Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-855/11-4/MP
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-855/11-4/MP
Data
2012.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
dokumentowanie wydatków
faktura
remonty
sprzedaż nieruchomości
zakup
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystać będzie dochód uzyskany z odpłatnego zbycia w wysokości, która proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup lokalu mieszkalnego oraz zakup i remont udziału w innym lokalu mieszkalnym, ale tylko tych wydatków które zostaną udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami.



Wniosek ORD-IN 643 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17.11.2011 r. (data wpływu 21.11.2011 r.) oraz piśmie z dnia 01.02.2012 r. (data nadania 02.02.2012 r., data wpływu 06.02.2012 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 25.01.2012 r. Nr IPPB4/415-855/11-2/MP (data nadania 26.01.2012 r., data odbioru 30.01.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego:

  • w części dotyczącej wydatkowania przychodu, uzyskanego z odpłatnego zbycia, na zakup lokalu mieszkalnego oraz udziału w innym lokalu – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wydatków na remont, udokumentowanych fakturami wystawionymi na imię i nazwisko żony – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 25.01.2012 r. Nr IPPB4/415-855/11-2/MP (data nadania 26.01.2012 r., data odbioru 30.01.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowanie pytań, poprzez jasne i konkretne ich sprecyzowanie oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w odniesieniu do przeformułowanych pytań.

Pismem z dnia 01.02.2012 r. (data nadania 02.02.2012 r., data wpływu 06.02.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 12 stycznia 2011 r. Wnioskodawca sprzedał dwa lokale mieszkalne, mieszczące się w tym samym budynku, stanowiące jego majątek osobisty. Sprzedaż tych mieszkań nie nastąpiła w wyniku działalności gospodarczej. Pierwszy lokal (mieszkanie Nr 4) Wnioskodawca otrzymał w drodze darowizny od matki w 1980 r. Drugi lokal (Nr 5), powstał w wyniku nadbudowy piętra, tj. w miejscu strychu. Do strychu tego mieli prawo wszyscy współwłaściciele budynku, w odpowiednich udziałach. W wyniku tej inwestycji wzrosła wartość części wspólnych budynku. W związku z tym współwłaściciele, nie biorący udziału w budowie, zwracaliby poniesione przez Wnioskodawcę nakłady, w odpowiednich proporcjach do swoich udziałów w budynku, likwidując tym samym dług w stosunku do Wnioskodawcy i potwierdzając tym samym prawo do powstałego lokalu Nr 5.

W dniu 11 września 2009 r. Wnioskodawca zawarł ze wszystkimi współwłaścicielami (akt notarialny) umowę o ustanowieniu odrębnej własności lokalu Nr 5, przeniesieniu jego własności celem zwolnienia z długu oraz oświadczenie o zmianie udziałów w nieruchomości wspólnej. W tym akcie notarialnym w paragrafie 7 pkt 1 jest powiedziane, że z własnych środków Wnioskodawca zbudował przedmiotowy lokal, a paragraf 8 pkt 2 mówi, że celem zwolnienia z powstałego długu, wszyscy współwłaściciele zgadzają się na ustanowienie własności lokalu Nr 5 na rzecz Wnioskodawcy, tzn. rezygnują ze swoich praw do tego lokalu w zamian za likwidację długu.

Wnioskodawca dodał, że lokal mieszkalny Nr 5 zbudował w 2007 r. W dniu 18 maja 2007 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie tego lokalu. W mieszkaniu tym Wnioskodawca był zameldowany od 12.02.2009 r. do 12.01.2011 r., a więc do dnia sprzedaży.

Za uzyskany ze sprzedaży przychód, w dniu 25 stycznia 2011 r., aktem notarialnym, Wnioskodawca kupił lokal mieszkalny, stanowiący samodzielną nieruchomość. Nabycie tego lokalu dokonał do swojego majątku osobistego. Następnie w dniu 14 lutego 2011 r. aktem notarialnym odkupił od rodziny swojej żony 1/3 (jedną trzecia) udziału w samodzielnym lokalu mieszkalnym. W mieszkaniu tym żona Wnioskodawcy ma 2/3 (dwie trzecie) udziału. Zakup ten został dokonany również do majątku osobistego Wnioskodawcy. Poza tym ze środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego Nr 5, Wnioskodawca sfinansował remont wyłącznie tej części samodzielnego lokalu mieszkalnego, którego kupił udział wynoszący 1/3 części, stanowiącego oddzielną nieruchomość. Żona Wnioskodawcy w 2011 r. nie ponosiła żadnych wydatków na remont swojej części nieruchomości, gdyż ta część lokalu, w udziale wynoszącym 2/3, będąca jej własnością, była remontowana w latach 2004-2008 i do chwili obecnej jest w idealnym stanie technicznym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż pomiędzy małżonkami nigdy nie była zawarta intercyza małżeńska i od chwili zawarcia związku małżeńskiego, tj. od dnia 21 września 1974 r., istnieje nieprzerwanie ustawowa wspólność małżeńska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy kupując lokal mieszkalny oraz udział w innym lokalu, Wnioskodawca może zaliczyć oba te wydatki łącznie na realizację własnych celów mieszkaniowych, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, może być zwolniony z podatku dochodowego, od dochodu ze zbycia lokalu Nr 5, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy...
  2. Czy wydatki na remont wyłącznie tej tylko części lokalu, którego Wnioskodawca nabył udział wynoszący 1/3, może zaliczyć do wydatków na własne cele mieszkaniowe, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, może być zwolniony z podatku dochodowego, od dochodu ze zbycia lokalu Nr 5, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, jeżeli na większości faktur VAT, dokumentujących te wydatki jest umieszczone imię i nazwisko żony Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, łączne nabycie lokalu mieszkalnego oraz udziału w innym mieszkaniu, za środki uzyskane z dochodu ze zbycia lokalu mieszkalnego Nr 5, powoduje zwolnienie z podatku dochodowego od sprzedaży tego mieszkania. Art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje m.in., że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, jeżeli przychody uzyskane ze zbycia tej nieruchomości zostały wydatkowane na własne cele mieszkaniowe. W zapisie tym ustawodawca mówi o celach mieszkaniowych (a nie o celu mieszkaniowym), nie zabraniając tym samym realizowania własnych celów mieszkaniowych, poprzez posiadanie więcej niż jednej nieruchomości. Dlatego też, w opinii Wnioskodawcy można przeznaczyć przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości na kilka celów mieszkaniowych wskazanych w powyższym przepisie.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość i udziału w lokalu mieszkalnym, stanowiącego odrębną nieruchomość, są według Niego zgodne z zapisem art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym zostały poniesione na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 rozpatrywanej ustawy. Tym samym dochód ze zbycia lokalu mieszkalnego Nr 5 jest wolny od podatku dochodowego.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, mając z żoną ustawową wspólność małżeńską, wydatki na remont wyłącznie tej części lokalu mieszkalnego, którego nabył udział wynoszący 1/3, a udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na imię i nazwisko żony, zwalniają dochód uzyskany ze sprzedaży mieszkania Nr 5 od podatku dochodowego. Wydatki te są zgodne z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zostały poniesione na własne cele mieszkaniowe, co zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 omawianej ustawy umożliwia zwolnienie z części podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej wydatkowania przychodu, uzyskanego z odpłatnego zbycia, na zakup lokalu mieszkalnego oraz udziału w innym lokalu oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków na remont, udokumentowanych fakturami wystawionymi na imię i nazwisko żony.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Należy podkreślić, iż przepis cytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości, prawa wieczystego użytkowania gruntów upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości upłynęło 5 lat, sprzedaż nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

W świetle przytoczonego stanu prawnego, rozstrzygającym faktem odnośnie ewentualnego opodatkowania odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego Nr 5 będzie moment nabycia tego lokalu.

Z treści wniosku wynika, że lokal mieszkalny Nr 5 powstał w wyniku nadbudowy piętra, do którego mieli prawo wszyscy współwłaściciele budynku, w odpowiednich udziałach. W wyniku tej inwestycji wzrosła wartość części wspólnych budynku. W dniu 11 września 2009 r. Wnioskodawca zawarł ze wszystkimi współwłaścicielami umowę o ustanowieniu odrębnej własności lokalu Nr 5, przeniesieniu jego własności celem zwolnienia z długu oraz oświadczenie o zmianie udziałów w nieruchomości wspólnej. W tym akcie notarialnym w paragrafie 7 pkt 1 jest powiedziane, że z własnych środków Wnioskodawca zbudował przedmiotowy lokal, a paragraf 8 pkt 2 mówi, że celem zwolnienia z powstałego długu, wszyscy współwłaściciele zgadzają się na ustanowienie własności lokalu Nr 5 na rzecz Wnioskodawcy, tzn. rezygnują ze swoich praw do tego lokalu w zamian za likwidację długu. Wnioskodawca dodał, że lokal mieszkalny Nr 5 zbudował w 2007 r. W dniu 18 maja 2007 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie tego lokalu.

W świetle ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) nadbudowa jest traktowana na równi z budową, stanowi bowiem, iż ilekroć w ustawie jest mowa o budowie, należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art. 3 pkt 6 ustawy). Zatem przepisy prawne odnoszące się do budowy będą dotyczyć również nadbudowy. Dlatego też nadbudowa obiektu budowlanego wymaga m.in. ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

Należy zauważyć, że nadbudowa całości lub części kondygnacji - traktowana jako jeden ze sposobów zwiększenia powierzchni mieszkalnej – dokonywana jest w istniejących już obiektach budowlanych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż w wyniku dokonanej nadbudowy budynku powstał nowy lokal mieszkalny i uległa powiększeniu powierzchnia przedmiotowego budynku. W związku z powyższym zwiększyła się wartość udziału w budynku, jaki przysługiwał Wnioskodawcy przed dokonaniem nadbudowy. Zatem za datę nabycia przedmiotowego lokalu należy przyjąć datę wyodrębnienia tego lokalu, tj. 2009 rok.

Wobec powyższego do przychodu z tytułu odpłatnego zbycia lokalu powstałego w wyniku nadbudowy, mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Natomiast do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2009 r. zastosowanie mają przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r. – od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Przychodem z odpłatnego zbycia jest, jak wskazano powyżej, cena pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Stosownie do powołanych przepisów należy stwierdzić, że przychodem z odpłatnego zbycia przedmiotowego lokalu będzie wartość jaka zostanie wyrażona w cenie umowy odpłatnego zbycia. Przychód uzyskany z odpłatnego zbycia tego udziału może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 (tj. koszty odpłatnego zbycia) oraz w art. 22 ust. 6c ww. ustawy (tj. koszty uzyskania przychodu).

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 131 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy za wydatki na cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione na:

  1. na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne.

Należy wyjaśnić, iż powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego

Stosownie do treści art. 21 ust. 26 ww. ustawy, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w art. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Należy również wskazać, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).

Odnosząc zatem przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym, wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie – uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na własne cele mieszkaniowe, tj. zdefiniowane w przepisie art. 21 ust. 25 tej ustawy.

Tut. Organ pragnie podkreślić, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Okolicznością decydującą o zastosowaniu powyższego zwolnienia jest więc m.in. przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości wyłącznie na cele i w terminach określonych w tym przepisie. Przy tym, enumeratywne wyliczenie wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości ma charakter wyczerpujący, a nie przykładowy.

Poza tym, z istoty rozwiązania zawartego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby kwota uzyskana ze sprzedaży mogła być przeznaczona na ww. cele, sprzedaż ta powinna nastąpić wcześniej lub co najmniej jednocześnie z poniesieniem wydatku. Warunek wydatkowania dotyczy bowiem wyłącznie przychodu ze sprzedaży, a nie jakichkolwiek posiadanych przez podatnika środków finansowych. Przy tym, momentem wydatkowania przez podatnika kwot uzyskanych ze sprzedaży na ww. cele jest data faktycznego wydatkowania przychodu, bowiem przepis ten wiąże skutek prawny w postaci zwolnienia określonego przychodu od podatku dochodowego od osób fizycznych z terminem wydatkowania środków pieniężnych określonym w tej umowie. Podatnik musi jednoznacznie udowodnić, iż to te środki finansowe, a nie inne zostały na ten cel przeznaczone. Wobec tego ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku.

Kwestia wydatkowania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości powinna być dla celów podatkowych udokumentowana rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami. Jednakże ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania poniesionego wydatku.

Podkreślić bowiem należy, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, również wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż ze środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego Nr 5, stanowiącego majątek osobisty, Wnioskodawca dokonał zakupu lokalu mieszkalnego oraz odkupił od rodziny swojej żony 1/3 udziału w samodzielnym lokalu mieszkalnym. Obydwie nieruchomości Wnioskodawca zakupił do majątku osobistego. Poza tym ze środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego Nr 5, stanowiącego odrębny majątek Wnioskodawcy, sfinansowany był remont wyłącznie tej części samodzielnego lokalu mieszkalnego, którego kupił udział wynoszący 1/3 części, stanowiącego oddzielną nieruchomość. Na większości faktur VAT, dokumentujących te wydatki jest umieszczone imię i nazwisko żony Wnioskodawcy.

Zatem wydatki związane z remontem nie były ponoszone ze środków z majątku wspólnego małżonków. Skoro bowiem przedmiotowe wydatki poniesione były z majątku odrębnego Wnioskodawcy, to faktury wystawione na imię i nazwisko żony nie mogą stanowić dowodu poniesienia tych wydatków przez Wnioskodawcę. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż Wnioskodawca pozostawał w ustawowej wspólności małżeńskiej, gdyż wydatki te nie pochodziły z majątku wspólnego małżonków.

Stwierdzić należy, że środki finansowe pochodzące ze sprzedaży lokalu mieszkalnego Nr 5, w części wydatkowanej na nabycie przez Wnioskodawcę lokal mieszkalny oraz nabycie i remont 1/3 udziału w samodzielnym lokalu mieszkalnym, mogą stanowić wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 i ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy wydatki te udokumentowane zostaną rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami, z których w sposób nie budzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, tj. czy środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego faktycznie przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe, czy też wydatki na cele mieszkaniowe poczynione zostały z innych źródeł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, iż ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystać będzie dochód uzyskany z odpłatnego zbycia w wysokości, która proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup lokalu mieszkalnego oraz zakup i remont udziału w innym lokalu mieszkalnym, ale tylko tych wydatków które zostaną udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj