Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.278.2017.1.PB
z 10 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), uzupełnionym w dniu 4 lipca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z operacją pn. „xxx” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z operacją pn. „xx”.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat jest beneficjentem projektu pn. „xxx”, dofinansowanego z EFRR w ramach RPO na lata 2014-2020. Okres realizacji projektu: od 11 października 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. Jednostką realizującą Projekt wskazaną we wniosku aplikacyjnym był P. w miejscowości G.

P. w miejscowości G. jest jednostką organizacyjną powiatu powołaną do zapewnienia obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat, organizacji działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej, międzyszkolnych zajęć, międzyszkolnych imprez turystycznych, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu, realizowanie zadań Powiatu wynikających z ustaw o systemie oświaty i Karty Nauczyciela. Zespół inicjuje, redaguje i z upoważnienia Zarządu Powiatu realizuje projekty finansowane i współfinansowane z funduszy zewnętrznych.


Celem Projektu jest stworzenie w ZSEiI w miejscowości G. warunków infrastrukturalnych i edukacyjno-technicznych niezbędnych do kształcenia zawodowego w wybranych zawodach na potrzeby przedsiębiorców funkcjonujących na regionalnym rynku pracy w inteligentnych specjalizacjach województwa – Ekonomia Wody i Żywność Wysokiej Jakości. Celem szczegółowym jest:


  1. dostosowanie infrastruktury budynków, w których jest realizowane kształcenie,
  2. zapewnienie zgodnych z postawami programowymi warunków edukacyjno-technicznych umożliwiających dostosowanie specjalistycznego kształcenia zawodowego uczniów. Cele powyższe zostaną osiągnięte poprzez:


  • utworzenie nowych pracowni kształcenia zawodowego w budynku ZSEiI w miejscowości G. oraz w Centrum Kształcenia Praktycznego (CKZiU) (pracowni komunikacji w języku obcym, pracowni rysunku technicznego i komputerowego wspomagania projektowania, pracowni ekonomiczno-rachunkowej, pracowni techniki biurowej). Utworzenie pracowni polega na modernizacji istniejących w budynku szkoły pomieszczeń do nauki, zakupie i instalacji zestawów komputerowych i specjalistycznego oprogramowania, zakupie i instalacji innych pomocy dydaktycznych, zakupie sprzętu i oprogramowania umożliwiającego pracę na lekcjach uczniom słabowidzącym. Dostosowanie budynku szkoły i budynku CKP dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi poprzez przebudowę toalet, holu i montaż schodołazu.


Po zakończeniu projektu zakupione pomoce dydaktyczne zostaną użyczone na okres trwałości projektu, a następnie przekazane do poszczególnych szkół w celu realizacji zadań statutowych. Natomiast wartość utworzenia nowych pracowni jako inwestycja zostanie przekazana z Powiatowego Zespołu do Powiatu jako zwiększenie wartości środka trwałego – budynków, których jest właścicielem i administratorem.

Zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy Powiat będący beneficjentem projektu (będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) ma możliwość odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, roboty budowlane oraz wyposażenie pracowni dydaktycznych zakupione w ramach projektu będą przekazane szkołom świadczącym usługi edukacyjne zwolnione z podatku od towarów i usług. Realizacja tego projektu nie wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną i w związku z tym Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Powiatowi nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, z których realizowany jest projekt wymieniony we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

W związku z powyższym, stanowisko Powiatu uznać należy za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj