Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.21.2017.3.AD
z 23 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2017 r. (data wpływu 23 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości rolnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 marca 2017 r. r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości rolnej.


Wskazany wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. W związku z tym, pismem z dnia 30 marca 2017 r. nr 0115-KDIT2-3.4010.21.2017.1.AD na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy – wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia pisma. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.).


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 23 lutego 2012 r. Wnioskodawca zakupił nieruchomość rolną (działka ewidencyjna nr 37, powierzchnia gruntu wynosi 40,99 ha). Zakupu dokonano wraz z dwoma innymi podmiotami (Spółka z o.o. i osoba fizyczna) - jako współwłaściciele tego gruntu wszyscy posiadają po 1/3 udziału we własności. Nieruchomość ta nie została nabyta z zamiarem sprzedaży. Na ww. gruncie cały czas prowadzona jest działalność rolnicza. Gmina nie posiada opracowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla przedmiotowej nieruchomości ustalono, w drodze decyzji, warunki zabudowy na budowę dwóch stawów rybnych (2013 r.) oraz na montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 0,1 MW i wysokości 3,0 m (2013 r.). O wydanie tejże decyzji występowali obecni właściciele. Do nieruchomości nie zostały podłączone żadne media.

Wnioskodawca planuje sprzedać ww. grunt rolny. Kupującym jest Sp. z o.o., która na tym gruncie będzie prowadził działalność rolniczą. Przedmiotowa nieruchomość w chwili sprzedaży będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W akcie notarialnym zostanie wskazany fakt, że nabywca będzie prowadził na zakupionym gruncie działalność rolniczą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku dokonania opisanej transakcji sprzedaży gruntu rolnego istnieje obowiązek uiszczenie podatku od osób prawnych, z tytułu przeprowadzonej transakcji sprzedaży?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien on płacić podatku dochodowego z tytułu transakcji sprzedaży gruntu, ponieważ czynność sprzedaży ww. nieruchomości zostanie wykonana jednorazowo i nie występują okoliczności wskazujące na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. W momencie zakupu przedmiotowej nieruchomości nie miał zamiaru jej odsprzedaży. Na nieruchomości prowadzona jest działalność rolnicza. Pomimo uzyskania decyzji o warunkach zabudowy (2013 r.) grunt nadal posiada charakter rolny, jest nadal wykorzystywany do prowadzenia faktycznej działalności rolniczej. Nie zostały podjęte żadne prace związane z budową jakiejkolwiek infrastruktury technicznej na ww. działce, nie są podłączone do działki żadne media. W wyniku sprzedaży grunt nie straci charakteru rolnego.

W ocenie Wnioskodawcy powinien on korzystać ze zwolnienia od podatku z tytułu transakcji sprzedaży przedmiotowej działki na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.


Z treści powyższego przepisu wynika, że ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:


  • podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,
  • przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  • w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.


Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zwolnieniem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych objęty jest zatem wyłącznie dochód uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

W kontekście zastosowania przedmiotowego zwolnienia zaznaczyć należy, że dokonanie sprzedaży nastąpić powinno po upływie pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Ponadto, mając na względzie przepisy art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, sprzedaż nie może dotyczyć umów kupna - sprzedaży gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.


Skoro z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że:


  • nieruchomość będąca w posiadaniu Wnioskodawcy stanowi nieruchomość rolną, która w chwili sprzedaży będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym
  • nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży, została nabyta w dniu 23 lutego 2012 r., a jej powierzchnia przekracza 1 ha (40,99 ha),
  • Wnioskodawca użytkuje nieruchomość na działalność rolniczą, a nabywca będzie ją kontynuował zgodnie z zapisem w akcie sprzedaży

- to stwierdzić należy, że w sytuacji gdy jej sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, dochody uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj