Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL5.4010.51.2017.2.KS
z 20 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem w dniu 09 czerwca 2016 r. – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zrzeszającym osoby zainteresowane aktywacją i demokratyzacją społeczeństwa. Celem głównym Wnioskodawcy jest inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie rozwoju, promocji i wzmacniania idei społeczeństwa obywatelskiego (§ 10 ust. 1 statutu Wnioskodawcy), natomiast do szczegółowych celów statutowych Wnioskodawcy należą między innymi (§ 10 ust. 2 statutu Wnioskodawcy):

  1. wspieranie innych podmiotów, w tym szczególności organizacji pozarządowych, inicjatyw obywatelskich, ekonomii społecznej;
  2. wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych oraz demokracji, tworzenie, rozwijanie i propagowanie standardów działań obywatelskich;
  3. tworzenie platformy wymiany myśli, poglądów, wiedzy i doświadczeń;
  4. tworzenie, wdrażanie i propagowanie innowacji społecznych;
  5. inicjowanie i wspieranie współpracy sektorów non-profit – biznes – administracja publiczna;
  6. promocja i organizacja wolontariatu;
  7. wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości, społecznej odpowiedzialności organizacji i przedsiębiorczości społecznej.

Wnioskodawca prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności oraz posiada status organizacji pożytku publicznego.

Wnioskodawca będąc członkiem związku stowarzyszeń Ogólnopolskiej Sieci Organizacji Pozarządowych (…) (dalej również jako: „Organizacja”), zobowiązany jest do uiszczania składek członkowskich w wysokości 5.000,00 zł rocznie.

Celem Organizacji jest wspieranie budowy społeczeństwa obywatelskiego, którego integralnym elementem są organizacje pozarządowe i inne inicjatywy obywatelskie (§ 7 statutu Organizacji). Organizacja nie jest organizacją pożytku publicznego i jest wpisana do rejestru przedsiębiorców; zgodnie z § 36 ust. 2 statutu Organizacji, fundusze Organizacji użyte mogą być wyłącznie na realizację celów statutowych.

Pismem z 08 czerwca 2017 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Kierując wniosek o interpretację do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wyraził swoje stanowisko (w rubryce H), zgodnie z którym uiszczenie składki na rzecz Organizacji będzie równoznaczne z przeznaczeniem dochodu na działalność statutową. Cele określone w statucie Wnioskodawcy, zgodnie z którymi Wnioskodawca zamierza przeznaczać składkę, mieszczą się w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, celem głównym Wnioskodawcy jest inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie rozwoju, promocji i wzmacniania idei społeczeństwa obywatelskiego (§ 10 ust. 1 statutu Wnioskodawcy), natomiast do szczegółowych celów statutowych Wnioskodawcy należą między innymi (§ 10 ust. 2 statutu Wnioskodawcy):
    1. wspieranie innych podmiotów, w tym w szczególności organizacji pozarządowych, inicjatyw obywatelskich, ekonomii społecznej;
    2. wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych oraz demokracji, tworzenie, rozwijanie i propagowanie standardów działań obywatelskich;
    3. tworzenie platformy wymiany myśli, poglądów, wiedzy i doświadczeń;
    4. tworzenie, wdrażanie i propagowanie innowacji społecznych;
    5. inicjowanie i wspieranie współpracy sektorów non-profit – biznes – administracja publiczna;
    6. promocja i organizacja wolontariatu;
    7. wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości, społecznej odpowiedzialności organizacji i przedsiębiorczości społecznej.
    Powyższe cele statutowe Wnioskodawcy mieszczą się zatem w celach określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w szczególności w zakresie:
    1. rozwoju świadomości obywatelskiej (pkt 4);
    2. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych (pkt 13);
    3. promocji i organizacji wolontariatu (pkt 27);
    4. działalności na rzecz organizacji pozarządowych (pkt 33).
    Wnioskodawca zamierza więc przekazywać składkę zgodnie ze swoimi celami statutowymi, tj. na działalność społecznie użyteczną, w sferze ww. zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  2. Celem Organizacji jest wspieranie budowy społeczeństwa obywatelskiego, którego integralnym elementem są organizacje pozarządowe i inne inicjatywy obywatelskie. Z tego względu cel ten zgodny jest z celami Wnioskodawcy określonymi w statucie, tj. rozwojem, promocją i wzmacnianiem idei społeczeństwa obywatelskiego (cel główny) oraz wspieraniem innych podmiotów, w tym w szczególności organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich (cel szczegółowy). Ponieważ Organizacja, zgodnie ze swoim statutem, może przekazywać środki wyłącznie na realizację celów statutowych, w konsekwencji także składki, które Wnioskodawca zamierza uiszczać do Organizacji, będą przeznaczone na cele Organizacji zgodne z celami statutowymi Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż pytania przedstawione w piśmie z 01 czerwca 2017 r. odnoszą się raczej do prawnej oceny stanu faktycznego, aniżeli jego opisu. Stan faktyczny (obejmujący postanowienia statutu Wnioskodawcy i Organizacji) został już przez Wnioskodawcę przedstawiony we wniosku. Wnioskodawca wskazuje, iż jego zamiarem przy kierowaniu wniosku o interpretację było właśnie uzyskanie oceny prawnej, czy dochód Wnioskodawcy (organizacji pożytku publicznego o celach statutowych wymienionych w opisie stanu faktycznego zawartego we wniosku) przeznaczany na uiszczenie składki w Organizacji (której cele również zostały przedstawione w opisie stanu faktycznego) będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. W opinii Wnioskodawcy, okoliczność, czy wskazane cele statutowe Wnioskodawcy i Organizacji mieszczą się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, należy do sfery oceny prawnej, która powinna być przedmiotem interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód Wnioskodawcy przeznaczany na uiszczenie składki w Organizacji jest wolny od podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy w części przeznaczanej na uiszczenie składki w Organizacji jest wolny od podatku. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, Wnioskodawca prowadzi działalność statutową m.in. w zakresie wspierania innych podmiotów, w tym w szczególności organizacji pozarządowych, inicjatyw obywatelskich, ekonomii społecznej (§ 10 ust. 2 lit. a statutu) oraz wspomagania rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych oraz demokracji, tworzenie, rozwijanie i propagowanie standardów działań obywatelskich (§ 10 ust. 2 lit. b statutu). Organizacja, na rzecz której Wnioskodawca uiszcza składkę jest organizacją pozarządową. Mając na uwadze powyższe, poprzez uiszczanie składki na rzecz Organizacji, Wnioskodawca realizuje swój cel w zakresie wspierania innych podmiotów, w tym w szczególności organizacji pozarządowych. Uiszczanie zatem składki na wskazany cel powoduje przeznaczanie środków (dochodu) na działalność statutową, natomiast cele Organizacji przedmiotowo mieszczą się w zakresie celów statutowych Wnioskodawcy. Zgodnie zatem z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy, dochody przeznaczane na działalność statutową są wolne od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1817), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl ust. 2 powołanego przepisu, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

− osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
  • 1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  • 1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  1. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  2. działalności charytatywnej;
  3. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  4. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
  • 5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
  1. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638);
  2. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  3. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  4. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  5. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  6. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  7. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  8. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  9. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  10. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  11. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  12. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  13. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  14. turystyki i krajoznawstwa;
  15. porządku i bezpieczeństwa publicznego;
  16. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  17. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
  • 22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  1. ratownictwa i ochrony ludności;
  2. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  3. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
  4. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  5. promocji i organizacji wolontariatu;
  6. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
  7. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
  • 29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203);
  1. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  2. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  3. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
  • 32a) rewitalizacji;
  1. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o organizacji pożytku publicznego i wolontariacie, organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
    2. przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
    4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych (…) - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 tej ustawy wynika z kolei, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego. Zatem dla oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego właściwe będzie unormowanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

I tak, zgodnie z powołanym wyżej przepisem, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie należy zastrzec, że omawiane zwolnienie – zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy – nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  • 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c, tj.:

  • posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonym w art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przeznaczają swoje dochody na działalność pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym źródło uzyskanego dochodu. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ww. ustawy).

W świetle powyższego, zastosowanie powyższego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „w części przeznaczonej na działalność statutową” oznacza, że realizacja „innych celów” nie będzie stanowiła podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności oraz posiada status organizacji pożytku publicznego. Będąc członkiem związku stowarzyszeń Ogólnopolskiej Sieci Organizacji Pozarządowych Wnioskodawca zobowiązany jest do uiszczania składek członkowskich w wysokości 5.000,00 zł rocznie. Celem Organizacji jest wspieranie budowy społeczeństwa obywatelskiego, którego integralnym elementem są organizacje pozarządowe i inne inicjatywy obywatelskie. Organizacja nie jest organizacją pożytku publicznego i jest wpisana do rejestru przedsiębiorców; zgodnie z § 36 ust. 2 statutu Organizacji, fundusze Organizacji użyte mogą być wyłącznie na realizację celów statutowych.

Podkreślić należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę – tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazał, że jego cele statutowe mieszczą się w celach określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w szczególności w zakresie rozwoju świadomości obywatelskiej (pkt 4); działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych (pkt 13); promocji i organizacji wolontariatu (pkt 27); działalności na rzecz organizacji pozarządowych (pkt 33).

Wnioskodawca zamierza zatem przekazywać składkę zgodnie ze swoimi celami statutowymi, tj. na działalność społecznie użyteczną, w sferze ww. zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że celem Organizacji jest wspieranie budowy społeczeństwa obywatelskiego, którego integralnym elementem są organizacje pozarządowe i inne inicjatywy obywatelskie. Z tego względu cel ten zgodny jest z celami Wnioskodawcy określonymi w statucie, tj. rozwojem, promocją i wzmacnianiem idei społeczeństwa obywatelskiego (cel główny) oraz wspieraniem innych podmiotów, w tym w szczególności organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich (cel szczegółowy). Ponieważ Organizacja, zgodnie ze swoim statutem, może przekazywać środki wyłącznie na realizację celów statutowych, w konsekwencji także składki, które Wnioskodawca zamierza uiszczać do Organizacji, będą przeznaczone na cele Organizacji zgodne z celami statutowymi Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, należy uznać, że przeznaczając środki pieniężne w formie składki na rzecz Organizacji Wnioskodawca wypełnia przesłankę zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, dochód Wnioskodawcy przeznaczany na uiszczenie składki w Organizacji jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj