Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.181.2017.2.IR
z 5 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2017 r. (data wpływu 25 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • rozpoznania importu usług oraz jego wykazania w deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe,
  • określenia stawki z tytułu importu usług - jest nieprawidłowe
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu usług –jest prawidłowe,
  • określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług oraz zastosowania prawidłowego kursu do przeliczenia waluty obcej na walutę polską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu usług oraz jego wykazania w deklaracji VAT-7, określenia stawki i momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług, zastosowania prawidłowego kursu do przeliczenia waluty obcej na walutę polską oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu usług.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr … w … jest samorządową jednostką budżetową objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ustawy Prawo Oświatowe z 14 grudnia 2016 r.

W 2016 r. Szkoła jako organizacja beneficjenta – Miasta … (Wnioskodawca) – podpisała umowę finansową z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020, współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca otrzymał od Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji informację, iż środki na realizację projektu w 100% pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Realizowany projekt składa się z dwóch typów działań: szkolenie nauczycieli oraz staże uczniów ZSP nr …. Program realizowanego projektu obejmuje staże zawodowe dla uczniów klas technikum w następujących zawodach: technik informatyk, technik hotelarstwa, technik logistyk oraz technik ekonomista. Uczniowie wyjeżdżają wraz z opiekunami (nauczycielami), których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i właściwych warunków pobytu, a także współpraca z partnerami i nadzór nad przebiegiem staży zawodowych.

Zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie cele projektu są następujące:

  • podniesienie umiejętności zawodowych i społecznych 109 uczniów poprzez mobilność edukacyjną oraz realizację staży zawodowych w instytucjach kształcenia zawodowego w Niemczech i pensjonacie na terenie Austrii;
  • podniesienie kompetencji zawodowych i jakości nauczania przez 11 nauczycieli kształcenia zawodowego poprzez mobilność edukacyjną i uczestnictwo w szkoleniu zorganizowanym przez angielską instytucję kształcenia zawodowego;
  • wzrost kompetencji językowych uczestników projektu;
  • wzrost świadomości międzykulturowej uczestników projektu;
  • podniesienie poziomu jakości kształcenia placówek edukacyjnych uczestniczących w projekcie.

W celu podniesienia kompetencji przed odbyciem stażu zostaną zorganizowane zajęcia z języka niemieckiego i angielskiego w ramach wsparcia językowego. Staże i szkolenia będą prowadzone poprzez doświadczone instytucje, które oferują wysokiej jakości doskonalenie zawodowe. Troska każdego z tych podmiotów o wysoką jakość realizowanego projektu na każdym jego etapie oraz zapobieganie ryzyku, zapewni satysfakcję uczestników i osiągnięcie założonych rezultatów. Uczestnicy podniosą kluczowe i międzykulturowe kompetencje oraz nabędą nowe wiadomości i umiejętności potwierdzone certyfikatem … co pozwoli na wzrost ich szans zatrudnienia na europejskim rynku pracy. Projekt przyczyni się także do realizacji europejskich celów strategicznych, będzie oddziaływał na poziomie lokalnym i krajowym. Współpraca międzynarodowa z partnerami oraz mobilność uczestników projektu przyczynią się do wzajemnego podniesienia jakości pracy zaangażowanych podmiotów i rozwoju europejskiego wymiaru edukacji.

W ramach umowy partnerzy zapewnią uczniom:

  • Zakwaterowanie i wyżywienie uczestnikom i opiekunom.
  • Realizacja programu staży zawodowych (szkolenie w zależności od specyfiki danego zawodu).
  • Realizacja programu kulturowego (organizacja wycieczek, zwiedzanie miejscowych atrakcji turystycznych).
  • Transport lokalny.

W ramach umowy partner z Wielkiej Brytanii zapewni kadrze kształcenia zawodowego:

  • Szkolenie w zakresie systemu szkolnictwa zawodowego w kraju przyjmującym.
  • Wizyty typu job-shadowing w przedsiębiorstwach angielskich.
  • Szkolenie w zakresie metodologii CLIL (Content and Language Integrated Learning - prowadzenie zajęć dydaktycznych w oparciu o autentyczne materiały, co pozwala na poznawanie języka i zagadnień z nim związanych w sposób naturalny, typowy dla danego języka, a nie materiały wybrane przez autorów podręczników i przypisane do konkretnego jego rozdziału).

Za wyżej wymienione usługi firmy zagraniczne wystawią faktury:

  1. …, Niemcy - około 28.000,00 Euro.
  2. …, Austria - około 20.820,00 Euro.
  3. … Wielka Brytania - około 7.00.00 Euro.

Partnerzy zagraniczni zgodnie z otrzymanymi informacjami:

  1. Są prywatnymi firmami świadczącymi usługi w ramach projektów europejskich.
  2. Nie posiadają akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Nie są zarejestrowanymi w Polsce podatnikami podatku VAT.
  4. Siedziba i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej:
    • …, …, Wielka Brytania.
    • …, Austria.
    • …, Niemcy.

…. jest częścią …, która organizuje profesjonalne kursy rozwojowe dla nauczycieli, praktyki i staże zawodowe dla uczniów, zakwaterowanie, transfery z lotniska, transport i lekcje języka angielskiego. … jest akredytowane przez British Council do nauczania języka angielskiego.

Po sprawdzeniu na stronie VIES Wnioskodawcy partnerzy z Austrii i Niemiec są aktywnymi podatnikami Unii Europejskiej.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr … w … od 1 stycznia 2017r. jest czynnym podatnikiem VAT, zgłoszonym do VAT-UE.

Za usługi wykonane przez partnerów szkoła zapłaci w całości ze środków publicznych. Faktury wystawione przez partnerów z Niemiec, Austrii i Wielkiej Brytanii stanowią dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu i zostaną uwzględnione w rozliczeniu końcowym projektu.

W piśmie z dnia 16 czerwca 2017 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Miasto … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
  2. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr … w … będący jednostką budżetową objętą systemem oświaty nie jest odrębnym podatnikiem VAT i VAT-UE.
  3. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr … w … dokonuje rozliczeń podatku VAT w sposób scentralizowany (Dz.U z 2016 r., poz.1454).
  4. Miasto … jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
  5. W odpowiedzi na pytanie o następującej treści: „Jaki jest przedmiot (zakres) świadczonych usług na rzecz Wnioskodawcy przez zagraniczne firmy, o których mowa we wniosku (proszę wskazać nazwę nabywanych usług)?” Wnioskodawca wskazał:
    …. (…, Niemcy) - pozostałe usługi (zakwaterowanie, wyżywienie, wdrożenie programu szkoleniowego, program kulturowy, transport lokalny).
    …. (…., Austria) - pozostałe usługi (pobyt uczniów i całkowite utrzymanie, realizacja programu praktycznego).
    …. (…, Wielka Brytania) - usługi w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli (szkolenie, koszty pobytu i wyżywienie).
  1. Powyższe usługi dotyczące wyjazdu do Austrii i Niemiec Wnioskodawca kwalifikuje zgodnie z PKWiU - jako Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane – 85.59.13.2. Natomiast wyjazd do Anglii Wnioskodawca kwalifikuje zgodnie z PKWiU - jako Usługi w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli - 85.59.13.1.
  2. …. (…, Niemcy) jest firmą nieposiadającą siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.
    …. (…, Austria) jest firmą nieposiadającą siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.
    … (…, Wielka Brytania) jest firmą nieposiadającą siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.
  1. …. (…, Niemcy) nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.) i świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
    …. (…, Austria) nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943. z późn. zm.) i świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
    … (…, Wielka Brytania) nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.) i świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
    Wszystkie firmy zajmują się zarządzaniem europejskimi projektami mobilności, specjalizują się w zapewnieniu praktyk, staży, programów europejskich oraz wizyt studyjnych dla nauczycieli w różnych dziedzinach zawodowych.
  1. … (…, Niemcy) nie ma statusu wyższej uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.
    …. (…., Austria) nie ma statusu wyższej uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.
    … (…, Wielka Brytania) to prywatne centrum edukacyjne i nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.) i świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
  1. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr … w … jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, co wynika z treści art. 2 pkt 2c ww. ustawy. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr … w … jako jednostka oświatowa świadczy usługi edukacyjne, których elementem są staże zawodowe dla uczniów.
  2. Usługi staży zawodowych nie są usługami niezbędnymi do wykonywania przez Wnioskodawcę usługi kształcenia w technikum.
  3. Odbycie staży zawodowych nie jest niezbędne do ukończenia przez ucznia szkoły - przyczynia się jednak do wzrostu jego pozycji na krajowym i europejskim rynku pracy, zaś poprzez system certyfikowania … zwiększa szansę uczestników projektu na zdobycie zatrudnienia w kraju i za granicą - w ramach państw członkowskich Unii Europejskiej.
  4. Zagraniczne firmy świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi spełniające definicję kształcenia zawodowego zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 28212011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 200611 12/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77 s. 1, z pón.zm.).
    … (…, Niemcy) - Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania (...) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Uczestnicy szkoleń w … w …, kształcący się zarówno w zawodzie technik logistyk oraz technik ekonomista posiadają odpowiednio dobrane programy do szkoleń do ich potrzeb edukacyjnych. Ponadto język szkoleń - angielski - rozwija ich kompetencje językowe dostosowane do potrzeb zawodowych. Poprzez używanie języka szkolenia rozwijają również oni kompetencje społeczne poprzez m.in. przełamywanie barier językowych, kulturowych czy narodowościowych. Celem szkolenia jest zrealizowanie programu z wykorzystaniem metod nauczania dostosowanych do możliwości uczestników z jednej strony oraz stosowaniem aktywnych i interaktywnych metod nauczania z drugiej strony, co przełoży się na efektywną realizację wyżej wymienionego programu. Czas trwania szkolenia nie ma w tym przypadku znaczenia.
    …. (…, Austria) - Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania (...) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Uczestnicy stażu w … w …., kształcący się w zawodzie technik hotelarstwa posiadają dopasowany do ich potrzeb edukacyjnych program stażu, który ma na celu między innymi poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa hotelarskiego w Austrii na wszystkich poziomach jego działalności. Język stażu, podobnie jak w przypadku uczniów odbywających swoje szkolenia w Dreźnie - angielski - ma znaczny wpływ na rozwój kompetencji lingwistycznych uczestników dostosowanych do ich potrzeb zawodowych. Poprzez bieżące używanie języka szkolenia rozwijają również kompetencje społeczne poprzez m.in. przełamywanie barier językowych, kulturowych czy narodowościowych. Czas trwania szkolenia nie ma również i w tym przypadku znaczenia.
    … (…, Wielka Brytania) - Odbycie szkolenia zawodowego w … w … ma na celu zapoznanie z metodyką nauczania CLIL (Content and Language Integrated Learning) - a więc stosowania autentycznych materiałów dydaktycznych oraz możliwości jej zastosowania w nauczaniu przedmiotów zawodowych. Ponadto używanie języka szkolenia w sytuacjach naturalnych zwiększy kompetencje językowe uczestników szkolenia. Ułatwić mają to wizyty studyjne w dwóch londyńskich przedsiębiorstwach związanych z dziedziną nauczania nauczycieli kadry kształcenia zawodowego. Czas trwania szkolenia również nie ma tutaj znaczenia.
    1. Świadczone przez …, … oraz … usługi są usługami kształcenia zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2015 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie praktycznej nauki zawodu. (Dz. U. poz. 1183).
    2. Za wykonane usługi przez kontrahentów zagranicznych Wnioskodawca zapłaci środkami pochodzącymi ze środków publicznych i będzie posiadał stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych na jego rzecz usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są środki publiczne. Faktury wystawione przez kontrahentów z Austrii, Niemiec i Wielkiej Brytanii będą stanowiły dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu i zostaną uwzględnione przy końcowym rozliczeniu projektu.
  1. Wyjazd i pobyt opiekunów jest niezbędny do wykonania na rzecz Wnioskodawcy usług staży zawodowych. Jest to wymóg prawny przepisów prawa polskiego, obowiązujący przy organizacji wyjazdów zagranicznych traktowanych jako wypoczynek letni zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r., poz. 452). Wymóg zapewnienia opiekunów ze strony organizatora jest uwarunkowany także przepisami Narodowej Agencji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz wewnętrznymi wymogami organizacji partnerskich.
  2. W odpowiedzi na pytanie o następującej treści: „Czy zdobyta wiedza przez nauczycieli w trakcie ich szkolenia będzie wykorzystana w pracy nauczycieli na rzecz Wnioskodawcy?” Wnioskodawca wskazał, że zdobyta przez nauczycieli w trakcie ich szkolenia wiedza będzie wykorzystana w ich pracy dydaktycznej na rzecz Wnioskodawcy (Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr … w …). Będą oni wdrażać osiągnięte w wyniku szkolenia rozwiązania głównie poprzez:
    • zapoznanie Rady Pedagogicznej z nabytą wiedzą oraz wynikami szkolenia;
    • stosowanie nabytej wiedzy w pracy z uczniami szkoły we własnej pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej:
    • podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez stosowanie nowoczesnych metod nauczania poznanych w trakcie szkolenia.
  1. Program kulturowy i jego realizacja jest wymogiem niezbędnym do realizacji mobilności zagranicznej i będącą jej integralną części - jest on niezbędny z punktu widzenia Narodowej Agencji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój - Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Świadczenie przedmiotowej usługi więc jest wpisane w program mobilności zagranicznej i ma ono w przypadku poszczególnych organizacji partnerskich różne formy. W przypadku …, w programie mobilności przewidziane są jednodniowa wycieczka autokarowa do …, zwiedzanie z przewodnikiem starego miasta w … czy muzeów znajdujących się w tym mieście. Uczestnicy stażu zawodowego w … będą zwiedzać lokalne atrakcje turystyczne, odbędą podróż wysokogórską drogą alpejską czy odbędą wycieczkę przedmiotową do hurtowni, w której zaopatruje się pensjonat gdzie poznają dodatkowo zwyczaje miejscowych przedsiębiorców w zakresie nabywania niezbędnych towarów dla świadczenia usług hotelarskich.
  2. Program kulturowy wpłynie na zwiększenie kompetencji językowych, kulturowych, społecznych uczestników oraz przybliży im zasady funkcjonowania społeczności, w których dzięki odbyciu mobilności się znajdą.
  3. Program kulturowy będzie miał na celu między innymi:
    1. poznanie kultury materialnej i niematerialnej, języka i obyczajów lokalnych społeczności,
    2. zwalczanie trudności edukacyjnych,
    3. zacieranie różnic kulturalnych w obrębie współżyjących ze sobą grup religijnych, społecznych czy etnicznych,
    4. wspieranie otwartości na drugiego człowieka,
    5. możliwość znajdowania wspólnych wartości z innymi ludźmi z różnych krajów pomimo różnic kulturowych pomiędzy nimi.
  4. Wskazany we wniosku program kulturowy nie stanowi usług turystycznych - jest on wymaganym przez Narodową Agencję Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój elementem programu szkolenia/stażu zagranicznego i jego nieodzowną częścią.
  5. Firma:
    … (…, Niemcy) otrzyma zapłatę na fakturze zaliczkowej w wysokości 80% przed wyjazdem i na drugiej fakturze pozostałe 20% po przesłaniu raportu końcowego.
    …. (…, Austria) otrzyma zapłatę na jednej fakturze z płatnością po zakończeniu wyjazdów.
    … (…, Wielka Brytania) otrzyma zapłatę na jednej fakturze z płatnością po zakończeniu wyjazdu.
  1. Nabyte od Zagranicznych podmiotów czynności będą wykorzystywane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr … w … jako usługi niepodlegające opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy publiczna jednostka oświatowa powinna otrzymane od firm zagranicznych faktury rozpoznać w kontekście importu usług? Jeżeli tak, to które usługi i w których pozycjach deklaracji VAT-7 należy wykazać w związku z importem usług związanym z realizacją projektu?
  2. Jakie stawki podatku VAT należy zastosować do świadczonych przez firmę zagraniczną usług, a rozpoznanych w kontekście importu usług?
  3. Czy jednostce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia importu usług?
  4. W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy i po jakim kursie należy obliczyć podstawę opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

W deklaracji VAT-7 należy wykazać wszystkie usługi, w skład których będą wchodzić następujące czynności:

  • zakwaterowanie i wyżywienie uczestników projektu,
  • realizacja programu staży zawodowych (szkolenie w zależności od specyfiki danego zawodu),
  • realizacja programu kulturowego (organizacja wycieczek, zwiedzanie miejscowych atrakcji turystycznych),
  • transport lokalny.

Wszystkie pozycje poza organizacją programu kulturowego, należy potraktować jako import usług, które należy wykazać w następujących pozycjach deklaracji VAT- 7:

  • podstawa opodatkowania podatkiem należnym poz. 29
  • wartość podatku należnego poz. 30

W sytuacji gdy nie będzie możliwości wyodrębnienia programu kulturowego usługę tą należy rozpoznać jako import usług.

Podstawą do ujęcia w rejestrze sprzedaży będzie sporządzony dokument wewnętrzny.

Ad. 2)

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nabyciem kompleksowej usługi organizacji staży zawodowych zagranicznych, która to usługa nie jest usługą edukacyjną, ani też ze względu na status kontrahenta zagranicznego nie może być uznana za ściśle związaną w rozumieniu ustawy o VAT z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez Wnioskodawcę, dlatego też miejscem jej opodatkowania będzie Polska, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, gdyż przepisy nie przewidują dla takich usług innego miejsca świadczenia, a właściwą stawką podatku będzie stawka 23%.

Ad. 3)

Nie przysługuje Zainteresowanemu prawo do odliczenia VAT, gdyż brak jest związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Ad. 4)

Zgodnie z art. 31a ustawy o VAT przeliczenia na złoty dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury przez kontrahentów zagranicznych z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W uzupełnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 31 a ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

W ocenie Wnioskodawcy, w tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 31a ust. 2 ustawy nie dotyczy faktur wystawianych przez kontrahentów zagranicznych, ani dokumentów zwanych fakturami wewnętrznymi wystawianych przez nabywców usługi. To z kolei oznacza, że kurs jaki należy zastosować do przeliczania importu usług, nie jest uzależniony od daty wystawienia ww. faktur, istotny jest tylko termin powstania obowiązku podatkowego.

W konsekwencji, do określenia podstawy opodatkowania należy przyjąć kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do nabywanych usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT, co do zasady, z chwilą wykonania usługi. Usługę należy uznać za wykonaną, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi. Natomiast jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty - z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dla ustalenia podstawy opodatkowania należy przyjąć kursy waluty obowiązujące w dniu poprzedzającym powstanie obowiązku podatkowego. Tym samym przeliczenia na złote kwoty wykazanej na dokumencie sprzedaży w walucie obcej wystawionej przez kontrahenta zagranicznego w związku z importem usług, Wnioskodawca powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • rozpoznania importu usług oraz jego wykazania w deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe,
  • określenia stawki z tytułu importu usług - jest nieprawidłowe
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu usług – jest prawidłowe,
  • określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług oraz zastosowania prawidłowego kursu do przeliczenia waluty obcej na walutę polską - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Z kolei stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach (art. 17 ust. 1a ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
      1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6
      1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
      2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Natomiast zgodnie z art. 28g ust. 2, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Jak wynika z opisu sprawy w 2016 r. Szkoła jako organizacja beneficjenta – Miasta … (Wnioskodawca) – podpisała umowę na realizację projektu, który składa się z dwóch typów działań: szkolenie nauczycieli oraz staże uczniów klas technikum w następujących zawodach: technik informatyk, technik hotelarstwa, technik logistyk oraz technik ekonomista.

Zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie cele projektu są następujące:

  • podniesienie umiejętności zawodowych i społecznych 109 uczniów poprzez mobilność edukacyjną oraz realizację staży zawodowych w instytucjach kształcenia zawodowego w Niemczech i pensjonacie na terenie Austrii;
  • podniesienie kompetencji zawodowych i jakości nauczania przez 11 nauczycieli kształcenia zawodowego poprzez mobilność edukacyjną i uczestnictwo w szkoleniu zorganizowanym przez angielską instytucję kształcenia zawodowego;
  • wzrost kompetencji językowych uczestników projektu;
  • wzrost świadomości międzykulturowej uczestników projektu;
  • podniesienie poziomu jakości kształcenia placówek edukacyjnych uczestniczących w projekcie.

W ramach umowy partnerzy zapewnią uczniom:

  • Zakwaterowanie i wyżywienie uczestnikom i opiekunom.
  • Realizacja programu staży zawodowych (szkolenie w zależności od specyfiki danego zawodu).
  • Realizacja programu kulturowego (organizacja wycieczek, zwiedzanie miejscowych atrakcji turystycznych).
  • Transport lokalny.

W ramach umowy partner z Wielkiej Brytanii zapewni kadrze kształcenia zawodowego:

  • Szkolenie w zakresie systemu szkolnictwa zawodowego w kraju przyjmującym.
  • Wizyty typu job-shadowing w przedsiębiorstwach angielskich.
  • Szkolenie w zakresie metodologii CLIL (Content and Language Integrated Learning - prowadzenie zajęć dydaktycznych w oparciu o autentyczne materiały, co pozwala na poznawanie języka i zagadnień z nim związanych w sposób naturalny, typowy dla danego języka, a nie materiały wybrane przez autorów podręczników i przypisane do konkretnego jego rozdziału).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionych we wniosku pytań, w pierwszej kolejności należy rozważyć kwestię tzw. świadczeń złożonych.

I tak, co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), całe świadczenie złożone podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie złożone, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96, w którym Trybunał stwierdził, że „Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną, a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna” (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04).

Co istotne, aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną winna się ona składać z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Zgodnie z podejściem wyrażonym w wyroku TSUE z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11, za pomocniczą należy uznać czynność, która nie stanowi dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej, a jej cel jest zdeterminowany przez czynność główną.

Zatem świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru, ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W tym miejscu wskazać należy na art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), w myśl którego podstawa opodatkowania obejmuje również podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT. Zgodnie z tym samym przepisem Dyrektywy, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Państwa Członkowskie mogą uznać za dodatkowe koszty wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy. Przepis ten wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania. Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

W związku z powyższym, w przypadku opodatkowania usług o charakterze złożonym istotnym jest to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

W świetle zatem powyższego, analizując przedstawiony we wniosku opis sprawy należy wskazać, że w ocenie tut. Organu opisane we wniosku poszczególne czynności (tj. zakwaterowanie i wyżywienie, transport czy też program kulturowy) będą służyć wykonaniu świadczenia podstawowego, jakim w niniejszej sprawie jest – jak wskazał Wnioskodawca – usługa kształcenia zawodowego, której uczestnikami są uczniowie i nauczyciele, świadczona na rzecz Wnioskodawcy przez zagraniczne firmy. Jak wynika bowiem z okoliczności niniejszej sprawy Wnioskodawca zainteresowany jest nabyciem od zagranicznych podmiotów usług kształcenia zawodowego (w postaci szkolenia nauczycieli i staży uczniów), a nie wyłącznie zakwaterowania i wyżywienia, transportu czy też programu kulturowego, który jest wymogiem niezbędnym oraz elementem programu szkolenia/stażu i jego nieodzowną częścią. Wnioskodawca nabywając przedmiotową usługę od zagranicznych podmiotów jest zainteresowany uzyskaniem końcowego efektu ekonomicznego, jakim jest odbycie staży zawodowych grupy młodzieży oraz szkolenia nauczycieli w ramach otrzymanego dofinansowania na realizację projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę nie sposób uznać, że ww. świadczenia mają charakter samoistny. Każda z tych czynności stanowi element usługi złożonej (kompleksowej) związanej z kształceniem zawodowym w ramach przedmiotowego projektu i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Zatem - skoro Wnioskodawca spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, a ponadto w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania zastrzeżenia wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy, to miejscem świadczenia i opodatkowania kompleksowej usługi kształcenia zawodowego świadczonej przez zagraniczne podmioty - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski. W konsekwencji Zainteresowany, stosownie do warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu nabycia od zagranicznych podmiotów ww. kompleksowych usług kształcenia zawodowego, zobowiązany będzie do rozpoznania importu usług.

Z kolei odnosząc się do kwestii wykazania w deklaracji VAT-7 importu usług wskazać należy, że stosownie do treści art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 99 ust. 14 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Na podstawie ww. art. 99 ust. 14 ustawy Minister Finansów w dniu 27 grudnia 2016 r. wydał rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 2273).

Zgodnie z § 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, określa się wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia, oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Z objaśnień tych wynika, że w poz. 29 i poz. 30 wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju.

W związku z powyższym przedmiotowy import usług Wnioskodawca powinien wykazać odpowiednio w poz. 29 i 30 deklaracji VAT-7 w wersji (17).

Jednocześnie wskazać należy, że od 1 stycznia 2014 r. przepisy nie przewidują ani obowiązku, ani możliwości wystawiania faktur wewnętrznych. A zatem wyłącznie od podatnika zależy, jak dokumentować czynności, dla których przed dniem 1 stycznia 2014 r. wystawiane były faktury wewnętrzne. Swoboda ta nie ogranicza się przy tym do tego, jaki dokument należy wystawić w zamian. Nie ma bowiem przeszkód, aby czynności te były rozliczane dla celów VAT bez wystawiania żadnego dokumentu „krajowego”. Nie ma również przeszkód, aby podatnik nadal dokumentował czynności, o których mowa za pomocą dokumentów nazwanych fakturami wewnętrznymi.

Wobec powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, należało uznać je za prawidłowe.

Udzielając natomiast odpowiedzi na pytanie oznaczone jako nr 2 wniosku wskazać należy, że podstawowa stawka podatku, jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2017 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazane wyżej regulacje stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, albo uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Środkami publicznymi - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.) - są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienio
  1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
  2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
  3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
  4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
  5. z innych operacji finansowych;
  • przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

  • Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, środki publiczne przeznacza się na:

    1. wydatki publiczne;
    2. rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

    Zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 383, z późn. zm.), przez beneficjenta rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

    Dokonując oceny, czy świadczone przez zagraniczne podmioty usługi kształcenia zawodowego są objęte zwolnieniem należy zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

    Zatem z uwagi na okoliczność, że – jak wynika treści wniosku - świadczące ww. usługę zagraniczne firmy z Niemiec, Austrii i Wielkiej Brytanii nie są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również nie posiadają statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani jednostki badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) i b) ustawy, to świadczona usługa kształcenia zawodowego nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie tego przepisu.

    Z kolei dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie jednego z warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

    Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy zauważyć, że – jak wskazał Wnioskodawca – przedmiotowe usługi świadczone przez zagraniczne podmioty na rzecz Wnioskodawcy stanowią usługę kształcenia zawodowego, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Przedmiotowe usługi finansowane będą w całości ze środków publicznych. Wnioskodawca będzie posiadał stosowną dokumentację, potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usługi świadczonej przez zagraniczne podmioty są środki publiczne.

    Wobec powyższego, należy stwierdzić, że import usługi kształcenia zawodowego świadczonej przez zagraniczne firmy z Niemiec, Austrii i Wielkiej Brytanii, finansowanej w całości ze środków publicznych będzie podlegał zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

    Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, z którego wynika, że przedmiotowe usługi opodatkowane będą 23% stawką podatku, należało uznać je za nieprawidłowe.

    Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3) wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, że nabyte od zagranicznych podmiotów usługi będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu przedmiotowych usług.

    W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3, należało uznać za prawidłowe.

    Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczącej obowiązku podatkowego oraz zastosowania odpowiedniego kursu waluty w imporcie usług wskazać należy, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

    W myśl art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

    Z kolei stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

    W świetle art. 31a ust. 2 ustawy, w przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

    Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do nabywanych usług, do których stosuje się art. 28b ustawy, co do zasady, z chwilą wykonania usługi. Usługę należy uznać za wykonaną, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi. Natomiast jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty – z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części.

    W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 31a ust. 2 ustawy nie dotyczy faktur wystawianych przez kontrahentów zagranicznych, ani dokumentów wystawianych przez nabywców usługi. To z kolei oznacza, że kurs, jaki należy zastosować do przeliczania importu usług, nie jest uzależniony od daty wystawienia ww. faktur, istotny jest tylko termin powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji, do określenia podstawy opodatkowania należy przyjąć kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania usługi.

    Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, z którego wynika, że kontrahent z Austrii i Wielkiej Brytanii otrzyma zapłatę po wykonaniu usługi, z kolei podmiot z Niemiec otrzyma zapłatę w wysokości 80% przed wykonaniem usługi na podstawie faktury zaliczkowej, natomiast pozostałe 20% po przesłaniu raportu końcowego stwierdzić należy, że w sytuacji wpłaty przez Wnioskodawcę 80% zaliczki obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania przez kontrahenta z Niemiec zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części. Natomiast w odniesieniu do pozostałych 20% zapłaty na rzecz kontrahenta z Niemiec jak i z tytułu importu usług świadczonych przez podmioty z Austrii i Wielkiej Brytanii obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania przez ww. podmioty usług.

    Jednocześnie wskazać należy, iż w okolicznościach niniejszej sprawie dla ustalenia podstawy opodatkowania należy przyjąć kursy waluty obowiązujące w dniu poprzedzającym powstanie obowiązku podatkowego. W związku z powyższym przeliczenia na złote kwot wykazanych na fakturach w walutach obcych wystawionych przez ww. kontrahentów w związku z importem usług, Wnioskodawca powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy.

    Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 4, należało uznać je za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

    Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj