Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-1089/15/RS
z 21 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, póz. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2015 r. (data wpływu 20 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu działalności polegającej na udostępnianiu powierzchni na stronach internetowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu działalności polegającej na udostępnianiu powierzchni na stronach internetowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą głównie w przedmiocie działalności portali internetowych. Działalność gospodarcza koncentruje się wokół branży komputerowej i informatycznej. Podstawowy przedmiot działalności określony został symbolem PKD 63.12.Z. (działalność portali internetowych), a także pomocniczo obejmuje kody PKD 62.01. (działalność związana z oprogramowaniem), PKD 62.09.Z (pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych) oraz PKD 63.11.Z. [przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność]. W związku z tym, że Wnioskodawca faktycznie uzyskuje dochody z jednego rodzaju działalności, tj. działalności portali internetowych (w tym z udostępniania powierzchni na stronach internetowych osobom trzecim) oraz nie uzyskuje obecnie przychodów związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z działalności na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a do uzyskiwanych przychodów z działalności stosuje stawkę 8,5%. Wnioskodawca jest również zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT).

W ramach działalności Wnioskodawca tworzy swoje własne strony internetowe. W takim przypadku ma prawo do konkretnej domeny oraz administruje i zarządza stronami. W takim przypadku samo tworzenie stron nie stanowi źródła przychodu dla Wnioskodawcy, a ewentualne przychody uzyskuje z udostępniania powierzchni na cele reklamowe na tworzonych stronach internetowych na zasadach opisanych poniżej.

W związku z tworzeniem własnych stron internetowych, Wnioskodawca jest uczestnikiem internetowych programów partnerskich, których organizatorem są zarówno polskie podmioty, jak i podmioty gospodarcze z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie reklamy, marketingu oraz dystrybucji produktów finansowych. Zasady współpracy w ramach tego typu programów partnerskich nie są ustalane indywidualnie, ale regulowane są postanowieniami niepodlegającego negocjacji regulaminu zamieszczonego na stronie internetowej reklamodawcy. Rozpoczęcie współpracy odbywa się poprzez akceptację przez Wnioskodawcę treści regulaminu, co zbliżone jest w swoim charakterze do przystąpienia do umowy typu adhezyjnego. W ramach programu partnerskiego, Wnioskodawca zobowiązany jest do udostępnienia reklamodawcy powierzchni na cele reklamowe na utworzonej i utrzymywanej przez siebie stronie lub stronach internetowych. Na podstawie relacji umownych, wynikających z zaakceptowanego regulaminu, Wnioskodawca jest zobowiązany do umieszczenia specjalnego kodu na swojej stronie internetowej, umożliwiającego internautom oglądanie treści reklamowych w postaci bannerów czy linków reklamodawcy. Internauci odwiedzający stronę internetową Wnioskodawcy po kliknięciu w banner lub link są przekierowywani na stronę reklamodawcy (lub inne strony wskazane przez reklamodawcę), gdzie mogą się zapoznać z jego ofertą czy zawrzeć umowę bezpośrednio z reklamodawcą lub osobą trzecią. Wnioskodawca nie ma możliwości ingerowania w treść oraz formę aplikacji i bannerów reklamowych zamieszczanych przez reklamodawców w udostępnianych miejscach. Może zadecydować jedynie o zakończeniu udostępniania części strony dla danej reklamy. W zamian za udostępnianie powierzchni na cele reklamowe na swojej stronie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, którego wysokość nie ma charakteru stałego, lecz zależy od szeregu czynników takich jak: ilość „kliknięć" internautów w zamieszczone materiały reklamowe, ilość usług nabytych przez internautów od reklamodawcy oraz jego kontrahentów biznesowych, do których doszłoby dzięki reklamie umieszczonej na stronie Wnioskodawcy, co z kolei związane byłoby z pozycją strony w wyszukiwarkach, ilością odwiedzin strony, zainteresowaniem tematyką danej strony etc. Jednocześnie Wnioskodawca dotychczas nie poszukiwał i nie zamierza poszukiwać aktywnie reklamodawców poprzez zamieszczanie ogłoszeń w środkach masowego przekazu, kupowanie reklam, wysyłanie ofert etc.

Ponadto, w ramach tworzenia własnych stron internetowych, Wnioskodawca stworzył portal internetowy, w ramach którego użytkownicy mogą nieodpłatnie zamieszczać ogłoszenia obiektów noclegowych. Nie pobiera obecnie żadnych opłat w związku z zamieszczaniem ogłoszeń na stronie, takich jak opłaty za udostępnienie powierzchni na stronie, rejestrację czy dostęp do określonych funkcjonalności. W przyszłości, jeżeli strona zyska popularność, Wnioskodawca planuje pobierać opłaty w zamian za umieszczenie ogłoszenia na wysokiej pozycji na stronie głównej lub przy wyszukiwaniu ogłoszeń dla danej lokalizacji. Dodatkowo oferowałby również użytkownikom portalu usługę utworzenia wizytówki obiektu noclegowego wyświetlanej w ramach portalu, która mogłaby być umieszczona na poddomenie portalu przypisanej wyłącznie do danego obiektu lub użytkownika. W takim przypadku usługa stworzenia wizytówki (co jest usługą analogiczną do stworzenia strony internetowej) byłaby usługą odrębną od udostępnienia poddomeny. Wnioskodawca nie wyklucza tworzenia w przyszłości innych portali działających na podobnych zasadach.

W ramach działalności Wnioskodawca świadczy również usługi związane z projektowaniem czy modernizowaniem stron internetowych dla klientów. Ta część działalności ma charakter ściśle techniczny - Wnioskodawca zajmuje się bowiem tworzeniem produktów, jakimi są strony internetowe (ich zawartość). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zadaniem Wnioskodawcy jest stworzenie dla klienta jak najatrakcyjniejszej strony, wykorzystując swoje umiejętności graficzne oraz informatyczne. Wnioskodawca świadczy także usługi polegające na modyfikacji (ulepszaniu) istniejących już witryn internetowych klientów, np. poprzez zmianę szaty graficznej na bardziej atrakcyjną czy też poprzez dodanie nowych funkcji.

Wnioskodawca jest również właścicielem nieruchomości, którą prywatnie wynajmuje, a przychody uzyskiwane z najmu opodatkowuje w formie ryczałtu (decyzja o wyborze zryczałtowanego sposobu opodatkowania dochodów z najmu została w odpowiednim trybie i terminie zgłoszona organowi podatkowemu). Dotychczas Wnioskodawca ujmował przychody z udostępniania powierzchni stron internetowych na cele reklamowe (w związku z uczestnictwem w programach partnerskich) jako przychody z prowadzonej działalności gospodarczej i rozliczał na zasadzie ryczałtu wraz z innymi przychodami uzyskiwanymi z działalności gospodarczej, jednak po ponownym przeanalizowaniu swojej sytuacji dostrzegł, że charakter tych czynności oraz uzyskiwanych z nich przychodów jest zbliżony do przychodów uzyskiwanych z wynajmu nieruchomości. Jednocześnie Wnioskodawca dowiedział się, że zgodnie z interpretacją ogólną wydaną przez Ministra Finansów z dnia 5 września 2014 r. (DD2/033/55/KBF/14/RD-75000) osoba fizyczna udostępniająca na stronie internetowej miejsce w celu zamieszczenia treści o charakterze m.in. reklamowym za wynagrodzeniem uzyskuje przychód z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. W efekcie, w celu uporządkowania swojej aktywności zarówno zawodowej, jak i prywatnej, Wnioskodawca zamierza oddzielić działalność gospodarczą od aktywności w zakresie najmu, w tym polegającej na tworzeniu własnych stron internetowych i odpłatnego udostępniania ich powierzchni osobom trzecim, a tym samym rozdzielić przychody uzyskiwane z udostępniania powierzchni na stronach internetowych (tj. z udostępniania powierzchni na cele reklamowe oraz w przyszłości z udostępniania poddomen w ramach utworzonych przez siebie portali) od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej (tj. m.in. z usług związanych z projektowaniem czy modernizowaniem stron internetowych dla klientów).

Ilość tworzonych przez Wnioskodawcę stron oraz częstotliwość ich tworzenia nie będzie miała charakteru zorganizowanego, tj. aktywność ta nie będzie reklamowana, a strony internetowe nie będą tworzone na żądanie przyszłych wynajmujących powierzchnię, lecz uzależniona będzie od chęci Wnioskodawcy, jego aktualnych możliwości czasowych, a także finansowych (utworzenie i utrzymanie strony związane jest z koniecznością ponoszenia określonych wydatków). Wnioskodawca wykonywać będzie swoje czynności indywidualnie, przy tworzeniu i utrzymywaniu tych stron nie zatrudni dodatkowych osób. Nie planuje zaciągać jakichkolwiek zobowiązań finansowych (pożyczek, kredytów etc.) na potrzeby tej działalności. Planuje zatem, że z zakresu działalności gospodarczej w zakresie portali internetowych wyłączone zostaną czynności odpłatnego udostępniania części stron internetowych stanowiących własność Wnioskodawcy. Wskazać należy także ze względu na formę prowadzenia działalności (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) oraz brak statutu, umowy spółki, aktu erekcyjnego oraz innych zbliżonych dokumentów korporacyjnych, decyzja o zaprzestaniu prowadzenia działalności w zakresie najmu powierzchni stron internetowych będzie miała charakter faktyczny. Ze względu na treść i konstrukcje zarówno PKD, jak i PKWiU, które nie przewidują działalności w zakresie wynajmu powierzchni na stronie internetowej, nie będzie także potrzeby ani konieczności dokonywania zmian w zgłoszonym przedmiocie działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z udostępnianiem przez Wnioskodawcę powierzchni na stronach internetowych będzie on podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: „Ustawa VAT")?


Zdaniem Wnioskodawcy, bez względu na kwalifikację przychodów z udostępniania powierzchni na stronach internetowych na gruncie Ustawy PIT, w związku z udostępnianiem powierzchni na stronach internetowych będzie on podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, na gruncie podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ustawa VAT posługuje się odrębną, od ustaw dotyczących podatków dochodowych, definicją działalnością gospodarczej (chociażby w zakresie braku kluczowej przesłanki zorganizowania, co pozwala na objęcie nią chociażby zleceniobiorców, niebędących podmiotami gospodarczymi na gruncie Ustawy PIT). Definicja działalności gospodarczej zawarta została w art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W ocenie Wnioskodawcy, czynność udostępniania powierzchni na stronach internetowych jest zbliżona do czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych, które (o ile są wykonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych) stanowią działalność gospodarczą. Wnioskodawca udostępniania powierzchnię na stronach internetowych w celu zarobkowym. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, najem i dzierżawa z reguły wykonywane są w sposób ciągły. W doktrynie wskazuje się, że: „Oczywiste jest, że wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych ma miejsce przede wszystkim poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne (najem towarów, udzielenie licencji do korzystania z danej wartości niematerialnej i prawnej). W tym przypadku ustawa nie wprowadza wymogu częstotliwości wykorzystywania, lecz ciągłości wykorzystywania. Jak się wydaje, »ciągłość« to niejednorazowość, nieincydentalność wykorzystania składników majątku. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku trzeba będzie rozumieć natomiast takie wykorzystanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania" (A. Bartosiewicz, „Komentarz do art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług", w: „VAT. Komentarz", LEX, 2015). Wnioskodawca uczestnicząc w programach partnerskich stale udostępnia powierzchnię na swoich stronach internetowych różnym reklamodawcom. Planuje również, że będzie udostępniał poddomeny na stworzonym przez siebie portalu internetowym odpłatnie na określony okres czasu (np. rok). W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, czynności udostępniania powierzchni na stronach internetowych nie będą mieć charakteru jednorazowego i incydentalnego.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z udostępnianiem przez niego powierzchni na stronach internetowych, będzie on podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 Ustawy VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj