Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.146.2017.2.KW
z 28 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych w ramach projektu pn. „…”czynności za działalność gospodarczą oraz możliwości zastosowania częściowego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT, w związku z realizacją ww. projektu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych w ramach projektu pn. „…” czynności za działalność gospodarczą oraz możliwości zastosowania częściowego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT, w związku z realizacją ww. projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 czerwca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska, o brakujące pełnomocnictwo oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Filharmonia … im. … w … jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną z chwilą uzyskania wpisu do Rejestru Instytucji Kultury pod nr … prowadzonego przez samorząd województwa …. Filharmonia działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.). Do podstawowych zadań Filharmonii …, zgodnie z treścią § 4 ust. 1 Statutu należy:

  1. prowadzenie działalności artystycznej z udziałem twórców i wykonawców, posiadających odpowiednie kwalifikacje, w celu kreowania i zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa oraz rozwoju kultury i sztuki w kraju ze szczególnym uwzględnieniem … i województwa …;
  2. aktywny udział w tworzeniu wizerunku regionu łódzkiego, poprawy jakości życia jego mieszkańców i zwiększeniu spójności społecznej w województwie … w oparciu o rozwój kultury;
  3. reprezentowanie kultury polskiej za granicą.

Filharmonia … jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej przez siebie działalności wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione jak i poza VAT, służą realizacji wymienionych powyżej zadań statutowych. Czynności opodatkowane to przede wszystkim usługi:

  • kulturalne – sprzedaż biletów na koncerty organizowane co do zasady w siedzibie Filharmonii (sala koncertowa lub kameralna) – wymienione w załączniku nr 3 poz. 182 ustawy o VAT;
  • wynajmu – dzierżawa pomieszczeń podmiotom pod działalność gospodarczą oraz wynajem Sali koncertowej na potrzeby organizowanych przez podmioty zewnętrzne koncertów, spotkań kabaretowych lub konferencji;
  • wynajmu mienia ruchomego, np. instrumentów, sprzętu nagłaśniającego lub oświetlenia efektowego na potrzeby organizowanych w Sali koncertowej wydarzeń;
  • reklamowe i promocyjne oraz sponsoring;
  • odpłatne zbywanie składników majątkowych;
  • odpłatna dostawa towarów (płyty, wydawnictwa, gadżety reklamowe).

Czynności zwolnione z VAT to:

  • usługi kulturalne polegające na organizowaniu koncertów „zleconych” przez podmioty zewnętrzne oraz koncerty współorganizowane z innymi podmiotami,
  • warsztaty edukacyjne dla dzieci,
  • inne działania mające na celu popularyzację kultury muzycznej wśród mieszkańców regionu (np. Salon Przyjaciół Filharmonii …, Chór dla (nie)opornych).

Czynności niepodlegające VAT (poza VAT) to:

  • koncerty, na które wstęp jest wolny (imprezy plenerowe bądź koncerty organizowane w zewnętrznych salach koncertowych),
  • wystawy zdjęć prezentujące ważne wydarzenia związane z historią Filharmonii lub dokumentujące, a tym samym popularyzujące podejmowane przez Filharmonię przedsięwzięcia artystyczne (np. zdjęcia wykonane podczas koncertów, warsztatów, …),
  • wystawy obrazów, grafik oraz zdjęć mniej lub bardziej znanych artystów, najczęściej połączone z propagowaniem koncertów,
  • udział w otwartych imprezach plenerowych, mających na celu popularyzację kultury w regionie.

Przychodami Filharmonii są:

  • przychody ze sprzedaży usług i towarów omówione powyżej,
  • otrzymane dotacje i inne dopłaty o podobnym charakterze niemające bezpośrednio wpływu na cenę dostarczonych przez podatnika towarów lub usług przez niego świadczonych. Są to:
    • dotacja podmiotowa, jaką Filharmonia otrzymuje od organizatora na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych działań statutowych (dotacja podmiotowa przeznaczana jest w pierwszej kolejności na pokrycie kosztów stałych działalności, w szczególności na wynagrodzenia osobowe z narzutami ZUS, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, PFRON, ponadto na koszty związane z utrzymaniem oraz remontem budynku filharmonicznego. Dotacja ta częściowo przeznaczana jest także na podejmowane przez Filharmonię działania artystyczne),
    • dotacje celowe, z których finansowane są wskazane zadania i programy,
    • dotacje inwestycyjne, finansują zakup i modernizację środków trwałych,
  • darowizny otrzymane od osób fizycznych i prawnych,
  • otrzymane odszkodowania i kary umowne,
  • otrzymany od komorników zwrot wydatków poniesionych w toku egzekucji,
  • itp.

Osiągnięte przez Filharmonię przychody przeznaczane są na działalność statutową, tj. na wszystkie realizowane przedsięwzięcia niezależnie od źródła ich pierwotnego finansowania (odpłatne i nieodpłatne), które prowadzone są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Wydarzenia nieodpłatne mają z jednej strony charakter artystyczny, prospołeczny i edukacyjny, jednak nie można pomijać ich roli promocyjnej i marketingowej. Ich efektem jest poszerzenie grona słuchaczy. Filharmonia obserwuje zwiększone zainteresowanie swoją ofertą oraz powrót uczestników wydarzeń bezpłatnych do Filharmonii na wydarzenia płatne. Wydarzenia nieodpłatne, stanowiące niewielki procent wszystkich wydarzeń organizowanych przez Filharmonię, nie stanowią odrębnego przedmiotu działalności Filharmonii, lecz są jej integralną częścią.

Filharmonia w ramach działalności statutowej zamierza zrealizować w 2017 roku projekt pod nazwą „…” Projekt ten stanowi integralną część ww. Festiwalu.

Projekt „…” będzie finansowany z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków własnych.

W ramach projektu będą realizowane następujące przedsięwzięcia towarzyszące 18. edycji …:

  1. nieodpłatne wycieczki edukacyjne do miejsc o szczególnych walorach przyrodniczych zlokalizowanych w okolicy lub na trasie do miejsc organizacji 18. edycji Festiwalu Kolory Polski. Etapem końcowym wycieczki jest miejsce koncertu z możliwością jego wysłuchania oraz nabycia płyt z utworami wykonywanymi przez orkiestrę Filharmonii … oraz gadżetów związanych z działalnością Filharmonii. Wstęp na koncert jest nieodpłatny;
  2. medialna prezentacja tras rowerowych przebiegających przez miejsca wycieczek;
  3. opracowanie i wydruk informatora „…”, zawierającego szczegółowy opis wydarzeń realizowanych w ramach projektu. Informator będzie dystrybuowany nieodpłatnie;
  4. nieodpłatne warsztaty/prelekcje w jednym z miejsc, w których organizowany będzie koncert 18. edycji …;
  5. konkurs fotograficzny na trasach wycieczkowych, zakończony wernisażem najlepszych prac przed finałowym koncertem 18. edycji …. Wstęp na koncert jest biletowany;
  6. wystawa prac fotograficznych w siedzibie Filharmonii. Wstęp na wystawę będzie bezpłatny. Czas wystawy zbiegać się będzie z innymi wydarzeniami organizowanymi na terenie Filharmonii, takimi jak koncerty czy warsztaty muzyczne. Przed lub po zwiedzeniu wystaw będzie możliwość nabycia płyt z utworami wykonywanymi przez orkiestrę Filharmonii … oraz gadżetów promujących działalność artystyczną i edukacyjną Filharmonii;
  7. objazdowa wystawa do miejsc planowanych koncertów na rok 2018 kolejnej edycji …;
  8. działania promujące projekt „…”. Promocja odbywać się będzie przez elektroniczne kanały komunikacji F…, w tym przy wykorzystaniu własnej strony www i profil na FB, cotygodniowy newsletter, mailingi do instytucji kultury z regionu województwa łódzkiego, komunikaty prasowe i telewizyjne umieszczane w regionalnych środkach przekazu, plakaty i informator, portale kulturalne i lokalne.

Celem projektu jest między innymi wdrożenie zasad kultury obcowania z szeroko pojętą przyrodą. W ramach projektu połączone będą wątki ekologiczne, muzyczne i edukacyjne. Dotacja celowa pozyskana na projekt „…” jest nakierowana na projekt, który w całości nie będzie generować wpływów finansowych jednak jest ściśle związany z celem promowania nie tylko działań proekologicznych, lecz również Filharmonii na rynku instytucji kultury.

18. edycja … to cykl koncertów współorganizowanych z takimi podmiotami jak np. gminy czy stowarzyszenia. Wstęp na koncerty jest nieodpłatny, z wyjątkiem koncertu finałowego, który odbędzie się w siedzibie Filharmonii i będzie biletowany (stawka VAT 8%). Poza tym, Filharmonia uzyska przychody zwolnione z podatku VAT z tytułu współorganizacji koncertów, przychody sponsorskie (23% VAT) za usługi reklamowe oraz dotację celową w części nieznajdującej pokrycia w powyżej wspomnianych przychodach. Przed wszystkimi koncertami słuchacze, w których gronie znajdą się również uczestnicy projektu „…” będą mieli możliwość nabycia materiałów promocyjnych takich jak np. płyty, gadżety.

W związku z uzyskaniem przychodów zwolnionych i opodatkowanych, Filharmonia będzie rozliczać koszty w sposób następujący:

  1. nie odliczy podatku VAT od kosztów bezpośrednich organizowanych koncertów niebiletowanych, współorganizowanych z wcześniej wspomnianymi gminami i stowarzyszeniami (przychody zwolnione z VAT od świadczonych usług kulturalnych),
  2. odliczy VAT od koncertu biletowanego (finałowego),
  3. w przypadku pozostałych kosztów pośrednich związanych z promocją i obsługą zadania odliczy częściowo w oparciu o proporcję zgodnie z art. 90 ustawy VAT.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował okoliczności dotyczące poszczególnych przedsięwzięć towarzyszących 18. Edycji …, które będą realizowane w ramach przedmiotowego projektu:

  1. nieodpłatne wycieczki edukacyjne do miejsc o szczególnych walorach przyrodniczych zlokalizowanych w okolicy lub na trasie do miejsc organizacji 18 Edycji …– czyli miejsc, w których Filharmonia współorganizuje koncerty z poszczególnymi gminami wystawiając fakturę ze stawką zw tytułem współorganizacji. Etapem końcowym wycieczki będzie miejsce koncertu z możliwością jego wysłuchania. Wstęp na koncert jest nieodpłatny. Bezpośrednim celem wycieczki zakończonej w miejscu koncertu 18 Edycji … jest popularyzacja działalności Filharmonii, a co za tym idzie poszerzenie grona słuchaczy, którzy skorzystają w końcowym efekcie z odpłatnych usług, biletowanych takich jak koncerty (stawka 8% VAT) czy warsztaty (stawka zw VAT) świadczonych przez Filharmonię;
  2. medialna prezentacja tras rowerowych przebiegających przez miejsca wycieczek – dostęp do prezentacji będzie nieodpłatny. Prezentacja ta ma na celu poszerzenie grona uczestników projektu, poprzez wyznaczenie/wskazanie potencjalnym użytkownikom „dwóch kółek” ekologicznego i „korzystnego dla zdrowia” dojazdu na Festiwal. Jak wiadomo liczba osób preferujących jazdę rowerową zamiast poruszania się transportem samochodowym stale rośnie i dlatego właśnie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom tejże grupy zostanie opracowana dla nich propozycja tras rowerowych. Poszerzenie liczby uczestników koncertów Festiwalu ma także na celu zachęcenie ich do odwiedzin Filharmonii w sezonie artystycznym i uczestnictwa w odpłatnych (biletowanych) wydarzeniach i koncertach FŁ. Koszty związane z medialną prezentacją stanowią koszty bezpośrednie. Filharmonia jest w stanie przypisać je do poszczególnych miejsc, w których odbywa się impreza;
  3. opracowanie i wydruk informatora „…”, zawierającego szczegółowy opis wydarzeń realizowanych zarówno w ramach projektu, jak i w ramach samego Festiwalu. Informator będzie dystrybuowany nieodpłatnie. Celem realizacji tego zadania jest trafienie do szerszego grona potencjalnych uczestników projektu, zaprezentowanie programu 18 Edycji … oraz zachęcenie do korzystania z odpłatnych, biletowanych usług takich jak koncerty czy warsztaty świadczonych przez Filharmonię;
  4. nieodpłatne warsztaty/prelekcje w jednym z miejsc, w których organizowany będzie koncert 18. Edycji …. Poprzez warsztaty promujące ekologię, Filharmonia ma zamiar dotrzeć do szerszego grona odbiorców projektu przybliżając im różne formy działalności prowadzonej przez Filharmonię w ciągu roku (koncerty, warsztaty) i zachęcić do uczestnictwa w nich. Nadrzędnym celem jest więc poszerzenie grona słuchaczy korzystających z odpłatnych usług świadczonych przez Filharmonię;
  5. konkurs fotograficzny na trasach wycieczkowych, zakończony wernisażem najlepszych prac przed finałowym koncertem 18 Edycji …. Finałowy koncert a zatem i wernisaż będą miały miejsce w budynku Filharmonii. Wstęp na koncert jest biletowany ze stawką VAT 8%;
  6. wystawa prac fotograficznych w siedzibie Filharmonii. Wstęp na wystawę będzie bezpłatny ale dostępny de facto dla uczestników biletowanych imprez (koncertów ze stawką 8% VAT oraz warsztatów ze stawką zw). Przed lub po zwiedzeniu wystaw będzie możliwość nabycia płyt z utworami wykonywanymi przez orkiestrę Filharmonii … oraz gadżetów promujących działalność artystyczną i edukacyjną Filharmonii;
  7. objazdowa wystawa do miejsc planowanych koncertów na rok 2018 (w ramach kolejnej Edycji Wędrownego …). Wstęp na wystawę będzie nieodpłatny. Wystawa ma na celu zachęcenie do udziału w kolejnych edycjach letniego produktu Filharmonii, czyli …. Wystawa ma także na celu wskazanie na różne obszary aktywności F…, zarówno te, które odbywają się na terenie województwa jak i w siedzibie, w …. Każdorazowo wraz ze zmianą miejsca ekspozycji będą dystrybuowane i stale uzupełniane materiały informacyjne dotyczące sezonu koncertowego. Poprzez wystawę Wnioskodawca ma zamiar przedstawić jego odbiorcom zarówno efekty projektu, jak i szczegółową ofertę F…, wraz z możliwościami potencjalnej współpracy F… i lokalnych podmiotów (szkół, ośrodków kultury itp.). Działania będą nakierowane na pozyskanie melomanów z danego terenu oraz realizację misji instytucji w regionie. Przyczynią się do pozyskania nowych odbiorców odpłatnej oferty F… (warsztaty i koncerty). Koszty związane z objazdową wystawą są związane z promocją i Filharmonia kwalifikuje je jako koszty pośrednie;
  8. promocja projektu odbywać się będzie przez elektroniczne kanały komunikacji F…, w tym przy wykorzystaniu własnej strony www i profil na FB, cotygodniowy newsletter, mailingi do instytucji kultury z regionu woj. łódzkiego, komunikaty prasowe i telewizyjne umieszczane w regionalnych środkach przekazu, plakaty i informator, portale kulturalne i lokalne. W większości przypadków F… wykorzystuje wewnętrzne narzędzia promocyjne, samodzielnie konstruując przekaz, dbając o jego odpowiednią częstotliwość i monitorując skuteczność. Działania te są realizowane przez wewnętrzny zespół pracowników F…. Celem wszystkich działań promujących projekt jest popularyzacja działalności Filharmonii, która ma na celu poszerzenie grona słuchaczy i nakłonienie ich do skorzystania z odpłatnych, biletowanych usług świadczonych przez instytucję. Koszty związane z promocją stanowią koszty pośrednie Filharmonii i związane są tak z obsługą projektu, jak i z pozostałą działalnością Filharmonii. Koszty związane z promocją projektu stanowią koszty pośrednie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Filharmonia w ramach realizowanego projektu „…” może zamierzając zrealizować ww. czynności projektowe w świetle art. 15 ust. 1-2 ustawy o VAT, w zakresie świadczenia usług kulturalnych opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT powinna uznać, że wykonuje w tym zakresie działalność gospodarczą?
  2. Czy działania realizowane w ramach projektu „…” Wnioskodawca może rozliczyć proporcją z art. 90 ustawy o VAT jako koszt pośredni realizowany w ramach 18. edycji …?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1)

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, uznanie podmiotu za podatnika nie jest uzależnione od celu lub rezultatu prowadzonej działalności. Tak więc aby daną działalność uznać za gospodarczą nie musi ona przynosić efektów w postaci osiągniętego dochodu lub zysku a koszty funkcjonowania pokryte mogą być przychodami innego rodzaju niż przychody ze sprzedaży towarów i usług. Mogą nimi być np. dotacje celowe, co ma miejsce w ramach projektu „…”. W tym projekcie dotacja celowa pozyskana będzie w celu świadczenia usług opodatkowanych VAT i zwolnionych z VAT.

Zdaniem Filharmonii całe działanie związane z realizacją projektu nie jest nakierowane bezpośrednio na osiągnięcie zysku, tylko ma na celu pozyskanie większego grona słuchaczy koncertów, które odbywać się będą w ramach 18 Edycji Wędrownego …, a finalnie również nowej grupy melomanów otwartych na odpłatną działalność Filharmonii koncertową (stawka 8% VAT) i edukacyjną w postaci warsztatów (stawka zw.). W związku z tym Filharmonia uważa, że działania związane z realizacja projektu „towarzyszą” działalności gospodarczej i nie stanowią działalności innej niż gospodarcza.

Ad. 2)

… przynosi przychody opodatkowane stawką VAT (8% i 23%) oraz zwolnione z VAT. Przychody te są ściśle związane z działalnością gospodarczą.

Ponieważ „…” jest integralną częścią 18. edycji … i służy promowaniu działalności koncertowej Festiwalu, Filharmonia całość kosztów związanych z realizacją projektu potraktuje jako koszty pośrednie działalności i dokona rozliczenia ich analogicznie do rozliczenia kosztów pośrednich 18. Edycja … z zastosowaniem proporcji wynikającej z art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Za odpłatne świadczenie usług – na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy – uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 9 ust. 3 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Według art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przepisy art. 28 ust. 2 i 3 ww. ustawy stanowią, że przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:

  1. podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
  2. celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
  3. celowej na realizację wskazanych zadań i programów.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Należy zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2016 r. na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 605) – zwanej dalej ustawą nowelizującą – do ustawy dodane zostały m.in. przepisy art. 86 ust. 2a-2h, natomiast w oparciu o art. 1 pkt 9 dodane zostały przepisy art. 90c.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy – sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy – przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Art. 86 ust. 2d ustawy stanowi, że w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Według art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy – proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego – art. 86 ust. 22 ustawy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Przepis ten wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej przepisami art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT (np. otrzymanie odszkodowań umownych czy odsetek za nieterminowe dokonywanie płatności od kontrahentów, sprzedaż wierzytelności „trudnych” itp.). „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez wykorzystanie towarów i usług do celów innych niż działalność gospodarcza rozumie się wykorzystanie tych towarów i usług w sferze działalności danego podmiotu niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa).

W przypadku wykonywania przez instytucję kultury prowadzącą działalność gospodarczą również czynności nieodpłatnych punktem wyjścia powinna być ocena czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności podatnika, czy też czynności te towarzyszą działalności gospodarczej. W przypadku stwierdzenia (decyduje o tym specyfika działalności danej instytucji kultury), że czynności nieodpłatne stanowią odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności danej instytucji kultury (np. samorządowa instytucja kultury wykonuje nieodpłatną działalność statutową w zakresie upowszechniania kultury, polegającą na organizacji nieodpłatnie imprez i wydarzeń kulturalnych, świadczeniu usług nieodpłatnej edukacji kulturalnej, oraz prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT polegającą na np. wynajmowaniu powierzchni na cele użytkowe) wówczas, w celu odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nie będzie możliwe przypisanie go w całości do działalności gospodarczej, podatnik będzie musiał stosować zasady, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, przy czym może skorzystać z metody zaproponowanej dla samorządowej instytucji kultury w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Ocena w konkretnym przypadku czy dane nieodpłatne przedsięwzięcia realizowane przez instytucję kultury będą skutkować (wykluczać) stosowanie przez nią zasad określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy wymaga każdorazowo zbadania okoliczności faktycznych występujących w indywidulanej sprawie pod kątem spełnienia przesłanek omówionych wyżej. W przypadku instytucji kultury, która podejmuje nieodpłatne przedsięwzięcia w celach promocyjnych i marketingowych, a ich efektem ma być poszerzenie grona widzów, którzy skorzystają ostatecznie z odpłatnej usługi świadczonej przez daną instytucję kultury mogłoby spełniać przesłanki do uznania ich za związane z działalnością gospodarczą, jednakże ocena każdego przypadku wymaga analizy w oparciu o przesłanki obiektywne występujące w konkretnej sprawie.

Należy w tym miejscu zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z okoliczności sprawy wynika, że Filharmonia w ramach działalności statutowej zamierza w 2017 r. zrealizować projekt pn. „…”. W ramach projektu Wnioskodawca będzie realizował działalność odpłatną – sprzedając bilety na koncert finałowy i wernisaż związany z konkursem fotograficznym na trasach wycieczkowych oraz działalność nieodpłatną, polegającą na: organizacji wycieczek edukacyjnych do miejsc o szczególnych walorach przyrodniczych, medialnych prezentacji tras rowerowych przebiegających przez miejsca wycieczek, opracowaniu i wydruk informatora „…”, organizacji warsztatów/prelekcji w jednym z miejsc, w których organizowany będzie koncert, wystawy prac fotograficznych w siedzibie Filharmonii czy objazdowej wystawy do miejsc planowanych koncertów na rok 2018 oraz działania promujące projekt.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, rozstrzygając wątpliwości Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności podkreślić, iż przesłanki do uznania czynności za związane z działalnością gospodarczą mogą spełniać nieodpłatne czynności podejmowane przez Filharmonię wyłącznie w celach promocyjnych i marketingowych, których efektem będzie poszerzenie grona widzów, mających skorzystać ostatecznie z odpłatnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Jednakże w przedstawionych okolicznościach nie sposób uznać, iż wszystkie opisane we wniosku w ramach planowanego projektu czynności nieodpłatne mają charakter, o którym mowa powyżej.

Celem projektu – jak wskazał Wnioskodawca – jest wdrożenie zasad kultury obcowania z szeroko pojętą przyrodą. W ramach projektu połączone będą wątki ekologiczne, muzyczne i edukacyjne. Przedmiotowy projekt w całości nie będzie generować wpływów finansowych, jednak jest ściśle związany z celem promowania nie tylko działań proekologicznych, lecz również Filharmonii na rynku instytucji kultury. Tym samym ww. nieodpłatne działania w ramach projektu m.in. takie jak organizacja wycieczek edukacyjnych do miejsc o szczególnych walorach przyrodniczych, medialne prezentacje tras rowerowych przebiegających przez miejsca wycieczek, opracowanie i wydruk informatora „…” czy wystawy prac fotograficznych w siedzibie Filharmonii, mieszczą się w pojęciu „celów innych niż działalność gospodarcza”. Jakkolwiek powyższe działania mogą mieć wpływ na zwiększenie liczby potencjalnych odbiorców, jednakże nie można według obiektywnych kryteriów uznać, że głównym celem tych nieodpłatnych przedsięwzięć w ramach planowanego projektu będzie promocja i marketing. W konsekwencji nie można uznać, że opisane we wniosku nieodpłatne działania organizowane w ramach projektu będą stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług ponieważ nie sprzyjają wyłącznie osiągnięciu przychodów z działalności gospodarczej Zainteresowanego.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy w świetle okoliczności niniejszej sprawy nie sposób zgodzić się z Zainteresowanym, iż całokształt działań podejmowanych przez Filharmonię w ramach realizowanego projektu powinien być traktowany jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku ORD-IN należało uznać za nieprawidłowe.

Z kolei odnośnie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu zgodnie z art. 90 ustawy należy w pierwszej kolejności wskazać, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na nabycie towarów i usług wykorzystywane będą zarówno do celów działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w ramach działalności gospodarczej ponoszone w ramach projektu wydatki będą wykorzystywane – jak wynika z okoliczności sprawy – do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Wobec powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem przy zakupie towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast przy zakupach związanych wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT bądź związanych wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku zaś, gdy przyporządkowanie nie będzie możliwe i wydatki, o których mowa wyżej, będą służyły zarówno do wykonywania działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (zdarzenia pozostające poza zakresem VAT), Wnioskodawca w pierwszej kolejności będzie zobowiązany przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Ponadto ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będzie on obowiązany, do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w wysokości ustalonej w pierwszej kolejności w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a następnie na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku ORD-IN, należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem Zainteresowany we własnym stanowisku nie uwzględnił zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj