Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.35.2017.1.AT
z 5 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 marca 2017 r. (data wpływu 5 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia czy kwota stanowiąca równowartość straty z działalności gospodarczej pokryta ze środków funduszu statutowego podlega opodatkowaniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia czy kwota stanowiąca równowartość straty z działalności gospodarczej pokryta ze środków funduszu statutowego podlega opodatkowaniu.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest fundacją (dalej jako: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”), działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. 2016 r. poz. 40, dalej: UoF) oraz postanowień statutu. Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Fundacja od 2004 roku posiada również status organizacji pożytku publicznego.

Cele statutowe Fundacji zostały określone jako organizowanie i wspieranie inicjatyw oraz przedsięwzięć na rzecz utrzymania substancji i rozwoju regionu południowego, w szczególności w dziedzinach ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, działalności oświatowej, działalności kulturalnej, kultury fizycznej i sportu.

Natomiast sposób działania Fundacji obejmuje m.in. prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz postanowieniami statutu. Zgodnie z postanowieniami statutu dochody z działalności gospodarczej Fundacja przeznacza na realizację jej celów statutowych. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej dziedziny wskazane w przepisie art. 17 ust. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888, dalej: UPDOP).

Fundacja ma obowiązek prowadzić ewidencję rachunkową w sposób umożliwiający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany rok podatkowy oddzielnie dla działalności statutowej oraz dla działalności gospodarczej. Zatem w swojej rachunkowości Fundacja wydziela wynik z działalności gospodarczej i wynik z działalności statutowej, które następnie po zsumowaniu dają wynik finansowy Fundacji za dany rok obrotowy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w Fundacji w przeszłości występowała strata i może wystąpić w przyszłości. Strata powstaje również na działalności statutowej. W związku z powyższym, w sprawozdaniu finansowym za poszczególne lata podatkowe również występuje strata. Strata finansowa netto z danego roku finansowego pokrywana jest na podstawie uchwały Rady Fundacji z funduszu statutowego, na który składa się fundusz założycielski.

Co więcej, wspomniana strata z działalności gospodarczej nie wiąże się z ujemnym przepływem pieniężnym, gdyż jest wynikiem ujęcia w wyniku kosztów niebędących wydatkami, w szczególności amortyzacji. Natomiast w przyszłości teoretycznie może pojawić się strata skutkująca również ujemnymi przepływami pieniężnymi, tj. nadwyżka wydatków nad przychodami z działalności gospodarczej.

Istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego zawarto również we własnym stanowisku w sprawie w którym wskazano, że Fundacja nie generuje dochodu w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 2 UPDOP, zgodnie z którym dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Fundacja ma nadwyżkę kosztów nad przychodami i wykazuje stratę. W celu zastosowania przepisu art. 25 ust. 4 UPDOP, gdyby w ostatecznym wyniku Fundacja osiągnęła dochód, dochód ten musiałby zostać najpierw przeznaczony na działalność statutową, a dopiero następnie (w kolejnych latach podatkowych) wydatkowany w innym celu. Strata z działalności gospodarczej ma charakter czysto rachunkowy - po wyeliminowaniu kosztów niebędących wydatkami, w szczególności amortyzacji, działalność gospodarcza generuje zerowy lub dodatni przepływ pieniężny. Konsekwentnie, nie dochodzi do wydatkowania na działalność gospodarczą innych środków niż te pochodzące z działalności gospodarczej. Nawet gdyby doszło do wydatkowania dochodu przeznaczonego w latach poprzednich na działalność statutową na pokrycie straty w działalności gospodarczej w kolejnych latach podatkowych (rozumianej tutaj jako nadwyżka wydatków nad wpływami) to art. 25 ust. 4 UPDOP nie zawiera takiego samego zastrzeżenia jak art. 17 ust. 1 pkt 6c i pokrycie straty w działalności gospodarczej, z której dochody Fundacja przeznacza na realizację jej celów statutowych, nie byłoby wydatkowaniem na cele inne niż statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pokrycie straty z działalności gospodarczej ze środków funduszu statutowego stanowi przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą lub jego wydatkowania na działalność gospodarczą, a w konsekwencji czy kwota stanowiąca równowartość straty z działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, pokrycie straty z działalności gospodarczej z funduszu statutowego nie stanowi, ani przeznaczenia dochodu na działalność gospodarczą, ani jego wydatkowania na działalność gospodarczą, a w konsekwencji kwota stanowiąca równowartość straty z działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na regulacje zawarte w przepisach art. 12 ust. 4 pkt 4, art. 17 ust. 1 pkt 6c oraz art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: UPDOP), wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie, z art. 25 ust. 4 UPDOP wynika, iż w sytuacji, w której podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele to dochód taki jest opodatkowany.

W związku z powyższym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy przeanalizować, czy:

  1. dochodzi do wydatkowania na działalność gospodarczą dochodu przeznaczonego na działalność statutową; lub
  2. dochodzi do przeznaczenia dochodu na działalność gospodarczą.

Zdaniem Fundacji, ewidentne w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego jest to, iż nigdy nie dochodzi do wydatkowania dochodu na cele działalności gospodarczej.

Po pierwsze, Fundacja nie generuje dochodu w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 2 UPDOP, zgodnie z którym dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Fundacja ma nadwyżkę kosztów nad przychodami i wykazuje stratę. W celu zastosowania przepisu art. 25 ust. 4 UPDOP, gdyby w ostatecznym wyniku Fundacja osiągnęła dochód, dochód ten musiałby zostać najpierw przeznaczony na działalność statutową, a dopiero następnie (w kolejnych latach podatkowych) wydatkowany w innym celu.

Po drugie, jak wskazano, strata z działalności gospodarczej ma charakter czysto rachunkowy - po wyeliminowaniu kosztów niebędących wydatkami, w szczególności amortyzacji, działalność gospodarcza generuje zerowy lub dodatni przepływ pieniężny. Konsekwentnie, nie dochodzi do wydatkowania na działalność gospodarczą innych środków niż te pochodzące z działalności gospodarczej.

Na marginesie, należy wskazać, iż nawet gdyby doszło do wydatkowania dochodu przeznaczonego w latach poprzednich na działalność statutową na pokrycie straty w działalności gospodarczej w kolejnych latach podatkowych (rozumianej tutaj jako nadwyżka wydatków nad wpływami) to art. 25 ust. 4 UPDOP nie zawiera takiego samego zastrzeżenia jak art. 17 ust. 1 pkt 6c i pokrycie straty w działalności gospodarczej, z której dochody Fundacja przeznacza na realizację jej celów statutowych, nie byłoby wydatkowaniem na cele inne niż statutowe.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie dochodzi do przeznaczenia dochodu na działalność gospodarczą, bez względu na to, czy strata z działalności gospodarczej byłaby pokrywana z funduszu statutowego czy też z bieżącego dochodu z działalności statutowej.

Zdaniem Fundacji, przedstawione w zdarzeniu przyszłym pokrycie straty z działalności gospodarczej nie skutkuje opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż opodatkowaniu podlegać może wyłącznie dochód przeznaczony na działalność gospodarczą, podczas gdy:

  1. jakiekolwiek wydatkowanie funduszu statutowego nie może być uznane za rozporządzenie dochodem;
  2. strata z działalności gospodarczej nie może być pokrywana z innych bieżących dochodów, gdyż w ujęciu rocznym w Fundacji nie występuje dochód, a zatem nie można rozporządzić czymś co nie powstało,

Ad. a)

Podstawowe znaczenie dla kwestii uznania pokrycia straty z funduszu statutowego za przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą ma przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 UPDOP, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż w kontekście całokształtu przepisów UPDOP środki pieniężne przekazane na fundusz statutowy Fundacji podlegają w całości wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jak wskazano wcześniej, opodatkowaniu podlegać może bowiem wyłącznie dochód - przeznaczony lub wydatkowany na inne cele niż statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Natomiast dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Tym samym, wpływ nie stanowiący przychodu nie może stanowić elementu dochodu, a w konsekwencji nie może być opodatkowany.

Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 17 grudnia 2014 r. Znak: ITPB3/423-435a/14/PS, w której organ podatkowy wskazał, iż wkłady wniesione przez Fundatorów na fundusz założycielski Fundacji podlegają w całości wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Potwierdził przy tym stanowisko podatnika, iż bez znaczenia pozostaje również to, czy środki otrzymane na utworzenie funduszu założycielskiego, poddawane są dalszej, wewnętrznej alokacji, np. w przypadku fundacji, która może prowadzić działalność gospodarczą.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 15 października 2013 r. Znak: IPPB5/423-574/13-2/AJ oraz 18 lutego 2011 r. Znak: IPPB5/423-789/10-2/AS.

Ad. b)

Nawet gdyby uznać, iż pokrycie straty z działalności gospodarczej następuje z dochodu z działalności statutowej, nie skutkuje to opodatkowaniem takiego zdarzenia. Wprawdzie Fundacja ma obowiązek prowadzić ewidencję rachunkową w sposób umożliwiający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany rok podatkowy oddzielnie dla działalności statutowej oraz dla działalności gospodarczej, ale Fundacja nie prowadzi dwóch oddzielnych ewidencji rachunkowych, lecz jedną, uwzględniającą dwa różne sposoby prowadzenia działalności przez Fundację, a w rozumieniu UPDOP Fundacja ma wyłącznie jedno źródło przychodów na gruncie UPDOP, co oznacza iż w jednym roku finansowym występuje wyłącznie jeden dochód lub strata - suma wyniku z działalności gospodarczej i statutowej.

Następnie należy również wskazać, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 UPDOP przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 UPDOP dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Jeżeli wynik podatkowy za dany rok jest ujemny, a zatem występuje strata, nie może ona - z definicji - podlegać opodatkowaniu.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 6c UPDOP opodatkowaniu mógłby podlegać jedynie dochód wynikający z rocznego rozliczenia podatkowego Fundacji, który zostałby następnie wprost przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej co jednak w przedstawionym zdarzeniu przyszłym byłoby wbrew postanowieniom statutu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2016 r. poz. 40), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.; dalej jako: „Ustawa o CIT”), jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

  • działalność pomocowa,
  • działalność naukowa,
  • działalność szkoleniowa, wydawnicza,
  • organizowanie i finansowanie,
  • realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 Ustawy o CIT).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy – zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w przepisie ust. 1 pkt 6c tego artykułu.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1817 ze zm.), tj. m.in.: przeznaczają te dochody na działalność statutową (z wyłączeniem działalności gospodarczej). Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących wypełnianiu tych zadań. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o CIT). Przy czym, w myśl art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika w szczególności, że Wnioskodawca jest fundacją, będącą organizacją pożytku publicznego, która realizuje cele statutowe określone jako organizowanie i wspieranie inicjatyw oraz przedsięwzięć na rzecz utrzymania substancji i rozwoju regionu południowego, w szczególności w dziedzinach ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, działalności oświatowej, działalności kulturalnej, kultury fizycznej i sportu. Sposób działania Fundacji obejmuje m.in. prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz postanowieniami statutu. Zgodnie z postanowieniami statutu dochody z działalności gospodarczej Fundacja przeznacza na realizację jej celów statutowych. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej dziedziny wskazane w przepisie art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w Fundacji w przeszłości występowała strata i może wystąpić w przyszłości. Strata powstaje również na działalności statutowej. W związku z powyższym, w sprawozdaniu finansowym za poszczególne lata podatkowe również występuje strata. Strata finansowa netto z danego roku finansowego, pokrywana jest na podstawie uchwały Rady Fundacji z funduszu statutowego, na który składa się fundusz założycielski.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że skoro, jak jednoznacznie wynika z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, strata z działalności gospodarczej Fundacji pokryta zostanie z funduszu statutowego, na który składa się fundusz założycielski (a działanie to w myśl odrębnych przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego, a tym samym niemogących być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest prawnie dopuszczalne (skuteczne)), to nie sposób uznać, że pokrycie tej straty nastąpi z jakiegokolwiek dochodu fundacji (w tym zwolnionego od opodatkowania), a tym samym, iż zajdzie konieczność opodatkowania kwoty odpowiadającej równowartości tej straty podatkiem dochodowym od osób prawnych. W takiej bowiem sytuacji nie może być mowy o wydatkowaniu na inne cele, dochodu zadeklarowanego uprzednio na cele statutowe, czy też o wydatkowaniu tego dochodu na działalność gospodarczą.

W świetle powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj