Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.516.2017.1.MW
z 3 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2017 r. (data wpływu 10 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

… Spółka Akcyjna z siedzibą w …(dalej: Wnioskodawca, Spółka, … lub Beneficjent wsparcia) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Jest również podatnikiem zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka, w ramach swojej działalności w okresie, którego dotyczy zapytanie, wykonywała wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: najem, świadczenie usług doradczych w zakresie: mentoringu, marketingu, obsługi księgowej, prawnej, usług zarządzania i szkoleniowych, w szczególności na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, będących w fazie inkubacji oraz przedsiębiorstw, które osiągnęły stabilność w funkcjonowaniu na rynku.

Celami statutowymi Spółki jest m.in. prowadzenie działalności służącej tworzeniu korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości w regionie, w szczególności przez:

  • rozwój współpracy z instytucjami zajmującymi się promocją regionalnej oferty inwestycyjnej,
  • stymulowanie integracji środowiska gospodarczego i kooperacji firm działających w regionie,
  • świadczenie usług w zakresie doradztwa w tworzeniu i rozwoju przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne technologie,
  • udostępnianie korzystania z nieruchomości, w tym infrastruktury biurowej i technicznej, pozostających w zasobach Spółki przedsiębiorcom wykorzystującym nowoczesne technologie,
  • podniesienie efektywności strategii sprzedaży oraz wizerunku marketingowego przedsiębiorstw działających w regionie.

… od momentu powstania w 2005 roku animuje i stymuluje rozwój przedsiębiorczości i nauki w regionie oraz prowadzi działalność służącą tworzeniu korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości. Dla realizacji tych celów Spółka posiada doskonałe warunki lokalowe, dysponuje bowiem segmentem laboratoryjno - biurowym, w którym znajdują się pomieszczenia laboratoryjne oraz przeznaczone do działalności badawczo-wdrożeniowej, jak również pomieszczenia biurowe, zaplecza technicznego oraz sale szkoleniowo-konferencyjne.

W budynku mieszczą się także powierzchnie wystawiennicze i aula konferencyjna. W gronie swoich pracowników i współpracowników Spółka posiada wysoko kwalifikowaną kadrę specjalistów z różnych dziedzin: marketingu, mentoringu, zarządzania, analityków, specjalistów z zakresu prawa, w tym własności przemysłowej, rachunkowości i podatków, technologów, inżynierów, informatyków, projektantów oraz specjalistów z dziedziny finansów i PR.

Korzystając z możliwości, jaką stworzył Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020, po wygraniu rozpisanego konkursu, w dniu 24 marca 2016 r. Spółka występująca jako Beneficjent, zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) umowę Nr … o dofinansowanie Projektu „…” (dalej: Projekt) w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Projekt, który został objęty powyższym dofinansowaniem polega na realizacji i weryfikacji pilotażowych działań w ramach modelu realizacji Platform Startowych Działania 1.1.1 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia m.in. poprzez przekształcenie pomysłów biznesowych w produkty, przygotowanie ich pod kątem rynkowym wg przyjętej metodologii oraz opracowanie rentownych modeli biznesowych. Zakładanym efektem realizacji Projektu ma być wzrost liczby innowacyjnych przedsiębiorstw, budowanie i promowanie ekosystemu przedsiębiorczości typu „start-up” w Polsce Wschodniej.

A zatem, Projekt sprowadza się do wspierania innowacyjnych pomysłów na biznes nowo powstałych podmiotów gospodarczych poprzez nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pomysłodawców (preinkubacja spółek innowacyjnych) polegających na:

  1. przydzieleniu tzw. opiekuna startup, do którego zadań należy koordynowanie procesu inkubacji przedsiębiorstwa pomysłodawcy typu startup, w szczególności:
    • przygotowanie szczegółowego programu inkubacji dla startup w zależności od indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa pracującego nad rozwojem pomysłu,
    • dokonywanie oceny postępu prac nad rozwijaniem pomysłu według przyjętych list kontrolnych, ustalonych z ekspertami branżowymi,
    • koordynacja wszelkich usług świadczonych na rzecz startup,
    • sporządzenie końcowego raportu z prac startup, będącego jednocześnie elementem dokumentacji składanej na etapie wnioskowania o sfinansowanie przedsiębiorstwa typu startup związanego z wejściem na rynek z przygotowanym produktem;
  2. udzieleniu wsparcia poprzez wykonywanie tzw. usług podstawowych, tj.:
    • obsługi księgowej,
    • obsługi prawnej,
    • doradztwa podatkowego;
  3. udzieleniu wsparcia poprzez organizację warsztatów, których celem jest stworzenie produktu o minimalnej funkcjonalnej konieczności;
  4. udzieleniu pomocy poprzez świadczenie specjalistycznych usług doradczych w zakresie wsparcia:
    • technicznego, technologicznego, inżynierskiego, informatycznego, wzorniczego, w tym zapewnienie niezbędnego oprogramowania i licencji,
    • w obszarze zarządzania i przedsiębiorczości pod kątem rozwijanego pomysłu,
    • w obszarze analiz potrzeb klienta (badanie rynku, odnajdowanie i ocenianie możliwości rynkowych, prowadzących do zaspokojenia potrzeb określonych odbiorców (nabywców) oraz dokładne ustalenie tych potrzeb, opracowywanie produktu oraz strategii jego dystrybucji, przygotowanie odpowiedniej strategii ceny i promocji, reklama i informacja o produkcie),
    • w obszarze projektowania graficznego, tworzenia nazw i znaków firmowych, w tym wizualne kreowanie marki, tworzenie systemów identyfikacji oraz wspomagania sprzedaży.

Dotacja z działania Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa l. Przedsiębiorcza Polska Wschodnia Działania 1.1. Platformy startowe dla nowych pomysłów została przyznana jako zwrot zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków.

Wydatki te można podzielić na następujące kategorie:

  1. Koszty bezpośrednie:
    1. Koszty organizacji programu inkubacji, w tym:
      • Koszty usług doradczych i eksperckich związanych z organizacją i przeprowadzeniem warsztatów, spotkań networkingowych (sieciujących) i działań animacyjnych dla społeczności skupionej wokół Platformy startowej,
      • Koszty nabycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w celach związanych z realizacją programu inkubacji do wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym, w okresie, w którym będą one wykorzystywane do realizacji Projektu,
      • Koszty działań informacyjno-promocyjnych;
    2. Koszty przeprowadzenia naboru i oceny innowacyjnych pomysłów, w szczególności w zakresie:
      • Organizacji panelu ekspertów (koszty wynagrodzenia, podróży, zakwaterowania ekspertów, obsługa cateringowa),
      • Dodatkowych niezbędnych usług eksperckich i doradczych, związanych z oceną innowacyjnych pomysłów, w szczególności w zakresie wyceny wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz technologicznych, prawnych, finansowych,
      • Organizacji dedykowanych wydarzeń startupowych, podczas których dokonywany będzie nabór i ocena innowacyjnych pomysłów;
    3. Koszty indywidualnego wsparcia rozwoju innowacyjnych pomysłów biznesowych przedsiębiorstw typu startup, tj.:
      1. Koszty podstawowych usług inkubacji świadczonych na rzecz startup, w tym dotyczących:
        • Zapewnienia powierzchni biurowej (wraz z infrastrukturą teleinformatyczną oraz niezbędnym wyposażeniem),
        • Organizacji warsztatów i szkoleń z zakresu wystąpień publicznych oraz przygotowania prezentacji na sesje pitchingowe,
        • Mentoringu, obsługi księgowej, obsługi prawnej, doradztwa podatkowego,
        • Podstawowego wsparcia marketingowego w zakresie opracowania elementów identyfikacji korporacyjnej;
      2. Koszty specjalistycznych usług związanych z opracowaniem nowego lub znacząco ulepszonego produktu, w szczególności w zakresie wsparcia:
        • Technicznego, technologicznego, inżynierskiego, informatycznego, wzorniczego,
        • W obszarze zarządzania i przedsiębiorczości pod kątem rozwijanego pomysłu,
        • W obszarze analiz potrzeb klienta,
        • W obszarze projektowania graficznego, tworzenia nazw i znaków firmowych, w tym wizualne kreowanie marki,
      3. Koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych przedsiębiorstwa typu startup;
      4. Koszty wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu zajmującego się indywidualnym wsparciem rozwoju innowacyjnych pomysłów biznesowych;
      5. Koszty związane z ochroną praw własności przemysłowej.

  2. Koszty pośrednie:
    1. Koszty wynajmu lub utrzymania budynków niezbędnych dla realizacji projektu, z wyłączeniem kosztów adaptacji pomieszczeń dla celów realizacji projektu;
    2. Koszty administracyjne, z wyłączeniem kosztów ubezpieczeń majątkowych;
    3. Koszty wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu zarządzającego Projektem oraz zespołu Projektu zaangażowanego w realizację programu inkubacji przedsiębiorstw;
    4. Koszty zakupu usług zewnętrznych.

Poniesione przez Spółkę wydatki są w całości związane z realizacją Projektu dofinansowanego z funduszy europejskich i w części zostały udokumentowane fakturami, z których wynika kwota podatku VAT naliczonego.

Celem Projektu jest stymulowanie rozwoju biznesu poprzez wsparcie udzielane przedsiębiorcom w fazie inkubacji innowacyjnego biznesu. Z perspektywy Spółki Projekt przełoży się na sprzedaż opodatkowaną VAT. Zakłada się, że po utworzeniu nowych przedsiębiorstw, Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz nowopowstałych podmiotów usługi w ramach swojej działalności gospodarczej. Będą to komercyjne usługi znajdujące się obecnie w portfelu usług Spółki, opodatkowane podstawową stawką podatku VAT. Jedną z przyczyn, które skłoniły Wnioskodawcę do realizacji Projektu jest perspektywa utworzenia przyszłych kontrahentów, na rzecz których Beneficjent dofinansowania będzie realizować przychody opodatkowane VAT.

… bowiem w ramach podejmowanych działań w Projekcie będzie wchodził w bezpośrednią interakcję ze znaczącą ilością podmiotów gospodarczych i w czasie jego realizacji będzie mógł zaprezentować im posiadane zaplecze oraz potencjał do świadczenia specjalistycznych usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej. Pozwoli to mu pozyskać klientów, którzy po zakończeniu Projektu będą za odpłatnością korzystać z usług … Dzięki temu Spółka pozyska środki na utrzymanie i rozwój posiadanego już znacznego potencjału ludzkiego i materialnego, a uzyskane środki będzie mogła wykorzystać do kolejnych działań nakierowanych na realizację zadań statutowych. Powyższe znalazło odzwierciedlenie w umowach zawieranych z nowopowstałymi przedsiębiorcami.

Oprócz bowiem Umów programu akceleracji, gdzie określono warunki współpracy w trakcie realizacji Projektu zawierano z nimi Umowę współpracy, stanowiącą z jednej strony ofertę Wnioskodawcy, a z drugiej potwierdzenie zainteresowania tą ofertą przez startup. Umowa współpracy określała wstępne warunki na jakich po zakończeniu programu akceleracji, startup będzie mógł kontynuować korzystanie z usług … SA za odpłatnością. Wstępne deklaracje nowo powstałych przedsiębiorców o kontynuacji współpracy obecnie nabierają realnych kształtów, ponieważ niektóre z podmiotów biorących udział w Projekcie, po zakończeniu programu akceleracji trwającego maksymalnie 7 miesięcy podpisały umowę na świadczenie wybranych usług przez Wnioskodawcę.

Tym samym stwierdzić należy, że realizacja Projektu oraz pozyskanie i utworzenie w jego ramach podmiotów gospodarczych już się przekłada na sprzedaż opodatkowaną VAT - świadczenie usług na rzecz uczestników programu za wynagrodzeniem.

Zatem z perspektywy Spółki, pierwotne założenia leżące u podstaw wzięcia udziału w konkursie i późniejsze przystąpienie do Programu dofinansowania udzielanego przez PARP zostały lub będą zrealizowane.

Wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach realizacji Projektu stanowiły działania, nakierowane na wsparcie rozwoju nowych, potencjalnych kontrahentów dla … SA i w ten sposób mogą się przyczynić lub już się przyczyniły do zwiększenia popytu na usługi Spółki i zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Wsparcie w formie świadczenia usług doradczych i prawnych, wynajmu budynków, usługi księgowe, powoduje, że nowo powstałe podmioty dynamicznie się rozwijają i aktywnie działają na rynku. Zatem czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu miały niejako charakter przygotowawczy dla działalności gospodarczej i sprzedaży opodatkowanej, której Spółka będzie dokonywała lub już dokonuje na rzecz nowopowstałych przedsiębiorstw.

Jeszcze raz należy podkreślić, że jednym z podstawowych czynników warunkującym przystąpienie przez Spółkę do Projektu było założenie, że po utworzeniu nowych przedsiębiorstw - po zakończeniu Projektu - … SA będzie świadczyć na rzecz nowo powstałych podmiotów usługi w ramach swojej działalności gospodarczej. Będą to komercyjne usługi znajdujące się obecnie w portfelu usług Spółki, opodatkowane podstawową stawką podatku VAT. Z całą mocą należy stwierdzić, że do realizacji Projektu skłoniła Spółkę perspektywa utworzenia przyszłych kontrahentów, na rzecz których Spółka będzie realizować przychody opodatkowane VAT. Jest wiedzą powszechną, że największe nakłady ponoszone są dla pozyskania klientów (kontrahentów). W tym przypadku, dzięki Projektowi, nakłady te i ewentualne ryzyko ekonomiczne zostały zredukowane praktycznie do zera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją Projektu, które zostały udokumentowane fakturami, na których wyszczególniono VAT naliczony, na zasadach ogólnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo jako czynny podatnik podatku VAT, dokonując zakupów środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, materiałów oraz usług w ramach realizowanego projektu, do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Przemawia za tym następująca argumentacja:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. „a” ustawy VAT, odliczeniu podlega m.in. kwota podatku naliczonego wykazana na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów lub usług. Odpowiednikiem przytoczonych uregulowań w prawie wspólnotowym jest art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić, podatku VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.

Przytoczone powyżej przepisy wyrażają fundamentalną w konstrukcji podatku VAT – zasadę neutralności. Zakłada ona, że podatek VAT nie powinien obciążać uczestniczących w obrocie gospodarczym podatników, którzy nie są ostatecznymi odbiorcami towarów i usług. Na konieczność przestrzegania tej zasady wielokrotnie zwracał uwagę Europejski Trybunał Sprawiedliwości, podkreślając, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej. Tytułem przykładu można wskazać orzeczenie z dnia 14 lutego 1985 roku w sprawie 268/83 (DA. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen vs. Minister Van Financien), w którym wskazano, że system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowane w sposób całkowicie neutralny.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że obok zasady neutralności, z brzmienia przepisu art. 86 ust. 1 ustawy VAT wynika również zasada niezwłocznego odliczania podatku naliczonego, zgodnie z którą prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od dokonania opodatkowanej sprzedaży towarów lub usług, przy nabyciu których poniesiony został ciężar podatku naliczonego. Jedynym warunkiem odliczenia, przewidzianym przez ustawę VAT, jest zamiar wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. W praktyce oznacza to, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest bowiem intencja nabycia, iż dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych - wówczas odliczenie jest prawnie dozwolone.

Przytoczone powyżej przepisy oraz orzecznictwo wskazują, że każdy wydatek na nabycie towarów i usług, poniesiony z zamiarem przyszłego wykorzystania go w opodatkowanej działalności gospodarczej, uznać należy za związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy VAT, a tym samym dający prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych towarów i usług.

Na potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska, Spółka powołuje interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 grudnia 2013 roku, znak: IPPP1/443-1138/13-2/ISZ, wydanej praktycznie w identycznym stanie faktycznym, gdzie stwierdził on: „Z treści przywołanej regulacji jednoznacznie wynika zatem, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju). Z założenia, to do wykonania tych czynności w klasycznym modelu realizacji prawa do odliczenia mają być wykorzystywane towary i usługi. Tak oczywistej ocenie, wyprowadzonej na gruncie wspomnianego przepisu wymyka się szereg czynności, nie dających się podporządkować ściśle do konkretnych działań podlegających opodatkowaniu, co do których jednak nie ma wątpliwości, iż służą one czynnościom opodatkowanym (np. koszty ogólne działalności). Nie sposób także pominąć tych działań podatnika, które choć neutralne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, jako niepodlegające podatkowi VAT lub od niego zwolnione, podejmowane są również w celu dokonania sprzedaży opodatkowanej. Na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo występujących trudności we wskazaniu tego związku bezpośredniego pomiędzy podatkiem naliczonym a konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, niewątpliwym jest, iż są one ukierunkowane na dokonanie takich właśnie czynności. W świetle powyższego dla odliczenia podatku naliczonego wystarczającym jest pośredni związek nabycia towaru lub usługi z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Jeżeli bowiem dokonane zakupy dotyczą szeroko pojętej działalności przedsiębiorstwa, to podatnikowi przysługuje w związku nimi prawo do odliczenia podatku naliczonego".

Przenosząc powyższe na grunt opisanego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że dokonywane w ramach Projektu wydatki nie tylko będą w przyszłości, ale już są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Pierwsze efekty gospodarcze podejmowanych przez Spółkę działań są bowiem widoczne już w chwili obecnej. Nawet jednak gdyby te działania w najbliższym czasie nie przyniosły zadawalających Spółkę efektów ekonomicznych w postaci przysporzenia planowanej wysokości przychodów od tych podmiotów (start-up) - poniesione w ramach tego projektu wydatki wykazują, w ocenie Spółki, jednoznaczny związek z działalnością opodatkowaną. Nie tylko bowiem pozwoliły Spółce otworzyć nowe perspektywy działalności, ale przyczyniły się również do zdobycia nowych doświadczeń przy obsłudze tego rodzaju podmiotów gospodarczych zarówno przez samą Spółkę, jej pracowników i podmiotów współpracujących. Spowodowały również podniesienie kultury i umiejętności organizacyjnych oraz pozyskania know-how dla realizacji zadań, do których powołano Spółkę, a wyznaczonych przez Statut Spółki.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że wydatki poniesione w ramach Projektu wykazują niewątpliwy związek z działalnością opodatkowaną. Związek ten można określić mianem związku bezpośredniego albo pośredniego o wysokim stopniu powiązania z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe, Spółka dokonując zakupów towarów i usług w celu realizacji Projektu - jako czynny podatnik VAT - ma prawo do odliczenia z tego tytułu podatku naliczonego od podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT. Jak wynika bowiem z przedstawionego opisu stanu faktycznego, dokonywane w ramach Projektu wydatki są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy w tym miejscu przywołać art. 168 ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia – od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić – VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika. Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu.

Kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. – Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

Należy zauważyć, że w orzeczeniu TSUE z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz stwierdzono, że warunek dopuszczalności odliczenia podatku VAT, tj. warunek by czynność powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia należy rozumieć zgodnie z założeniami prawa do odliczenia podatku VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada z kolei, iż wydatki poczynione celem ich uzyskania stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do odliczenia (innymi słowy, wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie). Wskazując na powyższe TSUE stwierdził, że brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a transakcją opodatkowaną wyrażającego się w braku konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku, bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Podobnie stanowisko zostało wyrażone w wyrokach TSUE z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciw Midland Bank plc oraz z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise).

Z kolei w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 Finanzamt Köln–Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi, Trybunał podkreślił, iż warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów lub usług na wcześniejszym etapie obrotu jest, by koszt nabycia owych towarów lub usług stanowił element ceny transakcji dającej prawo do odliczenia na późniejszym etapie.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością Spółki, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów.

Mając na uwadze powyższe oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy uznać, że w niniejszej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług, związanych z realizacją projektu, - jak wskazał Wnioskodawca - będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur, związanych z zakupem towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, wydatki te związane są z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi. Ww. prawo przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejsze rozstrzygnięcie tut. Organ podjął na podstawie okoliczności podanych przez Wnioskodawcę, tj. że ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Powyższe przyjęto jako element opisu sprawy i tylko do tych elementów odniesiono normy prawne obowiązujących przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności, gdy nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu VAT, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj