Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.170.2017.2.AK
z 6 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2017r. (data wpływu 24 kwietnia 2017r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2017r. (data wpływu 12 czerwca 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że przyjmowanie przez Fundację wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy i przekazywanie do odpowiednich placówek oświatowych nie stanowi świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że przyjmowanie przez Fundację wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy i przekazywanie do odpowiednich placówek oświatowych nie stanowi świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 czerwca 2017r. (data wpływu 12 czerwca 2017r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytania oraz o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Działalność statutowa Fundacji polega m.in. na organizowaniu dzieciom i młodzieży szkolnej pochodzenia ukraińskiego nauki w polskich szkołach. Fundacja nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej, nie pobiera żadnego wynagrodzenia za świadczone usługi. Działalność Fundacji polega na pośredniczeniu w nawiązaniu stosunku między uczniem (jego rodzicami) a placówką, do której uczeń ma zostać skierowany, pomocy w procesie rekrutacji, następnie zapewnieniu opieki asystentów międzykulturowych i zapewnieniu kontaktu między placówką, do której uczeń uczęszcza, a rodzicami, znajdującymi się na stałe na Ukrainie.

Obecnie wszystkie wydatki związane z nauką uczniów (opłata za Internat, tzw. „wsad do kotła”, czyli opłata za wyżywienie i in.), inne niż pokrywane z subwencji oświatowej, pokrywane są przez rodziców uczniów i płacone są bezpośrednio do placówki lub innej instytucji, która w tym zakresie może świadczyć usługi księgowe.

W przypadku wielości uczniów i placówek może to powodować problemy z dokonywaniem przez Fundację nadzoru nad płatnościami - warto bowiem zaznaczyć, że pomiędzy rodzicami a instytucjami, do których wpłacają pieniądze, kontakt jest niezwykle trudny, ze względu na barierę językową. Stąd obie strony często zgłaszają do Fundacji problemy. Rodzice swoje uwagi i zastrzeżenia, zarówno do płatności, jak i do świadczonych przez placówki w ramach tych płatności usług, zgłaszają do Fundacji. Dlatego rozwiązaniem z punktu widzenia Fundacji najlepszym byłoby, gdyby rodzice mogli dokonywać zapłaty bezpośrednio na konto Fundacji, a Fundacja dokonywałaby zapłaty na rzecz odpowiednich placówek. Oczywiście Fundacja nie pobierałaby z tego tytułu żadnych opłat.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż opisany stan faktyczny nie ma obecnie miejsca, lecz dotyczy ewentualnego zdarzenia przyszłego. Obecnie Fundacja nie otrzymuje żadnych wpłat, lecz jej beneficjenci regulują koszty bezpośrednio na rachunek placówek oświatowych i innych instytucji. Mając jednak na względzie, że beneficjentami działalności Fundacji są głównie uczniowie pochodzenia ukraińskiego, dokonywanie wpłat pod różnymi tytułami na rzecz różnych instytucji jest dla ich rodziców kłopotliwe, w związku z czym, w celu uproszczenia stosunków, Fundacja rozważa możliwość pobierania wpłat bezpośrednio na swój rachunek i rozdysponowywania ich stosownie do ponoszonych przez beneficjentów kosztów - poprzez przekazywanie otrzymanych środków na właściwe rachunki.

Aktualnie Fundacja, pomimo wpisu w Rejestrze Przedsiębiorców KRS, nie prowadzi faktycznie działalności gospodarczej. Wszystkie inicjatywy Fundacji wykonywane są w ramach działalności statutowej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Opłaty będą pobierane z tytułu kosztów edukacji i pobytu uczniów w placówkach oświatowych, z którymi Fundacja ma podpisane umowy, w ramach których wysyła uczniów do korzystania z nauki. Wysokość pobieranych opłat będzie sumą wszystkich kosztów, do których poniesienia zobowiązani są rodzice ucznia w związku z usługami edukacyjnymi, otrzymywanymi w placówce. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za swoje usługi. Pobór opłat nie będzie wykazany w rejestrach sprzedaży i deklaracji VAT.

Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie depozytów ani innych usług finansowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie świadczy usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie, w ramach działalności statutowej usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą na podstawie umów zawartych z rodzicami beneficjentów oraz umów zawartych z placówkami oświatowymi. Usługi te nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, częściowo natomiast są wykonywane w formach i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty – w szczególności art. 94a ust. 4 i 4a. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do trzech lat. Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z usługami, o których mowa w pkt 8 (tj. usług pośrednich albo pomocniczych). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mogą być sklasyfikowane w pozycji 85.60 - PKWiU.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy przyjmowanie przez Fundację wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy Fundacji na podstawie zawartej między Fundacją, a rodzicami beneficjentów, umowy o pośrednictwo w zakresie usług edukacyjnych i przekazywanie ich - w całości – do odpowiednich placówek oświatowych i innych instytucji na podstawie zawartych między Fundacją a tymi placówkami i instytucjami umów, w celu niezarobkowym, stanowi świadczenie usług, będące przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak, to czy podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT lub z innego tytułu?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), przyjmowanie przez Fundację wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy Fundacji na podstawie zawartej między Fundacją, a rodzicami beneficjentów, umowy o pośrednictwo w zakresie usług edukacyjnych i przekazywanie ich - w całości - do odpowiednich placówek oświatowych i innych instytucji na podstawie zawartych między Fundacją a tymi placówkami i instytucjami umów, w celu niezarobkowym, nie będzie stanowiło świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na to, że usługi świadczone będą przez Fundację nieodpłatnie.

Fundacja świadczy bowiem swoje usługi pośrednictwa w zakresie usług edukacyjnych w ramach działalności statutowej, a nie działalności gospodarczej. Nie otrzymuje za nie żadnego wynagrodzenia, w związku z czym nie jest spełniona definicja działalności gospodarczej z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ze względu na brak przesłanki zarobkowości. Środki otrzymywane przez Fundację od rodziców jej beneficjentów będą w całości przekazywane placówkom oświatowym i instytucjom na pokrycie kosztów związanych z edukacją beneficjentów Fundacji i ich pobytem w placówce. Fundacja, będzie więc spełniała jedynie rolę pośrednika w transakcji rozliczeniowej, przy czym nie będzie za usługi pośrednictwa pobierała żadnego wynagrodzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W tym miejscu należy również wskazać, iż zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, oraz
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Warunki, których spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z tym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Wynagrodzenie musi być przy tym wyrażone w pieniądzu, co nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (np. zapłatą może być towar lub usługa).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Podatnikami – zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem odpłatne świadczenie usług realizowane przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl natomiast art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy stanowi, że Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy – jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, (...).

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2016r. poz. 1817, z późn. zm.), działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia (art. 7 ww. ustawy).

Stosownie zaś do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli:

  1. wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub
  2. przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy – za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, iż działalność statutowa Fundacji polega m.in. na organizowaniu dzieciom i młodzieży szkolnej pochodzenia ukraińskiego nauki w polskich szkołach. Fundacja nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej, nie pobiera żadnego wynagrodzenia za świadczone usługi. Wszystkie inicjatywy Fundacji wykonywane są w ramach działalności statutowej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Działalność Fundacji polega na pośredniczeniu w nawiązaniu stosunku między uczniem (jego rodzicami) a placówką, do której uczeń ma zostać skierowany, pomocy w procesie rekrutacji, następnie zapewnieniu opieki asystentów międzykulturowych i zapewnieniu kontaktu między placówką, do której uczeń uczęszcza, a rodzicami, znajdującymi się na stałe na Ukrainie. Obecnie Fundacja nie otrzymuje żadnych wpłat, lecz jej beneficjenci regulują koszty bezpośrednio na rachunek placówek oświatowych i innych instytucji. Opłaty będą pobierane z tytułu kosztów edukacji i pobytu uczniów w placówkach oświatowych, z którymi Fundacja ma podpisane umowy, w ramach których wysyła uczniów do korzystania z nauki. Wysokość pobieranych opłat będzie sumą wszystkich kosztów, do których poniesienia zobowiązani są rodzice ucznia w związku z usługami edukacyjnymi, otrzymywanymi w placówce. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za swoje usługi. Pobór opłat nie będzie wykazany w rejestrach sprzedaży i deklaracji VAT. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie depozytów ani innych usług finansowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Wnioskodawca nie świadczy usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy. Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie, w ramach działalności statutowej usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą na podstawie umów zawartych z rodzicami beneficjentów oraz umów zawartych z placówkami oświatowymi. Usługi te nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych przepisach o pomocy społecznej, częściowo natomiast są wykonywane w formach i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty – w szczególności art. 94a ust. 4 i 4a. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do trzech lat.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą kwestii czy przyjmowanie przez Fundację wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy i przekazywanie do odpowiednich placówek oświatowych stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Tym samym stwierdzić należy, iż dana transakcja będzie podlegała tylko wówczas opodatkowaniu, gdy podatnik - dokonując jej - będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Konieczność spełnienia tego warunku opodatkowania danej czynności VAT jest akcentowana także w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wynika z niego, że w przypadku osób fizycznych oraz prawnych, nawet jeśli są one podatnikami VAT, transakcje przez nich dokonane podlegają opodatkowaniu wyłącznie wówczas, gdy dana czynność ma charakter działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy wskazać, iż posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny podmiotu, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT. Tak więc podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej.

Z ustawy o podatku od towarów i usług wynika więc, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:

  • przedmiotowy (opodatkowaniu podlega wyłącznie odpłatnie dostawa towarów i świadczenie usług) oraz
  • podmiotowy (dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze).

Istotne jest to, iż obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie. Takie uregulowanie zakresu opodatkowania jest zgodne z postanowieniami VI Dyrektywy ((Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Jej przepis art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy VAT stanowi bowiem, że opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Fundacja nie otrzymuje żadnych należności za świadczone usługi. Na jej konto będą wpływać wpłaty od rodziców beneficjentów Fundacji na pokrycie kosztów związanych z edukacją. Fundacja będzie je przekazywała właściwym placówkom oświatowym i innym instytucjom, które będą świadczyły usługi na rzecz beneficjentów Fundacji. Wysokość pobieranych opłat będzie sumą wszystkich kosztów, do których poniesienia zobowiązani są rodzice ucznia w związku z usługami edukacyjnymi, otrzymywanymi w danej placówce. Pobór opłat nie będzie wykazany przez Wnioskodawcę w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT. Wszystkie inicjatywy Fundacji wykonywane są w ramach działalności statutowej, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przytoczone przepisy, stwierdzić należy, że w świetle definicji zawartej w cyt. art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą z tytułu przyjmowania wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy i przekazywania ich na rachunki placówek świadczących usługi na rzecz beneficjentów Fundacji. W związku z ww. czynnościami nie będzie pobierane przez Fundację wynagrodzenie. Opłaty te nie są zatem ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez Fundację.

Podsumowując, przyjmowanie przez Fundację wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy i przekazywanie do odpowiednich placówek oświatowych wykonywane w ramach działalności statutowej Fundacji nie stanowi czynności mieszczącej się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług, na podstawie o art. 5 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Stąd też, w analizowanej sprawie występują przesłanki pozwalające uznać, że przyjmując wpłaty od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy i przekazując do odpowiednich placówek oświatowych Zainteresowany nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie z uwagi na fakt, iż tut. Organ uznał, iż przyjmowanie przez Fundację wpłat od rodziców beneficjentów na rachunek bankowy i przekazywanie do odpowiednich placówek oświatowych wykonywane w ramach działalności statutowej Fundacji nie stanowi świadczenia usług, a Zainteresowany uzależnił odpowiedź w zakresie uznania czy ww. czynności podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 pod warunkiem, gdyby Organ uznał, że przyjmowanie przez Fundację wpłat stanowi świadczenie usług, to dalsze badanie przesłanek wynikających z art. 43 ust.1 pkt 24 ustawy stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj