Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.114.2017.1.JP
z 1 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu 6 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym w dniach 24 i 25 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania montażu kolektorów słonecznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu pn.: „xx” - jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 6 kwietnia 2017 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 i 25 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania montażu kolektorów słonecznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza złożyć w 2017 roku wniosek o dofinansowanie projektu pn. „xxx”. Projekt będzie dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xx na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Oś Priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna. Działanie 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii.


Projekt polegać będzie na zakupie i instalacji na budynkach mieszkańców Gminy:


  • kolektorów słonecznych,
  • ogniw fotowoltaicznych.


Kolektory i instalacja fotowoltaiczna, w zależności od warunków terenowych, będą montowane na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków mieszkalnych, na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków gospodarczych lub na fundamentach obok budynków, w taki sposób, aby zachować maksymalną efektywność ich pracy. Kolektory zainstalowane na wolnostojących konstrukcjach powiązane będą z budynkiem systemem przewodów, rur. Energia elektryczna lub cieplna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej lub kolektorach słonecznych będzie przeznaczona wyłącznie na własne potrzeby socjalno-bytowe mieszkańców i nie będzie przeznaczona na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Gmina będzie inwestorem projektu i wyłoni wykonawcę w przetargu. Wykonawca zamontuje instalacje, których właścicielem przez kolejne 5 lat będzie Gmina, a mieszkańcy będą przez ten okres jedynie korzystać z tych instalacji, na podstawie umowy użyczenia. Po okresie trwałości projektu mieszkańcy na budynkach, których zainstalowane będą instalacje solarne i fotowoltaiczne, przejmą prawo własności tych instalacji, bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy (przekazane właścicielom na własność za kwotę wniesionego wkładu własnego). Gmina będzie figurować jako nabywca na fakturach VAT otrzymanych w ramach realizowanego projektu. Przejęcie własności instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych, zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą (Gmina) i przyjmującą (mieszkaniec).

Warunkiem udziału w projekcie jest złożenie deklaracji i zawarcie umowy cywilnoprawnej przez właściciela nieruchomości z Gminą oraz wniesienie przez niego wpłaty (udziału) na rzecz Gminy. Środki pochodzące z wpłat mieszkańców zostaną przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy. Właściciele wyrażą zgodę na udostępnienie nieruchomości na rzecz gminy celem zainstalowania zestawów.


W związku z powyższym opisem zadano pytanie.


  1. Czy wpłaty stanowiące udział w projekcie dokonywane przez mieszkańców podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli tak, to jaką stawką?
  2. Czy Gmina ma prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem i montażem kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznej, a także od innych wydatków związanych z realizacją projektu?
  3. Czy przekazane przez Gminę prawa własności kolektorów słonecznych i zestawów fotowoltaicznych na rzecz właściciela nieruchomości po zakończeniu trwałości projektu za kwotę wniesionego wkładu własnego będzie podlegało opodatkowaniu?


Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1 Wpłaty stanowiące udział w projekcie dokonywane przez mieszkańców podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Z kolei na podstawie art. 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizyczne, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Tym samym w oparciu o art. 8 ustawy o VAT, Gmina stwierdza, że będziemy mieli w tym przypadku do czynienia ze świadczeniem usług przez gminę na rzecz mieszkańców. W relacji mieszkaniec - gmina, wpłaty mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie, które mieszkańcy zapłacą za wykonaną usługę. Przedmiotową usługą jest montaż kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznych. Obowiązek zapłaty wynagrodzenia wynika z umowy, gdzie zostanie określone, jakie konkretnie świadczenia ma obowiązek świadczyć gmina w zamian za otrzymane wynagrodzenie. Tym samym należy uznać, że w związku z zawartą z każdym mieszkańcem umową gmina będzie realizowała odpłatne świadczenie usług, które zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku montażu instalacji kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stawką VAT właściwą dla świadczenia gminy na rzecz mieszkańców jest stawka 8%. Do robót budowlanych, polegających na montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2 zastosowane znajdzie stawka podatku VAT 8%, pod warunkiem montażu na budynku.

Natomiast w sytuacji montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków mieszkalnych, których powierzchnia przekracza 300 m2, na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków gospodarczych lub na fundamentach obok budynków stanowiącą infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ma zastosowanie stawka 23 % podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że do robót budowlanych polegających na montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 zastosowane znajdzie stawka podatku VAT 8%, pod warunkiem montażu na budynku.

Natomiast w sytuacji montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2: na dachach bądź ścianach elewacyjnych budynków gospodarczych lub na fundamentach obok budynków stanowiącą infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ma zastosowanie stawka 23 % podatku VAT, a w przypadku gdy powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, stawkę 8% stosuje się tylko do części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. nie przekraczającym 300 m2, w całkowitej powierzchni użytkowej.


Ad. 2. Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących realizacji projektu (tj. wydatków inwestycyjnych), jak i wydatków związanych z bieżącym ich utrzymaniem. Gmina powołuje się na art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina zobowiązała się w ramach inwestycji do montażu kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych. Jest to wykonanie świadczenia na rzecz konkretnego mieszkańca, które będzie stanowić odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Gmina za wykonanie czynności montażu w/w kolektorów otrzyma wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy spełnione są przesłanki statutowe w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dla posiadania pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, tj. zarówno występowanie przez Gminę w charakterze podatnika VAT (czynności będą wykonywane przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych), jak i wykorzystywanie (w pełni) nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym należy uznać, że Gmina ma pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją budowy elektrowni fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych.


Ad. 3. Przeniesienie prawa własności kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych na rzecz właścicieli nieruchomości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina zawierając umowę z mieszkańcami zobowiązała się do świadczenia mającego na celu montaż kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych, które będą zamontowane na budynkach mieszkalnych.

Po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura w wyniku realizacji projektu, przez pięć lat stanowić będzie własność gminy. Po okresie trwałości projektu tj. po upływie pięciu lat od zakończenia inwestycji kolektory słoneczne i fotowoltaiczne zostaną protokolarnie przekazane właścicielom na własność za kwotę wniesionego wkładu własnego.

Z chwilą przeniesienia własności w/w kolektorów właściciel budynku nie będzie ponosił żadnych kosztów wobec gminy i dlatego też gmina nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów. Zdaniem Gminy, przekazanie kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych właścicielom, na rzecz których zostały wybudowane nie stanowi nieodpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy i nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale stanowi element całościowej usługi świadczonej przez gminę na rzecz mieszkańców


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj