Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.88.2017.2.DW
z 5 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni od 2011 r. jest podatnikiem z tytułu najmu lokalu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - ryczałt 8,5%.

Wnioskodawczyni mieszka z córką w domu jednorodzinnym składającym się z dwóch mieszkań.

W październiku ubiegłego roku córka Wnioskodawczyni wyprowadziła się z domu na pewien okres (na razie do końca czerwca) i zajmowane przez nią mieszkanie Wnioskodawczyni postanowiła wynająć okazjonalnie.

Wnioskodawczyni zadzwoniła do Urzędu Skarbowego, informując o zamiarze wynajęcia mieszkania oraz o tym, że jest Ona podatnikiem z tytułu najmu w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. Poinformowano Wnioskodawczynię, że wynajem okazjonalny opodatkowany jest podatkiem w wysokości 17% , i że w takiej wysokości ma rozliczać tę część wynajmu.

Wnioskodawczyni szukała informacji dotyczących stawek podatku z tytułu najmu krótkotrwałego w internecie i znalazła m.in. opinię Naczelnika Urzędu Skarbowego w Giżycku (www.gizycko.pl/opodatkowanie-sezonowego-najmu-pokoi-i-domków-sezonowych.html).

Na początku roku, Wnioskodawczyni złożyła PIT-28 z podziałem na stawki podatku 8,5% oraz 17%.

Na początku kwietnia Wnioskodawczyni otrzymała pismo z Urzędu Skarbowego dotyczące pewnych nieprawidłowości w wypełnieniu PIT-28.

W rozmowie telefonicznej wyjaśniającej tę nieprawidłowość poinformowano Wnioskodawczynię, że Naczelnik Wydziału ma zastrzeżenia co do formy opodatkowania 17% stawką podatku a więcej informacji uzyska w orzecznictwie.

Dodatkowo, poinformowano Wnioskodawczynię, że Urząd Skarbowy posiada dwie interpretacje w tej sprawie wzajemnie się wykluczające.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż właścicielką domu jednorodzinnego jest córka, która zajmuje parter domu. Wnioskodawczyni wraz z mężem mieszkają na piętrze (posiadają dożywotnią służebność mieszkania). Córka wyprowadziła się ze swojego mieszkania i nieodpłatnie użyczyła Wnioskodawczyni i jej mężowi mieszkanie na czas swojej nieobecności. W tym czasie koszty utrzymania domu w całości pokrywają Wnioskodawczyni z mężem. Jest to główny powód wynajmowania przedmiotowego mieszkania.


Najem mieszkania realizowany jest przez 3 portale internetowe: B. , E. oraz A. . B. oraz A. pobierają od wynajmujących należność za nocleg i przelewają pieniądze na konto Wnioskodawczyni, po dokonaniu potrącenia swoich prowizji. Goście z E. po dokonaniu rezerwacji na stronie internetowej przelewają należność na konto Wnioskodawczyni, następnie Ona przelewa prowizję do E. . Do tej pory mieszkanie na jedną noc wynajęli goście z A. i z E. . W związku z wykonywanym najmem Wnioskodawczyni:


  • pomalowała mieszkanie;
  • kupiła kołdry, poduszki, pościel, garnki, sztućce, całą zastawę stołową, dywaniki, obrazy, część mebli, dekoracje;
  • przed przyjazdem gości gruntownie sprząta mieszkanie, łącznie z myciem okien, luster i dezynfekcją łazienki;
  • pierze pościel i ręczniki;
  • prasuje pościel;


W dniu przyjazdu Wnioskodawczyni przekazuje gościom klucze, a oni otrzymują darmowy poczęstunek (czekoladki lub domowe ciastka i wodę mineralną - jest to praktykowane na portalach, przez które realizowany jest najem).

Goście otrzymują również za darmo przez cały okres pobytu kawę, herbatę, cukier, szampon, żel pod prysznic, mydło, papier toaletowy, tabletki do zmywarki (jest to zapisane na stronach internetowych w ofercie wynajmu).Wnioskodawczyni w dniu wyjazdu sprawdza stan mieszkania i odbiera klucze.

Ponadto, Wnioskodawczyni odprowadza opłatę klimatyczną do Urzędu Finansowego w X, jeżeli goście przebywają dłużej niż 1 dzień.

Od listopada do kwietnia Wnioskodawczyni wynajmowała mieszkanie głównie na weekendy, zazwyczaj na jedną, czasami na dwie noce. Sporadycznie na trzy noce. W maju była jedna rezerwacja na 9 dni i jedna na 7 dni (dwie do czterech osób).

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni wskazała również, iż jest współwłaścicielką budynku biurowo-usługowo-magazynowego, który wynajmowany jest firmie i z tego właśnie tytułu (umowy najmu) Wnioskodawczyni płaci ryczałt w wysokości 8,5%.

Wnioskodawczyni dodatkowo wyjaśnia, iż dom zbudowany był jako dom jednorodzinny. Nie posiada rozdzielonych mediów i bez gruntownego remontu budynku wykonanie tych prac jest niemożliwe. Z tego też powodu nie można określić kosztów zużycia wody, gazu oraz prądu. W apartamencie są dwa telewizory, kuchenka elektryczna, mikrofalówka, suszarka, żelazko, czajnik, oświetlenie (goście z reguły włączają oświetlenie we wszystkich pomieszczeniach), Dla gości wykonywane jest pranie i prasowanie pościeli, pranie ręczników oraz odkurzanie pomieszczeń.

Wnioskodawczyni ponosi koszty przygotowania ciepłej wody użytkowej i ogrzewania pomieszczeń (w Jej mieszkaniu utrzymuje temperaturę 21 stopni od godziny 7 do 22, w apartamencie 22-23 stopnie przez całą dobę). Początkowo, Wnioskodawczyni ograniczała ogrzewanie w apartamencie, kiedy nie było gości ale okazało się że późniejsze dogrzewanie pomieszczeń apartamentu zużywa jeszcze więcej gazu.

Wnioskodawczyni ponosi też koszty zużycia ciepłej i zimnej wody w apartamencie oraz prania pościeli i ręczników.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionej sytuacji, w związku z wykonywaniem najmu krótkotrwałego, prawidłowe jest opodatkowanie tej działalności stawką podatku w wysokości 17%, jak dla działalności gospodarczej?


Zdaniem Wnioskodawczyni, prawdopodobnie prowadząc działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, opodatkowanie stawką 18% byłoby dla niej korzystniejsze, jednak w przypadku kiedy córka planuje wrócić od 1 lipca, nie wydaje się Jej konieczna zmiana formy opodatkowania, tym bardziej że teraz Wnioskodawczyni opłaca wyższy podatek. Mimo tego, Wnioskodawczyni chciałaby znać stan prawny opodatkowania wynajmu krótkoterminowego (okazjonalnego).

Wnioskodawczyni wynajmuje mieszkanie przez portal internetowy B. płacąc 16% prowizję oraz ponosi koszty utrzymania mieszkania (ogrzewania, prądu, wody), kupuje też środki czystości, ponosi koszty prania i prasowania, a gościom podawana jest kawa, herbata, woda, słodycze oraz kosmetyki. Ponadto, do tej pory przychód z tytułu wynajmu mieszkania nie przekroczył 1000 zł miesięcznie (Wnioskodawczyni mieszka z dala od centrum i plaży).

Uwzględniając wpływy z najmu oraz poniesione koszty (remont, zakupy, prowizja B., media ) stosując ryczałt w wysokości 17 % Wnioskodawczyni odprowadza więcej podatku do Urzędu Skarbowego, niż w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Nie jest jednak możliwe określenie kosztów mediów ponoszonych na utrzymanie i obsługę apartamentu.

W świetle powyższych wyjaśnień, Wnioskodawczyni uważa, że najbardziej odpowiednią formą podatku dochodowego jest 17% stawka podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:


  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.


W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Stosownie natomiast do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, w sposób ciągły.


Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:


  • jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  • wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter. Przy czym o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  • prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.



W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2016, poz. 2180 ze zm, ) – ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:


  • prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 1),
  • osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 2).


Zgodnie z art. 2 ust. 1a ww. ustawy osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast, stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Jednocześnie, w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy – opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przy czym, warunkiem skorzystania z ryczałtowej formy opodatkowania jest złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zasady składania oświadczeń określa art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (m.in. z najmu), przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio.

Z powyższego wynika, iż w przypadku nie złożenia wspomnianego oświadczenia w terminie ustawowym lub dokonania innej formy opodatkowania podatnik jest obowiązany do opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). W pozycji 28 tego załącznika wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.1 PKWiU), z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy.

Natomiast stawka ryczałtu 8,5% – stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy – dotyczy przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, tj. z umów zawieranych poza działalnością gospodarczą.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do ustawy.

Zgodnie ze stosowanym od dnia 1 stycznia 2011 r. – dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku – rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753), pod symbolem 55.20 sklasyfikowane zostały – usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania.

W objaśnieniach do sekcji L „Usługi Związane z Obsługą Rynku Nieruchomości” wskazano, że obejmuje ona m.in. wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Sekcja ta, nie obejmuje natomiast usług w zakresie zakwaterowania w hotelach, domach letnich, wynajmu pokoi gościnnych, pól namiotowych, kempingów i pozostałych obiektów i miejsc zakwaterowania na krótkie pobyty.


Z kolei, Sekcja I „Usługi Związane z Zakwaterowaniem i Usługi Gastronomiczne”, obejmuje m.in.:


  • usługi w zakresie noclegów i usług towarzyszących świadczone przez hotele, motele, pensjonaty, centra odnowy biologicznej i inne obiekty hotelowe,
  • usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe oraz chaty lub domki,
  • usługi świadczone przez domy letniskowe, do których goście posiadają prawo wspólnego użytkowania przez określony okres każdego roku,
  • usługi świadczone przez pola namiotowe i pola kempingowe, włączając pola dla pojazdów kempingowych,
  • tymczasowe lub długoterminowe zakwaterowanie w domach studenckich, internatach i bursach szkolnych, hotelach pracowniczych, blokach mieszkalnych.


Dodatkowo, w objaśnieniach wskazuje się, że obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania zapewniają zakwaterowanie w cyklu dziennym lub tygodniowym. Sekcja ta, nie obejmuje wynajmu nieruchomości mieszkalnych w celu dłuższego pobytu, zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym.

Zatem, do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zalicza się przychodów z tytułu zakwaterowania w hotelach, domach letnich, wynajmu pokoi gościnnych, pól namiotowych, kempingów i pozostałych obiektów i miejsc zakwaterowania na krótkie pobyty.


W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawczyni mieszka z córką w domu jednorodzinnym składającym się z dwóch mieszkań. W październiku ubiegłego roku córka Wnioskodawczyni wyprowadziła się z domu na pewien okres (na razie do końca czerwca) i zajmowane przez nią mieszkanie Wnioskodawczyni postanowiła wynająć okazjonalnie. Wnioskodawczyni zadzwoniła do Urzędu Skarbowego, informując o zamiarze wynajęcia mieszkania oraz o tym, że jest Ona podatnikiem z tytułu najmu w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. Poinformowano Wnioskodawczynię, że wynajem okazjonalny opodatkowany jest podatkiem w wysokości 17% , i że w takiej wysokości ma rozliczać tę część wynajmu. Wnioskodawczyni wskazała, iż właścicielką domu jednorodzinnego jest córka, która zajmuje parter domu. Wnioskodawczyni wraz z mężem mieszkają na piętrze (posiadają dożywotnią służebność mieszkania). Córka wyprowadziła się ze swojego mieszkania i nieodpłatnie użyczyła Wnioskodawczyni i jej mężowi mieszkanie na czas swojej nieobecności. Najem mieszkania realizowany jest przez 3 portale internetowe: B., E. oraz A. . B. oraz A. pobierają od wynajmujących należność za nocleg i przelewają pieniądze na konto Wnioskodawczyni, po dokonaniu potrącenia swoich prowizji. Goście z E. po dokonaniu rezerwacji na stronie internetowej przelewają należność na konto Wnioskodawczyni, następnie Ona przelewa prowizję do E. . Do tej pory mieszkanie na jedną noc wynajęli goście z A. i goście z E. . W związku z wykonywanym najmem Wnioskodawczyni:


  • pomalowała mieszkanie;
  • kupiła kołdry, poduszki, pościel, garnki, sztućce, całą zastawę stołową, dywaniki, obrazy, część mebli, dekoracje;
  • przed przyjazdem gości gruntownie sprząta mieszkanie, łącznie z myciem okien, luster i dezynfekcją łazienki;
  • pierze pościel i ręczniki,
  • prasuje pościel;


W dniu przyjazdu Wnioskodawczyni przekazuje gościom klucze, a oni otrzymują darmowy poczęstunek (czekoladki lub domowe ciastka i wodę mineralną - jest to praktykowane na portalach, przez które realizowany jest najem). Goście otrzymują również za darmo przez cały okres pobytu kawę, herbatę, cukier, szampon, żel pod prysznic, mydło, papier toaletowy, tabletki do zmywarki (jest to zapisane na stronach internetowych w ofercie wynajmu). Wnioskodawczyni w dniu wyjazdu sprawdza stan mieszkania i odbiera klucze. Ponadto, Wnioskodawczyni odprowadza opłatę klimatyczną do Urzędu Finansowego w X,, jeżeli goście przebywają dłużej niż 1 dzień. Od listopada do kwietnia Wnioskodawczyni wynajmowała mieszkanie głównie na weekendy, zazwyczaj na jedną, czasami na dwie noce. Sporadycznie na trzy noce. W maju była jedna rezerwacja na 9 dni i jedna na 7 dni (dwie do czterech osób). Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni dodatkowo wyjaśnia, iż dom zbudowany był jako dom jednorodzinny. Nie posiada rozdzielonych mediów i bez gruntownego remontu budynku wykonanie tych prac jest niemożliwe. Z tego też powodu nie można określić kosztów zużycia wody, gazu oraz prądu. W apartamencie są dwa telewizory, kuchenka elektryczna, mikrofalówka, suszarka, żelazko, czajnik, oświetlenie (goście z reguły włączają oświetlenie we wszystkich pomieszczeniach), Dla gości wykonywane jest pranie i prasowanie pościeli, pranie ręczników oraz odkurzanie pomieszczeń. Wnioskodawczyni ponosi koszty przygotowania ciepłej wody użytkowej i ogrzewania pomieszczeń (w Jej mieszkaniu utrzymuje temperaturę 21 stopni od godziny 7 do 22, w apartamencie 22-23 stopnie przez całą dobę). Początkowo, Wnioskodawczyni ograniczała ogrzewanie w apartamencie, kiedy nie było gości ale okazało się że późniejsze dogrzewanie pomieszczeń apartamentu zużywa jeszcze więcej gazu. Wnioskodawczyni ponosi też koszty zużycia ciepłej i zimnej wody w apartamencie oraz prania pościeli i ręczników.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że najem lokalu mieszkalnego, znajdującego się w domu jednorodzinnym, na krótkie pobyty - tzw. najem krótkoterminowy - stanowi w istocie szereg cyklicznych, powtarzalnych okresowo, w sposób zorganizowany i ciągły czynności, podejmowanych w celach zarobkowych, zawierających elementy definicji działalności gospodarczej. Takie usługi bez wątpienia noszą znamiona usług związanych z zakwaterowaniem, co oznacza, że stanowią one przychody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Przychody z tego tytułu mogą być - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) - opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 17 % przychodu. Jednakże, warunkiem zastosowania tej formy opodatkowania jest - jak już wcześniej wskazano - złożenie stosownego oświadczenia w formie pisemnej. Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni o rozpoczęciu działalności w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania poinformowała urząd skarbowy telefonicznie, ale takie oświadczenie nie zostało złożone na piśmie. Wyjaśnić należy, że oświadczenie, które dotyczyło najmu prywatnego budynku biurowo-usługowo-magazynowego - jako oświadczenie dotyczące odrębnego źródła przychodu - nie możne być uznane za mające zastosowanie w odniesieniu do działalności gospodarczej.

Odnosząc przeanalizowane uprzednio przepisy na grunt przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, że z uwagi na brak złożenia przez Wnioskodawczynię w ustawowym terminie dla prowadzonej działalności w zakresie usług związanych z zakwaterowaniem pisemnego oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów nie ma możliwości opodatkowania przychodów pochodzących z tego tytułu w formie zryczałtowanej. Należy podkreślić, iż bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawczyni pozostaje już od 2011 r. podatnikiem rozliczającym się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% z tytułu prowadzenia najmu prywatnego budynku biurowo-usługowo-magazynowego.

Zatem, w przedmiotowej sprawie właściwą formą opodatkowania prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania będzie opodatkowanie na zasadach ogólnych według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ze względu na powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należało ocenić jako nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj