Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.326.2017.2.PC
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) uzupełnionym w dniu 18 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.) oraz w dniu 27 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 18 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia wykonywanych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia wykonywanych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony w dniu 18 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.) oraz w dniu 27 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 18 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe uzupełnione w odpowiedzi na wezwanie:


Wnioskodawca, mający siedzibę na terytorium RP, świadczy usługi w zakresie szkolenia potencjalnych traderów firmy A. LLC, z terytorium Ukrainy i Indii.


Usługi świadczone są zarówno drogą internetową jak i przez Wnioskodawcę w miejscu zamieszkania traderów tj. na Ukrainie i w Indiach.


Trader jest podmiotem, który zawiera krótkoterminowe transakcje instrumentami finansowymi, takimi jak akcje, obligacje, kontrakty terminowe czy opcje, w celu osiągnięcia zysku w wyniku zmiany ich ceny.


Wnioskodawca świadczy usługi na zlecenie firmy A. LLC- mającej swoją siedzibę na terytorium USA. Transakcja rozpoznawana jest pomiędzy Wnioskodawcą mającym siedzibę na terytorium RP, a nabywcą usługi - przedsiębiorcą mającym siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych.


Przedmiotem cyklu szkoleń jest strategia tradowania na produktach finansowych STIRS (krótkoterminowe stopy procentowe) oraz na produktach finansowych LTIRS (długoterminowe stopy procentowe).


Firma dla której Wnioskodawca wykonuje usługę zajmuje się handlem kontraktami terminowymi, który wykonywany jest przez traderów. Handel odbywa się drogą internetową, poprzez platformę elektroniczną stworzoną do tego celu przez firmę C.


Szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę składają się z dwóch etapów:

  1. Wiedza teoretyczna z zakresu zasad handlu oraz
  2. Wiedza praktyczna.

Na wezwanie tut. Organu z dnia 18 września 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił złożony wniosek i wskazał, że Firma A. LLC nie posiada w Polsce miejsca prowadzenia działalności, a Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Na pytanie Organu: „czy gdyby przedmiotowe usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku były opodatkowane w Polsce korzystałyby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czy też podlegałyby opodatkowaniu podstawową stawką podatku, tj. 23%” Wnioskodawca wskazał: „Jeżeli usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku byłyby opodatkowane w Polsce, podlegałyby opodatkowaniu podstawową stawką podatku, tj. 23%.”

Na pytanie Organu: „w jaki sposób będzie się odbywało szkolenie świadczone drogą internetową, w tym czy treść szkolenia przekazywana będzie przez Wnioskodawcę za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie)” Wnioskodawca wskazał: „Szkolenie świadczone będzie drogą internetową. Treść szkolenia przekazywana będzie przez Wnioskodawcę za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej.

Wnioskodawca szkoli przez aplikację handlową dla przedsiębiorców, o nazwie C. C. zapewnia klientom wysokiej jakości dane rynkowe i elektroniczną platformę transakcyjną. Jest to aplikacja służąca do wyświetlania aktywności na rynku, składania zamówień i śledzenia zamówień i stanowisk”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie.


  1. Czy usługa świadczona przez Wnioskodawcę opodatkowana jest na terytorium Polski?
  2. Jeżeli nie, to czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych ze świadczeniem usług szkoleniowych?

Zdaniem Wnioskodawcy uzupełnionym w odpowiedzi na wezwanie:


Ad.1


Zgodnie z regułą ogólną, zawartą w przepisie art. 28b ustawy o VAT, o miejscu świadczenia usługi wykonywanej dla „podatnika” (w rozumieniu przepisów o miejscu świadczenia) decyduje siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy, względnie jego stałe miejsce prowadzenia działalności. Natomiast do usług związanych ze szkoleniami odnosi się przepis art. 28g, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych ze szkoleniem jest miejsce, w którym działalność jest faktycznie wykonywana.


Mając na uwadze przepis art. 28b ustawy o VAT, uznać należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia powinny zostać opodatkowane poza Polską tj. w miejscu gdzie usługobiorca posiada swoją siedzibę.


Usługobiorcą jest przedsiębiorca mający siedzibę w Stanach Zjednoczonych, a zatem usługa szkoleniowa wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz niniejszego podmiotu powinna zostać opodatkowana na terytorium USA.


W rozpatrywanym przypadku należy mieć na uwadze również przepis art. 28g ustawy o VAT, który stanowi o usługach szkoleniowych.


Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, uznać należy, iż miejscem świadczenia usługi szkoleniowej prowadzonej przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorcy mającego siedzibę w Stanach Zjednoczonych nie jest terytorium Polski, bez względu na to, czy zastosowanie znajdzie art. 28g czy zasady ogólne o jakich stanowi art. 28b.

Ad. 2


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych przez niego w kraju, gdyż mają one związek z usługami jakie świadczone są przez Wnioskodawcę poza terytorium kraju. Wnioskodawca ma prawo do takiego obniżenia, ponieważ, w sytuacji, gdyby Wnioskodawca wykonywał usługi szkoleniowe na terytorium kraju, miałby prawo do takiego odliczenia.

Stanowisko Wnioskodawcy, wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 86 ust 8 ustawy VAT, który stanowi, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług szkoleniowych za granicą, gdyż w sytuacji, gdyby świadczył usługi szkoleniowe na terenie kraju – miałby takie prawo.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z pózn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług mający siedzibę na terytorium RP, świadczy usługi w zakresie szkolenia potencjalnych traderów firmy A. LLC, z terytorium Ukrainy i Indii. Wnioskodawca świadczy usługi na zlecenie firmy mającej swoją siedzibę na terytorium USA oraz nieposiadającej w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. Przedmiotem cyklu szkoleń jest strategia tradowania na produktach finansowych STIRS (krótkoterminowe stopy procentowe) oraz na produktach finansowych LTIRS (długoterminowe stopy procentowe). Firma dla której Wnioskodawca wykonuje usługę zajmuje się handlem kontraktami terminowymi, który wykonywany jest przez traderów. Handel odbywa się drogą internetową, poprzez platformę elektroniczną stworzoną do tego celu przez firmę C. Przedmiotowe usługi świadczone są zarówno drogą internetową jak i przez Wnioskodawcę w miejscu zamieszkania traderów tj. na Ukrainie i w Indiach. Szkolenie świadczone drogą internetową polega na tym, że treść szkolenia przekazywana będzie przez Wnioskodawcę za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej. Wnioskodawca szkoli przez aplikację handlową dla przedsiębiorców, o nazwie C. C. zapewnia klientom wysokiej jakości dane rynkowe i elektroniczną platformę transakcyjną. Jest to aplikacja służąca do wyświetlania aktywności na rynku, składania zamówień i śledzenia zamówień i stanowisk. W sytuacji gdy usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku byłyby opodatkowane w Polsce, podlegałyby opodatkowaniu podstawową stawką podatku, tj. 23%.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługa świadczona przez Wnioskodawcę opodatkowana jest na terytorium Polski, a jeżeli nie, to czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych ze świadczeniem usług szkoleniowych.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

W myśl art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarcza odpowiadająca tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędąca podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług została określona w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle regulacji przepisu art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.


Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.


Jednocześnie należy stwierdzić, że kontrahent Wnioskodawcy spełnia definicję podatnika, o którym mowa w art. 28a ustawy. Ponadto, jak wskazano nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności.


Zatem miejscem świadczenia opisanych usług szkoleniowych będzie – zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy – miejsce, w którym podatnik, będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli terytorium Stanów Zjednoczonych. Tym samym przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Natomiast o sposobie rozliczania ewentualnego podatku oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesadzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usług.

W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Powyższe przepisy wskazują, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, usługi świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

Przepisy wymagają ponadto, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.


W przedmiotowej sprawie jak wskazał Wnioskodawca, usługi szkoleniowe będące przedmiotem sprawy, gdyby ich miejscem świadczenia było terytorium Polski, podlegałyby opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku.


Odnosząc zatem powołane przepisy prawa do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz pytania, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem przez Wnioskodawcę opisanych usług na rzecz zleceniodawcy mającego siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych – zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju musi posiadać dokumenty z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj