Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-252/15-5/AW
z 24 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2015 r. (data wpływu 2 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy przemysłowych komputerów mobilnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy przemysłowych komputerów mobilnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się od ponad 20 lat dystrybucją komputerów mobilnych. Obecnie Firma skupia się na sprzedaży i serwisie przemysłowych komputerów mobilnych o masie do 1 kg mieszczących się grupowaniu PKWiU 26.20.11.0 „Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniejszej i równej 10 kg takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne”, które dla celów sprawozdań intrastat oznaczone są kodem, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg składające się co najmniej z jednostki centralnej klawiatury i monitora.

Przemysłowe komputery mobilne mają wygląd terminala – ekran z klawiaturą, inne telefonu komórkowego, jeszcze inne tabletu.

Oferowane komputery mobilne posiadają wszystkie typowe dla komputerów elementy, jak: jednostkę centralną – procesor, pamięć ulotną i trwałą wyświetlacz ciekłokrystaliczny o wielkości 3 do 5 cali (7-12 cali tablety), klawiaturę, akumulator oraz system operacyjny „A” dla urządzeń przenośnych, firmy „B” lub system operacyjny „C”. Dodatkowo komputery te wyposażone są – zależnie od konfiguracji – w moduły do bezprzewodowej transmisji danych jak WiFi, Bluetooth oraz GPRS, EDGE, HSPA, a także umożliwiają bezprzewodową transmisję głosu w sieciach telefonii komórkowej. Ponadto komputery te są wyposażane w czytniki kodów kreskowych, kart zbliżeniowych, kamery itp.

Komputery mają zakres pracy w temperaturach -20°C do +50°C, w wilgotności 5-95%, posiadają normę szczelności dla pyłu wody od IP 40 do IP 67 oraz są zaprojektowane tak, że wytrzymują upadki na beton z wysokości od 1,5 m do 2,0 m. Te parametry kwalifikują je do grona komputerów przemysłowych i co trzeba zaznaczyć nabywane są wyłącznie przez firmy i instytucje, nie zaś osoby prywatne, z przeznaczeniem do użytku służbowego i zawodowego.

Komputery te znajdują zastosowanie na wielu polach biznesowych poczynając:

  • od transportu (wypisywanie biletów (…)) i logistyki (sklepy i magazyny), na przykład do zarządzania dowodami dostaw, zasobami‚ środkami trwałymi /taborem/, układaniem rozkładów jazd oraz wyznaczaniem tras, usługami lokalizacji przesyłek oraz pojazdów;
  • od dostaw do sklepów, automatyzacji zamówień, śledzeniem dostaw (usługi kurierskie), zarządzaniem zapasami, konfiguracją sklepu, wsparciem i obsługą klientów;
  • w administracji i bezpieczeństwie publicznym (w radiowozach Policji), zbieraniu danych, kwerendą baz danych, łączności głosowej i transmisją danych w czasie rzeczywistym, weryfikacją tożsamości, wystawianiu mandatów i upomnień (strefy parkowania w miastach), usługi lokalizacji, rozmieszczenie zasobów oraz dokumentowanie miejsc zdarzeń w trybie wideo oraz zdjęć;
  • kończąc na usługach w terenie zarządzając zapasami części, wystawiając faktury, pomocy technicznej, planowaniu usług serwisowych oraz ich automatyzacji.

Według definicji – zamieszczonej w „D” – urządzeniem mobilnym jest urządzenie elektroniczne pozwalające na przetwarzanie, odbieranie oraz wysyłanie danych bez konieczności utrzymywania przewodowego połączenia z siecią. Urządzenie mobilne może być przenoszone przez użytkownika bez konieczności angażowania dodatkowych środków.

Przykładowymi urządzeniami mobilnymi (przenośnymi) są:

  • palmtop, ewentualnie oznaczony MDA to komputer kieszonkowy;
  • telefon komórkowy;
  • smartfon;
  • tablet – komputer;
  • przenośne konsole do gier;
  • notebook – osobisty komputer przenośny;
  • pocket PC komputer kieszonkowy i tym podobne.

Po przedstawieniu opisu towarów, Wnioskodawca uważa, że dokonuje dostaw komputerów mobilnych, będących ze względu na ogromny postęp techniczny sumą bądź hybrydą palmtopa i smartfona, tworzących samodzielne miejsce przetwarzania danych uzyskiwanych, to znaczy wprowadzanych, zasilanych za pomocą różnych technik komputerowych, dostarczanych i transmitowanych za pomocą sieci wewnętrznych i zewnętrznych, ale i przede wszystkim za pomocą Internetu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) dotyczące w przypadku Wnioskodawcy objęcia sprzedaży tych towarów tak zwanym „mechanizmem odwrotnego obciążenia”, to znaczy na przeniesieniu na nabywcę towarów Wnioskodawcy obowiązku rozliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, do dostawy towarów – opisanych w stanie faktycznym – mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z załącznikiem nr 11 poz. 28a, ponieważ komputery mobilne są objęte katalogiem towarów wymienionych w zaktualizowanym załączniku.

Firma Wnioskodawcy dokonuje dostaw towarów, opisanych w opisie stanu faktycznego, na rzecz podatników opisanych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, to znaczy na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik „VAT czynny”,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122, przerzucając na te podmioty obowiązek podatkowy jako nabywców towarów oczywiście po uwzględnieniu zapisów art. 17 ust. 1c-1g oraz ust. 2a i 2b tegoż artykułu.

W załączniku nr 11 do ustawy o VAT w poz. 28a ujęte zostały towary klasyfikowane w grupowaniu ex 26.20.11.0 przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych o masie mniejszej równej 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy.

Nabywcy komputerów mobilnych Wnioskodawcy zarówno przy dostawach zgodnych z ustawą o zamówieniach publicznych, jak i poza nią w specyfikacjach do zamówienia podają do oferty cenowej zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia, jak i status podatnika VAT czynny.

Na stronie 8 załącznika o zmianach w ustawie od dnia 1 lipca 2015 r. do Leksykonu VAT na rok 2015 prof. J. Zubrzyckiego znalazło się uzasadnienie objęcia dostaw niektórych towarów z branży komputerowej mechanizmem odwrotnego obciążenia cyt. „Objęcie mechanizmem odwrotnego obciążenia towarów z kategorii elektroniki (telefony komórkowe, w tym smartfony, komputery przenośne takie jak: tablety, notebooki, laptopy, palmtopy, minibooki, chromebooki, desktopy, ultrabooki itp. oraz konsole do gier video) jest efektem analizy tej branży pod kątem szczególnej wrażliwości na oszustwa w podatku VAT, a w konsekwencji rosnącą aktywnością podmiotów nieuczciwych w tym obszarze”.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz obecny stan prawny Wnioskodawca uważa, że prawidłowo dokonał kwalifikacji towarów oraz że prawidłowo stosuje mechanizm odwrotnego obciążania dla dostaw określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz art. 17 ust. 1c-1g oraz ust. 2a i 2b tegoż artykułu, wprowadzonych w art. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 605).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Towarami – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pod pojęciem sprzedaży – w świetle art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2015 r. weszły w życie zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług wynikające z ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 605), zwanej dalej „ustawą zmieniającą”. Niniejsza ustawa przewiduje m.in. rozszerzenie i doprecyzowanie przepisów w zakresie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów, w celu zapewnienia większej skuteczności i uszczelnienia systemu VAT za pomocą tego mechanizmu.

I tak, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Zgodnie z ww. przepisami, w przypadku gdy zarówno dostawcą, jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Na mocy art. 17 ust. 1e ustawy, za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

W załączniku nr 11 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2015 r., zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 28a-28c Ustawodawca wymienił następujące towary:

  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 – przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;
  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 – telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony;
  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 – konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

Wskazany zatem przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych m.in. pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, również występujące pod innymi nazwami handlowymi np. palmtopy, netbooki, minibooki, chromebooki, ultrabooki, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę, w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży i serwisuje przemysłowe komputery mobilne. Ww. urządzenia mające masę do 1 kg – jak wskazał Wnioskodawca – mieszczą się grupowaniu PKWiU 26.20.11.0 „Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniejszej i równej 10 kg takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne” i oznaczone są kodem, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg składające się co najmniej z jednostki centralnej klawiatury i monitora.

Jedne z przemysłowych komputerów mają wygląd terminala – ekran z klawiaturą, drugie telefonu komórkowego, z kolei jeszcze inne tabletu.

Oferowane komputery mobilne posiadają wszystkie typowe dla komputerów elementy, jak: jednostkę centralną – procesor, pamięć ulotną i trwałą wyświetlacz ciekłokrystaliczny o wielkości 3 do 5 cali, klawiaturę, akumulator oraz system operacyjny „A” dla urządzeń przenośnych, lub system operacyjny „C”. Dodatkowo komputery te wyposażone s – zależnie od konfiguracji – w moduły do bezprzewodowej transmisji danych jak WiFi, Bluetooth oraz GPRS, EDGE, HSPA, a także umożliwiają bezprzewodową transmisję głosu w sieciach telefonii komórkowej. Ponadto komputery te są wyposażane w czytniki kodów kreskowych, kart zbliżeniowych, kamery itp.

Komputery mają zakres pracy w temperaturach -20°C do +50°C, w wilgotności 5-95%, posiadają normę szczelności dla pyłu wody od IP 40 do IP 67 oraz są zaprojektowane tak, że wytrzymują upadki na beton z wysokości od 1,5 m do 2,0 m. Te parametry kwalifikują je do grona komputerów przemysłowych i co trzeba zaznaczyć nabywane są wyłącznie przez firmy i instytucje, nie zaś osoby prywatne, z przeznaczeniem do użytku służbowego i zawodowego.

Wnioskodawca uważa, że dokonuje dostaw komputerów mobilnych, będących ze względu na ogromny postęp techniczny sumą bądź hybrydą palmtopa i smartfona, tworzących samodzielne miejsce przetwarzania danych uzyskiwanych, to znaczy wprowadzanych, zasilanych za pomocą różnych technik komputerowych, dostarczanych i transmitowanych za pomocą sieci wewnętrznych i zewnętrznych, ale i przede wszystkim za pomocą Internetu.

Na tle powyższego opisu sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie możliwości zastosowania szczególnych zasad opodatkowania – przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy – a dotyczących objęcia sprzedaży przemysłowych komputerów mobilnych tak zwanym „mechanizmem odwrotnego obciążenia”.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przemysłowe komputery mobilne mieszczą się grupowaniu PKWiU 26.20.11.0 „Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniejszej i równej 10 kg takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne”.

Tut. Organ podkreśla, że symbol PKWiU – 26.20.11.0 dotyczący towarów z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy zawiera dodatkowe oznaczenie „ex”, co oznacza – zgodnie z przywołanym wyżej art. 2 pkt 30 ustawy – że zakres wyrobów znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w ww. grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Analiza poz. 28a załącznika do ustawy opatrzonej znakiem „ex”, w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU, prowadzi do wniosku, że w załączniku tym pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania PKWiU, a druga część (za myślnikiem) zawiera określone ograniczenia.

Zatem, w przypadku towarów wymienionych w załączniku nr 11 pod poz. 28a do ustawy i oznaczonych znakiem „ex” z użyciem słowa „wyłącznie”, mechanizmem odwrotnego obciążenia – określonym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy – podlegają towary wymienione po myślniku.

Ustawodawca w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy wymienił następujące towary zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 – „Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy”.

Wobec tego ww. poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy i wymienione w niej towary, dla których można zastosować mechanizm odwróconego obciążenia, obejmuje wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy (obejmuje również urządzenia występujące pod nazwami: palmtop, netbook, minibook, chromebook, desktop, ultrabook). Regulacja ta nie obejmie natomiast towarów takich jak, np. przenośne terminale umożliwiające odczytywanie kodów kreskowych, czy przenośne urządzenia do identyfikacji biometrycznej (zdolne do zbierania np. odcisków palców, obrazów tęczówki oka czy zdjęć twarzy). W konsekwencji tego poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy, tj. PKWiU ex 26.20.11.0 została zawężona wyłącznie do komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki i laptopy poprzez dodanie przedrostka ex.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że przemysłowe komputery mobilne, o których mowa w analizowanej sprawie, zaklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 26.20.11.0 – nie zostały wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy jako te, dla których znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.

Tym samym przemysłowe komputery mobilne, będące przedmiotem niniejszej analizy, nie podlegają procedurze „odwrotnego obciążenia”, lecz są opodatkowane na zasadach ogólnych.

Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy, dotyczące objęcia sprzedaży przemysłowych komputerów mobilnych tak zwanym „mechanizmem odwrotnego obciążenia”.

Jednocześnie nadmienia się, że zgodnie z powołanym wyżej art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Wnioskodawcę do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj