Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-448/11/ASz
z 18 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-448/11/ASz
Data
2011.07.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Opodatkowanie przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną --> Towary własnej produkcji


Słowa kluczowe
likwidacja działalności
nieruchomości
remanent likwidacyjny


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieruchomości i innych środków trwałych w przypadku likwidacji spółki cywilnej, to jest obowiązku podatkowego, określenia podstawy opodatkowania oraz korekta podatku naliczonego od nakładów modernizacyjnych w latach 1995-1996.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011r. (data wpływu 1 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania nieruchomości i innych środków trwałych w przypadku likwidacji spółki cywilnej, to jest obowiązku podatkowego, określenia podstawy opodatkowania oraz
  • korekty podatku naliczonego od nakładów modernizacyjnych w latach 1995-1996
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania nieruchomości i innych środków trwałych w przypadku likwidacji spółki cywilnej, to jest obowiązku podatkowego, określenia podstawy opodatkowania oraz
  • korekty podatku naliczonego od nakładów modernizacyjnych w latach 1995-1996.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 28 czerwca 2011r.), znak: IBPP2.443-448/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka cywilna "J" prowadzi działalność w oparciu o umowę spółki cywilnej z dnia 21 czerwca 1995r. zawartą w formie aktu notarialnego Rep. A nr x.

Wspólnicy prowadzą działalność gospodarczą, zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej. Wspólnikami spółki są A - 50 %, J i K, małżonkowie, między którymi nie istnieje rozdzielność majątkowa - każdy z małżonków po 25 % udziałów. W takich proporcjach określony jest udział wspólników w zyskach i stratach spółki. Spółka „J" jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności spółki jest wynajem pomieszczeń użytkowych na cele gospodarcze w oparciu o długoletnie umowy dzierżawy. Wspólnicy z prowadzonych działalności rozliczają podatek dochodowy osób fizycznych prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Wspólnicy Spółki poza działalnością spółki prowadzą indywidualne działalności gospodarcze w formie jednoosobowych firm oraz spółek cywilnych - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Wspólnik A prowadzi działalność w formie jednoosobowej firmy „M", w której zakres wchodzi m.in. wynajem nieruchomości. Pan jest czynnym podatnikiem VAT, Wspólnicy K i J prowadzą działalność w formie spółki cywilnej „K" zajmującej się wynajmem nieruchomości. Spółka „K” jest czynnym podatnikiem VAT.

Wspólnicy na mocy aktu notarialnego z dnia 21 czerwca 1995r. (opisanego powyżej Rep.) wnieśli aportem do majątku spółki „J" używany budynek z 1910r. w następujący proporcjach K i J -małżonkowie 9/10, A 1/10. Ponadto A. wniósł do spółki wkład pieniężny - kwotę 5 000 zł. W budynku, w latach 1995-1996 został przeprowadzony remont i modernizacja, gdzie wartość poniesionych nakładów przewyższała wartość początkową zakupionej nieruchomości. Od poniesionych nakładów inwestycyjnych spółka dokonała odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, jako od wydatków związanych z działalnością opodatkowaną. Nieruchomość w kwocie netto bez VAT (tj. wartość początkowa z aportu plus nakłady) stanowi środek trwały spółki „J", od którego były dokonywane odpisy amortyzacyjne zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Nieruchomość na dzień złożenia wniosku jest całkowicie zamortyzowana.

W trakcie działalności spółki wspólnicy na mocy aneksu z dnia 17 września 1995r. do umowy spółki zmienili udziały w zyskach, które do dnia dzisiejszego wynoszą: A. 50%, 25%, J 25%. Aneks zawarty został w formie pisemnej uchwały wspólników.

W dniu 15 maja 2008r. odbyło się kolejne zgromadzenie wspólników spółki „J" w Kancelarii Notarialnej, gdzie w akcie notarialnym Rep. uchwalono, że:

  1. wspólnicy uczestniczą w zyskach i stratach spółki w stosunku: A 50%, K 25%, J 25%.;
  2. po rozwiązaniu Spółki nadwyżkę majątku wspólnego dzieli się między wspólników w takim stosunku w jakim uczestniczyli w zyskach spółki, tj. A. 50%, K, J 25%;
  3. w przypadku rozwiązania Spółki lub jej zakończenia strony postanawiają, że w związku z usługami świadczonymi przez A na rzecz spółki w czasie jej trwania w latach 1995-2002 A nie będzie wypłacone żadne wynagrodzenie z tego tytułu, a w celu umorzenia jego roszczeń z tego tytułu wspólnicy postanawiają, że nieruchomość położona w J, zabudowana budynkiem „J", przeniesiona zostanie na rzecz wspólników w udziałach: dla A. 2/4 części, K i J po 1/4 części.

Właścicielem budynku w księdze wieczystej są osoby fizyczne - wymienieni powyżej wspólnicy spółki cywilnej -we współwłasności łącznej jako wspólnicy spółki cywilnej pod nazwą „J". Udziały w nieruchomości są łączne, nie są określone w częściach ułamkowych.

W trakcie trwania Spółki, w grudniu 2010r. dokonano fizycznego podziału nieruchomości. W wyniku podziału powstało 5 lokali użytkowych oraz powierzchnia wspólna dla wszystkich lokali - kotłownia oraz korytarze komunikacyjne na każdym piętrze budynku. Prezydent Miasta wydał zaświadczenie dla każdego lokalu, że wydzielone lokale spełniają wymogi art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali i mogą stanowić samodzielne lokale użytkowe. Wydzielono następujące lokale:

lokal nr 1 o powierzchni 194,00 m2, udział w części wspólnej oraz w gruncie 2638/10000 cz.

loka! nr 2 o powierzchni 187,70 m2 udział w części wspólnej oraz w gruncie 2553/10000 cz

lokal nr 3 o powierzchni 86,60 m2 udział w części wspólnej oraz w gruncie 1178/10000 cz.

lokal nr 4 o powierzchni 98,00 m2 udział w części wspólnej oraz w gruncie 1333/10000 cz.

lokal nr 5 o powierzchni 169,00 m2 udział w części wspólnej oraz w gruncie 2298/10000 cz.

część wspólna lokali nr 1-5 to powierzchnia 60,30 m2 grunt o powierzchni 0.05.78 ha.

Wspólnicy planują rozwiązać umowę spółki cywilnej i w wyniku tej czynności dokonać fizycznego podziału majątku spółki pomiędzy wspólników. Zostanie zniesiona współwłasność łączna nieruchomości. Wydzielone lokale użytkowe wraz z udziałem w gruncie określonym w częściach ułamkowych oraz z udziałem we własności nieruchomości wspólnej również określonym w częściach ułamkowych - zostaną przydzielone wspólnikom. Wydzielone lokale użytkowe zostaną przydzielone w następujący sposób: p. A - lokale o powierzchni 378,6 m2 oraz udział 5149/10000 w części wspólnej budynku oraz na rzecz małżonków K i J lokale o powierzchni 356,7 m2 oraz udział w części wspólnej budynku i gruncie w wysokości 4851/10000. Z uwagi na konstrukcję budynku i układ ścian działowych i nośnych nie jest możliwy podział budynku na lokale przypadające wspólnikom w częściach ułamkowych przypadających wspólnikom zgodnie z umową spółki.

W trakcie trwania działalności spółki wspólnicy zakupili w dniu 10 marca 2008r na majątek tejże spółki działkę niezabudowaną o powierzchni 0.00.42 ha, od nabycie której spółka odliczyła podatek naliczony w fakturze zakupu w kwocie 860 zł.

Czynności powyższe, tj. ujawnienie podziału, likwidacja spółki cywilnej oraz podział nieruchomości i pozostałego majątku między wspólników zostaną zapisana w jednym akcie notarialnym pn ”rozwiązanie umowy spółki cywilnej, podział majątku) ustanowienie odrębnej własności lokali”. Podział majątku spółki zostanie dokonany zgodnie z art. 875 kodeksu cywilnego. Podział powyższy następuje jako ekwiwalent z tytułu podziału majątku spółki cywilnej i w związku z tym podziałem wygasają pomiędzy wspólnikami wzajemne roszczenia co do zwrotu nakładów, o których mowa w art. 871 k.c.

Na mocy ww. umowy wspólnicy przechodzą w posiadanie wydzielonych, opisanych powyżej lokali oraz przypadających wydzielonym lokalom części ułamkowych w komunikacji, kotłowni i gruncie. Dla poszczególnych wspólników zostaną założone odrębne księgi wieczyste dot. poszczególnych lokali i części wspólnych.

Spółka na dzień likwidacji będzie posiada środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym w kwocie około 1000 zł, należności od dzierżawców lokali w kwocie około 23.400 zł. zobowiązania dot. spółki w kwocie około 3500 (energia, woda, ciepło) zł. Wszelkie korzyści i ciężary związane z nieruchomością - lokali przechodzą na nabywców - byłych wspólników. Po likwidacji spółki rachunek bankowy nie zostanie zlikwidowany. Pozostałe tam środki pieniężne powiększone o wpłacone przez dzierżawców należności zostanę przeznaczone na spłatę zobowiązań do dostawców, a pozostała nadwyżka zostanie podzielona pomiędzy wspólników stosowanie do ich udziału w zyskach i stratach spółki zgodnie z zapisami aktu notarialnego.

Zgodnie z art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych (ostania zmiana 25 października 2010r.) na dzień likwidacji spółki zostanie sporządzony wykaz składników majątku, w którym zawarte zostaną następujące informacje: liczba porządkowa, nazwa składnika majątku (zmodernizowany w latach 1995-1996 budynek z 1910r., niezabudowana działka) data nabycia, kwota wydatków poniesionych na nabycie (tj. wartość aportu + kwota nakładów na modernizację, faktury zakupu), wartość początkowa, kwota amortyzacji.

Wspólnicy z uwagi na prowadzenie rozliczeń finansowych w formie uproszczonej ewidencji podatkowej, tj. podatkowa księga przychodów i rozchodów nie są w stanie podać wypłacanych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce w trakcie trwania spółki Zyski spółki, zgodnie z rozliczeniami podatkowymi były wypłacane wspólnikom bieżąco proporcjonalnie do określonych udziałów w spółce. Wysokość pozostałych na dzień likwidacji środków oraz należności czynszowych nie przekracza zysku spółki z ostatnich miesięcy, zatem środki pieniężne wraz z należnościami posiadane na dzień likwidacji, po zapłacie zobowiązań przysługują wspólnikom w ramach wypracowanego przez spółkę zysku. Zgodnie z art. 14 ust. 2d ptd 10 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych (biuletyn skarbowy Min Fin.2011r.) do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną w związku z jej likwidacją. Wydzielone lokale wraz z udziałem w gruncie i częściach wspólnych, działka, zostaną wniesione do prowadzonych obecnie działalności gospodarczych. P. A wniesie oświadczeniem lokal i udział w niezabudowanym gruncie do działalności prowadzonej jako osoba fizyczna, p.p. KJ. przekażą lokale i udział w niezabudowanym gruncie aktem notarialnym do prowadzonej przez małżonków spółki cywilnej "K" Lokale nadal będą wykorzystywane działalności gospodarczej, środki trwale wniesione zostaną do prowadzonej działalności gospodarczej i firma M A w formie oświadczenia właściciela zgodnie z art. 22g ust. 1a) ustawy o pdof w wartości równej wartości początkowej składników majątkowych wniesionych do spółki J - wyliczoną proporcjonalnie do otrzymanego udziału w nieruchomości. Równocześnie wprowadzone zostaną dotychczasowe odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów w spółce J. Wartość księgowa nieruchomości w działalności osoby fizycznej będzie wynosiła zero.

W piśmie z dnia 7 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż podkreślenia wymaga fakt (co wskazano we wniosku), że wszystkie czynności tj. wydzielenie lokali w nieruchomości i części wspólnych, wydzielenie udziału w gruncie, likwidacja spółki cywilnej oraz podział majątku między wspólników zostaną przeprowadzone w jednym akcie notarialnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w momencie likwidacji Spółki Cywilnej J, w której na dzień likwidacji pozostają nieruchomości i inne środki trwałe - powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT...
  2. Czy należy dokonać korekty podatku naliczonego od nakładów modernizacyjnych, których wysokość przewyższa wartość początkową budynku przeprowadzonych w latach 1995-1996, od których odliczono podatek VAT...
  3. Czy podstawą opodatkowania w zakresie podatku VAT składników majątku pozostałych po spółce cywilnej na dzień likwidacji jest ich wartość początkowa wynikająca z ewidencji środków trwałych czy też wartość rynkowa na dzień likwidacji spółki...

Zaznacza się, że pytania nr 2 i 3 zostały sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 7 lipca 2011r.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie opisane powyżej stan faktyczny - na dzień likwidacji działalności spółki nie powstanie obowiązek w zakresie podatku VAT w części dot. gruntu zabudowanego nieruchomością, w której wydzielono lokale, gdyż w chwili nabycia (aport) nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT. Ponadto w związku z modernizacją dokonaną w latach 1995-1996 nie jest wymagana korekta podatku naliczonego - odliczonego od nakładów modernizacyjnych, gdyż wydatki poniesione zostały w latach poprzedzających obowiązujące (art. 91) w tym zakresie przepisy prawa.

Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstanie w zakresie niezabudowanej działki o powierzchni 0.00.42.ha - tj. środków trwałych zakupionych w trakcie działalności spółki, od których przysługiwało spółce odliczenie podatku VAT, pozostałych w spółce na dzień likwidacji. VAT należny wyliczony będzie od kwoty nabycia ww. środków trwałych zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 4 ww. ustawy o VAT przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 14 ust. 5 i 6 ww. ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 14 ust. 8 ww. ustawy jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

W myśl art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wspólnicy Spółki Cywilnej na mocy aktu notarialnego z dnia 21 czerwca 1995r. (opisanego powyżej Rep. A ) wnieśli aportem do majątku spółki „J" używany budynek z 1910r. w następujący proporcjach K i J -małżonkowie 9/10, A 1/10. Ponadto A wniósł do spółki wkład pieniężny - kwotę 5 000 zł. W budynku, w latach 1995-1996 został przeprowadzony remont i modernizacja, gdzie wartość poniesionych nakładów przewyższała wartość początkową zakupionej nieruchomości. Od poniesionych nakładów inwestycyjnych spółka dokonała odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, jako od wydatków związanych z działalnością opodatkowaną. Nieruchomość w kwocie netto bez VAT (tj. wartość początkowa z aportu plus nakłady) stanowi środek trwały spółki „J", od którego były dokonywane odpisy amortyzacyjne zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Nieruchomość na dzień złożenia wniosku jest całkowicie zamortyzowana.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż ponieważ Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ww. budynku (środka trwałego), który na dzień rozwiązania spółki cywilnej będzie znajdował się jej na stanie, zatem nie jest ona zobowiązana do wykazania przedmiotowego budynku (środka trwałego) w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie jest zobowiązana do opodatkowania go podatkiem od towarów i usług.

Bez znaczenia dla powyższego rozstrzygnięcia jest okoliczność, iż Wnioskodawca dokonywał w późniejszym okresie remontu i modernizacji tego budynku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że na dzień likwidacji działalności spółki nie powstanie obowiązek w zakresie podatku VAT w części dot. gruntu zabudowanego nieruchomością, w której wydzielono lokale, gdyż w chwili nabycia (aport) nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika również, że w trakcie trwania działalności spółki wspólnicy zakupili w dniu 10 marca 2008r na majątek tejże spółki działkę niezabudowaną o powierzchni 0.00.42 ha, od nabycie której spółka odliczyła podatek naliczony w fakturze zakupu w kwocie 860 zł.

W tym wypadku należy stwierdzić, że na dzień rozwiązania spółki cywilnej Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania przedmiotowej działki, przy zakupie której przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym Wnioskodawca jest zobowiązany do opodatkowania jej podatkiem od towarów i usług.

Zatem w ww. zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

Art. 29 ust. 10 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Zatem w myśl tego przepisu wykazane w remanencie likwidacyjnym towary należy opodatkować, przyjmując za podstawę aktualną a nie historyczną ich wartość tj. cenę nabycia bądź całkowity koszt wytworzenia określone na dzień sporządzenia spisu.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, podstawą opodatkowania dla przedmiotowej działki, przy zakupie której przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego winna być cena nabycia określona w momencie dostawy działki.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w zakresie niezabudowanej działki o powierzchni 0.00.42.ha, od której przysługiwało spółce odliczenie podatku VAT, pozostałej w spółce na dzień likwidacji, VAT należny wyliczony będzie od kwoty nabycia ww. środka trwałego zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Ad.2.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Stosownie do art. 91 ust. 2 a ustawy o VAT, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 91ust. 3 ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Na podstawie art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W świetle art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl art. 91. ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Stosownie do art. 163 ust. 2 ustawy o VAT, korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004 dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005r. W stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 175.

Jak wynika z wniosku, w przedmiotowym budynku, w latach 1995-1996 został przeprowadzony remont i modernizacja, gdzie wartość poniesionych nakładów przewyższała wartość początkową zakupionej nieruchomości. Od poniesionych nakładów inwestycyjnych spółka dokonała odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, jako od wydatków związanych z działalnością opodatkowaną. Nieruchomość w kwocie netto bez VAT (tj. wartość początkowa z aportu plus nakłady) stanowi środek trwały spółki „J", od którego były dokonywane odpisy amortyzacyjne zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Nieruchomość na dzień złożenia wniosku jest całkowicie zamortyzowana.

Tak więc, zgodnie z ww. przepisem Wnioskodawca nie ma obowiązku skorygowania odliczonego podatek odpowiednio stosując art. 91 ust. 1-7 ustawy o VAT od poniesionych. Stosownie bowiem do art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do wydatków poniesionych do dnia 30 kwietnia 2004r. ma zastosowanie art. 20 ust. 5 obowiązującej wcześniej ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zmianami).

Zatem Wnioskodawca od wydatków poniesionych w latach 1995-1996 nie będzie dokonywał korekty na zasadach określonych w przepisach art. 91 ust. 1-5 ww. ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja odnosi się tylko do opisanej we wniosku nieruchomości zabudowanej wniesionej przez wspólników formie aportu do Spółki oraz działki niezabudowanej nabytej przez Spółkę w toku jej działalności, bowiem stanowisko Wnioskodawcy odnosi się tylko do tych składników majątku Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj