłki nigdy nie będą stanowić świadczenia podstawowego. Wnioskodawca wskazał, iż książki i publikacje, które zamierza sprzedawać należą do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 58.11.1 PKWiU.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje odpłatnej dostawy towarów, tj. dostawy książek i innych publikacji - posiadających lub nie numer ISBN, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 2 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez pocztę państwową (PKWiU 64.11) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktu 17, regulującego zwolnienie od podatku działalności polegającej na usługach pocztowych oraz dostawie towarów ściśle z tymi usługami związanych – realizowanymi przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną – realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

W tym miejscu należy wskazać, iż operatorem świadczącym powszechne usługi pocztowe, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie, jest tylko i wyłącznie P. S.A. W związku z tym powyższe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez P. S.A. na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast, ww. usługi pocztowe świadczone przez innych operatorów (np. firmy kurierskie) są opodatkowane wg podstawowej stawki podatku.

Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, co oznacza, że nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej podstawowa stawka podatku wynosi 23%.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W pozycji 32 tego załącznika, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU – ex 58.11.1, tj. „książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea”.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż dostawa książek będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku w wysokości 5%, bowiem jak wynika z opisu sprawy książki będące przedmiotem dostawy mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 58.11.1 i oznaczone są stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN. Natomiast stawka podatku 5% nie ma zastosowania do dostawy książek nieoznaczonych symbolami ISBN oraz innych publikacji.

W świetle art. 29 ust 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przedmiotowej sprawie należy wskazać, iż koszty przesyłki doliczone do sprzedaży towarów (tj. książek i innych publikacji) przez Internet nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Koszty dodatkowe, między innymi, koszty przesyłki są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, iż koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla sprzedawanych towarów. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do wartości towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Reasumując, w rozpatrywanej sprawie koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz będą opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 5%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku) Zauważyć należy, iż bez znaczenia w tym przypadku jest to, jaki podmiot będzie świadczył usługę – przesyłania towaru, czy będzie to P. S.A., czy firma kurierska, zastosowanie będzie miała stawka podatku właściwa dla dostawy książki. Natomiast, jeżeli będące przedmiotem dostawy książki i publikacje będą opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%, to należy zarówno dla kosztów przesyłki realizowanej przez P. S.A., jak i przez firmę kurierską, stosować tożsamą stawkę podatku VAT co do dostawy towarów. Natomiast, gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowaną stawką 5% lub 23%, wówczas koszty przesyłki przyporządkować poszczególnym towarom i do kosztów przesyłki zastosować taką samą stawkę jak dla towarów, z którymi są związane.

W tym miejscu należy wskazać, iż nie ma obowiązku wyszczególniania na fakturze sprzedaży osobno kosztów przesyłki i osobno ceny towaru, w przypadku gdy Wnioskodawca świadczy usługę kompleksową tj. dostawę towarów wraz z usługą przesyłania tego towaru, zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj