Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.100.2017.1.AN
z 22 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2017 r. (data wpływu 22 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotnejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest rencistką. Pobiera rentę krajową z ZUS. Rentę nabyła po zmarłym w listopadzie 2013 r. mężu. Oprócz tego, niemiecka instytucja ubezpieczeniowa Deutsche Rentenversicherung przyznała Zainteresowanej prawo do renty rodzinnej z niemieckiego zaopatrzenia emerytalno-rentowego, również po zmarłym mężu.

Co roku Wnioskodawczyni otrzymuje PIT-40.A z ZUS oraz PIT-11 z Banku (do którego wpływa jej zagraniczna renta).

W Urzędzie Skarbowym Zainteresowana rozlicza się korzystając w formularza PIT-37, w którym umieszcza dane z poszczególnych pitów (PIT-40.A i PIT-11).

W tym roku otrzymała ona z Banku PIT-11, w którym nie było wskazanych dochodów (gdyż rozlicza się w Niemczech) ale była wskazana kwota pobrana na składki ubezpieczenia zdrowotnego. Bank powiadomił ją, iż jest to zgodne z prawem gdyż: „W dniu 1 stycznia 2015 r, weszła w życie nowelizacja art. 75 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r., nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), która nakłada na Bank obowiązek skierowania do oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej z zagranicznych świadczeń emerytalno-rentownych”.

Urząd Skarbowy ma wątpliwości czy Wnioskodawczyni ma prawo ubiegać się o zwrot odciągniętej składki na ubezpieczenie zdrowotne a tym samym, czy powinna w ogóle ujmować tę kwotę w zeznaniu podatkowym PIT-37. Taka sama sytuacja miała miejsce rok temu i z pewnością będzie mieć miejsce w przyszłym roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawczyni powinna okazywać odciągniętą przez Bank składkę na ubezpieczenie zdrowotne w rocznym rozliczeniu PIT-37?
  2. Czy Wnioskodawczyni ma prawo do zwrotu kwoty odciągniętej składki na ubezpieczenie zdrowotne?
  3. Jeżeli odpowiedź na pierwsze i drugie pytanie jest pozytywna, to czy oznacza to, że Wnioskodawczyni mogła postąpić tak również w rozliczeniu za rok 2015 i będzie mogła zrobić to adekwatnie w przyszłym roku w rozliczeniu za rok bieżący?

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna okazywać odciągniętą przez Bank składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz ma prawo do zwrotu tej kwoty, gdyż w wyjaśnieniu do wzoru formularza PIT-11 (jaki dostała z Banku) za rok 2016 wskazano, że w pozycji 72 i 73 płatnik (Bank) wpisuje wyłącznie składki podlegające odliczeniu od podatku za dany rok.

Zainteresowana posiada ubezpieczenie zdrowotne, gdyż pobiera rentę krajową z której to odciągane są składki. Dlatego chciałaby ona odzyskać kwotę odciągniętych składek na ubezpieczenie zdrowotne z renty zagranicznej (z Niemiec).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do zapisów art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1793, 1807, 1860 i 1948):

  1. opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  2. pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

– obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Na podstawie art. 27b ust. 4 ustawy, ww. obniżenie stosuje się, pod warunkiem że:

  1. nie dotyczy składki, której podstawą wymiaru jest dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
  2. składka na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne zapłacona w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej nie została odliczona od dochodu (przychodu) albo podatku w tym państwie albo nie została odliczona na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a;
  3. istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest rencistką. Pobiera rentę krajową z ZUS. Rentę nabyła po zmarłym w listopadzie 2013 r. mężu. Oprócz tego, niemiecka instytucja ubezpieczeniowa Deutsche Rentenversicherung przyznała Zainteresowanej prawo do renty rodzinnej z niemieckiego zaopatrzenia emerytalno-rentowego, również po zmarłym mężu. Co roku Wnioskodawczyni otrzymuje PIT-40.A z ZUS oraz PIT-11 z Banku (do którego wpływa jej zagraniczna renta). Taka sama sytuacja miała miejsce rok temu i z pewnością będzie mieć miejsce w przyszłym roku.

Wnioskodawczyni powzięła w związku z powyższym wątpliwość, czy powinna wykazać odciągniętą przez Bank składkę na ubezpieczenie zdrowotne w rocznym rozliczeniu PIT-37, czy ma prawo do zwrotu kwoty odciągniętej składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz czy mogła postąpić tak również w rozliczeniu za rok 2015 i będzie mogła zrobić to adekwatnie w przyszłym roku w rozliczeniu za rok bieżący.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że składka na ubezpieczenie zdrowotne pobrana przez Bank od renty rodzinnej z Niemiec podlega odliczeniu od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, Wnioskodawczyni powinna wykazać odciągniętą przez Bank składkę na ubezpieczenie zdrowotne w rocznym rozliczeniu PIT-37, ma również prawo do zwrotu kwoty odciągniętej składki na ubezpieczenie zdrowotne a także mogła postąpić tak również w rozliczeniu za rok 2015 i będzie mogła zrobić to adekwatnie w przyszłym roku w rozliczeniu za rok bieżący. Przy czym podkreślić należy, że zgodnie z art. 27b ust. 2 ustawy, kwota składki, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj