Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.141.2017.2.AŻ
z 4 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej”. Wniosek uzupełniono w dniu 23 czerwca 2017 r. o wskazanie adresu elektronicznego ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT zamierza realizować projekt pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej”, w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, poddziałanie 12.1.2. Infrastruktura wychowania przedszkolnego – RIT. Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu zostanie zawarta pomiędzy Gminą i Miastem, a Samorządem Województwa. Projekt będzie polegał na przebudowie i adaptacji pomieszczeń w budynkach przedszkola i szkoły wraz z budową łącznika oraz zakupie niezbędnego wyposażenia. W wyniku realizacji projektu – adaptacja pomieszczeń na nowy oddział przedszkolny zostanie utworzona nowa grupa przedszkolna dla dzieci w wieku 3 i 4 lata, które nie były dotychczas objęte edukacją przedszkolną. Zostanie poprawiona jakość świadczonych usług poprzez wprowadzenie m.in.: usprawnień dla osób niepełnosprawnych. Nastąpi adaptacja świetlicy szkolnej na jadalnię na parterze budynku szkoły, a budowa łącznika budynku przedszkola ze szkołą umożliwi między innymi dostęp do jadalni dzieciom przedszkolnym. Zakres projektu obejmuje koszty związane z wykonaniem robót budowlano-instalacyjnych m.in. instalacje elektryczne, sanitarne, koszty związane z zakupem wyposażenia jadalni i pomieszczeń. W ramach projektu zapewniony zostanie nadzór inwestorski oraz promocja projektu. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia wzrośnie: dostęp do wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3-4 lata na terenie Gminy i Miasta, możliwość organizowania różnorodnych zajęć, polepszy się stan techniczny obiektów, nastąpią proekologiczne rozwiązania w wyniku prac budowlanych z elementami termomodernizacyjnymi. Gmina i Miasto będzie odpowiadać między innymi za prowadzenie sprawozdawczości i monitoring projektu, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego wykonawcy robót budowlanych i instalacyjnych oraz dostawcy wyposażenia, zawieranie umów z wykonawcami, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego nad przebiegiem prac, odbiór końcowy robót, obsługa finansowo-księgowa. Budynek szkoły, w którym mieści się szkoła podstawowa i gimnazjum został przekazany w 2013 r. do Zespołu Szkół w trwały zarząd decyzją nr (...). Budynek w którym mieści się przedszkole został przekazany w trwały zarząd decyzją nr (...). Od dnia 1 września 2017 r. Zespół Szkół zostanie przekształcony w Szkołę Podstawową, w której funkcjonują oddziały przedszkolne. W okresie trwałości wszystkie elementy inwestycji nie będą podlegały znaczącym modyfikacjom, które mogłyby wpłynąć na zmianę ich charakteru i zmianę ich własności. W imieniu GiM za utrzymanie celów trwałości projektu odpowiedzialny będzie Dyrektor Zespołu Szkół, gdzie funkcjonują Odziały Przedszkolne. Koszty związane z funkcjonowaniem infrastruktury zostaną pokryte przez GiM oraz ewentualne opłaty od użytkowników za godziny przekraczające czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, ustalone zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Projekt będzie finansowany przez Gminę i Miasto ze środków własnych i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – dofinansowanie będzie wynosić do 85% kosztów kwalifikowanych. Gmina i Miasto zakupione w ramach projektu wyposażenie przekaże w zarząd Zespołowi Szkół na podstawie zarządzenia burmistrza w sprawie przekazania składników majątku ruchomego w zarząd (podstawa prawna zarządzenia – art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez Burmistrza i Dyrektora Zespołu Szkół, jako czynności dwustronnej z zaznaczeniem, że wyposażenie będzie użytkowane zgodnie z celem projektu. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną. Zespół Szkół jest jednostką budżetową Gminy i nie posiada osobowości prawnej. Przekazane wyposażenie będzie wykorzystywane tylko do działalności statutowej oddziałów przedszkolnych, a zatem wyłącznie w celach edukacyjno-wychowawczych wychowanków. Mienie będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – jest to nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do pięciu godzin dziennie i zwolnionych od podatku VAT – odpłatny pobyt dzieci powyżej pięciu godzin dziennie. Zespół Szkół prowadzi działalność w zakresie:

  1. Czynności zwolnione dotyczące dożywiania uczniów.
  2. Czynności zwolnione dotyczące pobierania opłat za zapewnienie edukacji i opieki ponad godziny realizacji podstawy wychowania przedszkolnego.
  3. Czynności opodatkowane podatkiem VAT według stawki 23%, polegające na dzierżawie gruntu – części działki nr 560 o powierzchni 10 metrów kwadratowych (firmie (…)).

Zakupy, które Gmina będzie dokonywała w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT, w których Gmina będzie figurowała jako nabywca towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina i Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina i Miasto jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT zamierza realizować projekt pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej”, w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, poddziałanie 12.1.2. Infrastruktura wychowania przedszkolnego – RIT. Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu zostanie zawarta pomiędzy Gminą i Miastem, a Samorządem Województwa. Projekt będzie polegał na przebudowie i adaptacji pomieszczeń w budynkach przedszkola i szkoły wraz z budową łącznika oraz zakupie niezbędnego wyposażenia. W wyniku realizacji projektu – adaptacja pomieszczeń na nowy oddział przedszkolny zostanie utworzona nowa grupa przedszkolna dla dzieci w wieku 3 i 4 lata, które nie były dotychczas objęte edukacją przedszkolną. Zostanie poprawiona jakość świadczonych usług poprzez wprowadzenie m.in.: usprawnień dla osób niepełnosprawnych. Nastąpi adaptacja świetlicy szkolnej na jadalnię na parterze budynku szkoły, a budowa łącznika budynku przedszkola ze szkołą umożliwi między innymi dostęp do jadalni dzieciom przedszkolnym. Zakres projektu obejmuje koszty związane z wykonaniem robót budowlano-instalacyjnych m.in. instalacje elektryczne, sanitarne, koszty związane z zakupem wyposażenia jadalni i pomieszczeń. W ramach projektu zapewniony zostanie nadzór inwestorski oraz promocja projektu. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia wzrośnie: dostęp do wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3-4 lata na terenie Gminy i Miasta, możliwość organizowania różnorodnych zajęć, polepszy się stan techniczny obiektów, nastąpią proekologiczne rozwiązania w wyniku prac budowlanych z elementami termomodernizacyjnymi. Gmina i Miasto będzie odpowiadać między innymi za prowadzenie sprawozdawczości i monitoring projektu, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego wykonawcy robót budowlanych i instalacyjnych oraz dostawcy wyposażenia, zawieranie umów z wykonawcami, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego nad przebiegiem prac, odbiór końcowy robót, obsługa finansowo-księgowa. Budynek szkoły, w którym mieści się szkoła podstawowa i gimnazjum został przekazany w 2013 r. do Zespołu Szkół w trwały zarząd decyzją nr (...). Budynek w którym mieści się przedszkole został przekazany w trwały zarząd decyzją nr (...). Od dnia 1 września 2017 r. Zespół Szkół zostanie przekształcony w Szkołę Podstawową, w której funkcjonują oddziały przedszkolne. W okresie trwałości wszystkie elementy inwestycji nie będą podlegały znaczącym modyfikacjom, które mogłyby wpłynąć na zmianę ich charakteru i zmianę ich własności. W imieniu GiM za utrzymanie celów trwałości projektu odpowiedzialny będzie Dyrektor Zespołu Szkół, gdzie funkcjonują Odziały Przedszkolne. Koszty związane z funkcjonowaniem infrastruktury zostaną pokryte przez GiM oraz ewentualne opłaty od użytkowników za godziny przekraczające czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, ustalone zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Projekt będzie finansowany przez Gminę i Miasto ze środków własnych i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – dofinansowanie będzie wynosić do 85% kosztów kwalifikowanych. Gmina i Miasto zakupione w ramach projektu wyposażenie przekaże w zarząd Zespołowi Szkół na podstawie zarządzenia burmistrza w sprawie przekazania składników majątku ruchomego w zarząd (podstawa prawna zarządzenia – art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez Burmistrza i Dyrektora Zespołu Szkół, jako czynności dwustronnej z zaznaczeniem, że wyposażenie będzie użytkowane zgodnie z celem projektu. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną. Zespół Szkół jest jednostką budżetową Gminy i nie posiada osobowości prawnej. Przekazane wyposażenie będzie wykorzystywane tylko do działalności statutowej oddziałów przedszkolnych, a zatem wyłącznie w celach edukacyjno-wychowawczych wychowanków. Mienie będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – jest to nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do pięciu godzin dziennie i zwolnionych od podatku VAT – odpłatny pobyt dzieci powyżej pięciu godzin dziennie. Zespół Szkół w P prowadzi działalność w zakresie:

  1. Czynności zwolnione dotyczące dożywiania uczniów.
  2. Czynności zwolnione dotyczące pobierania opłat za zapewnienie edukacji i opieki ponad godziny realizacji podstawy wychowania przedszkolnego.
  3. Czynności opodatkowane podatkiem VAT według stawki 23%, polegające na dzierżawie gruntu części działki nr 560 o powierzchni 10 metrów kwadratowych (firmie (…)).

Zakupy, które Gmina będzie dokonywała w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT, w których Gmina będzie figurowała jako nabywca towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy, w analizowanej sprawie, dotyczą kwestii, czy będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług w części nie będzie miało w ogóle związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (realizacja zadań własnych Gminy), a w pozostałej części będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą zwolnioną od podatku (odpłatny pobyt dzieci powyżej pięciu godzin dziennie). Jak wskazał Wnioskodawca, przekazane wyposażenie będzie wykorzystywane tylko do działalności statutowej oddziałów przedszkolnych, a zatem wyłącznie w celach edukacyjno-wychowawczych wychowanków. Mienie będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – jest to nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do pięciu godzin dziennie i zwolnionych od podatku VAT – odpłatny pobyt dzieci powyżej pięciu godzin dziennie. Z uwagi na powyższe, towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc po uwagę powołane przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie — pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT — warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi związane z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina i Miasto nie będzie mieć prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego tj. wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W szczególności dla rozstrzygnięcia sprawy istotna była informacja, że wyposażenie i mienie będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających oraz zwolnionych od podatku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj