Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.121.2017.1.AW
z 9 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 9 czerwca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej ….”– jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej …”.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy dla operacji typu „Gospodarka wodno-ściekowa”, w ramach poddziałania „…”

W ramach wniosku przewiduje się realizację zadania pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej ….”.


W ramach inwestycji planowane jest wykonanie m.in.:


  • budowy sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej;
  • budowy przyłączy kanalizacji sanitarnej tłocznej;
  • budowy sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej;
  • budowy przyłączy kanalizacji grawitacyjnej;
  • budowy sieci wodociągowej;
  • budowy przyłączy wodociągowych.


Gmina planuje realizację projektu w okresie od trzeciego kwartału 2017 r. do trzeciego kwartału 2018 r. Wykonanie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej przyczyni się do znacznego polepszenia stanu środowiska oraz komfortu życia mieszkańców miejscowości P. i Z.

Realizując przedmiotowe zadanie Gmina poniesie wydatki, które będą udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na nią fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Gmina nie ubiega się o uznanie podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego. Faktura zostanie wystawiona na Gminę oraz przedstawiona do refundacji. Podatek od towarów i usług zostanie uznany jako koszt niekwalifikowalny.


Gmina jest czynnym „płatnikiem” podatku od towarów i usług, jest zarejestrowana w rejestrze „płatników” podatku od towarów i usług oraz składa deklaracje VAT-7. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej. Po wybudowaniu kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami oraz sieci wodociągowej ich właścicielem pozostanie nadal Gmina. Niezwłocznie po oddaniu inwestycji do użytkowania Gmina planuje zawarcie umowy, której przedmiotem będzie odpłatne świadczenie przez Gminę na rzecz Z. U. K. W. Sp. z o.o. (spółka powołana do realizacji m.in. zadań Gminy z zakresu zbiorowego zaopatrzenia mieszkańców w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków) usługi przesyłania wody i ścieków gminną siecią wodociągową i kanalizacyjną na warunkach ciągłości. Usługa będzie obejmowała przesył:


  1. wody na odcinkach od urządzeń wodociągowych dzierżawionych przez Spółkę do punktów poboru wody przez mieszkańców Gminy, przedsiębiorców i instytucji,
  2. ścieków na odcinkach od nieruchomości mieszkańców Gminy, przedsiębiorców i instytucji do punktów, w których sieci te łączą się z urządzeniami kanalizacyjnymi dzierżawionymi przez Spółkę i kanalizacją sanitarną odprowadzającą ścieki do kanalizacji T. W. Sp. z o.o.


Do obowiązków Z. U. K. W. Sp. z o.o. będzie należało świadczenie kompleksowej usługi dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków odbiorcom z terenu Gminy za pomocą udostępnionej w ramach usługi przesyłu infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, będącej elementem gminnej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz dzierżawionej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przez spółkę na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 20016 r. Nr 123, poz. 858) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ww. ustawy oraz zgodnie z Regulaminem dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, zatwierdzonym przez Radę Gminy.

Rozliczenie za usługę przesyłania wody i ścieków urządzeniami wybudowanymi w ramach ww. inwestycji odbywać się będzie na podstawie ustalonych w ramach umowy cen i stawek oraz ilości przesyłanej wody i odprowadzonych ścieków w oparciu o wskazania odpowiednich urządzeń pomiarowych. Faktury będą wystawiane przez Gminę za jednomiesięczne okresy rozliczeniowe. Do cen jednostkowych netto Gmina doliczy podatek od towarów i usług w wysokości określonej w obowiązujących przepisach. Przedmiotowa infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna będzie zatem wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach realizowanej inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją opisanego projektu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług), tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności podatkowych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i przysługuje jej prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku Gminy warunek uprawniający do odliczenia będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem. Przysługuje jej zatem prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Stwierdzić należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w przedmiotowej sprawie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Informuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj