Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.338.2017.1.MN
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „xxx”. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Operacja będzie polegać na opracowaniu i wydaniu publikacji albumowej pt. „xxx”, organizacji wystawy najstarszych istniejących dokumentów królewskich i książęcych dla miasta P. oraz organizacji konferencji poświęconej historii miasta w ...-lecie nadania praw miejskich.

Album będzie miał za zadanie popularyzację wiedzy o historii miasta i regionu. Będzie udostępniany nieodpłatnie przez Urząd Miasta.

Na zakończenie realizacji operacji przewidziano konferencję oraz imprezę plenerową. Będą to wydarzenia otwarte dla wszystkich, uczestnictwo w nich będzie nieodpłatne. Przewidywaną grupę docelową stanowić będą mieszkańcy miasta i okolic oraz turyści. Wydarzenia będą mieć charakter informacyjno-promocyjny.

Podczas konferencji odbędzie się prezentacja albumu oraz wystawa fotokopii archiwaliów (aktów prawnych, przywilejów, ksiąg miejskich). Podczas imprezy przewidziane są występy artystyczne oraz prezentacja albumu.

Koszty ujęte we wniosku o dofinansowanie operacji są kosztami niezbędnymi do osiągnięcia celu operacji, jakim jest wzrost zainteresowania mieszkańców dziedzictwem lokalnym.

Koszty obejmują:

  1. Opracowanie merytoryczne publikacji oraz materiałów na wystawę podczas konferencji (opracowanie treści merytorycznej opatrzonej aparatem naukowym, prace przygotowawcze, kwerendy archiwalne, biblioteczne, opracowanie treści merytorycznych na wystawę). Zadanie zostanie zlecone wykonawcy posiadającemu wykształcenie historyczne, wiedzę w zakresie historii miasta oraz doświadczenie związane z opracowaniem publikacji historycznych oraz organizacji wystaw.
  2. Wykonanie fotokopii archiwaliów do publikacji oraz zdjęć na wystawę (wykonanie zdjęć i skanów archiwaliów do publikacji oraz wykonanie i wydruk fotografii archiwaliów na wystawę).
  3. Przygotowanie wystawy (organizacja wystawy: przygotowanie pomieszczenia, montaż i demontaż ekspozycji (zdjęć), obsługa wystawy).
  4. Tłumaczenie wstępu, streszczenia i opisów zdjęć na język angielski
  5. Skład oraz wydanie publikacji – 1000 egz. (opracowanie koncepcji publikacji, opracowanie graficzne, skład tekstów, layout i wydruk publikacji: nakład 1000 egzemplarzy, format: 210x280 mm, liczba stron: 150, papier kredowy, oprawa twarda).
  6. Organizacja wydarzeń informacyjno-promocyjnych – konferencja, impreza plenerowa. Zakres programu konferencji: prezentacja albumu, wystawa fotografii archiwaliów, prelekcja dot. historycznych dokumentów królewskich i książęcych oraz magistrackich dotyczących miasta P. Podczas imprezy przewidziane są występy artystyczne oraz prezentacja albumu.

Warunkiem ujęcia kosztów brutto inwestycji, jako kosztów kwalifikowanych jest uzyskanie interpretacji indywidualnej. Gmina będąc czynnym podatnikiem VAT nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż planowana operacja pn. „xxx” stanowi zadanie własne Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Działalność gminy związana z opracowaniem i rozprowadzaniem publikacji oraz organizacją imprez towarzyszących (wydarzeń informacyjno-promocyjnych) nie generuje żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zakupy usług w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierała opłat za dystrybucję publikacji oraz wstępy na imprezy (wydarzenia) informacyjno-promocyjne, ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów.

Gmina nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, może zaliczyć poniesione wydatki brutto, jako koszty kwalifikowane, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność PROW 2014–2020.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego, Gmina wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą z dnia 8 czerwca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację pn. „xxx”.

Termin planowanej operacji to styczeń – czerwiec 2018 r.

Wszystkie zakupy związane z realizacją opisanej we wniosku operacji/inwestycji udokumentowane będą fakturami VAT, na których Wnioskodawca będzie figurować jako nabywca.

Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (realizacja zadań własnych – art. 7 ust. 1 pkt 2 USG).

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanej we wniosku operacji/inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z 29 sierpnia 2017 r.):

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z planowaną inwestycją pn. „xxx”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawa odliczenia podatku VAT w związku z planowaną inwestycją pn. „xxx”, ponieważ efekty zrealizowanej operacji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje realizacje operacji „xxx”. Okres realizacji styczeń – czerwiec 2018 r. Wszystkie zakupy związane z realizacją opisanej we wniosku operacji/inwestycji udokumentowane będą fakturami VAT, na których Wnioskodawca będzie figurować jako nabywca. Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (realizacja zadań własnych – art. 7 ust. 1 pkt 2 USG). Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanej we wniosku operacji/inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierała opłat za dystrybucję publikacji oraz wstępy na imprezy (wydarzenia) informacyjno-promocyjne, ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Należy zatem przyjąć, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania operacji polegającej na opracowaniu i wydaniu publikacji albumowej, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy. Wszystkie efekty projektu będą wykorzystane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych).

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „xxx”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj