Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-140/16/BK
z 4 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2016 r. (data wpływu do tutejszego organu 8 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dokonywania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dokonywania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 13 lutego 1999 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński. Dnia 13 maja 2004 r. urodził się Wnioskodawcy syn Jan - jedyne dziecko z tego związku. Innych dzieci nie posiada. W dniu 24 maja 2012 r. Sąd Okręgowy w B. z powództwa byłej małżonki rozwiązał zawarte przez nich małżeństwo bez orzeczenia o winie, powierzając wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim synem obojgu rodzicom z ustaleniem miejsca pobytu małoletniego przy matce oraz zarządzając od Wnioskodawcy alimenty w kwocie 400 zł miesięcznie.

Od momentu narodzin dziecka nieustannie Wnioskodawca wykonuje w stosunku do niego władzę rodzicielską, bierze czynny udział w jego wychowaniu oraz decyduje o istotnych sprawach dziecka. Po rozwodzie również utrzymuje regularne, częste kontakty z synem - osobiste spotkania kilka razy w tygodniu oraz codzienne rozmowy telefoniczne. Regularnie płaci alimenty oraz niejednokrotnie partycypuje również w innych kosztach utrzymania dziecka, płaci za dodatkowe zajęcia sportowe, w których uczestniczy razem z synem oraz zabiera go na wakacje.

Wnioskodawca osiąga dochody ze stosunku pracy oraz najmu prywatnego opodatkowane na zasadach ogólnych, które łącznie nie przekraczają kwoty 56 000 zł w roku podatkowym.

Syn nie osiąga żadnych dochodów, nie został umieszczony w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, ani też nie zawarł związku małżeńskiego.

Do tej pory Wnioskodawca nie korzystał z ulgi na dziecko, całą kwotę ulgi mimo braku porozumienia z nim w tej kwestii odliczała od podatku była małżonka Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z 50% ulgi prorodzinnej na jedno dziecko?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawo do ulgi przysługuje podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskującemu dochody opodatkowane na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

Za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik sprawował władzę rodzicielską odliczeniu podlega kwota 92,67 zł., zatem ulga za cały rok wynosi 1112,04 zł.

Odliczenie nie przysługuje, jeśli podatnik wykonywał władzę rodzicielską wyłącznie w stosunku do jednego małoletniego dziecka i jednocześnie dochody podatnika niepozostającego w związku małżeńskim przekroczyły kwotę 56 000,00 zł.

Kwota ulgi na jedno dziecko tj. 1112,04 zł. dotyczy łącznie obojga rodziców. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Istotne jest, aby nie dochodziło do dublowania ulgi.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że spełnia warunki wymienione w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ:


  • sprawuje władzę rodzicielską nad małoletnim synem (utrzymuje stały, częsty, kontakt z synem, wypełnia również obowiązki alimentacyjne),
  • opodatkowany jest na zasadach ogólnych,
  • nie przekracza dochodów, które wykluczają możliwość skorzystania z ulgi, a więc mam prawo do części ulgi na dziecko.


Ustalenia – w ocenie Wnioskodawcy – wymaga jedynie - do jakiej części ulgi ma prawo, jeśli matka dziecka upiera się przy rozliczeniu całości ulgi przez nią.

W interpretacjach indywidulanych - z 22 kwietnia 2015r., nr ITPB2/4511-96/15/RS oraz z 27 kwietnia 2015 r., znak ITPB2/4511-124/15/RS – jak wskazuje - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że "W świetle zacytowanych wyżej przepisów uznać należy, że w sytuacji, gdy zarówno Wnioskodawca jak i była małżonka dysponują prawem wykonywania władzy rodzicielskiej w stosunku do dziecka są uprawnieni do korzystania z ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednak należy, iż w powołanym art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zdanie drugie - ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Istotne jest jednak to, aby odliczona kwota przez oboje rodziców nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku przez jednego z rodziców przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie. W sytuacji natomiast braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych."

Mając na uwadze ww. przepisy i interpretacje indywidualne Wnioskodawca uważa, że z uwagi na brak porozumienia w kwestii podziału ulgi na dziecko z matką dziecka, ma prawo do skorzystania z 50 % ulgi.

Ewentualna zgoda na wykorzystanie całości ulgi na dziecko przez matkę dziecka jest tylko i wyłącznie Jego dobrą wolą.

Jeśli Wnioskodawca będzie chciał skorzystać z przysługującej Mu ulgi, to uważa, że będzie miał prawo odliczyć 50% ulgi prorodzinnej w swoim zeznaniu rocznym, informując o tym fakcie matkę dziecka, aby ona także odliczyła nie całość a 50% ulgi, w celu uniknięcia zdublowania ulgi lub jej części.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:


  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


Zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:


  1. jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

    1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
    2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

    3. dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

  2. trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

    1. 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
    2. 166,67 zł na trzecie dziecko,
    3. 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.


Stosownie do art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka (art. 27f ust. 2b ww. ustawy).

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Z przepisu art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:


  1. odpis aktu urodzenia dziecka;
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.


Jak wynika z art. 27f ust. 7 cyt. ustawy podatkowej, przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Władza rodzicielska – zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r., poz. 788 z późn. zm.) – przysługuje obojgu rodzicom, a – stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy – jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest zobowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez obojga rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującego na dziecko limitu. Kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.

Jednak podkreślić należy, że zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla nabycia praw do ulgi prorodzinnej nie wystarczy samo posiadanie władzy rodzicielskiej. Prawo takie daje dopiero wykonywanie takiej władzy w stosunku do małoletniego dziecka.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 13 lutego 1999 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński. Dnia 13 maja 2004 r. urodził się Wnioskodawcy syn Jan - jedyne dziecko z tego związku. Innych dzieci nie posiada. W dniu 24 maja 2012 r. Sąd Okręgowy w B. z powództwa byłej małżonki rozwiązał zawarte przez nich małżeństwo bez orzeczenia o winie, powierzając wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim synem obojgu rodzicom z ustaleniem miejsca pobytu małoletniego przy matce oraz zarządzając od Wnioskodawcy alimenty w kwocie 400 zł miesięcznie. Od momentu narodzin dziecka nieustannie Wnioskodawca wykonuje w stosunku do niego władzę rodzicielską, bierze czynny udział w jego wychowaniu oraz decyduje o istotnych sprawach dziecka. Po rozwodzie również utrzymuje regularne, częste kontakty z synem - osobiste spotkania kilka razy w tygodniu oraz codzienne rozmowy telefoniczne. Regularnie płaci alimenty oraz niejednokrotnie partycypuje również w innych kosztach utrzymania dziecka, płaci za dodatkowe zajęcia sportowe, w których uczestniczy razem z synem oraz zabiera go na wakacje.

Wnioskodawca osiąga dochody ze stosunku pracy oraz najmu prywatnego opodatkowane na zasadach ogólnych, które łącznie nie przekraczają kwoty 56 000 zł w roku podatkowym.

Syn nie osiąga żadnych dochodów, nie został umieszczony w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, ani też nie zawarł związku małżeńskiego.

Do tej pory Wnioskodawca nie korzystał z ulgi na dziecko, całą kwotę ulgi mimo braku porozumienia z nim w tej kwestii odliczała od podatku była małżonka Wnioskodawcy.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów uznać należy, że w sytuacji, gdy w stosunku do małoletniego dziecka zarówno Wnioskodawca jak i Jego matka wykonywali władzę rodzicielską są uprawnieni do korzystania z ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednak należy, iż w powołanym art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zdanie drugie – ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Istotne jest jednak to, aby odliczona kwota przez oboje rodziców nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku przez jednego z rodziców przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie. W sytuacji natomiast braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że skoro istotnie Wnioskodawca w stosunku do małoletniego syna, który zamieszkiwał z matką wykonywał władzę rodzicielską, przy spełnieniu pozostałych przesłanek - ma prawo za 2015 rok skorzystać z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie w sytuacji braku porozumienia z byłą małżonką przysługuje w wysokości 50% kwoty ulgi.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj