Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.485.2017.2.JD
z 13 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 28 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 06 września 2017 r. (data wpływu 06 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…..”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 06 września 2017 r. (data wpływu 06 września 2017 r.) w zakresie prawa reprezentacji, doprecyzowania opisu sprawy, sformułowania pytania oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Powiat …., jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe, planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej …. na przedsięwzięcie utworzenia ekopracowni z dziedziny Edukacji Ekologicznej pn. „….” w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr …. w ramach zadania pn. „…..”. Zadanie znalazło się na liście przedsięwzięć priorytetowych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ….

Beneficjentem planowanej dotacji jest Powiat …. jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2016 poz. 814, z późn. zm.). Jest to zadanie własne Powiatu określone w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Powiat …. jest jednostką samorządu terytorialnego, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek podatkowy w podatku VAT objął Powiat z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Nie ma więc możliwości odliczania podatku VAT od przestawionego niżej przedsięwzięcia.

W ramach planowanego przedsięwzięcia priorytetowego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej …. - z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „…..” na 2017 rok przewidywany jest następujący zakres rzeczowy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr ….., ul. …..: wykonanie niezbędnych czynności remontowych w celu utworzenia nowoczesnej ekopracowni, na którą zostaną przeznaczone dwie sąsiadujące ze sobą sale lekcyjne nr 6 i nr 5, znajdujące się w starej części budynku szkoły. Po usunięciu ściany działowej dzielącej te dwie sale będzie jedno duże pomieszczenie z wydzielonym zapleczem. Zakupione zostaną pomoce dydaktyczne, takie jak mapy dydaktyczne przedstawiające m in. podział komórki, prawo Mendla, układ kostny oraz mięśniowy człowieka, które zostaną umieszone na ścianach jako fototapety tematyczne. Zakupiony również zostanie sprzęt audio-video oraz sprzęt komputerowy i fotograficzny, wyposażenie pracowni, rośliny doniczkowe, w tym kwiaty oraz zioła, a także tabliczki i etykiety do oznaczania roślin.

Po modernizacji pomieszczenie będzie pełniło funkcję ekopracowni, w której będą mogły się odbywać zajęcia z przedmiotów: biologia, chemia i zasady żywienia.

Faktury VAT dokumentujące wydatki za usługi związane z realizowanym przedsięwzięciem będą wystawiane na Powiat …...

Wykonawca zostanie wyłoniony zgodnie z zastosowaniem Prawa Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.).

Należy nadmienić iż Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr …. przy ul. …. jest powiatową jednostką organizacyjną. Budynek tejże Szkoły stanowi majątek Powiatu w trwałym zarządzie, a powstała tam pracownia będzie wykorzystywana w ramach kształcenia zawodowego uczniów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w ramach planowanego przedsięwzięcia priorytetowego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej …. - z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „…” na 2017 rok przewidywany jest następujący zakres rzeczowy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr …., ul. …., (będącego Powiatową Jednostką Organizacyjną): wykonanie niezbędnych czynności remontowych w celu utworzenia nowoczesnej eko-pracowni, aby była możliwa realizacja projektu należy w sali nr 5/6 przeprowadzić remont i modernizację, w ramach którego ściana działowa łącząca dwa pomieszczenia w starej części szkoły zostanie zburzona, postawiona zostanie nowa ściana dzieląca większe pomieszczenie przeznaczone na eko-pracownię i mniejsze na zaplecze, w ścianie działowej zostaną zamontowane drzwi. W obu pomieszczeniach zostaną zerwane płytki PCV i pokrywająca je wykładzina, nastąpi wyrównanie podłogi i pokrycie jej nową wykładziną. Do pracowni doprowadzona zostanie ciepła i zimna woda oraz kanalizacja. Będą zdemontowane lustra ze ścian, a ściany wyrównane i pomalowane. W odpowiednich miejscach zostaną zamontowane gniazdka elektryczne, aby można było podłączyć urządzenia. Zostanie zmodernizowane oświetlenie elektryczne.

Pod sufitem zamontowany zostanie rzutnik multimedialny, na ścianie tablica multimedialna. Ławki w ilości 16 sztuk ułożone zostaną w 2 rzędy. Przy oknie, obok tablicy będzie stało biurko nauczyciela. Na którym będzie znajdował się laptop połączony z rzutnikiem i tablicą multimedialną zawieszoną na ścianie za biurkiem. Wizualizer połączony z komputerem i tablicą pozwoli wszystkim uczniom dokładnie obserwować przebieg doświadczenia i samodzielnie wyciągać wnioski. Na bocznej i tylnej ścianie przyklejone będą fototapety z motywami ekologicznymi z naszego regionu. Na 4 parapetach będą stały mini szklarnie do uprawy ziół. Z tyłu sali przy oknie będzie stojak, na którym będą stały kwiaty doniczkowe, gównie paprocie. Rozprowadzenie nowej instalacji elektrycznej, zamontowanie gniazdek, zakup mikroskopu z podłączeniem do rzutnika umożliwi uczniom oglądanie gotowych preparatów.

Podczas realizacji planu edukacyjnego wykorzystywane będą następujące środki dydaktyczne:

  • mikroskop, do którego można podłączyć kamerę, pozwoli on na prezentację rożnego rodzaju preparatów mikroskopowych całej klasie i dokładne omówienie przedstawionych elementów budowy;
  • film „….” będzie wykorzystywany na lekcji chemii, fakultetach, przygotowaniach do konkursów;
  • wizualizer, który można połączyć z projektorem multimedialnym, pozwoli na szybszy i aktywizujący uczniów sposób przekazu i zdobywania wiedzy;
  • laptop połączony z projektorem i tablicą będzie służył do nauczania biologii.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania pn. „…..” w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr ….., służą do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

Na pytanie Organu: „Czy towary i usługi nabywane do realizacji ww. projektu, Wnioskodawca będzie wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( DZ.U. z 2017r., poz. 1221)?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: „Powiat …. jest jednostką samorządu terytorialnego, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2017 r., poz. 1221). Towary i usługi nabywane do realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane w celach prowadzenia działalności gospodarczej.”

Z kolei na pytanie: „W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane do realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział: „Nie dotyczy”.

Również na pytanie tut. Organu: „W sytuacji gdy nabywane do realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: „Nie dotyczy”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Powiat …. może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego wynikającego z faktury za realizację przedsięwzięcia utworzenia ekopracowni z dziedziny Edukacji Ekologicznej pn. „….” w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych ….. w ramach zadania pn. „….” od podatku należnego?

Powiat … jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług w zakresie świadczenia usług z tytułu wynajmu lokali na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), Powiat … jest jednostką samorządu terytorialnego niewykonującą działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Wnioskodawca uważa, iż Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizacji przedsięwzięcia utworzenia ekopracowni z dziedziny Edukacji Ekologicznej pn. „….” w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr …. w ramach zadania pn. „…..”.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z póżn zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  2. w przypadku importu towarów - kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 1


Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W naszym przypadku takiego związku nie ma, możliwe jest tylko odzyskanie podatku od zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami np. remonty wynajmowanych lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (pkt 1 ww. artykułu).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania pn. „…..” w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr ….., służą do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Towary i usługi nabywane do realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane w celach prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „……”, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj