Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.26.2017.2.AJ
z 1 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 maja 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie Sportów Wodnych … jest zarejestrowane w ewidencji klubów sportowych prowadzonej przez Prezydenta Miasta pod poz. ... i nie prowadzi działalności gospodarczej, a tylko działalność statutową o symbolu PKD 8551Z, tj. pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.

Celem Stowarzyszenia jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wychowywanie przez kulturę fizyczną. Stowarzyszenie wystąpiło do Głównego Urzędu Statystycznego i uzyskało zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON. Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził natomiast nadanie numeru identyfikacji podatkowej Stowarzyszeniu i nadał NIP. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Stowarzyszenie będzie działać na podstawie ustawy o sporcie, ustawy – Prawo o Stowarzyszeniach oraz statutu. Swoje cele będzie realizować przez:


  • propagowanie żeglarstwa jako formy sportu i rekreacji,
  • prowadzenie działalności szkoleniowej,
  • podnoszenie kwalifikacji osób zawodowo związanych z żeglarstwem,
  • popularyzowanie krajoznawstwa oraz aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży,
  • popularyzowanie ochrony środowiska,
  • działalność charytatywną na rzecz dzieci i młodzieży z najuboższych rodzin,
  • ochronę i promocję zdrowia poprzez aktywny wypoczynek,
  • krzewienie kultury fizycznej wśród osób niepełnosprawnych,
  • organizację imprez sportowych i wspomagających edukację morską i żeglarską,
  • uczestniczenie w imprezach sportowych, regatach i zawodach rangi krajowej i międzynarodowej,
  • organizowanie regat, rejsów, imprez, półkolonii i obozów żeglarskich,
  • organizowanie zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży,
  • promocję regionu jako ośrodka turystycznego,
  • przeciwdziałanie patologiom i promocja zdrowia,
  • organizację konkursów o tematyce morskiej i żeglarskiej,
  • działalność wydawniczą, organizację zebrań, konferencji, odczytów, wystaw, sesji popularno-naukowych o tematyce morskiej i żeglarskiej.


Cele te … może realizować przy współdziałaniu z państwowymi i samorządowymi władzami sportowymi oraz właściwymi związkami sportowymi w celu zapewnienia członkom właściwych warunków do uprawiania dyscyplin sportowych. Stowarzyszenie prowadzić będzie zajęcia dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych związane z żeglarstwem i sportami motorowodnymi, szkolenia na patenty żeglarskie i motorowodne oraz łączności morskiej (SRC-licencję operatora łączności bliskiego zasięgu), szkolenia podnoszące kwalifikacje osób zawodowo związanych z żeglarstwem i motorowodnictwem oraz będzie organizować regaty, rejsy, imprezy, półkolonie i obozy żeglarskie, a także uczestniczyć w imprezach sportowych rangi krajowej i międzynarodowej.

Za opisane powyżej działania będzie pobierać opłaty, które będą odzwierciedlać koszty pośrednie i bezpośrednie prowadzonej działalności i przeznaczane będą wyłącznie na realizację celów statutowych. Będą one pobierane zarówno w formie gotówkowej na podstawie dowodów KP (kasa przyjmie), jak i w formie bezgotówkowej. Zapłatę w formie bezgotówkowej Stowarzyszenie będzie otrzymywać na posiadane konto bankowe. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy.

Niezależnie od powyższych wpłat, Stowarzyszenie otrzymuje od członków składki członkowskie. Składki członkowskie płacone są przez członków Stowarzyszenia dobrowolnie. Ich ekwiwalentem nie są dobra i usługi świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz wpłacających. Składki członkowskie przeznaczone są na działalność związaną z celem statutowym Stowarzyszenia, którym jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wychowywanie przez kulturę fizyczną.

Stowarzyszenie Sportów Wodnych … nie nastawia się na osiąganie zysku, a ewentualny dochód uzyskany z działalności służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczany do podziału między jego członków.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest klubem sportowym zarejestrowanym w ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta … . Jako klub sportowy, zgodnie ze statutem będzie zajmowało się sportem, czyli wszelkimi formami aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.


Cel sportowy ma zostać osiągnięty poprzez:


  • prowadzenie zajęć z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi związanych ze sportem, jakim jest żeglarstwo i sporty motorowodne,
  • szkolenia na patenty żeglarskie i motorowodne oraz łączności morskiej (SRC-licencję operatora łączności bliskiego zasięgu), niezbędne do uprawiania tego rodzaju sportu,
  • szkolenia podnoszące kwalifikacje osób zawodowo związanych z żeglarstwem i motorowodniactwem, niezbędne do podnoszenia wyników sportowych,
  • organizowanie regat, rejsów, również podnoszących kwalifikacje sportowe.


Czynności te będą realizowane poprzez organizowanie imprez sportowych (rangi krajowej i międzynarodowej), półkolonii i obozów żeglarskich.

Szkolenia prowadzone są na podstawie przepisów: Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 460) umożliwiających przystąpienie do państwowego egzaminu żeglarskiego, motorowodnego i łączności. Powyższe patenty wymagane są, zgodnie z polskim prawem, do prowadzenia jednostek żaglowych i motorowodnych jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo na wodzie.

Rejsy, imprezy, półkolonie i obozy skierowane są do dzieci i młodzieży. Mają na celu wychowanie młodych ludzi przez aktywne spędzenie czasu wolnego, rozwijanie zainteresowań i stworzenie alternatywy dla komputera.

Lokalizacja Miasta, położonego nad ujściem … i z bezpośrednim dostępem do … z parkami krajobrazowymi oraz Morzem powoduje, że jest to naturalny kierunek aktywności sportowej i rekreacyjnej lokalnego środowiska.

Półkolonie i obozy stanowią pierwszy stopień do zaangażowania się dzieci i młodzieży w sportową tematykę żeglarską polegającą na uczestniczeniu w zajęciach regatowej szkółki żeglarskiej, której zajęcia odbywają się przez cały rok (w okresie zimowym na basenie pływackim) i zwieńczone są uczestnictwem w sportowej rywalizacji w postaci regat żeglarskich i motorowodnych.


W ramach prowadzonej działalności Stowarzyszenie nie zamierza prowadzić usług:


  • związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
  • wstępu na imprezy sportowe,
  • odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
  • odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
  • wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.


Stowarzyszenie będzie wykonywało usługi na rzecz osób już uprawiających sport, w różnym stopniu zaawansowania. Osoby uczestniczące w szkoleniach, rejsach, obozach czy półkoloniach zajmują się sportem lub rekreacją. Wnioskodawca będzie świadczył usługi ściśle związane z uprawianiem sportu, zatem usługi te są konieczne do uprawiania sportu.

Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.).

Forma i zasady przeprowadzenia szkoleń regulują przepisy rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 460), umożliwiające przystąpienie do państwowego egzaminu żeglarskiego, motorowodnego i łączności.

Działalność Stowarzyszenia nie wymaga dodatkowej akceptacji, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Usługi świadczone przez Stowarzyszenie nie są finansowane ze środków publicznych.

Stowarzyszenie swoją działalność statutową rozpoczęło w dniu 12 kwietnia 2017 r. Wobec Stowarzyszenia nie powstał kiedykolwiek obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Stowarzyszenie przewiduje osiągnąć obrót w skali roku w wysokości około 300.000 zł, jednak kwota obrotu jest trudna do przewidzenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy usługi związane ze sportem i wychowaniem fizycznym polegające na organizowaniu rejsów, regat, imprez sportowych, półkolonii i obozów żeglarskich oraz prowadzenie szkoleń umożliwiających przystąpienie do państwowego egzaminu żeglarskiego, motorowodnego i łączności (gdyż powyższe patenty wymagane są, zgodnie z polskim prawem, do prowadzenia jednostek żaglowych i motorowodnych), świadczone przez … będący klubem sportowym, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, jako usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym.


Czy Stowarzyszenie obowiązane jest posiadać i prowadzić kasę rejestrującą?


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi stanowią usługi ściśle związane ze sportem i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle którego w zakresie usług zwolnionych mieszczą się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:


  • są one konieczne do organizowania i uprawienia sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim,
  • świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  • są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym


- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.


Wnioskodawca uznawany jest za klub sportowy, ponieważ prowadzi działalność sportową i działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, co wyczerpuje warunki wynikające z ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2016 r., poz. 176 ze zm.). Decyzją Prezydenta Miasta z dnia 25.01.2017 r. został wpisany do ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, zatem spełnia cechę podmiotową wymaganą dla zastosowania powyższego zwolnienia. Z ww. ustawy wynika również, iż sportem są „wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach”. W konsekwencji należy przyjąć, iż usługi świadczone przez Stowarzyszenie stanowią bądź same w sobie działalność sportową, bądź też usługi ściśle ze sportem związane. Są również konieczne do organizowania i uprawiania sportu.

Ponadto, stowarzyszenie ze swojej istoty nie prowadzi działalności nastawionej na osiąganie zysku, a uzyskane przychody zgodnie ze statutem przeznacza na prowadzenie działalności, do której zostało powołane. Natomiast osoby, na rzecz których Stowarzyszenie świadczy działalność są bądź osobami uprawiającymi żeglarstwo profesjonalnie, bądź osobami uprawiającymi sport niezawodowo lub dopiero chcącymi go uprawiać.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ ewidencja finansowa zapłat prowadzonych w formie gotówkowej na podstawie dowodów KP (kasa przyjmie) i w formie bezgotówkowej w postaci przelewów na konto bankowe w pełni zabezpiecza prawidłowość jej prowadzenia umożliwiającą sporządzanie wymaganych deklaracji, sprawozdań oraz bilansu rocznego celem składania ich do ZUS i urzędu skarbowego, to nie powinien on posiadać kasy rejestrującej i prowadzić przez nią rejestracji przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:


  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 cyt. ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustaw, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zauważyć należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:


  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym


  • z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.


Stosownie do zapisu art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a).

Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Powołany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, s. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że „ art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

Zauważyć należy, że określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem jest w pewnym sensie ograniczone ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji sportu. Zatem w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tego pojęcia należy odnieść się do regulacji ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2016 r., poz. 176 z późn. zm.).

Stosownie do brzmienia art. 2 ust. 1 tej ustawy, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Przepisy ww. ustawy o sporcie regulują również działalność klubów sportowych i związków sportowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy – działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Natomiast o kwalifikacjach niezbędnych do uprawiania żeglarstwa stanowi rozporządzenie z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 460). Przepisy te sankcjonują uprawnienia jakie powinny posiadać osoby uprawiające żeglarstwo w poszczególnych stopniach.

Z wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego, powinien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Należy wyjaśnić, że przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Jak wskazano we wniosku, Stowarzyszenie jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy o sporcie, zarejestrowanym w ewidencji klubów sportowych prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Zgodnie ze statutem będzie się zajmowało sportem, czyli wszelkimi formami aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Stowarzyszenie będzie wykonywało usługi na rzecz osób już uprawiających sport, w różnym stopniu zaawansowania.

Za prowadzone działania Stowarzyszenie będzie pobierać opłaty, które będą odzwierciedlać koszty pośrednie i bezpośrednie prowadzonej działalności i przeznaczane będą wyłącznie na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie nie nastawia się na osiąganie zysku, a ewentualny dochód uzyskany z działalności służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczany do podziału między jego członków. Głównym celem Stowarzyszenia jest więc zarówno propagowanie (rozpowszechnianie) sportu, jak również sama realizacja, czyli uprawianie tego sportu.

Z okoliczności sprawy wynika zatem, że Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową, gdyż jest podmiotem wymienionym w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – tzn. jest klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie, którego celem jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wychowywanie przez kulturę fizyczną.

Rozważając natomiast kwestię spełnienia, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, przesłanek o charakterze przedmiotowym należy stwierdzić, że w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę opisanych usług przesłanki te są spełnione.

Jak bowiem wynika z wniosku, w ramach działalności statutowej Stowarzyszenie będzie prowadzić zajęcia dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych związane z żeglarstwem i sportami motorowodnymi. Organizowane półkolonie i obozy są elementem niezbędnym w doskonaleniu szeroko rozumianej kondycji sportowej, stanowią bowiem pierwszy stopień do zaangażowania się dzieci i młodzieży w sportową tematykę żeglarską polegającą na uczestniczeniu w zajęciach regatowej szkółki żeglarskiej i zwieńczone są uczestnictwem w sportowej rywalizacji w postaci regat żeglarskich i motorowodnych. Natomiast prowadzone przez Stowarzyszenie szkolenia są niezbędne do uprawiania tego rodzaju sportu, umożliwiają bowiem – zgodnie z polskim prawem – przystąpienie do państwowego egzaminu żeglarskiego, motorowodnego i łączności i zdobycie patentów wymaganych do prowadzenia jednostek żaglowych i motorowodnych, zwiększając jednocześnie bezpieczeństwo na wodzie. Powyższe działania niewątpliwie wpisują się w zakres usług ściśle związanych ze sportem czy też wychowaniem fizycznym.

Usługi te nie są związane z działalnością marketingową czy reklamowo-promocyjną, nie są to też inne usługi wymienione w wyłączeniach wskazanych w regulacji art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Jak wskazano, świadczone usługi są ściśle związane z uprawianiem sportu.

Należy podkreślić, że orzecznictwo Trybunału wskazuje, że nie jest wymagane by aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.

Przedstawione we wniosku okoliczności niewątpliwie wpisują się w zakres usług nienastawionych na osiąganie zysków i świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. a-c ustawy, do świadczonych przez Stowarzyszenie usług polegających na organizacji rejsów, regat, imprez sportowych, półkolonii i obozów żeglarskich oraz prowadzeniu szkoleń – przy założeniu, że podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki – zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku przewidziane we wskazanym wyżej przepisie, gdyż usługi te ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym przez Wnioskodawcę (klub sportowy), który – jak wskazano – nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy wskazać, co następuje.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powołany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177).

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Jak wynika z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 38 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika powołanego rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, a przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 pkt 2 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto, zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Z kolei jak wynika z zapisu § 4 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

Z opisu sprawy wynika, że za opisane we wniosku działania Stowarzyszenie będzie pobierać opłaty zarówno w formie gotówkowej na podstawie dowodów KP (kasa przyjmie), jak i w formie bezgotówkowej. Zapłatę w formie bezgotówkowej Stowarzyszenie będzie otrzymywać na posiadane konto bankowe. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy.

Ponadto, z wniosku nie wynika, aby Stowarzyszenie wykonywało czynności wymienione w § 4 pkt 1 i 2 rozporządzenia.

Stowarzyszenie przewiduje osiągnąć obrót w skali roku w wysokości około 300.000 zł, jednak kwota obrotu jest trudna do przewidzenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że – nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2017 r. – Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wyłącznie w zakresie tych czynności, za które zapłata w całości wpływa na rachunek bankowy Stowarzyszenia, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących daną zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła.

W świetle powyższego nie można zgodzić się z przedstawionym stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym „ponieważ ewidencja finansowa zapłat prowadzonych w formie gotówkowej na podstawie dowodów KP (kasa przyjmie) i w formie bezgotówkowej w postaci przelewów na konto bankowe w pełni zabezpiecza prawidłowość jej prowadzenia umożliwiającą sporządzanie wymaganych deklaracji, sprawozdań oraz bilansu rocznego celem składania ich do ZUS i urzędu skarbowego, to nie powinien on posiadać kasy rejestrującej i prowadzić przez nią rejestracji przychodów”. Tym samym, stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.


Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj