Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.157.2017.3.JK
z 28 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2017 r. (data wpływu 3 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności otrzymania darowizny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności otrzymania darowizny. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 lipca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie sposobu doręczania korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina zawarła w dniu 1 lipca 2015 r. z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą A (dalej: „Firma”) następujące trzy umowy:

1) Umowę, której przedmiotem jest wynajem przez Gminę na rzecz Firmy (w okresie od dnia 1 lipca 2015 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.) powierzchni pod punkt informacyjno-usługowy w Biurze Obsługi Mieszkańców (dalej: „BOM”), tj. w budynku Urzędu Miasta (dalej: „Umowa 1”).

Zgodnie z Umową 1, punkt jest czynny w godzinach pracy Urzędu, a w ramach prowadzonej działalności Firma prowadzi również w BOM punkt usług kserograficznych, w którym klienci Urzędu Miasta mają możliwość wykonywania odpłatnie kserokopii dokumentów wg ustalonej w Umowie 1 maksymalnej stawki za ksero jednostronne czarno-białe w formacie A4.


Gmina pobiera od Firmy ustalony w Umowie 1 w wysokości netto miesięczny czynsz najmu wraz z doliczoną opłatą za korzystanie z mediów, wysokość której stanowi procent kwoty netto najmu (ustalony w Umowie 1). Czynsz, zgodnie z Umową 1, jest waloryzowany raz w roku o wskaźnik inflacji ogłaszany przez GUS. Do kwoty netto doliczany jest podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zgodnie z Umową 1, wynajmujący (tj. Gmina) nie ponosi odpowiedzialności za powstałe w mieniu najemcy (tj. Firmy) szkody z powodu zdarzeń takich jak: działanie osób trzecich, pożar lub kradzież, jednocześnie Gmina zabezpiecza budynek (Urząd Miasta X) przed dostępem innych osób poza godzinami Urzędu.

2) Umowę, w której Firma w ramach prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie powstaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych, zobowiązuje się przekazać do 31 grudnia 2017 r. na rzecz Gminy tytułem darowizny stanowiące własność Firmy rzeczy (takie jak odblaski na rękę i plecak, gaśnice, skrobaczki do samochodów, apteczki, nagrody w konkursach o tematyce związanej z bezpieczeństwem, tj. myszki komputerowe, plecaki szkolne i piłeczki antystresowe) oraz świadczenia osób, które przy szkołach podstawowych położonych w bezpośrednim sąsiedztwie ulic będą przeprowadzać pierwszoklasistów przez jezdnię i uczyć ich poprawnego wykonywania tej czynności (dalej: „Umowa 2”).

W Umowie 2 określono w odniesieniu do ww. rzeczy ich ilość oraz łączną wartość, jak również określono łączną wartość umów zawartych z wykonawcami czynności wykonujących świadczenia (przeprowadzania przez jezdnię). Wszelkie koszty wynikające z Umowy 2 obciążają Firmę (Gmina nie jest zgodnie z Umową 2 zobowiązana do uiszczania na rzecz Firmy jakiegokolwiek wynagrodzenia lub wykonywania na rzecz Firmy jakiegokolwiek świadczenia). Na dzień przygotowania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Gmina nie otrzymała jeszcze od Firmy ww. rzeczy.


3) Umowę, w której Firma w ramach uczestnictwa w akcjach mających na celu zapobieganie powstaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych, zobowiązuje się przekazać na rzecz Gminy (na rachunek bankowy Gminy) środki finansowe tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy (dalej: „Umowa 3”). W Umowie 3 wskazano kwoty darowizn oraz terminy ich przekazania. Zgodnie z Umową 3, Gmina zobowiązuje się przedłożyć Firmie w ustalonym w Umowie 3 okresie od przekazania darowizny rozliczenie finansowo-rzeczowe w zakresie zgodności z umową sposobu wydatkowania darowizny. W Umowie 3 nie jest w żaden sposób sprecyzowany sposób wydatkowania darowizn – oznacza to, że Gmina może wydatkować otrzymane środki w całości według własnego uznania, byleby środki te przeznaczone zostały na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy.

Jednostką organizacyjną Gminy, która zawarła ww. umowy (dalej określane łącznie jako: „Umowy 1-3”) był obsługujący Gminę urząd. tj. Urząd Miasta (dalej: „UM”). UM nie zawierał z Firmą żadnych innych umów oprócz Umów 1-3. UM nie posiada informacji, czy jakiekolwiek inne jednostki organizacyjne Gminy (np. jednostki budżetowe) dokonywały z Firmą jakichkolwiek transakcji lub zawierały jakiekolwiek umowy. niemniej Gmina podkreśla, że nawet, gdyby takie sytuacje hipotetycznie miały miejsce przed, w dniu lub po dniu zawarcia Umów 1-3, to zawarcie Umów 1-3, jak również treść (warunki) Umów 1-3 nie były uzależnione od takich sytuacji. Gmina podkreśla również, że żadne inne transakcje lub umowy zawierane przez Gminę z innymi kontrahentami nie były w żadnym stopniu uwarunkowane od zawarcia Umów 1-3 z Firmą.

Gmina informuje, że Umowy 1-3 zostały zawarte z Firmą na podstawie przeprowadzonego zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 9 kwietnia 2015 r. (dalej: „Zarządzenie”) konkursu na wybór zakładu lub agenta ubezpieczeniowego świadczącego usługi na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym (dalej: „Konkurs”). Regulamin Konkursu stanowił, że m.in.:

  • celem Konkursu jest zawarcie umowy z wybranym zakładem lub agentem ubezpieczeniowym (dalej: „Wykonawca”) na wykonywanie działalności w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych na terenie siedziby UM;
  • wybór Wykonawcy dokonywany jest przez Komisję Konkursową (powołaną Zarządzeniem);
  • Konkurs ma charakter otwarty, a ogłoszenie o Konkursie zostało zamieszczone na stronie internetowej i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta;
  • w ramach zawartej umowy Wykonawca będzie miał możliwość prowadzenia w siedzibie UM: a) punktu informacyjnego dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych, b) punktu, w którym możliwe będzie zawieranie umów dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych, c) punktu, w którym możliwe będzie zgłaszanie szkód związanych z zawartymi polisami dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych, d) punktu, w którym klienci UM będą mieli możliwość wykonywania odpłatnie kserokopii dokumentów;
  • w ramach zawartej umowy Wykonawca będzie zobowiązany do: a) realizacji zaproponowanej w postępowaniu konkursowym koncepcji współpracy związanej z szerokorozumianą działalnością ubezpieczeniową, której celem będzie poprawa bezpieczeństwa mieszkańców Gminy, b) udokumentowania wydatków związanych z realizacją koncepcji współpracy do wysokości środków zaproponowanych w postępowaniu konkursowym, c) przekazania na rzecz UM zaproponowanej w postępowaniu konkursowym kwoty pieniężnej przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy, d) comiesięcznego opłacania czynszu za wynajem powierzchni użytkowej w siedzibie UM wg stawki zaproponowanej w postępowaniu konkursowym.

W Regulaminie Konkursu zawarto również określone procentowo i punktowo kryteria oceny wyboru najkorzystniejszej oferty, takie jak:

  • średnia punktów przyznanych przez każdego z członków Komisji Konkursowej za koncepcję współpracy związanej z szerokorozumianą działalnością ubezpieczeniową,
  • wysokość wydatków związanych z realizacją koncepcji współpracy (tj. wydatków dot. rzeczy, które miałyby zostać przekazane UM w drodze darowizny w ramach prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych – zasadniczo czym wyższa wysokość wydatków tym wyższa punktacja),
  • wysokość środków finansowych, które przekazane zostaną UM na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy (zasadniczo czyni wyższa wysokość środków finansowych tym wyższa punktacja),
  • wysokość comiesięcznego czynszu opłacanego za wynajem powierzchni użytkowej w siedzibie UM (zasadniczo czym wyższa kwota czynszu tym wyższa punktacja),
  • stawki za usługi związane z prowadzeniem w siedzibie UM punku, w którym klienci UM będą mieli możliwość wykonywania kserokopii dokumentów (zasadniczo czym niższa cena za ksero tym wyższa punktacja).

Komisja Konkursowa, zgodnie z Regulaminem Konkursu, wyboru Oferenta dokonuje zasadniczo na podstawie największej ilości punktów uzyskanych w Konkursie.

Na podstawie przeprowadzonego Konkursu Firma została wybrana przez UM jako Wykonawca. Zawarcie Umów 1-3 z Firmą było więc bezpośrednim rezultatem rozstrzygnięcia Konkursu.

Ponadto w piśmie z dnia 17 lipca 2017 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Gmina w związku z otrzymaniem darowizny od Firmy nie będzie zobowiązania do powstrzymywania się od dokonania jakiejkolwiek czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.
  2. Jak wskazano w złożonym przez Gminę wniosku o interpretację (dalej: „Wniosek”), Umowy 1-3 zawarto na podstawie rozstrzygnięcia przedstawionego we Wniosku Konkursu (na wybór zakładu lub agenta ubezpieczeniowego świadczącego usługi na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, dalej: „Wykonawca”), zgodnie z regulaminem którego, m.in.:
    • w ramach zawartej umowy Wykonawca będzie miał możliwość prowadzenia w siedzibie UM:
      1. punktu informacyjnego dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
      2. punktu, w którym możliwe będzie zawieranie umów dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
      3. punktu, w którym możliwe będzie zgłaszanie szkód związanych z zawartymi polisami dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
      4. punktu, w którym klienci UM będą mieli możliwość wykonywania odpłatnie kserokopii dokumentów;
    • w ramach zawartej umowy Wykonawca będzie zobowiązany do:
      1. realizacji zaproponowanej w postępowaniu konkursowym koncepcji współpracy związanej z szeroko rozumianą działalnością ubezpieczeniową, której celem będzie poprawa bezpieczeństwa mieszkańców Gminy,
      2. udokumentowania wydatków związanych z realizacją koncepcji współpracy do wysokości środków zaproponowanych w postępowaniu konkursowym,
      3. przekazania na rzecz UM zaproponowanej w postępowaniu konkursowym kwoty pieniężnej przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy,
      4. comiesięcznego opłacania czynszu za wynajem powierzchni użytkowej w siedzibie UM wg stawki zaproponowanej w postępowaniu konkursowym.
    Umowa 1 (tj. umowa, której przedmiotem jest wynajem przez Gminę na rzecz Firmy powierzchni pod punkt informacyjno-usługowy w BOM (Biurze Obsługi Mieszkańców) znajdującym się w budynku Urzędu Miasta) oraz Umowa 3 (tj. umowa, w której Firma w ramach uczestnictwa w akcjach mających na celu zapobieganie powstaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych), zobowiązuje się przekazać na rzecz Gminy (na rachunek bankowy Gminy) środki finansowe tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy) zostały zawarte z Firmą w związku z rozstrzygnięciem Konkursu.
  3. Jak wskazano we Wniosku, wpłaty środków finansowych od Firmy tytułem darowizny są dokonywane na podstawie zawartej z Gminą Umowy 3, która to umowa została zawarta z Firmą (podobnie jak Umowa 1 oraz Umowa 2) w związku z rozstrzygnięciem Konkursu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie przez Gminę, zgodnie z Umową 3, środków finansowych od Firmy, tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Gminę, zgodnie z Umową 3, środków finansowych od Firmy, tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Uwagi ogólne.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi natomiast, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższego wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Wobec tego stwierdzić należy, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające zarówno na działaniu, jak i zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania, stanowi usługę w rozumieniu ustawy o VAT.

Ponadto jednakże, z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług zasadniczo podlegają opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie, tj. za wynagrodzeniem. Oznacza to, że musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za określoną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego, lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna więc być faktyczną konsekwencją wykonania świadczenia (usługi).

Natomiast stosownie do art. 29a ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest – co do zasad – wszystko co stanowi zapłatę którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży – od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego w szczególności wynika, że przekazanie środków o charakterze dopłaty stanowić będzie podstawę opodatkowania VAT wyłącznie, jeśli ma bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności. niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Środki finansowe otrzymywane od Firmy tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństw mieszkańców Gminy.

Jak wskazano wyżej, opodatkowaniu VAT podlega dostawa towarów lub świadczenie usług, które co do zasady powinno mieć charakter odpłatny.

Z okoliczności sprawy wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że środki finansowe jakie UM otrzymuje od Firmy w ramach Umowy 3 – zgodnie z literalnym brzmieniem zapisów Umowy 3 – mają na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy. Poza obowiązkiem przedłożenia Firmie w ustalonym okresie od przekazania darowizny rozliczenia finansowo-rzeczowego w zakresie zgodności z umową sposobu wydatkowania darowizny (mającego wyłącznie charakter kontrolny, a nie świadczeniowy), Gmina w ramach Umowy 3 nie ma obowiązku dokonywania na rzecz Firmy jakichkolwiek świadczeń, przykładowo, Gmina nie ma obowiązku podejmować (i nie podejmuje) działań mających na celu reklamę Firmy. Uzyskane środki finansowe, w ocenie Gminy, nie mają zasadniczo również żadnego związku z realizowaną przez Gminę sprzedażą podlegającą opodatkowaniu VAT (dostawą towarów lub świadczeniem usług).

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że zdaniem Gminy Firma nie jest więc beneficjentem jakichkolwiek usług świadczonych na jej rzecz w związku z wypłacanymi w ramach Umowy 3 środkami finansowymi (darowizną). Tym samym, nie można uznać otrzymanej darowizny za wynagrodzenie za dokonaną przez Gminę na rzecz Firmy sprzedaż.

Gmina dodatkowo podkreśla, że na powyższe konkluzje nie powinien zdaniem Gminy wpływać fakt zawarcia Umowy 3 (na podstawie której Gmina otrzymuje darowiznę) wraz z Umową 1 oraz Umową 2, które to umowy zostały zawarte w rezultacie jednego postępowania konkursowego. Gmina podkreśla bowiem, że w szczególności dokonywane na podstawie Umowy 1 obciążanie przez Gminę Firmy czynszem za wynajem powierzchni w siedzibie UM na cele określone w tej umowie (Umowie 1) podlega opodatkowaniu VAT i jest rozliczane niezależnie od darowizn otrzymywanych w ramach Umowy 3 (tj. czynsz jest rozliczany zgodnie z zasadami i stawkami określonymi w Umowie 1). Warto podkreślić, zdaniem Gminy, również fakt, że zgodnie z Regulaminem Konkursu zarówno stawka czynszu jak i środki finansowe przekazywane w formie darowizny na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy zasadniczo czym były wyższe (w ofercie składanej w ramach Konkursu), tym wyższą dostawały punktację, będącą składową punktacji decydującej o wyborze Wykonawcy. Nie można, w ocenie Gminy, zatem w szczególności twierdzić, że, przykładowo, w związku z przekazywaniem środków pieniężnych w ramach Umowy 3, Firma jest obciążana niższą stawką za czynsz najmu powierzchni w siedzibie UM na podstawie zawartej Umowy 1.

Gmina zwraca uwagę, że stanowisko, zgodnie z którym otrzymanie darowizny od Firmy w ramach Umowy 3 nie podlega opodatkowaniu znajduje, zdaniem Gminy, potwierdzenie przykładowo, w interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 sierpnia 2013 r., sygn. IPTPP2/443-462/13-4/AW:
    „Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, może otrzymać darowiznę pieniężną Darczyńca wskazuje cel, na jaki powinna być przeznaczona darowizna pieniężna. Otrzymanie darowizny pieniężnej przez Gminę nie będzie wiązało się z przekazaniem jakichkolwiek towarów bądź świadczenia usług na rzecz darczyńcy.
    Z powyższego wynika, że Wnioskodawca otrzymując darowiznę pieniężną nie będzie zobowiązany do wykonania na rzecz darczyńcy jakichkolwiek czynności. Tym samym otrzymana darowizna pieniężna nie będzie związana w żaden sposób z uzyskaniem świadczenia wzajemnego.
    Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że otrzymana przez Wnioskodawcę darowizna pieniężna nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w przedmiotowym przypadku nie dojdzie ani do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani do świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czego Gmina nie będzie miała obowiązku odprowadzenia podatku z tytułu otrzymanych środków pieniężnych”;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 września 2014 r., sygn. ILPP5/443-146/14-4/KG:
    „Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa zawarła (...) z Towarzystwem Ubezpieczeniowym umowę o częściowe finansowanie inwestycji z funduszu prewencyjnego dla podmiotu zarządzającego zasobami mieszkaniowymi. Przedmiotem umowy jest ustalenie zasad dofinansowania inwestycji polegającej na remoncie dachów nieruchomości (...) znajdujących się w zasobach Spółdzielni ze środków funduszu prewencyjnego Towarzystwa Ubezpieczeniowego.
    (...) Inwestycja ma na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia szkód zalaniowych wskutek nieszczelności dachów oraz ograniczenie rozmiaru szkód. Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada również zawartą z Towarzystwem Ubezpieczeniowym umowę ubezpieczenia całego majątku Spółdzielni. Zgodnie z zawartą umową, po przedstawieniu przez Spółdzielnię Mieszkaniową faktur i protokołu odbioru inwestycji Towarzystwo Ubezpieczeniowe przekaże środki finansowe w wysokości 10 000,00 zł na rachunek bankowy Spółdzielni. (...) Spółdzielnia Mieszkaniowa zobowiązana jest do zwrotu Towarzystwu Ubezpieczeniowemu otrzymanych środków pieniężnych w przypadku stwierdzenia m.in., że środki z funduszu prewencyjnego zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie. W związku z dofinansowaniem remontu dachów na ww. budynkach mieszkalnych, Spółdzielnia Mieszkaniowa została zobowiązana przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe do zawieszenia tabliczek/naklejek zawierających wyłącznie logo Towarzystwa na budynkach, których remont dachów będzie dofinansowywany. Tabliczki/naklejki z logo Towarzystwa Ubezpieczeniowego dostarczy Towarzystwo na swój koszt. Środki pieniężne, które Spółdzielnia Mieszkaniowa otrzyma po realizacji prac polegających na remoncie dachów zostaną wykorzystane na sfinansowanie zakupionych przez Spółdzielnię usług remontowych. (...) Środki te nie są zatem bezpośrednio związane z żadną dokonaną przez Spółdzielnię Mieszkaniową dostawą ani też świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o VAT. W zamian za otrzymane dofinansowanie Spółdzielnia nie wykona na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego żadnego ekwiwalentnego świadczenia. Spółdzielnia nie będzie świadczyć usług reklamowych względem Towarzystwa Ubezpieczeniowego (…).
    Mając na względzie przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie dofinansowanie, które Spółdzielnia Mieszkaniowa otrzyma od Towarzystwa Ubezpieczeniowego tytułem częściowego pokrycia kosztów inwestycji polegającej na remoncie dachów budynków mieszkalnych znajdujących się w jej zasobach – jako, że pozostaje bez związku z jakąkolwiek sprzedażą realizowaną przez Spółdzielnię – nie wpisuje się w normę wynikającą z art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług”.

Mając na uwadze powyższe, otrzymanie przez Gminę, zgodnie z Umową 3, środków finansowych od Firmy, tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy, wobec tego, że – zdaniem Gminy – nie będzie wiązało się z przekazaniem jakichkolwiek towarów, bądź świadczeniem jakichkolwiek usług na rzecz darczyńcy (Firmy), nie podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć tutaj należy, że jak wynika z powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, iż dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, iż wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), w którym Trybunał zauważył, iż czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina zawarła w dniu 1 lipca 2015 r. z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą następujące trzy umowy:

1) Umowę, której przedmiotem jest wynajem przez Gminę na rzecz Firmy (w okresie od dnia 1 lipca 2015 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.) powierzchni pod punkt informacyjno-usługowy w Biurze Obsługi Mieszkańców znajdującym się w budynku Urzędu Miasta. Zgodnie z Umową 1, punkt jest czynny w godzinach pracy Urzędu, a w ramach prowadzonej działalności Firma prowadzi również w BOM punkt usług kserograficznych, w którym klienci Urzędu Miasta mają możliwość wykonywania odpłatnie kserokopii dokumentów wg ustalonej w Umowie 1 maksymalnej stawki za ksero jednostronne czarno-białe w formacie A4.

Gmina pobiera od Firmy ustalony w Umowie 1 w wysokości netto miesięczny czynsz najmu wraz z doliczoną opłatą za korzystanie z mediów, wysokość której stanowi procent kwoty netto najmu (ustalony w Umowie 1). Czynsz, zgodnie z Umową 1, jest waloryzowany raz w roku o wskaźnik inflacji ogłaszany przez GUS. Do kwoty netto doliczany jest podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zgodnie z Umową 1, wynajmujący (tj. Gmina) nie ponosi odpowiedzialności za powstałe w mieniu najemcy (tj. Firmy) szkody z powodu zdarzeń takich jak: działanie osób trzecich, pożar lub kradzież, jednocześnie Gmina zabezpiecza budynek (Urząd Miasta) przed dostępem innych osób poza godzinami Urzędu.

2) Umowę, w której Firma w ramach prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie powstaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych, zobowiązuje się przekazać do 31 grudnia 2017 r. na rzecz Gminy tytułem darowizny stanowiące własność Firmy rzeczy (takie jak odblaski na rękę i plecak, gaśnice, skrobaczki do samochodów, apteczki, nagrody w konkursach o tematyce związanej z bezpieczeństwem, tj. myszki komputerowe, plecaki szkolne i piłeczki antystresowe) oraz świadczenia osób, które przy szkołach podstawowych położonych w bezpośrednim sąsiedztwie ulic będą przeprowadzać pierwszoklasistów przez jezdnię i uczyć ich poprawnego wykonywania tej czynności.

W Umowie 2 określono w odniesieniu do ww. rzeczy ich ilość oraz łączną wartość, jak również określono łączną wartość umów zawartych z wykonawcami czynności wykonujących świadczenia (przeprowadzania przez jezdnię). Wszelkie koszty wynikające z Umowy 2 obciążają Firmę (Gmina nie jest zgodnie z Umową 2 zobowiązana do uiszczania na rzecz Firmy jakiegokolwiek wynagrodzenia lub wykonywania na rzecz Firmy jakiegokolwiek świadczenia). Na dzień przygotowania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Gmina nie otrzymała jeszcze od Firmy ww. rzeczy.

3) Umowę, w której Firma w ramach uczestnictwa w akcjach mających na celu zapobieganie powstaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych, zobowiązuje się przekazać na rzecz Gminy (na rachunek bankowy Gminy) środki finansowe tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy (dalej: „Umowa 3”). W Umowie 3 wskazano kwoty darowizn oraz terminy ich przekazania. Zgodnie z Umową 3, Gmina zobowiązuje się przedłożyć Firmie w ustalonym w Umowie 3 okresie od przekazania darowizny rozliczenie finansowo-rzeczowe w zakresie zgodności z umową sposobu wydatkowania darowizny. W Umowie 3 nie jest w żaden sposób sprecyzowany sposób wydatkowania darowizn – oznacza to, że Gmina może wydatkować otrzymane środki w całości według własnego uznania, byleby środki te przeznaczone zostały na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy.

Jednostką organizacyjną Gminy, która zawarła Umowy 1-3 był obsługujący Gminę urząd, tj. Urząd Miasta. UM nie zawierał z Firmą żadnych innych umów oprócz Umów 1-3. UM nie posiada informacji, czy jakiekolwiek inne jednostki organizacyjne Gminy (np. jednostki budżetowe) dokonywały z Firmą jakichkolwiek transakcji lub zawierały jakiekolwiek umowy, niemniej Gmina podkreśla, że nawet, gdyby takie sytuacje hipotetycznie miały miejsce przed, w dniu lub po dniu zawarcia Umów 1-3, to zawarcie Umów 1-3, jak również treść (warunki) Umów 1-3 nie były uzależnione od takich sytuacji. Gmina podkreśla również, że żadne inne transakcje lub umowy zawierane przez Gminę z innymi kontrahentami nie były w żadnym stopniu uwarunkowane od zawarcia Umów 1-3 z Firmą.

Gmina informuje, że Umowy 1-3 zostały zawarte z Firmą na podstawie przeprowadzonego zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Konkursu na wybór zakładu lub agenta ubezpieczeniowego świadczącego usługi na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Regulamin Konkursu stanowił, że m.in.:

  • celem Konkursu jest zawarcie umowy z wybranym zakładem lub agentem ubezpieczeniowym na wykonywanie działalności w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych na terenie siedziby UM;
  • wybór Wykonawcy dokonywany jest przez Komisję Konkursową (powołaną Zarządzeniem);
  • Konkurs ma charakter otwarty, a ogłoszenie o Konkursie zostało zamieszczone na stronie internetowej i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta;
  • w ramach zawartej umowy Wykonawca będzie miał możliwość prowadzenia w siedzibie UM: a) punktu informacyjnego dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych, b) punktu, w którym możliwe będzie zawieranie umów dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych, c) punktu, w którym możliwe będzie zgłaszanie szkód związanych z zawartymi polisami dot. ubezpieczeń majątkowych i osobowych, d) punktu, w którym klienci UM będą mieli możliwość wykonywania odpłatnie kserokopii dokumentów;
  • w ramach zawartej umowy Wykonawca będzie zobowiązany do: a) realizacji zaproponowanej w postępowaniu konkursowym koncepcji współpracy związanej z szerokorozumianą działalnością ubezpieczeniową, której celem będzie poprawa bezpieczeństwa mieszkańców Gminy, b) udokumentowania wydatków związanych z realizacją koncepcji współpracy do wysokości środków zaproponowanych w postępowaniu konkursowym, c) przekazania na rzecz UM zaproponowanej w postępowaniu konkursowym kwoty pieniężnej przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy, d) comiesięcznego opłacania czynszu za wynajem powierzchni użytkowej w siedzibie UM wg stawki zaproponowanej w postępowaniu konkursowym.

W Regulaminie Konkursu zawarto również określone procentowo i punktowo kryteria oceny wyboru najkorzystniejszej oferty, takie jak:

  • średnia punktów przyznanych przez każdego z członków Komisji Konkursowej za koncepcję współpracy związanej z szeroko rozumianą działalnością ubezpieczeniową,
  • wysokość wydatków związanych z realizacją koncepcji współpracy (tj. wydatków dot. rzeczy, które miałyby zostać przekazane UM w drodze darowizny w ramach prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych – zasadniczo czym wyższa wysokość wydatków, tym wyższa punktacja),
  • wysokość środków finansowych, które przekazane zostaną UM na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy (zasadniczo czyni wyższa wysokość środków finansowych, tym wyższa punktacja),
  • wysokość comiesięcznego czynszu opłacanego za wynajem powierzchni użytkowej w siedzibie UM (zasadniczo czym wyższa kwota czynszu, tym wyższa punktacja),
  • stawki za usługi związane z prowadzeniem w siedzibie UM punku, w którym klienci UM będą mieli możliwość wykonywania kserokopii dokumentów (zasadniczo czym niższa cena za ksero, tym wyższa punktacja).

Komisja Konkursowa, zgodnie z Regulaminem Konkursu, wyboru Oferenta dokonuje zasadniczo na podstawie największej ilości punktów uzyskanych w Konkursie.

Na podstawie przeprowadzonego Konkursu Firma została wybrana przez UM jako Wykonawca. Zawarcie Umów 1-3 z Firmą było więc bezpośrednim rezultatem rozstrzygnięcia Konkursu.

Gmina w związku z otrzymaniem darowizny od Firmy nie będzie zobowiązania do powstrzymywania się od dokonania jakiejkolwiek czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Umowy 1-3 zawarto na podstawie rozstrzygnięcia przedstawionego we Wniosku Konkursu na wybór zakładu lub agenta ubezpieczeniowego świadczącego usługi na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Umowa 1, tj. umowa, której przedmiotem jest wynajem przez Gminę na rzecz Firmy powierzchni pod punkt informacyjno-usługowy w BOM (Biurze Obsługi Mieszkańców) znajdującym się w budynku Urzędu Miasta oraz Umowa 3, tj. umowa, w której Firma w ramach uczestnictwa w akcjach mających na celu zapobieganie powstaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych, zobowiązuje się przekazać na rzecz Gminy (na rachunek bankowy Gminy) środki finansowe tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy zostały zawarte z Firmą w związku z rozstrzygnięciem Konkursu.

Wpłaty środków finansowych od Firmy tytułem darowizny są dokonywane na podstawie zawartej z Gminą Umowy 3, która to umowa została zawarta z Firmą (podobnie jak Umowa 1 oraz Umowa 2) w związku z rozstrzygnięciem Konkursu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy otrzymanie przez Gminę, zgodnie z Umową 3, środków finansowych od Firmy, tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z powyższego wynika zatem, że darowizna jest świadczeniem jednostronnym, gdyż darczyńca nie żąda od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.

Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, bowiem występują skonkretyzowane świadczenia w zamian za otrzymane określone wynagrodzenie.

Jak wskazał Wnioskodawca Umowa 3, tj. umowa, w której Firma w ramach uczestnictwa w akcjach mających na celu zapobieganie powstaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych, zobowiązuje się przekazać na rzecz Gminy środki finansowe tytułem darowizny z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy, została zawarte z Firmą w związku z rozstrzygnięciem Konkursu na wybór zakładu lub agenta ubezpieczeniowego świadczącego usługi na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Ponadto w związku z rozstrzygnięciem tego Konkursu Gmina zawarła z Firmą Umowę1 (tj. umowę, której przedmiotem jest wynajem przez Gminę na rzecz Firmy powierzchni pod punkt informacyjno-usługowy w BOM (Biurze Obsługi Mieszkańców) znajdującym się w budynku Urzędu Miasta. Z treści wniosku wynika zatem, że zawarcie Umowy 1-3 z Firmą było więc bezpośrednim rezultatem rozstrzygnięcia Konkursu. Natomiast w Regulaminie Konkursu zawarto określone procentowo i punktowo kryteria oceny wyboru najkorzystniejszej oferty, m.in. takie jak wysokość środków finansowych, które przekazane zostaną UM na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy (zasadniczo czyni wyższa wysokość środków finansowych tym wyższa punktacja).

Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że otrzymana przez Wnioskodawcę darowizna związana jest bezpośrednio z rozstrzygnięciem Konkursu na wybór zakładu lub agenta ubezpieczeniowego świadczącego usługi na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym w siedzibie Urzędu Miasta, a związku z powyższym również z zawarciem umowy na najem powierzchni użytkowej w siedzibie Urzędu Miasta i przekłada się na punkty, których ilość jest uzależniona od wysokości kwoty wpłaty. Tym samym w przedstawionej sprawie nie ma miejsca darowizna, ale wpłata z przeliczeniem na punkty w Konkursie na wybór zakładu lub agenta ubezpieczeniowego świadczącego usługi na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Z powyższego wynika, że otrzymane środki finansowe (darowizna pieniężna) są związane ze świadczeniem ze strony Wnioskodawcy na rzecz darczyńcy konkretnych czynności wynikających z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a darczyńcą (Firmą), tj. zawarciem umowy na najem powierzchni użytkowej, co jest konsekwencją rozstrzygnięcia Konkursu). Zatem pomiędzy Wnioskodawcą a Firmą (darczyńcą) istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymane środki od Firmy w ramach umowy stanowić będą w istocie należności za świadczone przez Wnioskodawcę usługi, bowiem – jak sam wskazał Wnioskodawca – nie jest On zobowiązany do powstrzymywania się od dokonania jakiejkolwiek czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach umowy czynności za odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podsumowując, otrzymanie przez Gminę, zgodnie z Umową 3, środków finansowych od Firmy, nazywanych przez Wnioskodawcę darowizną, z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Gminy, jest w efekcie płatnością za usługę i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje te zostały wydawane w indywidualnych sprawach zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj