Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.198.2017.2.IL
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznawanej nauczycielom zapomogi zdrowotnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznawanej nauczycielom zapomogi zdrowotnej


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Z. nr … w B. jest jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Miasto B. Działalność Szkoły jest zakwalifikowana w klasyfikacji budżetowej w dziale 801 oświata i wychowanie na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207 ze zm.).

Miasto B. na podstawie art. 72 ust. 1, w związku z art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela w swoim budżecie przeznacza środki na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. Uchwałą nr … z dnia 3 września 2007 r. Rada Miasta B. określiła rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunki i sposób ich przyznawania. Świadczenia pieniężne zgodnie z tą uchwałą mogą być przyznawane w związku z przewlekłą chorobą, długotrwałym leczeniem, koniecznością zakupu szkieł korekcyjnych, koniecznością skorzystania z zakresu protetyki dentystycznej, stosowania szczepień ochronnych, koniecznością korzystania z usług pielęgnacyjno - opiekuńczych. Wysokość przyznawanych świadczeń pieniężnych uzależniona jest od przebiegu choroby wpływającego na sytuację materialną nauczyciela, wysokości udokumentowanych i poniesionych kosztów leczenia ( tj. wydatki na lekarstwa, pobyt w szpitalu, sanatorium, wydatki na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, protez, środków opatrunkowych, koszty przejazdu do innej miejscowości itp.) Warunkiem przyznania świadczenia jest złożenie wniosku przez nauczyciela wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty. Nauczyciel w niektórych przypadkach dołącza do wniosku oprócz faktur zaświadczenie lekarskie, że leczy się przewlekle. Decyzję o przyznaniu świadczenia podejmuje Dyrektor po otrzymaniu protokołu z komisji weryfikacyjnej, która weryfikuje przedłożone wnioski z dołączonymi fakturami zakupu lekarstw lub usług. Wysokość świadczenia przyznawana jest do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia jednak nie więcej jak wynoszą dołączone do wniosku faktury.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Z. nr … w B. postąpił prawidłowo potrącając nauczycielom od wypłaconej kwoty świadczenia podatek dochodowy od osób fizycznych.


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone świadczenie pieniężne nauczycielowi przyznane przez komisję zdrowotną działającą w szkole w formie częściowego lub całkowitego zwrotu z tytułu poniesionych kosztów na zakup leków, udokumentowanych fakturami nie stanowi podstawy zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo dostarczenia przez nauczyciela zaświadczenia lekarskiego o chorobie przewlekłej, na którą to chorobę dokonywane były m.in. zakupy leków. Art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym ód osób fizycznych odnosi się zdaniem Wnioskodawcy do zapomóg pieniężnych, a nie świadczeń pieniężnych przyznawanych jako zwrot częściowy lub całkowity poniesionych kosztów zakupu leków udokumentowanych fakturami.

W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy nauczyciel powinien zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty przyznanego świadczenia pieniężnego. Świadczenie przyznane zostało na podstawie dostarczonych faktur z zakupu lekarstwa, zakupu okularów czy usług protetycznych. W opinii Wnioskodawcy wypłacone świadczenia nie są zapomogą pieniężną, do której można by było zastosować art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz częściowym zwrotem poniesionych kosztów wypłaconych na podstawie dostarczonych faktur. Według Wnioskodawcy dołączenie do wniosku oprócz faktur stwierdzających poniesione koszty dodatkowo zaświadczenia lekarskiego o leczeniu przewlekłym lub o chorobie przewlekłej nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26, ponieważ wypłacane jest świadczenie pieniężne, a nie zapomoga i w związku z tym nie stanowi to indywidualnego zdarzenia losowego. 

Wnioskodawca uważa, iż przyznane świadczenie pieniężne jako zwrot za zakup leków, stanowić będzie źródło przychodu do którego ma zastosowanie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdzie w związku z art. 12 ust. 1 stanowi to przychód ze stosunku pracy jako wypłaty pieniężne oraz wartości pieniężne bez względu na źródło ich finansowania i od wypłaconej kwoty należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca określił katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 1 wymienił stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę;

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zacytowany przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia jedynie przykładowo przychody ze stosunku pracy. Świadczy o tym użycie słowa „w szczególności” co oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty.

Stosownie do art. 31 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zespół Szkół nr 16 w B. jest jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Miasto B. Działalność Szkoły jest zakwalifikowana w klasyfikacji budżetowej w dziale 801 oświata i wychowanie na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207 ze zm.).

Miasto B. na podstawie art. 72 ust. 1, w związku z art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela w swoim budżecie przeznacza środki na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. Uchwałą nr … z dnia 3 września 2007 r. Rada Miasta B. określiła rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunki i sposób ich przyznawania. Świadczenia pieniężne zgodnie z tą uchwałą mogą być przyznawane w związku z przewlekłą chorobą, długotrwałym leczeniem, koniecznością zakupu szkieł korekcyjnych, koniecznością skorzystania z zakresu protetyki dentystycznej, stosowania szczepień ochronnych, koniecznością korzystania z usług pielęgnacyjno - opiekuńczych. Wysokość przyznawanych świadczeń pieniężnych uzależniona jest od przebiegu choroby wpływającego na sytuację materialną nauczyciela, wysokości udokumentowanych i poniesionych kosztów leczenia ( tj. wydatki na lekarstwa, pobyt w szpitalu, sanatorium, wydatki na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, protez, środków opatrunkowych, koszty przejazdu do innej miejscowości itp.) Warunkiem przyznania świadczenia jest złożenie wniosku przez nauczyciela wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty. Nauczyciel w niektórych przypadkach dołącza do wniosku oprócz faktur zaświadczenie lekarskie, że leczy się przewlekle. Decyzję o przyznaniu świadczenia podejmuje Dyrektor po otrzymaniu protokołu z komisji weryfikacyjnej, która weryfikuje przedłożone wnioski z dołączonymi fakturami zakupu lekarstw lub usług. Wysokość świadczenia przyznawana jest do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia jednak nie więcej jak wynoszą dołączone do wniosku faktury.

Stosownie do art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.) – niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określą rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają jedynie zapomogi wypłacone w przypadkach wskazanych w tym przepisie, do wysokości wyznaczonej kwotą 2.280 zł w danym roku podatkowym.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia zapomogi, czy długotrwałej choroby. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicjami występującymi w słownikach języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, przez zapomogę należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej. Natomiast przez długotrwałą chorobę należy rozumieć chorobę wymagającą długotrwałego leczenia w sposób stały lub przez długi okres, mającą długotrwały przebieg.

Analizując czy choroba jest długotrwała, nie sposób odwołać się do konkretnych ram czasowych przesądzających o tym jak długo ma ona trwać, by możliwe było objęcie zapomogi wypłaconej w związku z tą chorobą zwolnieniem z opodatkowania. Z medycznego punktu widzenia długotrwałe choroby, to choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone.

Z powyższego wynika, że podmiot dokonujący wypłaty omawianego świadczenia zobowiązany jest do analizowania każdego przypadku indywidualnie z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest również zapisów określających sposób dokumentowania zdarzeń uprawniający do skorzystania z ww. zwolnienia przedmiotowego. Skoro zatem ustawa nie wymaga szczególnego udokumentowania tych zdarzeń należy, kierując się przepisem art. 180 ustawy Ordynacja podatkowa, jako dowód dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Zasadność wypłaty zapomogi powinna być udokumentowana aktualnymi dowodami, potwierdzającymi stan faktyczny. W przypadku długotrwałej choroby fakt jej zaistnienia może być zatem udokumentowany np. zaświadczeniem lekarskim wystawionym przez lekarza specjalistę lub lekarza rodzinnego, jak i również orzeczeniem o niepełnosprawności.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że ze zwolnienia określonego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 26 korzystać mogą takie zapomogi, które zostały wypłacone m.in. w związku z długotrwałą chorobą, jeśli fakt występowania długotrwałej choroby został właściwie udokumentowany przez osobę starającą się o świadczenie podlegające zwolnieniu, gdyż ciężar udowodnienia tego faktu spoczywa na osobie, która z niego wywodzi skutki prawne.

Należy również podkreślić iż zgodnie ze wskazaną wyżej definicją przez pojęcie zapomogi należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby,
zatem wypłacone przez Wnioskodawcę świadczenie pieniężne można uznać za zapomogę.

Uwzględniając powyższe nie można zgodzić z Wnioskodawcą, iż dołączenie do wniosku oprócz faktur stwierdzających poniesione koszty dodatkowo zaświadczenia lekarskiego o leczeniu przewlekłym lub o chorobie przewlekłej nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26, ponieważ zdaniem tut. organu aby pomoc zdrowotna przyznawana nauczycielom mogła skorzystać ze wskazanego zwolnienia nie musi wyłącznie oznaczać pomocy związanej ze zdarzeniem losowym lecz może być to również m.in. świadczenie otrzymane w związku z długotrwałą chorobą.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów na tle przedstawionego stanu faktycznego uznać zatem należy, że wypłacone przez Wnioskodawcę świadczenie, związane z długotrwałą, przewlekłą chorobą poświadczoną przez lekarza, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Nadwyżka ponad kwotę 2.280 zł stanowi dla nauczycieli przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy podkreślić, iż powyższe świadczenie zdrowotne jest przyznawane przez podmiot wypłacający na podstawie indywidualnej analizy wniosku, zawierającego stosowną dokumentację poświadczającą występowanie długotrwałej choroby, o której mowa w ww. przepisie. Dlatego też podmiot wypłacający to świadczenie winien każdorazowo oceniać, czy przesłanki do otrzymania tego świadczenia przez podatnika mieszczą się w przesłankach wymienionych w ww. przepisie oraz czy kwota wypłacanego świadczenia nie przekracza w roku podatkowym wskazanego tam limitu.

Natomiast wypłacone świadczenia dla nauczycieli nie związane z długotrwałą, przewlekłą chorobą, zdarzeniem losowym, klęską żywiołową, lub śmiercią stanowią dla nauczycieli przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Wnioskodawca jako płatnik, zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma obowiązek obliczyć i pobrać zaliczki na podatek dochodowy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj