Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.359.2017.2.BC
z 21 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2017 r. (data wpływu 24 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług najmu Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług najmu Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy. Wniosek uzupełniono w dniu 11 września 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, do zakresu działania której należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina została powołana do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z poźn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz do wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zadania publiczne są wykonywane przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Niemniej, pewne czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT) (działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę). Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, Gmina posiada osobowość prawną.

Gmina realizuje zadania własne z zakresu kultury fizycznej i turystyki w obiektach sportowo-rekreacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy, tj. w dwóch Salach sportowych (dalej łącznie: Sale sportowe).

Wskazane Sale sportowe wykorzystywane są przez Gminę w dwojaki sposób, tj.:

  1. są nieodpłatnie udostępniane w celu prowadzenia zajęć lekcyjnych przez jednostki budżetowe Gminy (jednostki oświatowe) w zakresie wychowania fizycznego i zawodów sportowych (czynności te Gmina traktuje jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz
  2. są odpłatnie wynajmowane po godzinach zajęć lekcyjnych na rzecz zainteresowanych podmiotów zewnętrznych, w celu organizacji rozgrywek sportowych, meczów lub imprez sportowych oraz dla innych celów komercyjnych (czynności te Gmina traktuje jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Sale sportowe udostępniane za odpłatnością na rzecz osób trzecich wykorzystywane są do celów sportowo-rekreacyjnych, w tym w szczególności do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych.

Opłaty za wynajem Sal sportowych stanowią dochód Gminy. Pobierane opłaty Gmina ujmuje w prowadzonych rejestrach sprzedaży oraz rozlicza podatek należny z tytułu odpłatnego udostępniania (wynajmu) Sal sportowych na rzecz osób trzecich w składanych deklaracjach VAT-7.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina wdrożyła skonsolidowany model rozliczeń podatku VAT. W związku z tym, od 1 stycznia 2017 r. wszystkie gminne jednostki organizacyjne prowadzą „cząstkowe” rozliczenia podatku VAT (obejmujące wykonywane przez nie czynności stanowiące odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na gruncie podatku VAT), które są następnie konsolidowane na poziomie Gminy. Czynność polegająca na odpłatnym wynajmie Sal sportowych przez Gminę na rzecz osób trzecich, stanowiąca czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, została objęta centralizacją rozliczeń VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o wyjaśnienie wątpliwości związanych ze stawką podatku VAT, która powinna znaleźć zastosowanie w odniesieniu do odpłatnego udostępniania (wynajmu) Sal sportowych na rzecz osób trzecich, tj. czy wynajem Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy do celów rekreacyjno-sportowych, w tym do prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki preferencyjnej w wysokości 8%.

W piśmie z dnia 5 września 2017 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z tym, co zostało wskazane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, Sale sportowe są wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy z zakresu kultury fizycznej i turystyki poprzez udostępnianie Sal jednostkom budżetowym Gminy (jednostkom oświatowym) do celów prowadzenia zajęć lekcyjnych w zakresie wychowania fizycznego i zawodów sportowych oraz do prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym udostępnianiu Sal sportowych na rzecz osób trzecich. Gmina wynajmuje Sale sportowe w szczególności na cele sportowo-rekreacyjne, w tym w szczególności do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych.

W związku z powyższym – ze względu na sposób wykorzystania Sal sportowych – Gmina uznała, że wskazane usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu Sal na rzecz osób trzecich są usługami związanymi z działalnością obiektów sportowych i mieszczą się w ramach grupowania PKWiU pod numerem 93.11.10.0. Gmina dokonała wskazanej klasyfikacji ze względu na fakt, że wynajem Sal sportowych dla celów sportowo-rekreacyjnych, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, jest czynnością, którą można zaklasyfikować jako działania związane z działalnością obiektów sportowych, w tym wypadku wskazanych Sal sportowych.

Gmina podkreśla, że nie posiada grupowania PKWiU właściwego dla wskazanej usługi nadanego w drodze oficjalnej informacji klasyfikacyjnej dokonanej przez Urząd Statystyczny. Tym niemniej stan faktyczny i sposób wykorzystania Sal sportowych – w ocenie Gminy – wskazuje, że czynność ta mieści się w ramach grupowania PKWiU pod numerem 93.11.10.0 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Dodatkowo, Gmina wskazuje, że zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 kwietnia 2017 r. (sygn. I SA/Kr 71/17) to Organ powinien dokonać klasyfikacji statystycznej wskazanej usługi w ramach grupowania PKWiU w celu zastosowania właściwej stawki podatku VAT. We wskazanym wyroku Sąd uznał, że: „do kompetencji organów podatkowych należy ustalenie odpowiedniego przedmiotu opodatkowania, stawki podatkowej, czy też zwolnienia, uzależnionych od zaklasyfikowania określonej usługi łub towaru według systematyki tych klasyfikacji. Oznacza to, że wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i w procesie stosowania prawa przez organy podatkowe podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez te organy. Gdyby było inaczej to w „zwykłych” postępowaniach wymiarowych organy podatkowe byłyby związane klasyfikacją statystyczną dokonaną przez producenta lub usługodawcę. Nie ma racjonalnych, ani prawnych przyczyn uzasadniających zaakceptowanie poglądu prezentowanego w zaskarżonym postanowieniu, że organ interpretacyjny „nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji klasyfikacji wskazanej” we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Jeżeli konkretny przepis podatkowy odwołuje się do klasyfikacji statystycznej jako warunku zastosowania określonego sposobu opodatkowania tj. np. zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług, to Minister nie może się uchylić od oceny stanowiska wnioskodawcy co do prawidłowości zaklasyfikowania statystycznego (np. w PKWiU) konkretnego towaru (produktu) lub świadczonej usługi, o ile we wniosku zostaną przedstawione informacje o składzie produktu, sposobie jego wytwarzania itp. czyli okoliczności faktyczne mające znaczenie dla przyporządkowania towarów lub usług do konkretnych ugrupowań statystycznych (...)”.

W związku z powyższym, mimo że Gmina nie jest zobowiązana do klasyfikacji dokonywanej czynności będącej przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w ocenie Wnioskodawcy usługi polegające na wynajmie Sal sportowych na rzecz osób trzecich dla celów sportowo-rekreacyjnych, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, są usługami bezpośrednio związanymi z działalnością obiektów sportowych, zaklasyfikowanymi w ramach grupowania PKWiU 93.11.10.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wynajem Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy do celów rekreacyjno-sportowych, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT według 8% stawki VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynajem Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy do celów rekreacyjno-sportowych, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT według 8% stawki VAT.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w powyższym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zauważyć należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem, aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego będzie uznana za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań własnych oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań własnych, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle powołanych powyżej przepisów, odpłatne świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. czynności wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Tym samym, odpłatne udostępnianie Sal sportowych, skutkujące uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Gminy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina dla tej czynności występuje w charakterze podatnika podatku VAT, bowiem czynność ta wykonywana jest w sferze cywilnoprawnej. W konsekwencji oznacza to, że odpłatne udostępnianie Sal sportowych zlokalizowanych na terenie Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. Gmina świadcząc usługi udostępniania Sal sportowych za odpłatnością na rzecz osób trzecich na cele rekreacyjno-sportowe, w tym na cele prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i organizacji imprez sportowo-kulturalnych, występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Wnioskodawca powziął natomiast wątpliwości, jaka stawa podatku VAT powinna znaleźć zastosowanie w odniesieniu do opłat pobieranych w związku ze świadczeniem wskazanych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 tej ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%; stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawką podatku w wysokości 8% wymieniono m.in. usługi zaklasyfikowane jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Wnioskodawca podkreślił, że świadczy usługi z zakresu udostępniania Sal sportowych na rzecz osób trzecich na cele rekreacyjno-sportowe, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i organizacji imprez sportowo-kulturalnych. Wskazane usługi polegające na udostępnianiu Sal sportowych powinny zostać zaklasyfikowane jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” ze względu na fakt, że cel wynajmu wskazanych powierzchni jest ściśle związany z działalnością Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy, stanowiących obiekty sportowe.

W związku z powyższym, czynsz pobierany przez Gminę z tytułu najmu Sal sportowych na cele rekreacyjno-sportowe powinien zostać opodatkowany 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych, w szczególności:

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Katowicach z 28 grudnia 2016 r. (nr 2461-IBPP3.4512.680.2016.2.BJ), w której organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w sytuacji, gdy Wnioskodawca świadczy usługi odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej, które to usługi Wnioskodawca klasyfikuje jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, o których mowa w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, usługi te podlegać będą opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i art. 146a pkt 2 w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT;

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 marca 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-939/15/MN), w której organ uznał, że: „Świadczone przez Wnioskodawcę usługi odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej, które Wnioskodawca klasyfikuje (...) jako Usługi związane z działalnością obiektów sportowych (...) podlegać będą opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i art. 146a pkt 2 w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy”.

Reasumując, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do czynszu najmu pobieranego z tytułu udostępniania Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy, do celów rekreacyjno-sportowych, w tym do prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, który to cel jest ściśle związany z działalnością obiektów sportowych, Gmina powinna zastosować podatek VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacja PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), obowiązuje do dnia 31 grudnia 2017 r.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Dlatego też w sytuacji, gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT, klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia.

Z opisu sprawy wnika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, do zakresu działania której należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina została powołana do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym oraz do wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zadania publiczne są wykonywane przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Niemniej, pewne czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę). Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym Gmina posiada osobowość prawną. Gmina realizuje zadania własne z zakresu kultury fizycznej i turystyki w obiektach sportowo-rekreacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy, tj. w dwóch Salach sportowych. Wskazane Sale sportowe wykorzystywane są przez Gminę w dwojaki sposób, tj.: są nieodpłatnie udostępniane w celu prowadzenia zajęć lekcyjnych przez jednostki budżetowe Gminy (jednostki oświatowe) w zakresie wychowania fizycznego i zawodów sportowych (czynności te Gmina traktuje jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz są odpłatnie wynajmowane po godzinach zajęć lekcyjnych na rzecz zainteresowanych podmiotów zewnętrznych, w celu organizacji rozgrywek sportowych, meczów lub imprez sportowych oraz dla innych celów komercyjnych (czynności te Gmina traktuje jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Sale sportowe udostępniane za odpłatnością na rzecz osób trzecich wykorzystywane są do celów sportowo-rekreacyjnych, w tym w szczególności do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych. Opłaty za wynajem Sal sportowych stanowią dochód Gminy. Pobierane opłaty Gmina ujmuje w prowadzonych rejestrach sprzedaży oraz rozlicza podatek należny z tytułu odpłatnego udostępniania (wynajmu) Sal sportowych na rzecz osób trzecich w składanych deklaracjach VAT-7. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina wdrożyła skonsolidowany model rozliczeń podatku VAT. W związku z tym, od 1 stycznia 2017 r. wszystkie gminne jednostki organizacyjne prowadzą „cząstkowe” rozliczenia podatku VAT (obejmujące wykonywane przez nie czynności stanowiące odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na gruncie podatku VAT), które są następnie konsolidowane na poziomie Gminy. Czynność polegająca na odpłatnym wynajmie Sal sportowych przez Gminę na rzecz osób trzecich, stanowiąca czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, została objęta centralizacją rozliczeń VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o wyjaśnienie wątpliwości związanych ze stawką podatku VAT, która powinna znaleźć zastosowanie w odniesieniu do odpłatnego udostępniania (wynajmu) Sal sportowych na rzecz osób trzecich, tj. czy wynajem Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy do celów rekreacyjno-sportowych, w tym do prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo -kulturalnych, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki preferencyjnej w wysokości 8%. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z tym, co zostało wskazane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, Sale sportowe są wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy z zakresu kultury fizycznej i turystyki poprzez udostępnianie Sal jednostkom budżetowym Gminy (jednostkom oświatowym) do celów prowadzenia zajęć lekcyjnych w zakresie wychowania fizycznego i zawodów sportowych oraz do prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym udostępnianiu Sal sportowych na rzecz osób trzecich. Gmina wynajmuje Sale sportowe w szczególności na cele sportowo-rekreacyjne, w tym w szczególności do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych. W związku z powyższym – ze względu na sposób wykorzystania Sal sportowych – Gmina uznała, że wskazane usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu Sal na rzecz osób trzecich są usługami związanymi z działalnością obiektów sportowych i mieszczą się w ramach grupowania PKWiU pod numerem 93.11.10.0. Gmina dokonała wskazanej klasyfikacji ze względu na fakt, że wynajem Sal sportowych dla celów sportowo-rekreacyjnych, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, jest czynnością, którą można zaklasyfikować jako działania związane z działalnością obiektów sportowych, w tym wypadku wskazanych Sal sportowych. Gmina podkreśla, że nie posiada grupowania PKWiU właściwego dla wskazanej usługi nadanego w drodze oficjalnej informacji klasyfikacyjnej dokonanej przez Urząd Statystyczny. Tym niemniej stan faktyczny i sposób wykorzystania Sal sportowych – w ocenie Gminy – wskazuje, że czynność ta mieści się w ramach grupowania PKWiU pod numerem 93.11.10.0 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych. W ocenie Wnioskodawcy usługi polegające na wynajmie Sal sportowych na rzecz osób trzecich dla celów sportowo-rekreacyjnych, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych, są usługami bezpośrednio związanymi z działalnością obiektów sportowych, zaklasyfikowanymi w ramach grupowania PKWiU 93.11.10.0.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące stawki podatku VAT dla usług związanych z wynajmem Sal sportowych dla celów sportowo-rekreacyjnych i imprez sportowo-kulturalnych sklasyfikowanych wg PKWiU 93.11.10.0.

Wobec tego należy wskazać, że podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę (art. 41 ust. 13 ustawy).

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie do dnia 31 grudnia 2018 r. – 8%) wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku. Podkreślić przy tym należy, że ustawodawca nie ograniczył zastosowania stawki VAT w wysokości 8% od wystąpienia innych przesłanek przedmiotowych lub podmiotowych. Jedynym warunkiem uprawniającym do zastosowania 8% stawki podatku jest zakwalifikowanie towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU.

Zauważyć należy, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy/będzie świadczył usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. – 8%), w poz. 179 wskazano „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych – PKWiU 93.11.10.0”.

Ponadto, z zawartego w załączniku objaśnienia nr 1) wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W wyjaśnieniach do PKWiU (http://stat.gov.pl/Klasyfikacje) wskazano, że:

Grupowanie 93.11.10.0 – „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” obejmuje:

  1. usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  2. usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  3. usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie 93.11.10.0 nie obejmuje:

  1. usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,
  2. usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,
  3. wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,
  4. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,
  5. usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0,
  6. usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl). Grupowanie 93.11.10.0 obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z powyższego wynika, że sklasyfikowane przez Gminę w PKWiU 93.11.10.0 usługi wynajmu Sal sportowych dla celów sportowo-rekreacyjnych i imprez sportowo-kulturalnych mieszczą się w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Zatem, skoro usługi udostępniania Sal sportowych na podstawie umów najmu dla celów sportowo-rekreacyjnych i imprez sportowo-kulturalnych, zgodnie z ich przeznaczeniem, są sklasyfikowane – jak wskazał Wnioskodawca – pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych” i wykonywane w obiekcie sportowym, to spełnione zostaną przesłanki do zastosowania przy ich świadczeniu preferencyjnej stawki 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, wynajem Sal sportowych znajdujących się na terenie Gminy do celów rekreacyjno-sportowych, w tym do celów prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, gimnastyki korekcyjnej i imprez sportowo-kulturalnych jest sklasyfikowany – jak wskazał Zainteresowany – w PKWiU 93.11.10.0, to usługi te są/będą opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym w szczególności symbolu PKWiU, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Kr 71/17 tutejszy organ wyjaśnia, że powołany wyrok jest nieprawomocny oraz jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonym w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża. Zatem wskazany we wniosku wyrok sądu nie ma wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj