Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.195.2017.2.AŻ
z 25 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2017 r. (data wpływu 23 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego w P”. Wniosek uzupełniono w dniu 23 sierpnia 2017 r. o dokument, z którego wynika prawo do reprezentowania Wnioskodawcy przed organem właściwym do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie prawa podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ludowy Zespół Sportowy jest wpisany do prowadzonej przez Starostę ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, LZS nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Ludowy Zespół Sportowy nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT.

Ludowy Zespół Sportowy złożył wniosek o dofinansowanie Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich – publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych – wypłacanych przez ARiMR pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego” poddziałanie 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został złożony w ramach naboru organizowanego przez Stowarzyszenia LGD Partnerstwo I. Obecnie Projekt podlega weryfikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa.

W ramach realizacji zadania zaplanowano wybudowanie nowoczesnego obiektu, pełniącego funkcję zaplecza rekreacyjnego. Wybudowany zostanie obiekt parterowy, bez podpiwniczenia. W budynku będą dwie szatnie, bezpośrednio połączone z pomieszczeniami higieniczno-sanitarnymi, w skład których wchodzą umywalnia i wc oraz pozostałe pomieszczenia: świetlica – miejsce spotkań, pomieszczenie składowe, pomieszczenie gospodarcze i dwie toalety, w tym jedna dla kobiet i osób niepełnosprawnych oraz wc męskie. Budynek będzie spełniał potrzeby mieszkańców w zakresie spotkań, utrzymania higieny osobistej, poprzez umożliwienie korzystania z natrysków i umywalek, w czasie i po imprezach. Realizacja inwestycji zakłada wykonanie: robót budowlanych, w tym: roboty ziemne, fundamenty, roboty murowe, roboty żelbetowe, posadzki na gruncie, stolarka okienna i drzwiowa, trzony kominowe wentylacyjne, więźba dachowa, pokrycie dachu, sufity, roboty wykończeniowe, elewacje, utwardzenie placu, instalacji sanitarnych: instalacji wodnej i kanalizacji sanitarnej, instalacji elektrycznych: zasilanie, montaż rozdzielnicy NN, montaż przewodów, kabli i osprzętu elektroinstalacyjnego, montaż opraw oświetleniowych, instalacja uziemiająca, pomiary elektryczne. Realizacja inwestycji przyczyni się do zapewnienia otwartości i dostępności przestrzeni publicznej dla społeczności lokalnej. Poprzez realizację zadania powstanie miejsce dla wszystkich, gdzie uczestnicy będą mieli możliwość podejmowania wszelkiego rodzaju aktywności. Wybudowana infrastruktura będzie udostępniana bezpłatnie. Planowany okres realizacji Projektu: lipiec 2017 r. – październik 2017 r. Wstępnie oszacowano, że LZS poniesie koszt: 299 843,98 zł.

Ludowy Zespół Sportowy, w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nabędzie towary i usługi, zakup których będzie udokumentowany fakturami zawierającymi kwotę podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ludowy Zespół Sportowy nie będzie sprzedawał usług i towarów, które mają związek z realizacją przedmiotowej inwestycji – budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej, a więc nie ma możliwości obniżenia kwoty należnego podatku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Realizacja inwestycji nie jest i nie będzie w przyszłości związana ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie jednym z załączników było oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Ludowy Zespół Sportowy oświadczył, że nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Instytucja wdrażająca PROW wymaga, aby w tym przypadku Wnioskodawca wystąpił do organu uprawnionego przez Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ludowy Zespół Sportowy ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od zrealizowanego zadania pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego”?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że prowadzi on działalność w zakresie wychowania fizycznego i sportu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji zadania pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego ”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Opisana inwestycja nie jest i nie będzie w przyszłości związana ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Nie zostaje zatem w przedmiotowej sprawie spełniony podstawowy warunek odliczeń podatku (art. 86 ust. 1 ww. ustawy). Ludowy Zespół Sportowy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT przy realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest wpisany do ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, LZS nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Ludowy Zespół Sportowy nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT. Zainteresowany złożył wniosek o dofinansowanie Projektu ze środków: Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został złożony w ramach naboru organizowanego przez Stowarzyszenia LGD Partnerstwo I. W ramach realizacji zadania zaplanowano wybudowanie nowoczesnego obiektu, pełniącego funkcję zaplecza rekreacyjnego. Wybudowany zostanie obiekt parterowy, bez podpiwniczenia. W budynku będą dwie szatnie, bezpośrednio połączone z pomieszczeniami higieniczn-sanitarnymi, w skład których wchodzą umywalnia i wc oraz pozostałe pomieszczenia: świetlica – miejsce spotkań, pomieszczenie składowe, pomieszczenie gospodarcze i dwie toalety, w tym jedna dla kobiet i osób niepełnosprawnych oraz wc męskie. Budynek będzie spełniał potrzeby mieszkańców w zakresie spotkań, utrzymania higieny osobistej, poprzez umożliwienie korzystania z natrysków umywalek, w czasie i po imprezach. Realizacja inwestycji zakłada wykonanie: robót budowlanych, w tym: roboty ziemne, fundamenty, roboty murowe, roboty żelbetowe, posadzki na gruncie, stolarka okienna i drzwiowa, trzony kominowe wentylacyjne, więźba dachowa, pokrycie dachu, sufity, roboty wykończeniowe, elewacje, utwardzenie placu, instalacji sanitarnych: instalacji wodnej i kanalizacji sanitarnej, instalacji elektrycznych: zasilanie, montaż rozdzielnicy NN, montaż przewodów, kabli i osprzętu elektroinstalacyjnego, montaż opraw oświetleniowych, instalacja uziemiająca, pomiary elektryczne. Realizacja inwestycji przyczyni się do zapewnienia otwartości i dostępności przestrzeni publicznej dla społeczności lokalnej. Poprzez realizację zadania powstanie miejsce dla wszystkich, gdzie uczestnicy będą mieli możliwość podejmowania wszelkiego rodzaju aktywności. Wybudowana infrastruktura będzie udostępniana bezpłatnie. Planowany okres realizacji Projektu: lipiec 2017 r. – październik 2017 r. Wnioskodawca, w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nabędzie towary i usługi, zakup których będzie udokumentowany fakturami zawierającymi kwotę podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zainteresowany nie będzie sprzedawał usług i towarów, które mają związek z realizacją przedmiotowej inwestycji – budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej, a więc nie ma możliwości obniżenia kwoty należnego podatku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Realizacja inwestycji nie jest i nie będzie w przyszłości związana ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą stwierdzenia czy ma on prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego od zrealizowanego zadania pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego ”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże, jak wskazano wcześniej, przepis art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z opisaną inwestycją, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją zadania pn. „Budowa lokalnej infrastruktury rekreacyjnej źródłem aktywizacji mieszkańców obszaru LGD – Budowa zaplecza sportowo-rekreacyjnego” Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj