Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-878/11-6/KC
z 18 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-878/11-6/KC
Data
2011.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
czynności
import usług
miejsce świadczenia usług
podatnik
sport
stowarzyszenia
zawody


Istota interpretacji
w zakresie określenia miejsca świadczenia oraz nabywania usług organizacji zawodów sportowych oraz prawidłowej identyfikacji podatnika VAT.



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2011 r. (data wpływu 20.06.2011 r.) uzupełnionym pismem w dniu 26.09.2011 r. (data wpływu), na wezwanie tut. Organu z dnia 13.09.2011 r., oraz ponownie w dniu 14.10.2011 r. na wezwanie z dnia 29.09.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia od podatku dla nabywanych usług organizacji zawodów sportowych od zagranicznych związków sportowych- jest prawidłowe;
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.06.2011 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 26.09.2011 r. oraz ponownie w dniu 14.10.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia oraz nabywania usług organizacji zawodów sportowych oraz prawidłowej identyfikacji podatnika VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Związek na mocy ustawy jest związkiem sportowym. Na podstawie Ustawy stowarzyszenie zostało zakwalifikowane jako związek o statusie polskiego związku sportowego. Nowa ustawa uznała Związek związkiem sportowym.

Celem Związku jest organizowanie i promowanie sportu wędkarskiego, poprzez upowszechnianie tego sportu, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w zawodach za granicą a także wysyłanie kadry narodowej w wielu dyscyplinach sportu wędkarskiego na zasadach obowiązujących w polskich związkach sportowych. Organizuje zawody sportowe na terenie Polski dla związków sportowych z Unii Europejskiej i z krajów spoza Unii. Bierze też udział w zawodach sportowych poza granicami Polski. Związek świadcząc usługi organizacji zawodów sportowych nie jest nastawiony na osiągnięcie zysku, a ewentualną nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Związek organizuje zawody sportowe lub nabywa takie usługi od zagranicznych związków sportowych w celu uczestniczenia swoich zawodników w klasyfikacji medalowej w kraju i zagranicą. Nie są to więc usługi wstępu na imprezy sportowe, a tylko i wyłącznie rywalizacja sportowa oparta o zasady fair play. Zagraniczne związki sportowe często nie prowadzą innej działalności oprócz sportowej. Nie są też podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

  1. Czy w przypadku organizacji zawodów sportowych przez Związek w Polsce, dla zagranicznych związków sportowych, które mają status podatnika VAT, Wnioskodawca wystawia fakturę ze stawką 0%, a dla związków sportowych, które nie są podatnikami VAT, fakturę ze stawką zw....
  2. Jak prawidłowo rozpoznać podatnika od niepodatnika...
  3. Czy Związek, uczestnicząc za granicą Polski w zawodach sportowych, będzie miał do czynienia z importem usług, niezależnie, czy te usługi są nabyte od podatnika VAT, czy też od niepodatnika i koniecznością wystawienia faktury VAT ze stawką zw....

Związek uważa, że w przypadku organizacji zawodów sportowych, dla podatników VAT z UE, wystawia fakturę ze stawką 0%, a dla związków sportowych, niebędących podatnikami VAT, fakturę ze stawką zw. Związek, otrzymując fakturę za uczestnictwo w zawodach sportowych za granicą, wystawioną przez podatnika VAT, dokonuje importu usług i powinien wystawić fakturę ze stawką zw., natomiast w sytuacji otrzymania faktury od niepodatnika VAT, Związek nie wystawia żadnych faktur, traktując taką transakcję jako zakup usług, niepodlegający w Polsce opodatkowaniu. Według Związku podatnikiem jest jednostka posiadająca numer identyfikacji podatkowej znajdujący się w systemie, a pozostałe podmioty nieposiadające takiej identyfikacji nie są podatnikami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla nabywanych usług organizacji zawodów sportowych od zagranicznych związków sportowych oraz
  • za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…)

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca na mocy ustawy o sporcie jest związkiem sportowym, którego celem jest organizowanie i promowanie sportu wędkarskiego, poprzez upowszechnianie tego sportu, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w zawodach za granicą a także wysyłanie kadry narodowej w wielu dyscyplinach sportu wędkarskiego na zasadach obowiązujących w polskich związkach sportowych. Wnioskodawca wskazuje, że organizuje zawody sportowe na terenie Polski dla związków sportowych z Unii Europejskiej i z krajów spoza Unii. Sam też bierze udział w zawodach sportowych poza granicami Polski. Wnioskodawca świadcząc usługi organizacji zawodów sportowych nie jest nastawiony na osiągnięcie zysku, a ewentualną nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Wnioskodawca nabywa również takie usługi od zagranicznych związków sportowych w celu uczestniczenia swoich zawodników w klasyfikacji medalowej w kraju i zagranicą. Jednocześnie Wnioskodawca podaje, że nabywane usługi nie są usługami wstępu na imprezy sportowe.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z kwestią miejsca świadczenia usług organizacji zawodów sportowych dla zagranicznych związków sportowych, jak i uznania nabywania takich usług jako importu usług, niezależnie od tego, czy zagraniczne związki sportowe są podatnikami czy nie są.

Pytanie pierwsze dotyczy kwestii, czy w przypadku organizacji zawodów sportowych dla zagranicznych związków sportowych, które mają status podatnika VAT Wnioskodawca winien wystawiać fakturę ze stawką 0%, natomiast dla związków sportowych, niebędących podatnikami VAT, winien wystawić fakturę ze zwolnieniem od podatku.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju.

Z powyższego wynika, że podatnikiem dla celów określenia miejsca świadczenia usług jest podmiot, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 tej ustawy, jak również osoba prawna niebędąca podatnikiem zidentyfikowanym w państwie członkowskim Unii Europejskiej do celów podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej.

Przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazują na sposób dokumentowania faktu, że podmiot będący nabywcą usługi prowadzi działalność gospodarczą. Należy jednak zauważyć, że podmioty, o których mowa w art. 28a ustawy, to również podmioty mające siedzibę poza terytorium kraju (w państwie Unii Europejskiej czy w państwie trzecim) i to uregulowania w nich obowiązujące rozstrzygają ww. problem. Zatem to odpowiednie przepisy kraju nabywcy przesądzają o tym, czy osoba prowadząca działalność gospodarczą, samodzielnie czy jako osoba prawna ma obowiązek rejestrować się do celów podatku od wartości dodanej, transakcji wspólnotowych oraz jakie dokumenty świadczą o tym fakcie.

Pojęcie podatnika obejmuje, wobec tego nie tylko podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ustawie o podatku od towarów i usług, czyli podatników podatku od towarów i usług określonych w art. 15 cyt. ustawy, lecz również podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w innych systemach prawnych, której definicja odpowiada tej przyjętej w polskich przepisach. Definicja podatnika dla potrzeb określenia miejsca świadczenia usług obejmuje także organy władzy publicznej lub inne podmioty prawa publicznego, jak również pozostałe osoby prawne nieprowadzące działalności gospodarczej, jeśli zostały one zidentyfikowane lub były zobowiązane do zidentyfikowania się na terytorium Unii Europejskiej dla potrzeb VAT.

Jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku, usługi organizacji zawodów sportowych świadczone są dla zagranicznych związków sportowych, które często nie prowadzą innej działalności oprócz sportowej. Zatem miejsce świadczenia usług organizacji zawodów sportowych przez Wnioskodawcę dla związków sportowych, które nie są podatnikami VAT, winno być określone zgodnie z zasadą ogólną, wyrażoną w art. 28b ustawy.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż usługi organizacji zawodów sportowych świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz związków sportowych, zarówno tych posiadających numer identyfikacji podatkowej jak i nieposiadających takiego numeru, spełniających definicję podatnika z art. 28a ustawy, mających siedzibę poza terytorium kraju, będą opodatkowane zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy w miejscu siedziby usługobiorcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 powołanego wyżej artykułu stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) wskazuje iż przepisy § 5, 7-22 i 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5 rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - § 26 ust. 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany udokumentować świadczone usługi, będące przedmiotem zapytania, wystawiając fakturę zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy. Faktury te, stosownie do § 26 ust. 2 rozporządzenia, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Z kolei zgodnie z § 26 ust. 4 rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Natomiast w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0 %, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

Jednocześnie należy dodać, że faktury wystawiane przez Wnioskodawcę dla związków sportowych, mających status podatnika VAT, będą różniły się od faktur dla związków sportowych, niebędących podatnikami VAT. Dla związków sportowych, które są zidentyfikowane na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, faktura winna zawierać ten numer nabywcy oraz stosowną adnotację, zgodnie z zapisem § 26 ust. 4 rozporządzenia. Z kolei faktury wystawiane dla związków sportowych, niezidentyfikowanych dla celów podatku od wartości dodanej, będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej nabywcy.

Reasumując, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, świadcząc usługi organizacji zawodów sportowych w Polsce dla zagranicznych związków sportowych, winien wystawić fakturę niezawierającą podatku VAT, z uwzględnieniem różnic w wystawianych fakturach, dokumentujących świadczenie przedmiotowych usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Pytanie drugie odnosi się do kwestii prawidłowej identyfikacji podatnika, dla celów rozliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca w swoim stanowisku stwierdza, że podatnikiem jest jednostka posiadajaca numer identyfikacji podatkowej, znajdujący się w systemie VIES, natomiast wszystkie pozostałe podmioty, nieposiadajace takiej identyfikacji nie są podatnikami.

Dla pełnego wyjaśnienia tej kwestii, należy przede wszystkim sięgnąć do nowego Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz. Urz. U L Nr 77, str. 1), gdzie w art. od 17 do 19 ustawodawca unijny wyjaśnił, dla potrzeb określenia miejsca świadczenia usług, jak należy identyfikować status usługobiorcy.I tak, w art. 17 ust. 2 Rozporządzenia Rady, osoba prawna niebędąca podatnikiem zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów VAT na mocy art. 214 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE z uwagi na to, że jej transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są opodatkowane VAT lub z uwagi na skorzystanie z możliwości opodatkowania tych transakcji VAT, jest podatnikiem w rozumieniu art. 43 tej dyrektywy.

Natomiast w art. 18 ust. 1 stwierdza się, że o ile usługodawca nie ma odmiennych informacji, może uznać, że usługobiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Wspólnoty ma status podatnika:

  1. gdy usługobiorca przekazał mu swój indywidualny numer identyfikacyjny VAT i usługodawca uzyska potwierdzenie ważności tego numeru identyfikacyjnego, a także nazwiska/nazwy i adresu przypisanych temu numerowi zgodnie z art. 31 rozporządzenia Rady (WE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej;
  2. gdy usługobiorca nie otrzymał jeszcze indywidualnego numeru identyfikacyjnego VAT, ale poinformował usługodawcę, że zwrócił się z wnioskiem o jego nadanie i usługodawca uzyska dowolny inny dowód potwierdzający, że usługobiorca jest podatnikiem lub osobą prawną niebędącą podatnikiem, w stosunku do której wymagana jest identyfikacja do celów VAT, oraz jeżeli dokona w rozsądnym zakresie weryfikacji rzetelności przedstawionych przez usługobiorcę danych za pomocą zwykłych, handlowych środków bezpieczeństwa, takich jak środki dotyczące kontroli tożsamości lub płatności.

Jeżeli usługodawca nie ma odmiennych informacji, może uznać również, że usługobiorca prowadzący działalność gospodarczą na terenie Wspólnoty ma status osoby niebędącej podatnikiem, jeżeli wykaże, że ten usługobiorca nie przekazał mu swojego indywidualnego numeru identyfikacyjnego VAT. (art. 18 ust. 2 Rozporządzenia Rady).

Analiza powyższych zapisów prowadzi do wniosku, że to na usługodawcy spoczywa obowiązek ustalenia ze swoim nabywcą usług, czy ma do czynienia w określonych okolicznościach z podatnikiem czy nie.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

W pytaniu trzecim Wnioskodawca poruszył kwestię rozliczania importu usług, z tytułu nabywania usług uczestnictwa w zawodach sportowych od zagranicznych związków sportowych, zarówno posiadających numer identyfikacji podatkowej, jak i od podmiotów nieposiadajacych takiej identyfikacji.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, jako związek sportowy, którego celem jest organizowanie i promowanie sportu wędkarskiego, poprzez m.in. organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w zawodach za granicą, spełnia przesłanki dla uznania go za podatnika w rozumieniu art. 28 ustawy.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa cyt. powyżej art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania,(…)

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z zapisem w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z kolei w ust. 2 tego artykułu stwierdza się, że w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego, czyli określony został bezwzględny nakaz rozliczenia podatku przez nabywcę towaru lub usługi.

Stosownie do powyższego, w art. 17 ust. 3 ustawy, ustawodawca uznał, że przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca jako związek sportowy, uczestnicząc za granicą w zawodach sportowych i otrzymując od usługodawcy fakturę, winien rozpoznać w Polsce import usług z tytułu nabycia przedmiotowych usług. Niezależnie od tego, czy świadczący taką usługę podmiot jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej czy też nie, miejscem świadczenia takich usług będzie miejsce siedziby usługobiorcy, tj. w przedmiotowej sprawie Polska.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca zobowiązany jest do opodatkowania importu usług, będących przedmiotem pytania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski, niezależnie jaki status podatkowej identyfikacji ma jego usługodawca.

Zatem w zakresie uznania transakcji zakupu usług organizacji zawodów sportowych od podmiotów, nieposiadających numeru identyfikacji podatkowej za usługi niepodlegajace opodatkowaniu w Polsce, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

I tak, na podstawie zapisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;(…)

Z kolei w ust. 18 tego artykułu zawarto dodatkowy warunek dla zastosowania zwolnienia z podatku dla przedmiotowych usług i stwierdzono, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Mając zatem powyższe na uwadze, Wnioskodawca jest podmiotem, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wędkarskiego, zatem w odniesieniu do nabywanych od zagranicznych związków sportowych usług uczestnictwa w zawodach sportowych, przysługiwać będzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj