Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP2.4512.170.2017.1.KK
z 17 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2016 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina Miasto (dalej Gmina) jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa do Urzędu Skarbowego w X. comiesięczne deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7.

Gmina zamierza w bieżącym roku rozpocząć realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (dalej PSZOK, Punkt). Zadanie to realizowane będzie w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446).

Do zadań własnych Gminy należy zaspokojenie potrzeb własnych mieszkańców. Zadania własne obejmują m.in.: sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250), każda gmina ma obowiązek zapewnić czystość i porządek na swoim terenie i tworzyć warunki niezbędne do ich utrzymania, poprzez m.in. tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy.


Ideą utworzenia PSZOK jest stworzenie mieszkańcom Gminy możliwości całorocznego nieodpłatnego przekazywania do unieszkodliwiania odpadów komunalnych (zebranych w sposób selektywny). W PSZOK nie będą przyjmowane odpady zmieszane. W PSZOK przyjmowane będą następujące frakcje odpadów komunalnych:


  1. papier,
  2. metal,
  3. tworzywa sztuczne,
  4. opakowania wielomateriałowe,
  5. szkło,
  6. odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i opakowaniowe ulegające biodegradacji,
  7. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych,
  8. przeterminowane leki i chemikalia (odpady niebezpieczne),
  9. zużyte baterie i akumulatory (odpady niebezpieczne),
  10. zużyte świetlówki (odpady niebezpieczne),
  11. meble i inne odpady wielkogabarytowe,
  12. odpady budowlane i rozbiórkowe,
  13. zużyte opony.


Odpady gromadzone w PSZOK, po uzyskaniu ilości transportowych wywożone będą poza teren PSZOK, celem poddania ich unieszkodliwieniu lub recyklingowi. Z PSZOK korzystać będą mogli wyłącznie właściciele nieruchomości z terenu Gminy. Odpady przywożone na PSZOK jak i wywożone z niego podlegać będą ważeniu. Na podstawie odczytu wagi wypełniona będzie karta przekazania odpadów. Ponadto w ramach PSZOK stworzony będzie punkt zbierania i przekazywania rzeczy używanych.

Punkt ten pozwalać będzie na bezpłatne pozostawienie przez mieszkańców Gminy rzeczy, przedmiotów używanych, które mogą zostać użyte przez innych.

Do Punktu przyjmowane będą przedmioty sprawne, nieuszkodzone, czyste i niestwarzające zagrożenia dla użytkowników, takie jak: meble (krzesła, tapczany, stoły, taborety), rowery, wyroby szklane, itd.

Raz w tygodniu mieszkańcy będą mogli przyjść do PSZOK i odebrać nieodpłatnie z Punktu przedmioty im przydatne.

O terminie takiej akcji dowiedzieć się będzie można ze strony internetowej urzędu miasta: (…).

Ponadto na stronie ukaże się dodatkowo informacja o rzeczach/przedmiotach pozostawionych w Punkcie zbierania i przekazywania przedmiotów.

Gmina w związku z funkcjonowaniem Punktu nie będzie dokonywała jakichkolwiek czynności opodatkowanych, np. sprzedaż odpadów takich jak makulatura, szkło itp.

Wszystkie usługi (również te dodatkowe) związane z funkcjonowaniem PSZOK będą wykonywane wyłącznie w ramach zadań własnych Gminy.

Po wybudowaniu PSZOK operatorem obiektu będzie firma, wyłoniona przez Gminę w przetargu na jego obsługę. PSZOK zostanie bezpłatnie użyczony operatorowi na podstawie umowy użyczenia.


Zadania przyszłego operatora Punktu będą polegały na:


  • przyjmowaniu i ewidencjonowaniu wysegregowanych odpadów od mieszkańców Gminy,
  • przekazaniu odpadów zielonych do Stacji Przeładunkowej,
  • zagospodarowaniu pozostałych frakcji odpadów selektywnie zebranych,
  • prowadzeniu punktu zbierania i przekazywania rzeczy używanych.


Za powyższe usługi operator będzie otrzymywał wynagrodzenie ustalone w trakcie przetargu.

Przyszły operator będzie bezpośrednio ponosił koszty mediów związanych z funkcjonowaniem PSZOK.

Tak więc nieodpłatne użyczenie Punktu przyszłemu operatorowi nie będzie stanowiło dla Gminy czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Koszty związane z funkcjonowaniem PSZOK będą pokrywane przez Gminę wyłącznie z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. wynagrodzenie dla przyszłego zewnętrznego operatora Punktu).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina w związku z realizacją zadania inwestycyjnego ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanych z budową Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, ponieważ powyższe nabycia nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony wykorzystane są do wykonania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na uwadze, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj