Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.461.2017.1.BK
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2017 r. (data wpływu 19 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży nieruchomości, dokonywanej w trybie licytacji komorniczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży nieruchomości, dokonywanej w trybie licytacji komorniczej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ………prowadzi egzekucję z nieruchomości położonej w miejscowości……, gmina….., przy ul……., dla której Sąd Rejonowy w ……X Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze KW …….- działka nr…... Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność dłużników ……oraz ……we wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej. Zgodnie z treścią księgi wieczystej dłużnicy nabyli ją stosownie do umowy sprzedaży (Akt Notarialny z dnia 22 sierpnia 2006 r.. Rep……). Działka ta graniczy od północy z działką nr … (droga), od wschodu z działką nr…., od południa z działką nr ….i od zachodu z działką nr…... Powierzchnia działki wynosi 0,1149 ha.


Opis nieruchomości:


  1. budynki:

  2. - mieszkalny jednorodzinny - w budowie (sposób użytkowania budynku: mieszkalny jednorodzinny - użytkowany jest tylko parter budynku - budynek w budowie na podstawie decyzji starosty ….nr ... z dnia 29 sierpnia 2006 r. przenoszącej decyzję wójta gminy nr ... z dnia 15 grudnia 1999 r. dotyczącą zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego wydaną ……..na rzecz dłużników. Zgodnie z dziennikiem budowy realizację inwestycji rozpoczęto w dniu 18 października 2000 r., a ostatnie roboty udokumentowane wpisem do dziennika budowy wykonano w dniu 10 lutego 2007 r. Część parterowa budynku jest użytkowana przez właściciela nieruchomości bez formalnego zakończenia budowy wymaganego przepisami prawa budowlanego)
  3. budowle:
    - ogrodzenie,
    - indywidualny podziemny zbiornik na ścieki bytowe z przyłączem do budynku,
    - przyłącza do sieci infrastruktury technicznej oraz wewnętrzne sieci: wodociągowe, energetyczne.

Na nieruchomości zlokalizowane są również inne części składowe gruntu: drzewa i krzewy ozdobne i dzika roślinność trawiasta. Charakteryzuje się ona średnią intensywnością wykorzystania terenu pod zabudowę obiektami kubaturowymi. Ponadto na nieruchomości zlokalizowane są obiekty nie stanowiące części składowych gruntu i nie objęte zakresem wyceny, tj.:

  • sieci i urządzenia infrastruktury technicznej, niestanowiące części składowych gruntu lub budynku w rozumieniu art. 49 KC,
  • napowietrzna linia energetyczna przebiegająca przez frontową część działki z jednym słupem żelbetowym zlokalizowanym w narożniku działki.


Zgodnie z informacją uzyskaną w dniu 26 lutego 2016 r. w Urzędzie Gminy …..z działka nr …. położona w obrębie geodezyjnym Stronno nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie wydano na tę działkę decyzji ustalającej warunki zabudowy w rozumieniu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy …..zatwierdzonym uchwałą nr … Rady Gminy… z dnia 30 czerwca 2006 r. ww. działka położona jest w strefie IV - rolniczo-osadniczej północnej, na terenie zainwestowania. Sposób użytkowania nieruchomości - mieszkalny, działka zabudowana budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym - w budowie. Zgodnie z informacją uzyskaną w dniu 4 lipca 2017 r. od Naczelnika Urzędu Skarbowego w …, co do dłużniczki…….:


  • nie odnotowano działalności gospodarczej,
  • nie odnotowano wpływu zeznań PIT-36 oraz PIT-38 (za ostatnie 3 lata),
  • nie odnotowano dokumentów od płatników podatku dochodowego (za ostatnie 2 lata),
  • aktualnie nie figuruje w rejestrze podatników od podatku od towarów i usług ww. urzędu.


Natomiast co do dłużnika ……..na podstawie informacji uzyskanych również od Naczelnika … Urzędu Skarbowego w … ustalono, że:


  • nie odnotowano działalności gospodarczej,
  • nie odnotowano wpływu zeznań PIT-36 oraz PIT-38,
  • aktualnie nie figuruje w rejestrze podatników od podatku od towarów i usług ww. urzędu.


W powyższej sprawie wyznaczony zostanie przez Wnioskodawcę termin pierwszej licytacji nieruchomości o numerze…….


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż omawianej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu, jeżeli tak jaką należy zastosować stawkę?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu, a na komorniku nie będzie spoczywał obowiązek wystawienia faktury VAT jako płatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r., poz. 599, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jeśli zatem osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla uznania danego majątku za prywatny istotny jest sposób jego wykorzystania i charakter działań podejmowanych w odniesieniu do niego w całym okresie posiadania przez dany podmiot. Aby majątek uznać za prywatny musi być on w całym okresie posiadania wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej wyłącznie do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, stanowiącym własność dłużników we wspólności majątkowej ustawowej w drodze licytacji komorniczej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż z treści wniosku nie wynika, by dłużnicy wykorzystywali ww. nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem w opisanej sytuacji dłużnicy nie wystąpią w charakterze podatnika, a sprzedaż licytacyjna stanowić będzie w takim przypadku sprzedaż majątku osobistego, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdą zastosowania.

Nadmienić należy, że skoro jak stwierdzono powyżej dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów usług to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury dokumentującej tę transakcję.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania i jako element stanu faktycznego przyjęto, że dłużnicy nie prowadzili/nie prowadzą działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj