Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.142.2017.3.AT
z 29 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), uzupełnionym 21 oraz 25 września 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy dochód ze sprzedaży nieruchomości gruntowej o której mowa we wniosku, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w sytuacji przekazania go na cele statutowe Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy dochód ze sprzedaży nieruchomości gruntowej o której mowa we wniosku, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w sytuacji przekazania go na cele statutowe Wnioskodawcy. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 13 września 2017 r. Znak: 0111-KDIB3-1.4012.382.2017.1.AB, 0111-KDIB2-1.4010. 142.2017.2.AT wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 21 i 25 września 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Koło Łowieckie (dalej: Wnioskodawca), działa na zasadach stowarzyszenia. Przychody (składki członkowskie, wpisowe, sprzedaż pozyskanej zwierzyny) za sezon 2016/2017 wynosiły 87.434,65 zł przy kosztach na sumę 47.180,45 zł. Budżet kolejnego sezonu (roku gospodarczego) 2017/2018 w pozycji przychody zamyka się sumą 95.200,00 zł. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (korzysta ze zwolnienia). Wnioskodawca jest właścicielem dwóch działek budowlanych z których jedną o pow. 1500m2 niezabudowaną, z przeznaczeniem w planie zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniową planuje sprzedać. Wartość działki, wg cen aktualnych w rejonie jej lokalizacji, wynosi w granicach 25 tys. - 40 tys. zł. Uzyskane z ewentualnej sprzedaży środki finansowe Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na pokrycie kosztów zagospodarowania drugiej działki (tj. m.in. na budowę pomieszczeń gospodarczych do przechowywania środków, materiałów sprzętu do realizacji celów statutowych) oraz na pozostałe cele statutowe.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 20 września 2017 r. wskazano m.in., że:

  • Działka przeznaczona do sprzedaży jest działką powstałą z podziału działki, która została zakupiona z własnych środków - składek członków Koła w dniu 24 września 1998 r.,
  • Celem realizowanym przez Koło wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.) jest „ochrona środowiska”,
  • W rozdziale VII Koło Łowieckie Oddział 2, zadania Koła i sposób ich realizacji, Statutu Polskiego Związku Łowieckiego, wymienione są co najmniej 3 zadania, tj.:
    • prowadzenie gospodarki łowieckiej w dzierżawionych obwodach, itd.,
    • inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska, itd.,
    • prowadzenie działalności gospodarczej i rolniczej, itd.,
      które zdaniem Wnioskodawcy mają bezpośredni związek i odniesienie do zapisu art. 17 ust. l pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  • Chcąc realizować te zadania Koło winno posiadać odpowiednią bazę. Z tego też powodu jak napisano we wniosku. Wnioskodawca przeznacza drugą działkę na te potrzeby. Wnioskodawca wyjaśnia, że na działce tej po jej ogrodzeniu budowany będzie budynek gospodarczy. Obiekt (baza) będzie służył(a) m.in. do przechowywania i składowania środków, materiałów, pasz, sprzętu, itd. Wnioskodawca nadmienia, że obecnie, posiadany np. sprzęt rolniczy - ciągnik, pługi, kultywator, wóz, samochód, czy pasze, są przechowywane/magazynowane w różnych miejscach zamieszkania członków Koła. Wybudowanie bazy/zaplecza, potrzebnej do realizacji celów statutowych, wymaga środków finansowych, które Wnioskodawca planuje pozyskać między innymi z ewentualnej sprzedaży działki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy transakcja sprzedaży działki o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego wniosku podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z przeznaczeniem uzyskanych ze sprzedaży środków finansowych na cele statutowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej „podatnikami”.

Stosownie do treści art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1295 ze zm.), koła łowieckie posiadają osobowość prawną i ponoszą odpowiedzialność za swoje zobowiązania.

W świetle art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 updop, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne pod podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Ze zwolnienia nie mogą więc korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c updop. Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest kół łowieckich, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył ich podmiotowo z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, 1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem, omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. W celu skorzystania z tego zwolnienia, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop;
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  3. dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym m.in. na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - Koło Łowieckie, działające na zasadach stowarzyszenia jest właścicielem dwóch działek budowlanych z których jedną niezabudowaną, z przeznaczeniem w planie zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniową planuje sprzedać. Uzyskane ze sprzedaży środki finansowe zamierza przeznaczyć na pokrycie kosztów zagospodarowania drugiej działki, tj. na budowę, pomieszczeń gospodarczych do przechowywania środków, materiałów sprzętu do realizacji celów statutowych oraz na pozostałe cele statutowe. Działka przeznaczona do sprzedaży jest działką powstałą z podziału drugiej działki, która została zakupiona z własnych środków - składek członków Koła w dniu 24 września 1998 r. Celem statutowym Koła jest m.in. ochrona środowiska.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro jak wynika z wniosku Wnioskodawca prowadzi działalność statutową m.in. w zakresie ochrony środowiska, to dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości gruntowej może zostać zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, o ile przeznaczony i wydatkowany zostanie na cele związane z prowadzoną działalnością statutową. Celem tym może, być budowa, a więc wytworzenie wskazanego we wniosku budynku użytkowego, który będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności statutowej. Wprawdzie wydatki na ww. cel nie zostały wymienione wprost w treści art. 17 ust. 1b updop (przepis ten stanowi o nabyciu a nie o wytworzeniu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych), jednakże zauważyć należy, że przepis ten nie wymienia enumeratywnie celów na jakie mogą być wydatkowane środki zgromadzone przez podatników określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Uznać zatem należy, że wydatki na wytworzenie środka trwałego mieszczą się w otwartym katalogu wydatków objętych omawianym przepisem, o ile oczywiście wytworzony składnik majątku, zostanie wykorzystany w działalności Wnioskodawcy wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj